פרשת וארא תשי"ב - האות הראשון
א. שאלות כלליות במופת הראשון
"כִּי יְדַבֵּר אֲלֵכֶם פַּרְעֹה לֵאמֹר תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת"
’When Pharaoh shall speak unto you, saying: Show a wonder for you; then thou shalt say unto Aaron: Take thy rod, and cast it down before Pharaoh, that it become a serpent.’
למה זה ישאל אותם פרעה דבר זה, והלא הוא לא היה חפץ לשמוע דבריהם ולא לראות את מופתיהם, כמו שאמר להם (בראיון הראשון ה' פסוק ד') "לכו לסבלותיכם", ואיך אמר ה' יתברך אם כן, שפרעה ישאל מאתם "תנו לכם מופת!" כאילו היה חפץ בדבר?
נסה לענות לשאלתו.
(קרא בעיון פרקים ה'-ו', ושים לב לכל מה שאירע בין הופעה ראשונה של משה ואהרן לפני פרעה בפרק ה' לבין הופעתם השניה בפרקנו!)
השוה:
"וַיֹּאמֶר הַשְׁלִיכֵהוּ אַרְצָה וַיַּשְׁלִכֵהוּ אַרְצָה וַיְהִי לְנָחָשׁ"
And He said: ‘Cast it on the ground.’ And he cast it on the ground, and it became a serpent; and Moses fled from before it.
"וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי פַרְעֹה יְהִי לְתַנִּין"
’When Pharaoh shall speak unto you, saying: Show a wonder for you; then thou shalt say unto Aaron: Take thy rod, and cast it down before Pharaoh, that it become a serpent.’
נסה להסביר את השוני נחש-תנין מתוך השוני בנסיבות בהן נעשה המעשה!
ב. "תנו לכם מופת"
"תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת"
’When Pharaoh shall speak unto you, saying: Show a wonder for you; then thou shalt say unto Aaron: Take thy rod, and cast it down before Pharaoh, that it become a serpent.’
מלבי"ם, שואל:
הלא היה ראוי שיאמר "תנו לי מופת", כמו שאמר תמיד (דברים י"ג ב') "ונתן אליך אות או מופת" - ולמה אמר פרעה "תנו לכם מופת"?
ענה לשאלתו!
ג. בכחו וערכו של אות או מופת
"וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם"
And Pharaoh’s heart was hardened, and he hearkened not unto them; as the LORD had spoken.
"ויקרא פרעה לחכמים ולמכשפים": באותה שעה התחיל פרעה משחק עליהם ומקרקר אחריהם כתרנגולת ואומר להם: "כך אותותיו של אלוהיכם?! בנוהג שבעולם בני אדם מוליכין פרקמטיא למקום שצריכים להם. כלום מביאים… דנים לעכו? אין אתם יודעים, שכל הכשפים ברשותי הן? מיד שלח והביא תינוקות מן אסכולי שלהם (מבית ספרם) ועשו אף הם כך. ולא עוד אלא קרא לאשתו ועשתה כך… אמרו יוחנן וממרא (שמות שני מכשפים גדולים במצרים) למשה: תבן אתה מכניס לעפריים (עיר שומרונית שהשתייכה בימי בית שני ליהודה והיתה עשירה בקמח ובתבן).
6. "And also called Pharaoh to the wise men and to the sorcerers." At that instant, Pharaoh began to laugh at them [Moses and Aaron] and to screech at them like a chicken, and to say to them: 'Thus are the signs of your G-d? The way of the world is for people to ply their wares in a place that needs them. Nobody brings fish broth to Espamia [Spain], Fish to Ako [All places already well-supplied with fish]. Do you not know that all the sorcerers are under my dominion?' Immediately [Pharaoh] sent for and brought in children from their school. And they did exactly [as Aaron had done]. And not only that! But Pharaoh even called his own wife in and she did exactly [as Aaron had done]. As it says: "And also called Pharaoh." What is the "also" [referring to]? That even to his wife he called. [The verse also says] "And they did also the sorcerers of Egypt." [Here], what does the "also" [refer to]? Even the 4-5 year old children were called and they also did this.
ד"ה ויחזק לב פרעה: לומר על ידי מכשפות אתם עושים כן (מנחות פ"ה) תבן אתם מכניסין לעפריים, עיר שכולה תבן, אף אתם מביאין מכשפוּת למצרים שכולה כשפים.
ויחזק לב פרעה AND PHARAOH’S HEART WAS HARDENED so that he said: You are doing this by witchcraft: “You are bringing straw to Afarayim”— a city that is full of straw; thus you bring sorcery to Egypt, a land that is full of sorcery (Menachot 85a; Exodus Rabbah 9:6-7).
(מלכים א' י"ח) "ענני ה' ענני" א"ר אבהו: למה אמר אליהו "ענני" שתי פעמים? מלמד שאמר אליהו לפני הקב"ה: ריבונו של עולם! "ענני" – שתרד אש מן השמים ותאכל כל אשר על המזבח ו"ענני" – שתסיח דעתם, כדי שלא יאמרו מעשה כשפים הם!
Having explained the use of the double language of “I will be that I will be,” the Gemara proceeds to explain the double language employed by Elijah on Mount Carmel: “Answer me, Lord, answer me, that this people will know that You are the Lord, God, and You have turned their hearts backward” (I Kings 18:37). Rabbi Abbahu said: Why did Elijah say answer me twice? This repetition teaches that Elijah said before the Holy One, Blessed be He: Master of the Universe, answer me that fire will descend from heaven and consume everything that is on the altar, and answer me that You will divert their mind from devising alternative explanations for what they witnessed so that they will say that they were acts of sorcery. As it is stated that Elijah said: “And You have turned their hearts backward,” God can restore them to the proper path as well.
שתסיח דעתם מלבוא בלבם מזימה של רשע להכחישני ולומר: על ידי כשפים הבאת האש הזאת.
ועיין דברים י"ג ב'–ו'
"כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת. וּבָא הָאוֹת וְהַמּוֹפֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיךָ לֵאמֹר נֵלְכָה אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתָּם וְנָעָבְדֵם. לֹא תִשְׁמַע אֶל דִּבְרֵי הַנָּבִיא הַהוּא אוֹ אֶל חוֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא כִּי מְנַסֶּה ה' אֱ-לֹהֵיכֶם אֶתְכֶם לָדַעַת הֲיִשְׁכֶם אֹהֲבִים אֶת ה' אֱ-לֹהֵיכֶם בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם. אַחֲרֵי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם תֵּלֵכוּ וְאֹתוֹ תִירָאוּ וְאֶת מִצְו‍ֹתָיו תִּשְׁמֹרוּ וּבְקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ וְאֹתוֹ תַעֲבֹדוּ וּבוֹ תִדְבָּקוּן. וְהַנָּבִיא הַהוּא אוֹ חֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא יוּמָת כִּי דִבֶּר סָרָה עַל ה' אֱ-לֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וְהַפֹּדְךָ מִבֵּית עֲבָדִים לְהַדִּיחֲךָ מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוְּךָ יְה' אֱ-לֹהֶיךָ לָלֶכֶת בָּהּ וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ"
ורמב"ן, פסוק ב':
ד"ה ונתן אליך אות או מופת: ...והזכיר הטעם מפני שאנחנו ידענו מיציאת מצרים שהוא מעשה ממש לא חזיון ולא מראה כי לה' הארץ והוא המחדש והחפץ והיכול ואין אלהים מלבדו, וידענו ממעמד הר סיני כי הוא פנים בפנים ציוה אותנו ללכת בדרך הזה שלא נעבוד לזולתו כלל, וכבודו לאחר לא נתן, וזה טעם אשר צוך ה' אלהיך (פסוק ו). והנה דבר סרה על השם, שלא ציווהו ככה מעולם, או סרה דיבר על כבודו, שאין ראוי לעבוד לאל אחר.
ועוד רמב"ן, פסוק ה':
ד"ה ואתו תעבדו ובו תדבקון: ...והנה כבר נאמר (דברים ו' י"ג) את ה' אלהיך תירא ואותו תעבוד, אבל החזירו בכאן, לשלול שלא נירא מדברי הנביא מפני האות והמופת ולא נעבור על עבודת ה' בעבור דבריו, כי מן ה' לבדו נירא ולא מאל אחר, ולהוסיף ובקולו תשמעו.
*
1. הסבר, מהי לפי כל הנאמר לעיל דעת התורה בכחו וערכו של אות או מופת לשמש כהוכחה.
2. מהיכן בפסוקנו למד הדרשן שקרא פרעה גם לתינוקות וגם לאשתו?
3. למה לא הביא רש"י דברי המדרש לפסוק י"ג כמו שמובא במדרש, ולמה הביאם רק לפסוק כ"ב?
לשאלה 1 עיין גם גיליון ראה תש"ח, בייחוד דברי הבאור ודברי רמבמ"ן באגרתו ל- Lavater שהובאו שם.