ברכות י:
ואמר רבי יוסי ברבי חנינא משום רבי אליעזר בן יעקב: מאי דכתיב: (ויקרא י״ט) לא תאכלו על הדם - לא תאכלו קודם שתתפללו על דמכם. (איכא דאמרי) אמר רבי יצחק אמר רבי יוחנן אמר רבי יוסי ברבי חנינא משום רבי אליעזר בן יעקב: כל האוכל ושותה ואחר כך מתפלל ־ עליו הכתוב אומר: (מלכים א׳ י״ד) ואתי השלכת אחרי גוך, אל תקרי גויך אלא גאיך. אמר הקדוש ברוך הוא: לאחר שנתגאה זה - קבל עליו מלכות שמים.
1. According to רבי יוסי ברבי חנינא משום רבי אליעזר בן יעקב, what is the meaning of the warning (מצוה לא תעשה) “לֹ֥א תֹֽאכְל֖וּ עַל-הַדָּ֑ם”?
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
2. Why is it not proper to eat before תפילת שחרית?
a. _________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b. _________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
סנהדרין סג.
דתניא: מנין לאוכל מן הבהמה קודם שתצא נפשה שהוא בלא תעשה תלמוד לומר (ויקרא י״ט) לא תאכלו על הדם. דבר אחר: לא תאכלו על הדם - לא תאכלו בשר ועדין דם במזרק. רבי דוסא אומר: מניין שאין מברין על הרוגי בית דין - תלמוד לומר לא תאכלו על הדם. רבי עקיבא אומר: מנין לסנהדרין שהרגו את הנפש שאין טועמין כלום כל אותו היום - תלמוד לומר לא תאכלו על הדם. (אמר רבי יוחנן) (מסורת הש״ס: ר׳ יוחנן אומר): אזהרה לבן סורר ומורה מנין - תלמוד לומר לא תאכלו על הדם.
1. What prohibitions are included in the prohibition of “לֹ֥א תֹֽאכְל֖וּ עַל-הַדָּ֑ם”?
a. ______________________________________________________________
________________________________________________________________
b. ______________________________________________________________
________________________________________________________________
c._ ______________________________________________________________
________________________________________________________________
d. ______________________________________________________________
________________________________________________________________
e. ______________________________________________________________
________________________________________________________________
ספר החינוך רמח. שלא לאכל ולשתות כדרך זולל וסובא.
שלא להרבות באכילה ושתיה בימי הנערות בתנאים הנזכרים בבן סורר ומורה ... כלומר, לא תאכלו אכילה שהיא מביאה לשפך דם, והיא אכילת זולל וסובא, שחיב על אותה אכילה רעה מיתה.
משרשי המצוה. לפי שרב חטאות בני אדם יעשו בסיבת רבוי (overindulgence) האכילה והשתיה, ... כלומר אחר מלוי הכרס, יביא בני אדם לעשות חטאים רעים. והענין הוא, לפי שהמזונות הם עסת(nourishment) החמר, והתבוננות במשכל (on wise thought) וביראת אלוקים ובמצותיו היקרות, הוא עסת הנפש, והנפש והחמר, הפכים גמורים הם כמו שכתבתי בראש הספר. ועל כן בהתגבר עסת החמר תחלש קצת עסת הנפש, ומזה השרש היו מן החכמים זכרונם לברכה שלא היו נהנין במזונות רק למה שצריך, להחיות נפשם לבד, וכמו שכתוב (משלי יג:כה) צדיק אוכל לשובע נפשו. ועל כן תמנענו תורתנו השלמה לטובתנו מהרבות באכילה ושתיה יותר מדאי, פן יתגבר החמר על הנפש הרבה עד שיחליאה ויאבד אותה לגמרי. ...
1. According to ספר החינוך, what is included in the prohibition of “לֹ֥א תֹֽאכְל֖וּ עַל-הַדָּ֑ם”?
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
2. What does ספר היחנוך say regarding overindulgence of food and drink?__________________
______________________________________________________________________________
3. What is the nourishment of the:
a. physical body?_____________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b. soul?_____________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
4. What happens, ח"ו, when a man overindulges in food and drink?_______________________
______________________________________________________________________________
5. Why does the תורה forbid us to overindulge in eating and drinking?_____________________
______________________________________________________________________________
6. How is this similar to the story of “Dr. Jekyll and Mr. Hyde”?___________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
ספר החינוך רמט. שלא לנחש.
שלא נלך אחרי נחשים, ... מנחש כגון האומר נפלה פתי מפי, נפל מקל מידי עבר נחש מימיני ושועל משמאלי, וימנע מפני כן מעשות שום מעשה. ... משרשי המצוה. לפי שענינים אלה הם דברי שגעון וסכלות גמורה, ולעם קדוש אמתי אשר בחר הק-ל לא יאות להם שישעו בדברי שקר. ועוד שהם סבה להדיח האדם מאמונת השם יתברך ומתורתו הקדושה ולבוא מתוכם לכפירה גמורה שיחשב כל טובתו ורעתו וכל אשר יקרהו שהוא דבר מקרי, לא בהשגחה מאת בוראו, ונמצא יוצא בכך מכל עקרי הדת, על כן כי חפץ השם יתברך בטובתנו צונו להסיר מלבנו מחשבה זו ולקבע בלבבנו, כי כל הרעות והטובות מפי עליון תצאנה לפי מעשה האדם אם טוב ואם רע, והנחשים אינם מעלין ולא מורידין, וכמו שכתוב (במדבר כג:כג) כי לא נחש ביעקב ולא קסם בישראל.
רמב"ם הלכות עבודת כוכבים וחקותיהם יא:ד
... וְכֵן הַמֵּשִׂים סִימָנִים לְעַצְמוֹ אִם יֶאֱרַע לִי כָּךְ וְכָךְ אֶעֱשֶׂה דָּבָר פְּלוֹנִי וְאִם לֹא יֶאֱרַע לִי לֹא אֶעֱשֶׂה, ...
1. According to ספר החינוך, what is included in the prohibition of “לֹ֥א תְנַֽחֲשׁ֖וּ”?______________
______________________________________________________________________________
2. What are the examples that ספר החינוך brings?
a.__________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b.__________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
3. According to רמב"ם, what else is included in the prohibition of “לֹ֥א תְנַֽחֲשׁ֖וּ”?______________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
4. According to ספר החינוך, what is at the root of this מצוה?_________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
5. What incorrect thought will a person who indulges in ניחוש, ח"ו, come to think?___________
______________________________________________________________________________
6. What proper thought must a person establish in his heart?____________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
בראשית כד:יד
וְהָיָ֣ה הַנַּֽעֲרָ֗ אֲשֶׁ֨ר אֹמַ֤ר אֵלֶ֨יהָ֙ הַטִּי-נָ֤א כַדֵּךְ֙ וְאֶשְׁתֶּ֔ה
וְאָֽמְרָ֣ה שְׁתֵ֔ה וְגַם-גְּמַלֶּ֖יךָ אַשְׁקֶ֑ה
אֹתָ֤הּ הֹכַ֨חְתָּ֙ לְעַבְדְּךָ֣ לְיִצְחָ֔ק וּבָ֣הּ אֵדַ֔ע כִּֽי-עָשִׂ֥יתָ חֶ֖סֶד עִם-אֲדֹנִֽי:
כסף משנה
וכך נ''ל בתירוצן של דברים שהנחש שאסרה תורה הוא התולה את מעשיו בסימן שאין הסברא נותנת שיהא גורם תועלת לדבר או נזק כגון פתו נפלה לו מידו או צבי הפסיק לו בדרך שאלו וכיוצא בהן הם מדרכי האמורי אבל הלוקח סימנים בדבר שהסברא מכרעת שהם מורים תועלת הדבר או נזקו אין זה נחש שכל עסקי העולם כך הם שהרי האומר אם ירדו גשמים לא אצא לדרך ואם לאו אצא אין זה נחש אלא מנהגו של עולם ואליעזר ויהונתן בכיוצא בזה תלו מעשיהם שאליעזר יודע היה שלא היו מזווגין אשה ליצחק אלא הוגנת לו לפיכך לקח סימן לעצמו שאם תהא כל כך נאה במעשיה ושלימה במדותיה עד שכשיאמר לה הגמיאיני נא מעט מים תשיבהו ברוח נדיבה גם גמליך אשקה אותה היא שהזמינו מן השמים ליצחק.
1. According to כסף משנה, what type of ניחוש is forbidden by the תורה?____________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
2. What type of ניחוש is not forbidden by the תורה?____________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
3. Describe the example given by כסף משנה of a permitted ניחוש._________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
4. Explain how the ניחוש of אליעזר עבד אברהם was permitted.___________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
רמב"ם הלכות עבודת כוכבים וחקותיהם יא:ח
אֵיזֶהוּ מְעוֹנֵן אֵלּוּ נוֹתְנֵי עִתִּים שֶׁאוֹמְרִים בְּאִצְטַגְנִינוּת יוֹם פְּלוֹנִי טוֹב יוֹם פְּלוֹנִי רַע יוֹם פְּלוֹנִי רָאוּי לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה פְּלוֹנִית שָׁנָה פְּלוֹנִית אוֹ חֹדֶשׁ פְּלוֹנִי רַע לְדָבָר פְּלוֹנִי:
ספר החינוך רנ. שלא לעונן.
... ופרוש הענין כמו שאמרו בספרא (ו ב) שהוא לשון עונה, כלומר, שלא נקבע עונות לומר, שעה פלונית, טובה לעשות בה מעשה פלוני, ויצליח כל העושה אותו באותה שעה והעושה אותו בשעה פלונית, לא יצליח, ... ובכלל לאו זה דמעונן אמרו זכרונם לברכה (סנהרין סה, ב) שהוא מעשה אחיזת עינים שיעשו בני אדם. וכמו שאמרו זכרונם לברכה מעונן זה האוחז את העינים. וענין זה הוא מין גדול מהתחבולה יחבר אליה קלות היד וגבורת מהירותה עד שיראה לבני אדם שיעשה המתחבל ענינים של פלא, כלומר שהם חוץ מן הטבע, כמו שיעשו תמיד המשתדלים בזה, שיקחו חבל וישימו אותו בכנף בגדם לעיני האנשים, ואחרי כן יוציאו נחש, וכן ישליכו טבעת באויר, ואחר כן יוציאוהו מפי אחד מהעומדים לפניהם, וכיוצא בענינים אלו רבים. וכל אחד מהמעשים הרעים אלו, הוא אסור, והעושו נקרא אוחז העינים, ...
משרשי המצוה. מה שכתבנו בלאו דמנחש בסמוך. ועוד הפסד גדול מאד נמצא בזה, לפי שישובו אצל ההמון והנשים והנערים הענינים הנמנעים בתכלית המניעה אפשריים, ויערב לדעותם לקבל הנמנע, והיותו אפשר מבלתי היות הענין נס מאת הבורא, ואולי יצא להם מזה סבה רעה לכפר בעקר והכרת נפשם, והבן זה.
1. According to רמב"ם, what is the prohibition of “וְלֹ֥א תְעוֹנֵֽנוּ”?___________________________
______________________________________________________________________________
2. According to ספר החינוך, what else is included in the prohibition of “וְלֹ֥א תְעוֹנֵֽנוּ”?__________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
3. Why is it prohibited?
a. _________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
b. _________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
בראשית טו:ה
וַיּוֹצֵ֨א אֹת֜וֹ הַח֗וּצָה וַיֹּ֨אמֶר֙ הַבֶּט-נָ֣א הַשָּׁמַ֔יְמָה וּסְפֹר֙ הַכּ֣וֹכָבִ֔ים
אִם-תּוּכַ֖ל לִסְפֹּ֣ר אֹתָ֑ם וַיֹּ֣אמֶר ל֔וֹ כֹּ֥ה יִֽהְיֶ֖ה זַרְעֶֽךָ:
שבת קנו.
דא''ר יוחנן מניין שאין מזל לישראל שנאמר "כֹּה אָמַר ה' אֶל דֶּרֶךְ הַגּוֹיִם אַל תִּלְמָדוּ וּמֵאֹתוֹת הַשָּׁמַיִם אַל תֵּחָתּוּ כִּי יֵחַתּוּ הַגּוֹיִם מֵהֵמָּה" (ירמיה י:ב) הם יחתו ולא ישראל ואף רב סבר אין מזל לישראל דאמר רב יהודה אמר רב מניין שאין מזל לישראל שנאמר "וַיּוֹצֵא אֹתוֹ הַחוּצָה" (בראשית טו:ה) ... אמר לפניו רבש''ע נסתכלתי באיצטגנינות שלי ואיני ראוי להוליד בן אמר ליה צא מאיצטגנינות שלך שאין מזל לישראל ...
חומש תורה תמימה
כלומר דע"י תפלה וזכות משתנה המזל ...
1. Did ד' give the מזלות (constellations) the power to tell the future?______________________
______________________________________________________________________________
2. What is the meaning of “שאין מזל לישראל”? Explain._________________________________
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
מדרש איכה פרק ג סימן כט
... ר׳ אבהו בשם ר׳ יוחנן אמר משל למלך שנכנס למדינה ועמו דוכוסין ואפרכסין ואיסטרטילוטין הוה הדין אמר דוכוס פלן אנא נסיב לגבה, ואחרינא אמר אנא נסיב איסטרטילוטין לגביה, היה שם פיקח אחד ואמר איני נוטל אלא המלך לבדו, דכולהו מתחלפי והוא אינו מתחלף, כך אומות העולם, אלו עובדים לחמה, ואלו ללבנה, ואלו לעץ, ואלו לאבן, אבל הקב״ה בגורלן של ישראל הוא, ...
שבת קנו:
דשמואל ואבלט הוו יתבי והוו קאזלי הנך אינשי לאגמא א''ל אבלט לשמואל האי גברא אזיל ולא אתי טריק ליה חיויא ומיית א''ל שמואל אי בר ישראל הוא אזיל ואתי אדיתבי אזיל ואתי קם אבלט שדיה לטוניה אשכח ביה חיויא דפסיק ושדי בתרתי גובי א''ל שמואל מאי עבדת א''ל כל יומא הוה מרמינן ריפתא בהדי הדדי ואכלינן האידנא הוה איכא חד מינן דלא הוה ליה ריפתא הוה קא מיכסף אמינא להו אנא קאימנא וארמינא כי מטאי לגביה שואי נפשאי כמאן דשקילי מיניה כי היכי דלא ליכסיף א''ל מצוה עבדת נפק שמואל ודרש "וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת" (משלי י:ב) ולא ממיתה משונה אלא ממיתה עצמה
דר''ע הויא ליה ברתא אמרי ליה כלדאי ההוא יומא דעיילה לבי גננא טריק לה חיויא ומיתא הוה דאיגא אמילתא טובא ההוא יומא שקלתה למכבנתא דצתא בגודא איתרמי איתיב בעיניה דחיויא לצפרא כי קא שקלה לה הוה קא סריך ואתי חיויא בתרה אמר לה אבוה מאי עבדת אמרה ליה בפניא אתא עניא קרא אבבא והוו טרידי כולי עלמא בסעודתא וליכא דשמעיה קאימנא שקלתי לריסתנאי דיהבית לי יהבתיה ניהליה אמר לה מצוה עבדת נפק ר''ע ודרש "וּצְדָקָה תַּצִּיל מִמָּוֶת" (משלי י:ב) ולא ממיתה משונה אלא ממיתה עצמה
דאימיה דר''נ בר יצחק אמרי לה כלדאי בריך גנבא הוה לא שבקתיה גלויי רישיה אמרה ליה כסי רישיך כי היכי דתיהוו עלך אימתא דשמיא ובעי רחמי לא הוה ידע אמאי קאמרה ליה יומא חד יתיב קא גריס תותי דיקלא נפל גלימא מעילויה רישיה דלי עיניה חזא לדיקלא אלמיה יצריה סליק פסקיה לקיבורא בשיניה: