It takes a village to raise a child""
(הילארי קלינטון/פתגם אפריקאי)
- אילו פונקציות (תפקידים) ממלא הכפר? מה צריך שיהיה בכפר כדי שילד יוכל לגדול בו?
- מהם הסכנות שבגידול ילד ע"י כפר?
קראו את הקטעים הבאים:
- מהם התפקידים השונים של הקהילה כפי שמוצגים בקטעים? תנו "כותרת" לכל אחד מהקטעים.
- מהי החיוביות של מוסד הקהילה כפי שהיא מוצגת בכל אחד מהקטעים?
- מהם הצדדים השליליים העשויים לנבוע מרעיונות אלה? (כיצד האינדיבידואליות עשויה להפגע?)
- אילו עוד תפקידים משמעותיים יש לקהילה, לפי דעתכם?
(סיפוק צרכים פיזיים: שמירה על פרנסה)
עושה אדם חנות בצד חנותו של חבירו
ומרחץ בצד מרחצו של חבירו
ואינו יכול למחות בידו
מפני שיכול לומר לו:
"אתה עושה בתוך שלך ואני עושה בתוך שלי"
תנאי היא דתניא
כופין בני מבואות זה את זה שלא להושיב ביניהן
לא חייט ולא בורסקי ולא מלמד תינוקות
ולא אחד מבני בעלי אומניות
ולשכנו אינו כופיהו
רשב"ג: אומר אף לשכנו כופיהו
- על איזו "זכות אזרחית" מדובר בקטע?
- מהי תפיסתן של בעלי שתי הדעות?
(הטרוגניות, רב גילאיות, חיים רוחנים כחלק ממסגרת קהילתית בניגוד לנזיריות)
"אסור לחפש מקלט בשלווה המדומה של בתי הכנסת והכנסיות! ...אלא אם כן החיים מצויים שם, אם ילדים לומדים שם תורה, אם הציבור מתכנס שם להתפלל. אין שלוה בהתבודדות... שם נולדות האידיאולוגיות והמרידות וכל המחשבות הקטלניות. אם תלמידים קוראים במקרא, הכלים הקטלניים של החיים הפנימיים מאבדים מכוחם ההרסני".
עמנואל לוינס, תשע קריאות תלמודיות, שוקן 2001, עמ' 244
מהי הסכנה, על פי לוינס, בשקט של בתי תפילה?
מדוע הסכנה הזאת מתפוררת כאשר נמצאים שם ילדים?
(מפגש חברתי יומיומי, תמיכה חברתית)
וְאֵין עוֹבְרִין לִפְנֵי הַתֵּבָה,
וְאֵין נוֹשְׂאִין אֶת כַּפֵּיהֶם,
וְאֵין קוֹרִין בַּתּוֹרָה,
וְאֵין מַפְטִירִין בַּנָּבִיא,
וְאֵין עוֹשִׂין מַעֲמָד וּמוֹשָׁב,
וְאֵין אוֹמְרִים בִּרְכַּת אֲבֵלִים
וְתַנְחוּמֵי אֲבֵלִים וּבִרְכַּת חֲתָנִים,
וְאֵין מְזַמְּנִין בַּשֵּׁם,
פָּחוֹת מֵעֲשָׂרָה.
(3) They do not recite the Shema responsively, And they do not pass before the ark; And the [the priests] do not lift up their hands; And they do not read the Torah [publicly]; And they do not conclude with a haftarah from the prophets; And they do not make stops [at funeral] processions; And they do not say the blessing for mourners, or the comfort of mourners, or the blessing of bridegrooms; And they do not mention God’s name in the invitation [to say Birkat Hamazon]; Except in the presence of ten. [For redeeming sanctified] land nine and a priest [are sufficient], and similarly with human beings.
- מדוע ישנם מנהגים שעושים רק כאשר ישנם יותר מעשרה בני אדם?
(עזרה הדדית, גמילות חסדים)
בסורא הוות דברתא [היה דבר], ואולם בשיבבותיה [בשכנותו] של רב לא הוות דברתא [היה דבר]. סברו אנשים מיניה [משום כך], כי משום זכותיה [זכותו] של רב דנפיש [שהיא מרובה] לא היה שום דבר בסביבתו. איתחזי להו בחילמא [נראה להם בחלום] בענין זה: רב דנפישא זכותיה טובא [שמרובה זכותו יותר] הא מילתא זוטרא ליה [דבר זה קטן הוא] הוא לגבי זכותו של רב. אלא לא היה שם דבר בגלל זכות אחרת, משום ההוא גברא [אדם אחד] דשייל מרא וזבילא שהיה נוהג גמילות חסד, [שהיה משאיל מעדר ואת] לקבורה.
וכיוצא בזה מסופר: בדרוקרת הוות דליקתא [היתה שריפה], ובשיבבותיה [ובשכנותו] של רב הונא לא הוות דליקתא [היתה שריפה]. סבור מינה בזכותא [סברו מכאן כי דבר זה הוא בזכותו] של רב הונא דנפיש [שהיא מרובה]. איתחזי להו בחילמא [נראה להם בחלום]: האי זוטרא ליה [זו קטנה היא לו] לרב הונא, אלא משום ההיא איתתא דמחממת תנורא ומשיילי לשיבבותיה [אשה אחת שמחממת את התנור ומשאילה לשכנותיה] להשתמש בו.
- מדוע לא פרצו הדבר והדליקה בסורא ובדרוקרת?
- אילו ערכים חשוב למספרי הסיפור להדגיש?
- חשבו על המיקומים של הסיפורים. כיצד הם עוזרים להעביר את המסר של הסיפור?
(טקסי חיים וחגים כאמצעים להעברת מסרים)
"... הטקס מציג לפנינו באופן מרוכז את החוויה החברתית-תרבותית, את מגוון היחסים וההיררכיות בחברה ואת האמונות והאידיאולוגיות של המשתתפים בו. הוא משמש מסגרת שבה מתרחש ביצוע תרבותי של התייחסות לסמלים. במהלך ביצוע הטקס מתייחסים המבצעים לסמליהם, ומאשרים את ערכיהם באמצעות פעילות ואמירות מקדשות. הטקס מפרש, מעצב ומאשר את זהותם החברתית של משתתפיו ואת הדרך שבה הם תופסים את הסדר החברתי. טקס יכול לייצר עבור המשתתפים בו את אידיאל המציאות הראויה על כך גווניה. מבחינה זו טקס יכול לשמש כמגדלור המתווה דרך ראויה להולכים בה. בכל חברה מתקיים מתח בין התרבות המשמרת לבין התרבות המשתנה, בין הצורך לשמר אתוסים וערכים מסורתיים לבין הצורך לחדש, להרחיב, להוסיף ואף להחליף ערכים ישנים בחדשים. מכיוון שהטקס הוא אמצעי מרכזי במתן תוקף לתרבות קיימת ובשימורה, הוא עלול לשמש מכשול בפני מי שרוצים להטמיע ערכים חדשים בחברה. עם זאת, מכיוון שהטקס הוא כלי חזק ומשמעותי להטמעת מסרים, אפשר לנצלו גם להטמעת מסרים חדשים".
("חברים מקשיבים לקולך": היבטים מגדריים בטקסי חיים. חגית אקרמן ודבורה עברון. כיכר העיר, גיליון מס' 1, עמ' 35-36)
- מהו תפקידם של טקסים, עפ"י הקטע?
- אילו סוגי טקסים אתם מכירים?
- אילו עוד משמעויות יש לטקס?
(דאגה לחלש, אפשרות לניעות חברתית)
(לה) וְכִֽי־יָמ֣וּךְ אָחִ֔יךָ וּמָ֥טָה יָד֖וֹ עִמָּ֑ךְ וְהֶֽחֱזַ֣קְתָּ בּ֔וֹ גֵּ֧ר וְתוֹשָׁ֛ב וָחַ֖י עִמָּֽךְ׃ (לו) אַל־תִּקַּ֤ח מֵֽאִתּוֹ֙ נֶ֣שֶׁךְ וְתַרְבִּ֔ית וְיָרֵ֖אתָ מֵֽאֱלֹהֶ֑יךָ וְחֵ֥י אָחִ֖יךָ עִמָּֽךְ׃ (לז) אֶ֨ת־כַּסְפְּךָ֔ לֹֽא־תִתֵּ֥ן ל֖וֹ בְּנֶ֑שֶׁךְ וּבְמַרְבִּ֖ית לֹא־תִתֵּ֥ן אָכְלֶֽךָ׃
- מהו איסור נשך וריבית?
- מה חשיבותו לחיי הקהילה?
"בשבוע הראשון להיותי בארץ עמדתי ליד הכותל המערבי. אמי ז"ל לא ציוותני דבר; שכן לא נפרדנו. עמדתי במרחק של פסיעה מהכותל, מן האבנים, והרגשתי שאיני שייך. הרגשתי שהנני נטוע בהוויה אחרת. לא פסעתי צעד נוסף, אך מישהו משך בשרוולי, ביקש שאצטרף למניין. חבשתי כובע, הצטרפתי למניין. אמרתי תפילת מנחה, והגעתי.
זהו דבר יהודי, היותר ייחודי שביהדות – להיות אחד במניין. לדעת כי התשעה זקוקים לעשירי, והאחד לתשעה. אפשר שזה הדבר המשמעותי ביותר שביהדות, ואין דבר יותר ייחודי ויהודי בתנועה זו בה חונכתי.
תפילתי תמיד להיות אחד מכולם, שמילותי הטובות תצטרפנה למלים שממלמל הציבור. גם הקרוב לתיבה, הוא העובר לפני התיבה - ולא יותר. אין משמעות לחיים אם הם לעצמם. רק בזיקתם אל ההווייה, אל המלים שבאו עדיך - ובאים מרחוק לקראתך, יש משמעות לעמידה. א ח ד - אבל אחד בציבור.
(אבא קובנר)