פרשת כי תצא תש"ט - "לא יומתו אבות על בנים"
א. השוואת פסוקים
"לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתוּ"
The fathers shall not be put to death for the children, neither shall the children be put to death for the fathers; every man shall be put to death for his own sin.
השווה לפסוקנו:
שמות פרק כ' פסוק ד':
"פֹּקֵד עֲו‍ֹן אָבֹת עַל בָּנִים"
לא יומתו אבות על בנים FATHERS SHALL NOT BE PUT TO DEATH על בנים — i.e. by the evidence of their children. But if you say it means “for the sin of their children”, then it would be redundant for it goes on to state “every man shall be put to death for his own sin” (Sifrei Devarim 280:1; Sanhedrin 27b).
מהי הדרך ליישוב הסתירה שבין שני הפסוקים? (ועיין גם גיליון יתרו תש"ו!)
ב. "לא יומתו..."
"לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתוּ"
The fathers shall not be put to death for the children, neither shall the children be put to death for the fathers; every man shall be put to death for his own sin.
ד"ה לא יומתו אבות על בנים: בעדות בנים, ואם תאמר בעוון בנים, כבר נאמר "איש בחטאו יומתו".
לא יומתו אבות על בנים FATHERS SHALL NOT BE PUT TO DEATH על בנים — i.e. by the evidence of their children. But if you say it means “for the sin of their children”, then it would be redundant for it goes on to state “every man shall be put to death for his own sin” (Sifrei Devarim 280:1; Sanhedrin 27b).
ד"ה לא יומתו אבות על בנים: אפילו על חטא המורד במלכות, שמנהג המלכים הקדמונים היה להרוג גם את בניהם שלא יקומו לשונאים למלכות. כעניין "הכינו לבניו מטבח בעוון אבותם בל יקומו ויירשו ארץ ומלאו פני תבל ערים." פירוש שונאים כמו "ויהי ערך". מכל מקום אסרה תורה למלכי ישראל להרוג זה בשביל זה בחמלת ה' על עמו. וזה קיים אמציהו מלך יהודה, כאמרו "ויהי כאשר חזקה הממלכה עליו ויהרוג את עבדיו המכים את המלך אביו ואת בניהם לא המית כי ככתוב בתורה בספר משה אשר ציוה ה' לאמר לא ימותו אבות על בנים ובנים לא יומתו על אבות".
לא יומתו אבות על בנים, even if the crime involved was insurrection against the established authority, king, etc. It had been a widely accepted rule that kings would also execute the family members of rebels in order to ensure that the surviving relatives of such executed rebels would not form an active opposition to the king as a result of their grievance. Such matters are referred to in Isaiah 14,21 “prepare a slaughtering block for his sons because of the guilt of their father. Let them not arise to possess the earth! Then the world’s face shall be covered with towns.” The meaning of the word שונאים which I used earlier is to be understood as in Samuel I 28,17 ויהי ערך, “he became a foe.” In any event, the Torah prohibits Jewish kings from killing one person as a substitute for another; this is part of G’d’s pity for members of His people. Amatziah, King of Yehudah, abided by this legislation when he executed the servants who had killed his father but did not touch their children (Chronicles II 25, 3-4)
1. מה קשה לרש"י?
2. התוכל ליישב את הקושי בדרך הפשט, שלא כדברי רש"י?
3. מה בין רש"י לבין פירוש הספורנו?
4. לשם מה נעזר הספורנו כאן בדברי ישעיה י"ד כ"א?
לא ימותון אבהן על פום בנין ובנין לא ימותון על פום אבהן אנש בחובה ימותון:
ולפי איזו מהן תרגם בעל תרגום ירושלמי -
לא יתקטלון אבהן לא בסהדות ולא בחובי בנין ובנין לא יתקטלון לא בסהדות ולא בחובי אבהן איש בחובי על סהדין כשירין יתקטלון?
ג. דברי חז"ל
"לא יומתו אבות על בנים" – מה תלמוד לומר? ללמדנו שלא יומתו אבות בעוון בנים ובנים בעוון אבות, הרי כבר נאמר "איש בחטאו יומתו"? אלא "לא יומתו אבות על בנים" – בעדות בנים; "ובנים לא יומתו על אבות" – בעדות אבות.
GEMARA: From where is this matter, that relatives are disqualified from bearing witness, derived? The Gemara answers: It is as the Sages taught in a baraita: “The fathers shall not be put to death for the children, neither shall the children be put to death for the fathers; every man shall be put to death for his own sin” (Deuteronomy 24:16). Why must the verse state this first clause? If it is to teach that the fathers shall not be put to death for the sin of the children, nor shall the children be put to death for the sin of the fathers, this is unnecessary, as it is in any event stated: “Every man shall be put to death for his own sin.” Rather, the statement “The fathers shall not be put to death for the children” should be interpreted to mean that they shall not be put to death by the testimony of the children, and the statement “Neither shall the children be put to death for the fathers” should be interpreted to mean that they shall not be put to death by the testimony of the fathers.
...(שמואל ב' כ"א) "ויקח המלך את שני בני רצפה בת איה אשר ילדה לשאול: את אדמוני ואת מפיבשת ואת חמשת בני מיכל בת שאול אשר ילדה לעדריאל המחולתי... ויתנם ביד הגבעונים ויוקיעום בהר לפני ה' ויפלו שבעתים יחד...". והא כתיב: "לא יומתו אבות על בנים"?
The Gemara continues with its understanding of the incident: “And the king took the two sons of Rizpah, daughter of Aiah, whom she bore unto Saul, Armoni and Mephibosheth, and the five sons of Michal, daughter of Saul, whom she bore to Adriel the son of Barzillai the Meholathite” (II Samuel 21:8). The Gemara asks: What is different about these sons that David chose them from among all the descendants of Saul? Rav Huna said: He passed all of Saul’s descendants before the Ark of the Covenant. Whoever was held back by the Ark, so that he could not move on, was condemned to death; whoever was not held back by the Ark was set apart for life.
לדברי הגמרא סנהדרין דלעיל כתב בעל "מגילת אסתר", על ספר המצוות להרמב"ם שורש שני:
"ולפי דעתו כי כשאמרו בגמרא "מה תלמוד לומר לא יומתו... רצונם לומר: אי ללמדנו בלבד שלא יומתו אבות בעוון בנים, הרי כבר נאמר "איש בחטאו יומתו", אבל אין כוונת חז"ל, שלא יהיה לו פשט אחר זולתי זה של עדות!
1. מהי הסתירה בין דברי הגמרא בסנהדרין ובין דבריה ביבמות?
2. מה תיקן בעל מגילת אסתר בהוסיפו לדברי הגמרא בסנהדרין את המילה "אי ללמדנו לבד שלא ימותו..."?
*
3. התוכל ליישב את הסתירה שבין דברי הגמרא בסנהדרין ובין דבריה בכתובות באופן אחר, שלא על דרך בעל מגילת אסתר?
ד. טעם לאסור קבלת עדות קרובים
ספר החינוך:
משורשי המצוה לפי שעיקר כל ענייני בני אדם תלויים בעדות אנשים, רצה המקום שנעשה דין בני אדם רק בעדות חזק אמתי נקי מכל חשד, ולחיזוק עניין זה הרחיק כל עדות הקרובים, אף בחיוב, פן יתפשט הרגל עדותם זה על זה, לקבלו אף לזכות. והעניין הזה הוא מדרכי התורה השלימה, שהרחיק לעולם המכשולות והדברים הקרובים להימצא בהם היזק אצל בני אדם. ועוד נמצא לנו תועלת אחר בדבר, כי מהיות הקרובים שוכנים תמיד זה אצל זה ושיבתם וקימתם יחד, אי אפשר להם להינצל שלא יתקוטטו זה עם זה לפעמים, ואלו יאמינו בעדותם זה על זה, אולי בכעסם תמיד אלו עם אלו תעלה חמתם לפי שעה, ויבואו לפני הדיין, וחייבו את ראשם למלך. וכשוך החימה כמעט שיחנוק עצמו הקרוב מדאגתו על קרובו ועל מעשהו אשר עשה לו. וכל דרכי ה' ישרים.
מה ההבדל בין שני הטעמים הניתנים בספר החינוך לאסור קבלת עדות קרובים?