באילו תנאים תיחשב הפלה כפגיעה בחיי אדם?

"אל תעמוד על דם רעיך" היא מצווה המופיעה בתורה ועיקרה היא עזרה לזולת, בעיקר כאשר הוא נתון בסכנת חיים. ברוח של מצווה זו בחרנו לעסוק בסוגיית ההפלות שנמצאת כרגע בראש הכותרות בעולם בעקבות החוק החדש באלבמה. נשאלת השאלה באילו תנאים תחשב הפלה כפגיעה בחיי אדם? ובכך זה מתקשר באופן ישיר למצווה "אל תעמוד על דם רעיך".

זכותה של אישה להפסיק הריון אולי נראית כמו דבר מובן מאליו, כחלק מזכות האשה על גופה. אך מתנגדי ההפלות, מטעמי הלכה או מטעמים אחרים, טוענים כי העובר הוא יצור חי שזכאי לשלמות הגוף בפני עצמו.

ישנם גם אנשים המאמינים שהעובר הוא חלק מגופה של האם עד לשלב מסוים, אך מרגע שכל איבריו התפתחו הוא כבר יצור חי בכל מובן ולכן אין לפגוע בו. בישראל, כמו בארצות נוצריות רבות ברחבי העולם, קיים דיון ער בנושא המורכב והרגיש על הזכות להפסקת הריון.

  • האם אתם חושבים שאי ביצוע ההפלה זה באמת עזרה לזולת ברוח "אל תעמוד על דם רעיך"? (אם כן – אז היכן העזרה לאם?, אם לא – אז היכן העזרה לעובר?)

מי רשאית לעבור הפלה בישראל?

https://www.youtube.com/watch?v=G-vghev5P8k

(הסרטון משמש להבנת התהליך הבירוקרטי ולא לדיון על דעתה של האישה)

אם אישה מעוניינת לעבור הפסקת הריון היא צריכה לפנות לוועדה רפואית שאחראית לעניין זה ומורכבת משני רופאים, רופא נשים, ומעובדת סוציאלית ולהציג בפניהם בדיקת אולטרסאונד המאשרת את קיום ההיריון. לאב העובר אין שום זכות על העובר וההחלטה אם לפנות לוועדה ניתנת בידי האישה בלבד.

הוועדה חייבת להסביר לפונה את הסיכונים הכרוכים בהליך והיא נדרשת לחתום על הסכמתה לביצוע ההפלה. הפסקת ההיריון תאושר רק אם מתקיים אחד מן התנאים הבאים:

  1. קיים חשש לבריאותו הנפשית או הפיזית של הולד
  2. קיים חשש לבריאותה הנפשית או הפיזית של האם באם תמשיך בהריון
  3. האישה ההרה היא מתחת לגיל 18 או לחילופין מעל גיל 40
  4. העובר נוצר מחוץ לנישואין או כתוצאה מאונס או מגילוי עריות
  5. אם הועדה אישרה את הפסקת ההיריון האישה נדרשת לעבור את הפסקת ההיריון במוסד רפואי מוכר
  • האם זה נכון לדעתכם לתת זכות בלעדית לאם על ההפלה למרות שהאב יתחייב לטפל בילוד בעצמו?

נלקח: אתר "כל זכות"

מעמד העובר בהלכה

מעמד העובר בהלכה היא סוגיה בעלת משמעויות הלכתיות רחבות. סוגיה זו התעוררה בעיקר בעידן המודרני, היות שבעבר לא היו בדיקות סקר בהיריון באמצעותן ניתן לגלות מומים בעובר (ובעקבותיהן לשקול ביצוע הפלה מלאכותית), וביצוע יזום של הפלה מלאכותית היה קשה עד בלתי אפשרי.

השאלה העיקרית בסוגיה זו היא האם העובר נחשב כאדם חי, ועל כן חל איסור לרצוח אותו. בשאלה זו ישנה משמעות רבה לשלבי ההתפתחות של העובר.

בפרשת משפטים בספר שמות ישנה התייחסות להריגת עובר מבחינה פלילית ואזרחית:

וְכִי-יִנָּצוּ אֲנָשִׁים וְנָגְפוּ אִשָּׁה הָרָה וְיָצְאוּ יְלָדֶיהָ וְלֹא יִהְיֶה אָסוֹן, עָנוֹשׁ יֵעָנֵשׁ כַּאֲשֶׁר יָשִׁית עָלָיו בַּעַל הָאִשָּׁה וְנָתַן בִּפְלִלִים. וְאִם-אָסוֹן יִהְיֶה וְנָתַתָּה נֶפֶשׁ תַּחַת נָפֶשׁ. עַיִן תַּחַת עַיִן, שֵׁן תַּחַת שֵׁן, יָד תַּחַת יָד, רֶגֶל תַּחַת רָגֶל. כְּוִיָּה תַּחַת כְּוִיָּה, פֶּצַע תַּחַת פָּצַע, חַבּוּרָה תַּחַת חַבּוּרָה.

הפרשנות המקובלת היא שמתואר בכתוב שהריגת אישה בהריון תגרום לחיוב כספי (דמי ולדות) לבעל האישה עבור פגיעה בעובר. בפסוקים אלו אין התייחסות לעצם ההפלה, כאשר היא נעשית מבחירה.

עובר ירך אמו - בנושאים הלכתיים שונים נחשב העובר כאחד מאברי אמו, ולא כבעל ישות חיים עצמאית. כך למשל אישה שהתגיירה בעודה בהריון, הצאצא שייוולד יחשב ליהודי אף שיצירתו הייתה בעודה גויה.

פוסקי ההלכה כתבו שלושה פסוקים לגבי ביצוע הפלה:

  1. איסור חבלה בגופו של אדם. גם אם העובר נחשב לישות עצמאית, הוא גם חלק מגופה של האם וכחלק מרכושו של בעלה.
  2. הריגת העובר נחשבת לרק חלק מאיסור רצח ולא האיסור המלא ולכן אין על כך חיוב מיתה. (ובכל זאת אין להרוג את העובר)
  3. התורה חושבת על העובר כאחד שחשיבותו נמדדת בכך שהוא עתיד להיות אדם, שלכן הותר לחלל עליו שבת כי הוא עתיד לשמור שבתות הרבה.

מה שרלוונטי לשאלת החקר שלנו הוא הפסוק הראשון שמעלה את השאלה - האם מותר להרוג עובר לצורכה הרפואי הגופני של האם? התשובה של הפוסקים היא ברור שמותר לכרות חלק מהגוף כדי להציל את יתר הגוף, אך אם מדובר בשני הטעמים האחרים אין שום היתר להרוג את העובר.

  • האם אתם חושבים שזה אכן מוסרי להתיר הפלה רק במקרים של פגיעה פיזית באם ולא מתחשבים בפגיעה הנפשית והכלכלית?

נלקח: אתרים "ספריא", "ויקיפדיה"

החוק החדש באלבמה

החוק החדש שעבר בסנאט של מדינת הדרום, ברוב של 25 גברים רפובליקנים לבנים, פריבילגיים, קובע שאין לאשר הפלה בשום שלב של ההיריון, גם אם מדובר באונס או בגילוי עריות. על פי החוק החדש, שאושר הלילה על-ידי המושלת הרפובליקנית קיי איוויי, רופא שיבצע הפלה כזו ייחשב לפושע שדינו עד 99 שנות מאסר נשיא בסנאט סיכם "זהו צעד חשוב להגנה על זכויותיהם של אלו שטרם נולדו".

  • ארה"ב היא ארץ "החופש והדמוקרטיה" – מה אתם חושבים על מהלך זה? חישבו מבחינת הזכויות לגוף האם ועל זכות החיים לילוד העתידי.

נלקח: אתר "Ynet", "חוק ההפלות באלבמה: בדרך לימי הביניים", אורלי אזולאי

חלק יצירתי – אספן בייקר הרצאה "טד":

https://www.ted.com/talks/aspen_baker_a_better_way_to_talk_about_abortion

  • מה אתם חושבים על דבריה של אספן?
  • אספן מדברת על ההבדל בין הפוליטיקה לחיים האמתיים בנושא הפלות וחקיקת חוקים. האם אתם חושבים שבאמת יש הבדל או שאם תהיה חקיקה על איסור הפלות היא אכן תעבוד?

סיכום

לאחר הקריאה והדיון במקורות המצורפים הגענו למסקנה שישנם זרמים רבים עם דעות חלוקות ושונות. בחוק בישראל הפלה תיחשב כפגיעה בחיי אדם כאשר ההפלה לא תעבור על חוקים מסוימים. הפלה בישראל היא דבר "נגיש" יחסית כשרק 2% מההפלות לא מאושרות. משמע רק ב2% מהמקרים הפלה תיחשב כפגיעה בחיי אדם. בהלכה החוקים כבר הרבה יותר מחמירים. לא מדובר על הפלה מלאכותית כמובן כי בתקופות הקדומות לא הייתה הטכנולוגיה של היום אך בכל זאת ניתן לראות שהפלה נחשבת לפגיעה בחיי אדם כל עוד האם לא נמצאת בסכנה בניגוד לחוק בישראל שמאפשר הרבה יותר. החוק החדש של אלבמה גרר המון תגובות שליליות מצד האזרחים. בחוק אין פגיעה בחיי העובר אך מבחינת הנשים מתבצעת פגיעה בגופן, נפשן והחופש הבסיסי של כל אדם ואדם להחליט על גופו. המחוקקים נקטו בגישה מחמירה הדומה להלכה - העובר הוא ישות ואדם בפני עצמו ויש לשמור על זכותו הבסיסית לחיים. לסיכום, ישנן שתי גישות עיקריות: האחת סוברת שלאישה חופש בחירה על גופה אך מצריך תהליך מבוקר ומוסרי והשנייה סוברת שיש להגן על זכות התינוק לחיים ואין על נושאת העובר להחליט אלא אם כן היא נמצאת בסכנת חיים.