פרשת מצורע תש"ח - צרעת
א. סמיכות צרעת ולשון הרע
אמר ר' יוחנן משום ר' יוסי בן זמרא: כל המספר לשון הרע כאילו כפר בעיקר שנאמר (תהלים י"ב): "אשר אמרו ללשוננו נגביר שפתינו אתנו – מי אדון לנו!" ואמר ר' יוסי: כל המספר לשון הרע, נגעים באים עליו... אמר ריש לקיש: מאי דכתיב "זאת תהיה תורת המצורע"? זאת תהיה תורתו של מוציא שם רע.
היכן מצינו בתנ"ך רמז לסמיכות זו בין צרעת ללשון הרע?
ב. בטעם מצוות טהרת המצורע
בטעם הארבעה: שתי ציפורים, עץ ארז, שני תולעת ואזוב
ד"ה טהורות: פרט לעוף טמא. לפי שהנגעים באין על לשון הרע, שהוא מעשה פטפוטי דברים, לפיכך הוזקקו לטהרתו ציפורים, שמפטפטין תמיד בצפצוף קול.
הרות‎ט CLEAN — This term excludes an unclean bird (of a species that may not be eaten) (cf. Chullin 140a). Because the plagues of leprosy come as a punishment for slander, which is done by chattering, therefore birds are compulsory for his (the leper’s) purification, because these chatter, as it were, continuously with a twittering sound (Arakhin 16b).
ד"ה ועץ ארז: לפי שהנגעים באין על גסות הרוח.
הרות‎ט CLEAN — This term excludes an unclean bird (of a species that may not be eaten) (cf. Chullin 140a). Because the plagues of leprosy come as a punishment for slander, which is done by chattering, therefore birds are compulsory for his (the leper’s) purification, because these chatter, as it were, continuously with a twittering sound (Arakhin 16b).
ד"ה ושני תולעת ואזוב: מה תקנתו ויתרפא, ישפיל עצמו מגאוותו, כתולעת וכאזוב.
ושני תולעת ואזוב AND CRIMSON AND HYSSOP — What is the remedy he should use, that he may be healed? Let him, abandoning pride, regard himself lowly as a worm (תולעת) and as hyssop (cf. Midrash Tanchuma, Metzora 3).
ספר החינוך:
יש קצת רמז בענייני טהרתו של מצורע, כי בדברים אלה הודיעונו חכמים על צד הפשט, שהעניין הוא לקבוע בנפשו של מצורע, שאם היה – טרם בוא עליו החולי - גבה לב כארז, שהוא אילן גבוה, ישפיל עצמו כאזוב. ואמרו בטעם ציפורים: הוא עשה מעשה פטיט, כלומר שהרבה דברים בלשון הרע, לפיכך יקריב ציפורים שהם מצפצפים תמיד. ובשני התולעת איני יודע שאמרו חז"ל עליו דבר. ואפשר גם כן לרמוז שישפיל עצמו; ויהיה הרמז מצד השם של תולעת. ובטעם המים, שיטהרו כל טמא, אחשוב על הפשט, כדי שיראה האדם עצמו אחר הטבילה כאילו נברא באותה שעה, כמו שהיה העולם כולו מים טרם היות בו אדם, (כמו שכתוב: "...מרחפת על פני המים"); ויתן אל לבו, כי כמו שנתחדש בגופו, יחדש גם כן פעולותיו לטוב ויכשיר מעשיו וידקדק בדרכי ה'. והשומע (לטעם זה) ישמע, והחדל – יחדל.
רש"ר הירש, (תרגום מפירושו בגרמנית):
האופי הבלתי סוציאלי המסומל על ידי ציפור הדרור "שאינה מקבלת מרות" מתבלט כאן כניגוד לאופי הסוציאלי של מי שברצונו לשוב להכנס ולהצמד לחברה האנושית המושתת על יסודות סוציאליים. זהו הניגוד בין "בהמת השדה" לבין "אדם מן הישוב". כניסה זו לחברה הסוציאלית מותנית בקיום הציווי: "ושחט את הציפור". פירושו של דבר, שעל האדם לשעבד בכל מאודו את בהמיותו הבלתי מרוסנת לקבלת עול הרצון האנושי התקיף במוסריותו... עץ ארז ואזוב, הגדול והקטן ביותר במערכת הצומח, מסמל את כלל עולם הצומח, כשם ששני תולעת – צמר צבוע בדם תולעת – ("היונק והרמש") הגדול והקטן במערכת החי – מסמל את עולם החי. שלשתם קשורים בחוט אדום לאחדות אחת מסמלים את מושג החיים האורגניים של הצומח והחי בשדה, אשר נגזר על הנגוע לשבת בו עד הנה, מפאת אפיו הבלתי סוציאלי. נלוה אליהם הציפור החי, ציפור הדרור; הבהמיות הבלתי מרוסנת, החיה על פי האינסטינקט (= ולא בבחירה חופשית) מקומה בין עולם החי – הצומח של הטבע האורגני. ...ההזיות שבע פעמים באו להזהיר את המרוחק לנאות שדה לשבת בדד בין בעלי חי וצמחים, שיתאמץ שבעתיים בכל כוחותיו עד שיטהר ויבא כחבר בקהל האנושי.
להבנת דבריו:
ושלח את הצפור החי... ציפור שחיה חוץ לעיר. ואיזו היא? זו ציפור דרור.
As for the living bird, he shall take it, and the cedar-wood, and the scarlet, and the hyssop, and shall dip them and the living bird in the blood of the bird that was killed over the running water.
...שאינה מקבלת מרות... למה נקרא שמה "דרור"? שדרה בבית כבשדה.
all of the brothers should be concerned, lest their death be approaching. Similarly, if one member of a group dies, the entire group should be concerned. Some say the concern is greatest if the eldest dies. If he, despite his virtues, could not avoid punishment, others will certainly not be saved. And some say the concern is greatest if the youngest dies, because the least significant people are punished first, and perhaps this is the start of a punishment for the entire group. We learned in the mishna: And anyone who performs labors destructively on Shabbat is exempt. Rabbi Abbahu taught this baraita before Rabbi Yoḥanan: Anyone who performs labors destructively on Shabbat is exempt, except for one who inflicts a wound or kindles a fire. Rabbi Yoḥanan said to him: Go teach that outside. This baraita is not fit for discussion in the study hall. The opinion that deems one liable for inflicting a wound or kindling a fire on Shabbat is not an accepted teaching and should be ignored. And if you want to say that it is a legitimate teaching, one who inflicts a wound would only be liable in a case where he needed the blood to give to his dog, and one who kindles a fire would only be liable in a case where he needs its ashes. The Gemara asks: How could Rabbi Abbahu teach this baraita? Didn’t we learn explicitly in the mishna: Anyone who performs labors destructively on Shabbat is exempt, including one who inflicts a wound or who kindles a fire? The Gemara answers: In his opinion, the mishna is in accordance with the opinion of Rabbi Yehuda, who deems one liable for performing labor which is not needed for its own sake, whereas the baraita is in accordance with the opinion of Rabbi Shimon, who exempts in that case. The Gemara explains: What is the reason that Rabbi Shimon deems one who inflicts a wound or kindles a fire on Shabbat liable even though these are destructive acts? From the fact that a verse was necessary to permit circumcision on Shabbat, by inference, in general, one who inflicts a wound is liable. If inflicting a wound was not prohibited on Shabbat, there would be no need to permit circumcision. Similarly, from the fact that the Torah prohibited kindling a fire on Shabbat even with regard to the execution by burning of a priest’s daughter who committed adultery, conclude from it that in general, one who ignites a fire on Shabbat is liable. The Gemara asks: And how does Rabbi Yehuda address this proof? The Gemara answers: There, that is a case of a constructive labor in accordance with the explanation of Rav Ashi. For Rav Ashi said: What difference is there to me between repairing the child through circumcision and repairing a vessel? They are both constructive acts. And what difference is there to me between cooking a lead wick, as a melted lead wick was poured down the throat of the criminal sentenced to execution by burning, and cooking herbs used to produce dyes in the Tabernacle? The Torah addressed these cases specifically because they are constructive, and nothing can be derived from them with regard to liability for performance of destructive labors. We learned in the mishna: The measure that determines liability for one who whitens and for similar prohibited labors is the full width of a double sit. Rav Yosef would demonstrate the width of a double sit by indicating the distance between the index and middle fingers and instructing the onlookers to double the measure. Rabbi Ḥiyya bar Ami would demonstrate in a simple manner, as he calculated that the distance between the thumb and the forefinger is equal to a double sit. MISHNA: Rabbi Yehuda says: One who traps a bird into a closet or cage, and one who traps a deer into a house is liable. The Rabbis say: One is liable for trapping a bird into a closet
השווה לדבריהם דברי הרמב"ם לטעמי המצוות שהובאו בגיליון תצוה שנה זו!
1. מה ההבדל העקרוני בין הנ"ל בטעם מצוות טהרת המצורע?
2. מה ביניהם לבין דעת הרמב"ם הנ"ל?
3. הבא ראיה מן התנ"ך לדברי הירש המסומנים בקו!