הטוב הערב והמועיל — הטוב הערב והמועיל
ישנם שלושה סוגי ברכות שאנו מברכים:
ברכות הנהנין- אנו מברכים על הנאה שאנו נהנים כגון ברכת שהכל או בורא מיני בשמים.
ברכות שבח והודיה- אנו מברכים בשביל לשבח את הקב"ה או בשביל להודות לו על מה שעשה למעננו, כגון ברכת הגומל או ברכת שהחיינו.
ברכת המצוות- אנו מברכים לפני עשיית מצווה, כגון על הציצית על הנחת תפילין על נטילת ידים.
1. לאיזה סוג שייכת ברכת התורה ?
אומרת הגמרא במסכת ברכות:
"מאי מברך ? א"ר יהודה אמר שמואל "אשר קדשנו במצותיו וצונו לעסוק בדברי תורה" ור' יוחנן מסיים בה הכי "הערב נא ה' אלהינו את דברי תורתך בפינו ובפיפיות עמך בית ישראל ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי עמך בית ישראל כלנו יודעי שמך ועוסקי תורתך ברוך אתה ה' המלמד תורה לעמו ישראל" ורב המנונא אמר "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו ברוך אתה ה' נותן התורה" אמר רב המנונא זו היא מעולה שבברכות הלכך לימרינהו לכולהו": (ברכות דף י"א )
2. וכדעת מי נפסקה ההלכה ? כתב הרמב"ם : "בכל יום, חייב אדם לברך שלוש ברכות אלו, ואחר כך קורא מעט מדברי תורה. ונהגו העם, לקרות ברכת כוהנים,ואלו הן הברכות:1) ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על דברי תורה.2) והערב נא ה' אלוהינו, את דברי תורתך בפינו ובפיפיות עמך כל בית ישראל, ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי עמך כל בית ישראל לעולם, יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה; ברוך אתה ה', נותן התורה.3) ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם, אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו; ברוך אתה ה', נותן התורה." {הרמב"ם הלכות תפילה פרק ז}
3. אם-כן בברכת התורה יש 3 ברכות.ואין שום מצווה אחרת שאנו מברכים עליה 3 ברכות !! (אומנם בהדלקת נרות חנוכה בלילה הראשון אנו מברכים ג"כ 3 ברכות,אך מתוכן רק אחת על המצווה עצמה) מדוע דווקא על מצוות לימוד תורה יש 3 ברכות,דבר שלא מצאנו לו אח ורע בכל המצוות ???
ניתן לראות בברכות התורה את 3 הסוגים של הברכות:הנהנין,המצוות והשבח וההודיה. א-"אשר קדשנו במצותיו וצוונו לעסוק בדברי תורה"-זוהי ברכת המצוות. ב-"והערב נא ה' אלוהינו, את דברי תורתך בפינו ובפיפיות עמך כל בית ישראל, ונהיה אנחנו וצאצאינו וצאצאי עמך כל בית ישראל לעולם, יודעי שמך ולומדי תורתך לשמה; ברוך אתה ה', נותן התורה."-זוהי ברכת הנהנין ! כפי שאנו פותחים בה "והערב נא" שתהיה עריבה לחיכנו התורה. ג-בא""י אלקינו מלך העולם, אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו; ברוך אתה ה', נותן התורה.-זוהי ברכת השבח וההודיה לה',שנתן לנו תורה ללומדה לשם שמיים ולא רק שנתקדש אא שעריבה לנו.
5. האם יש משמעות לסדר של ברכות התורה ?
כן! שלוש ברכות – שלושה סוגים, שלושה שלבים. ראשית, מקיימים את המצווה לתועלתנו,כדי שנקבל שכר עליה,או כדי להתקדש על ידה. אחר כך מתחילים גם להנות ממנה, להנות מלימוד תורה, ובסוף גם מגלים למה היא הכי טובה וגורמת לנו לחיות נכון בדרך אמיתית טובה ומוסרית.לכן אנו מברכים על התורה,3 ברכות ולכן דווקא בסדר הזה:תחילה לומדים כי כדאי ונקבל שכר מצווה,אח"כ זה נעשה ערב לאדם הלומד,ולבסוף מתעלה לדרגת לימוד תורה לשמה,לעשות רצון ה'.
הטוב הערב והמועיל
אם נעמיק בשלוש סוגי הברכות נגלה שהן כנגד 3 סוגי סיבות שיש למעשים שלנו:
1. הערב-כדי שינעם לנו,בשביל הכייף,זה מעשה שערב לי.-כמו ברכות הנהנין.
2. המועיל-כדי שתצמח לנו תועלת מהמעשה.-כמו ברכות המצוות.
3. הטוב-כי זה מעשה טוב,מוסרי,וכך ראוי לעשות.-כמו ברכות השבח וההודייה.
לדוגמה: אנו רואים אדם שאוכל גלידה ושואלים אותו: מדוע אתה אוכל את הגלידה ? מר כיפלי יענה: כי זה טעים לי. מר חסון יענה: כי זה בריא לי,זו גלידה טבעית עם פירות והמון ויטמינים. ומר טוביה מוסרי יענה לנו : כי סבתא שלי קנתה לי ואם אני לא אוכל היא מאוד תפגע.
בית הבחירה של מאירי ברכות
ברכת הערב אין פותחים בה בברוך שסמוכה היאלחברתה כמו שיתבאר בפרק שלשה שאכלו וברכת אשר בחר בנו מתוך שמברכים אותה לבדה בכל קריאות שבספר תורה פותחים בה בברוך אע"פשסמוכה עכשיו להערב ויש מפרשים שאין ברכת הערב ברכה בפני עצמה אלא סיומא של ברכה ראשונה ואינם אלא שתי ברכות ומתוך כך הם גורסיםכאן נמרינהו לתרוייהו ועקר הדברים שג' ברכות הן וכן הגרסא הנכונה נימרינהו לכלהו
Rabbi Joseph Soloveitchik: Torah and Shekhinah in Family Redeemed: Essays on Family Relationships pp. 172-178
Talmud Torah is not just acquisition of knowledge but a personal meeting of the Jew with the Torah...
God...in this case disguised as Mother Shekhinah, never separated Herself from Her daughter; veiled in humble anonymity, She accompanies Her daughter princess, the Torah. She is present wherever Her princess happens to be. Can one meet the Mother Shekhinah alone without having a date with Her daughter? No! Whoever is eager to invite Mother Shekhinah must first set up a meeting with Her daughter, the princess..."When two sit together and engage in Torah, God's Shekhinah rests upon them" (Berakhot 6a).
The mitzvah of talmud Torah begins as an intellectual activity which requires exertion, concentration, absorption, a trained logical mind. The aim of this activity is acquisition of knowledge. However, once the activity is initiated it turns into a great total experience of meeting Shekhinah, of having a rendezvous with God. The Jew studying Torah is like a traveler who, within sight of the initial goal, stops to take a breath and then continues with new strength upon his endless journey toward an unknown destination. Knowledge alone, at first very much desired, does not satisfy any more; he is in love with the Shekhinah.