האם וכיצד המתת חסד מפרה את קדושת החיים? מאת - גיא ניר ואופק שטיינברג

ישנו מצב שבו אף אדם לא מעוניין להימצא, למנות לחשוב ימים, ואף שבועות על היתרונות והחסרונות בהחלטה שהוא חייב לבצע. האם לבצע המתת חסד לאדם הקרוב אליו או להשאיר אותו בחיים למרות מצבו הבריאותי. בחרנו נושא זה בשל החשיבות המרכזית שלו, הזכות לחיות היא הדבר הבסיסי ביותר שמגיע לכל אדם ובעל חיים. בעבודה זו אנו נחקור ונגלה האם וכיצד המתת חסד מפרה את קודשת החיים לפי המקרא ולפי מקורות מודרנים נוספים.

ראשית, אנו צריכים להגדיר כמה מושגים, המתת חסד פירושה המתת אדם או בעל חיים מתוך מטרה להיטיב עמו כאשר הוא סובל ממחלה סופנית.

וקדושת החיים, קדושת החיים פירושו שמירה על ערך של חיי אדם הכולל שמירה על הנפש ואי כניסה למצבי סכנה.

"ויאמר שאול לנשא כליו שלף חרבך ודקרני בה פן יבואו הערלים האלה ודקרֻני והתעללו בי, ולא אבה נשא כליו כי ירא מאד ויקח שאול את החרב ויפּל עליה. וירא נשא כליו כי מת שאול ויפּל גם הוא על חרבו וימָת עמו" (שמואל א, לא).

פסוק זה מספר על סופו הטרגי של שאול. שאול יצא למלחמה כנגד פלשתים בהר הגלבוע ברגעיו האחרונים, מתוך ידיעה שייהרג שאול על פי נבואת בעלת האוב מעין דור. המלחמה הסתיימה בתבוסת ישראל. בניו של שאול, בהם יהונתן, נהרגו.
שאול ביקש מנושא כליו להביא לו את חרבו בכדי שיוכל להתחמק מהתעללות הפלשתים. נושא כליו מסרב לסייע לשאול בהתאבדותו אז שאול לוקח את חרבו ומתאבד. האם המקרא מסכים עם בחירתו של שאול?.
לא, המקרא אינו מתיר לשים קץ לחייו של אדם גם אם מותו מתקרב ובלתי נמנע.
במקרא זה שאול ידע שהוא הולך להיתפס על ידי הפלשתים ובכדי שלא יענו אותו, שאול רוצה לקצר את חיו ושיעשו לו המתת חסד משלו. אנו מפרשים את סירובו של נושא הכלים לסייע לשאול כאמצעי של המקרא. אדם המסרב לפקודת מלכו הוא כאילו גוזר לעצמו את גזר דינו (מוות). ואף על כי כך, נושא הכלים עדיין מסרב לפקודת מלכו.
בשל כך אנו מאמינים שהמקרא משתמש בנושא הכלים בכדי לנקוט עמדה נגד המתת החסד ולאסור עליה.


בראיון שנעשה עם פרופסור אבינעם רכס בשנת 2000 אמר הפרופסור:
"לפעמים טובת החולה היא כזו, שהוא מנסה להינצל מייסורים אין קיץ, והרופא צריך להגיד שיש סוג של חיים- שהמוות טוב מהם".

פרופסור אבינעם רכס הוא נוירולוג בכיר במחלקת הניורולוגיה בהדסה, וכיהן כיו"ר הלשכה לאתיקה ההסתדרות הרפואית בישראל. אדם בעל ידע רב בגוף האדם ומחלות סופניות, אומר שלפעמים המתת חסד היא הפתרון הנכון והאתי במקרה של מחלה

סופנית אבל אך ורק אם הרופאים קובעים שהמתת המטופל תהיה טובה מסוג החיים שיאלץ להמשיך לחיות עם מחלתו הסופנית.

לא היה ניתן להוסיף את הסרטון ישירות לדף המקורות,
http://www.mako.co.il/tv-nedaber/Article-fe714c70984e921004.htm