What does Judaism have to say about sleep? 3b - the Shabbes schluf

ו. כבר כתב מרן בשלחן ערוך (או''ח סי' רלא) דאף במעט שיישן לא תהא כונתו להנאת גופו, אלא כדי להחזיק גופו לעבודת השם יתברך, עין שם כל הסימן דברי אלהי''ם חיים. ומה טוב לומר בפה מלא קדם שיישן הריני שוכב לישן כדי שתהא דעתי צלולה ומישבת עלי לעבודת השם יתברך שמו.

וכששוכב לישן מעט ביום השבת יאמר הריני שוכב לישן משום ענג שבת כמו שאמרו רבותינו זכרונם לברכה (ילקוט ראובני ואתחנן ר''ת של שב''ת) שנה בשבת תענוג, ויהי נעם וכו'.

מי האיש החפץ חיים לא יגרה בשנה שהיא אחד מששים במיתה, כי החיים אנו מבקשים לקנות בהם חיי העולם הבא:

Yosef Karo already wrote (Shulchan Aruch (Orach Chayim 231) that even if he sleeps a little his intention should not be for bodily enjoyment, but rather to strengthen his body for the service of the Holy One (see in Shulchan Aruch). This entire paragraph is the word of the Living God. And so it is good to say verbally before sleep “I am laying down to sleep so that my mind will be clear and calm in order to to serve Hashem.”

And when he lies down for a short sleep on Shabbat let him say “I am laying down to sleep for oneg shabbat as our teachers said (Yalkut Reuveni Va’etchanan etc) ‘Sleep on Shabbat is a pleasure.’ and Psalm 90”.

The one who loves life should not take too much sleep for it is one sixtieth of death, and because the life we should seek to acquire through them [mitzvot] is eternal life.

Author: Eliezer Papo
Composed in Silistra, Bulgaria. Pele Yoetz is a book of Jewish Musar literature (Ethics). It is not limited to abstract ethical precepts ‎and esoteric concepts; but rather it encompasses all aspects and phases of day-to-day Jewish ‎living, the ritual as well as the ethical, the mundane as well as the sublime. The book offers advice ‎on human interrelationships such as between parent and child, husband and wife, employer and ‎employee. It speaks to the heart as well as the mind. It is comprised of short chapters organized according to the Hebrew ‎alphabet.‎

ז) שם לעבודת השי"ת. וקודם שיישן יאמר הרני מוכן ליישן כדי שתהא דעתי צלולה ומיושבת עלי לעבודת השי"ת. ובשבת יוסיף ומשום עונג שבת כמאמר רז"ל שינה בשבת תענוג

ויה"ר מלפניך שתזכני שארויח בשינתי ולא אפסיד בה וברחמיך הרבים תחפוץ בנו ותרצנו ויהי נועם וכו' אך יאנוס עצמו שלא יישן כאשר יוכל דאית יומי דנינום טובה ויפה שעה אחת של תורה ומע"ט בעוה"ז מכל חיי העוה"ב וזה כלל גדול בתורה. חס"ל אות ב':

And before he goes to sleep he should say “I am laying down to sleep so that my mind will be focused and calm to serve my Creator” And on Shabbat he should add a little [ie. sleep a bit longer than on weekdays] for oneg shabbat, as our rabbis say - שינה בשבת תענוג - sleep on shabbat is a mechaye!

“May it be Your will that I will merit to earn in my sleep and will not lose by it. And in Your great mercy may You take pleasure in us and want us, (Psalm 90 quote).” But he should force himself not so sleep if he can, and just have a good doze, for an hour of Torah and good deeds in this world is better than all of the World to Come - this is an important principle.

Author: Yaakov Chaim Sofer
Composed in Jerusalem, Israel (c.1900 - c.1940 CE). Multi-volume digest and commentary on Orach Chaim and Yoreh Deah sections of Shulchan Aruch, especially relied upon by Sephardic Jews.

ואמר הרב הקדוש מהר"פ מקארעץ זצוק"ל שבכל הנבראי' יש שינה ואפי' המים ישינים ואם לא יישנו יתקלקלו רק שהמים יש להם חיות מעט ישינים מעט. עכ"ל (רצ"ל כל הנבראים) כפי חיותו שינתו והאדם שיש לו חיות מרובה על כל הנבראים היא ישן יותר מכולם כדי שיתחדש יותר

הג"ה ונ"ל הקטן דבעבור זה מצוה לישן בשבת גם ביום שינה בשבת תענוג דבשארי הימים יש לאדם חיות רק מנשמ' אחת אזי די לו בשינת הלילה משא"כ בשבת יש לו חיות משתי נשמות צריכין לישן גם ביום. נ"ל:

כי בשינתו הוא מוסר נפשו לבא"ר העליון בסוד חדשי"ם לבקרי"ם רב"ה אמונתי"ך ר"ת רח"ל שהיא הבא"ר שהיא בר"ת בידך אפקיד רוחי.

And the holy rabbi Pinchas of Koretz may his memory be a blessing says that all creations sleep and even the waters sleep for if they didn’t, they would destroy themselves - but because the waters have a small life-force they sleep little. That means to say, according to [the quantity of its] life force does a creation sleep. And a human being has more life-force than all creations, so s/he sleeps more than all of them, so that s/he can be renewed more.

See above for why it is a mitzvah to sleep on Shabbat even in the day: sleep on Shabbat is a pleasure. For on other days a person has the life-force of just one soul so it suffices for him to sleep at night. However, on Shabbat he has life-force from two souls, therefore he needs to sleep also in the day. It appears to me:

For in his sleep he submits his soul to the Eternal Well as mystically alluded to in the verse “They are renewed every morning, ample is Your grace” (Lamentations 3:23) where the opening letters spell “RaCHeL” which is the Well indicated by the phrase “Beyadcha Afkid Ruchi” [In Your Hands I entrust my spirit” (Psalms 31:6)

Author: Tzvi Elimelech Spira of Dinov
Composed in (c.1820 - c.1840 CE). One of the most important and oft-quoted of the classic Chassidic texts. It discusses mystical aspects of the Sabbath and festivals, and is arranged according to the months of the year. The author writes that the title of the work is based on the verse (I Chronicles 12:33) "Of the Issacharites, men who knew how to interpret the signs of the times," alluding to the book's explanation of the Jewish festivals. According to a tradition handed down in the author's family, an additional reason why it was so named is because the author was informed by his teacher (the Chozeh of Lublin) that he was a descendant of the tribe of Issachar.

שינה בשבת תענוג, ובלבד שלא ירבה בו יותר מדאי שלא יביאנו לבטול התורה, כי לא איברו שבתות אלא לגירסא.

ואיתא במדרש, אמרה תורה לפני הקב"ה, רבש"ע, כשיכנסו ישראל לארץ זה רץ לכרמו וזה רץ לשדהו, ואני מה תהא עלי.

אמר לה, יש לי זוג שאני מזווג לך ושבת שמה, שהם בטלים ממלאכתם ויכולים לעסוק בך.

ואיתא בתנחומא, ויקהל משה (שמות לה, א), בעלי אגדה היו אומרים, מתחלת התורה ועד סופה אין פרשה שנאמר בה קהילה בראשה אלא פרשה זו בלבד, ולמה כך. אמר הקב"ה למשה, לך רד ועשה לי קהלות גדולות על דבר שבת, כדי שילמדו כל הדורות הבאים אחריך להקהיל קהילות כל שבת ולשנות בבתי כנסיות ובבתי מדרשות ללמוד בהן תורה ברבים.

דבר אחר, ויקהל משה, אמר להן הקב"ה לישראל, אם אתם נקהלים בכל שבת ושבת לבתי כנסיות ולבתי מדרשות וקורין בתורה ובנביאים, מעלה אני עליכם כאלו המלכתם אותי בעולמי, שכן ישעיה הנביא מפרש (ישעיה מג, יב) ואתם עדי נאם ה' ואני אל, אתם מעידים עלי שאני אלוה בעולם:

Sleep on Shabbat is a pleasure. So long as he does not have too much sleep such that it leads him to wasting [time that could be used for] Torah. For Shabbat was only created for studying Torah.

There is a midrash: the Torah said to God, when the Children of Israel will enter Eretz Yisrael one will run to his orchard and one to his field, and what will become of me?

He said to her, I have a spouse that I will partner you with, and she is named Shabbat. For they will be free from their work and will be able to attend to you.

And it says in Tanchuma “Moses gathered (Exodus 35:1). Regarding this the Aggadists say from the start to the end of the Torah there is no portion which starts with “kehillah” except this one. And why is that? Because God said to Moses ‘Go down and make large congregations on account of Shabbat so that all future generations will learn to gather communities together every Shabbat, and to study in synagogues and houses of learning and to learn Torah in public in them.’

Another thing. “And Moses gathered”. God said to Israel, ‘If you gather together every Shabbat in synagogues and houses of learning and read from the Torah and Prophets, I will reward you, as if you coronated me in my world, as Isaiah explains “You are My witnesses and I am God” (Isaiah 43:12) - you testify that I am God in the World.’

Isaiah ben Abraham Horowitz (Hebrew: ישעיה בן אברהם הלוי הורוויץ‬), (c. 1555[1][2] – March 24, 1630), also known as the Shelah haqQaddosh (השל"ה הקדוש‬ "the holy Shelah") after the title of his best-known work, was a prominent Levite rabbi and mystic. This book is an encyclopedic compilation of ritual, ethics, and mysticism. It was originally intended as an ethical will - written as a compendium of the Jewish religion.

ויכוין להרבות בפירות ומגדים כל היום כדי להשלים מנין ק' ברכות שחסרים בתפלת י"ח ואם רגיל בשינת הצהרים אל יבטלה כי עונג הוא לו ואחר השינה קובעין מדרש כדאיתא במדרש אמרה תורה לפני הקב"ה רבש"ע כשיכנסו ישראל לארץ זה רץ לכרמו וזה רץ לשדהו ואני מה תהא עלי אמר לה יש לי זוג שאני מזווג לך ושבת שמו שהם בטלים ממלאכתם ויכולין לעסוק בך ע"כ צריך שיקבעו מדרש להודיע לעם את חוקי האלהים ואת תורותיו ואסור לקבוע סעודה בזמן בית המדרש כדאי' בגיטין בפרק השולח (גיטין לח:) אמר רבה בהני תלת מילי נחתי בעלי בתים מנכסייהו וחד מינייהו דקבעי סעודתא בשבתא בעידן בי מדרשא:

The Tur of Jacob ben Asher Composed in (c.1300 - c.1340 CE). Halakhic code considered to be one of the primary sources of Jewish law after the Talmud. The work consists of four sections: 1. Orach Chaim addresses prayer, the Sabbath and festivals, and general daily religious duties. 2. Yoreh Deah deals with kashrut and laws related to family purity. 3. Even HaEzer deals with the laws of marriage and divorce. 4. Choshen Mishpat deals with civil law and business dealings.