פרשת בלק תשי"א - משלי בלעם
א. שאלות כלליות
השוה את ארבעת משלי בלעם זה לזה:
א. כ"ג, ז'-י'
ב. כ"ג, י"ח-כ"ד
ג. כ"ד, ג'-ט'
ד. כ"ד, ט"ו-כ"ד
מה ההבדל ביניהם? היש לראות בסדר שבו נאמרו – הדרגה?
העזר בדברי הרמב"ן, פרק כ"ד פסוק י"ד:
ד"ה לכה איעצך: ... והנבואה הזאת לימות המשיח היא, כי כל נבואותיו מוסיפות בעתידות, מתחילה אמר שהם חלק ה' ונחלתו, ובשנית הוסיף כבשם הארץ והרגם מלכיה, ובשלישית ראה שבתם בארץ ופרו ורבו על הארץ והעמידם מלך ינצח את אגג, ותנשא עוד המלכות שראה דוד מתנשא למעלה, וכמו שנאמר (שמואל ב ה' י"ב) וידע דוד כי הכינו ה' למלך וכי נשא מלכותו בעבור עמו ישראל, כלומר בעבור אשר הבטיחם שתנשא מלכותם. ועתה בנבואה הזאת הרביעית יוסף לראות ענין המשיח, ולכך הרחיק הענין מאד ואמר אראנו ולא עתה אשורנו ולא קרוב - (פסוק י"ז) מה שלא אמר כן בנבואות הראשונות, ואמר שזאת עצת ה' שיעץ להיות באחרית הימים.
בשני משליו האחרונים מקדים בלעם הקדמה "נאום בלעם בנו בעור..."
התוכל למצוא סיבה לכך, למה נאמרה הקדמה זו רק בשני משליו האחרונים ולא בראשונים? היש ללמוד מהקדמה זו על שינוי בעמדת בלעם?
לשאלה זו השוה גם גיליון בלק תש"ז שאלה א1.
השוה גם את הפסוקים הקודמים בכל פעם למשל:
לפני משל א': כ"ג ד':
"וַיִּקָּר אֱ-לֹהִים אֶל בִּלְעָם... וַיָּשֶׂם ה' דָּבָר בְּפִי בִלְעָם"
לפני משל ב': כ"ג ט"ז:
"וַיִּקָּר ה' אֶל בִּלְעָם וַיָּשֶׂם דָּבָר בְּפִיו"
He did not approach, as at each time, towards sorcery. The Sages said that Bil'am's prophecy came to him through the exact words which he had anticipated. This was for the reason mentioned elsewhere by the Sages: in order that the nations of the world should have no possibility to make the claim, If only we had a prophet such as Moshe then we would have served Hashem. However, the level of Bil'am's prophecy was beneath that of all the other prophets; it was a vision through ש-די. This idea is also stated in Vayikro Rabbah (14:34): Hashem only reveals Himself to the prophets of the nations through a half word. How so? As it says (v. 23:4), Hashem chanced to appear (ויקר) to Bil'am. Whereas regarding the prophets of Israel, Hashem reveals Himself through a full word. As it says, And He called (ויקרא) to Moshe. The meaning of a half word can be understood as we have explained.
לפני משל ג': כ"ד ב':
"וַתְּהִי עָלָיו רוּחַ אֱ-לֹהִים"
He did not approach, as at each time, towards sorcery. The Sages said that Bil'am's prophecy came to him through the exact words which he had anticipated. This was for the reason mentioned elsewhere by the Sages: in order that the nations of the world should have no possibility to make the claim, If only we had a prophet such as Moshe then we would have served Hashem. However, the level of Bil'am's prophecy was beneath that of all the other prophets; it was a vision through ש-די. This idea is also stated in Vayikro Rabbah (14:34): Hashem only reveals Himself to the prophets of the nations through a half word. How so? As it says (v. 23:4), Hashem chanced to appear (ויקר) to Bil'am. Whereas regarding the prophets of Israel, Hashem reveals Himself through a full word. As it says, And He called (ויקרא) to Moshe. The meaning of a half word can be understood as we have explained.
לפני משל ד': כ"ד י"ד:
"... אִיעָצְךָ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָעָם..."
ב. בביאור המשל "דרך כוכב" וכו'
פרק כ"ד פסוק י"ז
"דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב וְקָם שֵׁבֶט..."
רש"י, פסוק י"ז:
ד"ה אראנו: רואה אני שבחו של יעקב וגדולתו, אך לא עתה היא, אלא לאחר זמן.
רש"י, פסוק י"ז:
ד"ה וקם שבט: מלך רודה ומושל.
רש"י, פסוק י"ז:
ד"ה ומחץ פאתי מואב: התרגום מפרש קוצר העברי ויקטול וכו'. זה דוד, שנאמר בו השכב אותם ארצה וימדד שני חבלים להמית וגו' (שמואל ב' ח' ב').
פסוק י"ט:
ד"ה וירד מיעקב: ועוד יהיה מושל אחר מיעקב.
פסוק י"ט:
ד"ה והאביד שריד מעיר: מעיר החשובה של אדום והיא רומי, ועל מלך המשיח אומר כן, שנאמר בו וירד מים עד ים (תהלים ע"ב ח') ולא יהיה שריד לבית עשו (עובדיה א' י"ח).
המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות דוד ליושנה לממשלה הראשונה ובונה המקדש ומקבץ נדחי ישראל. וחוזרין כל המשפטים שהיו בימיו כשהיו מקודם: מקריבין קרבנות ועושין שמטין ויובלות ככל מצוותה האמורה בתורה. וכל מי שאינו מאמין בו או מי שאינו מחכה לביאתו, לא בשאר הנביאים בלבד הוא כופר אלא בתורה ובמשה רבנו, שהרי התורה העידה עליו (דברים ל' ג'-ה'): "ושב ה' אלוהיך את שבותך ורחמך ושב וקבצך מכל העמים אשר הפיצך ה' אלוהיך שמה. אם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלוהיך ומשם יקחך. והביאך ה' אלוהיך אל הארץ אשר ירשו אבותיך". ואלו הדברים המפורשים בתורה הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים. אף בפרשת בלעם נאמר, ושם ניבא בשני משיחים. במשיח הראשון שהוא דוד, שהושיע את ישראל מיד צריהם, ובמשיח האחרון שעומד מבניו שמושיע את ישראל באחרונה. ושם הוא אומר: "אראנו ולא עתה" – זה דוד; "אשורנו ולא קרוב" – זה המלך המשיח; "דרך כוכב מיעקב" – זה דוד; "וקם שבט מישראל" – זה מלך המשיח; "ומחץ פאתי מואב" – זה דוד. וכן הוא אומר (שמואל ב' ח' ב') "ויך את מואב". "וקרקר כל בני שת" - זה המלך המשיח, שנאמר בו (זכריה ט' י') "ומשלו מים עד ים". "והיה אדום ירשה" - זה דוד, שנאמר (שמואל ב' ח' י"ד) "ותהי כל אדום עבדים לדוד". "והיה ירשה שעיר" – זה מלך המשיח, שנאמר (עובדיה א' כ"א) "ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט את הר עשו".
The King Messiah will arise and re-establish the monarchy of David as it was in former times. He will build the Sanctuary and gather in the dispersed of Israel. All the earlier statutes will be restored as they once were. Sacrifices will be offered, the Sabbatical and Jubilee years will be observed, as commanded in the Torah. Anyone who does not believe in him or one who does not anticipate his coming not only denies the Prophets, but also the Torah and Moses our Teacher. For the Torah has given testimony about him saying, “And the Lord your G-d will turn your captivity and have compassion with you. He will return and gather you from all the peoples…If any of you should be dispersed at the ends of Heaven, from there G-d will gather you, from there He will fetch you. And the Lord, your G-d will bring you…” (Deut. 30:3-4). These matters are explicit in the Torah and include everything said by all the Prophets. It is even written in the Chapter of Balaam who prophesized about both the Messiahs. The first Messiah was David who saved Israel from her adversities. The final Messiah will be from his sons and will deliver Israel from the hands of the descendants of Esau. There it says, “I shall see him, but not now” (Numbers 24:17) - this refers to David; “I behold him, and not soon” (ibid.) - this is the King Messiah; “A star from Jacob shall step forth” (ibid.) - this is David; “and a scepter shall arise out of Israel” (ibid.) - this the King Messiah; “and shall smite through the corners of Moab” - this is David; and so it says, “And he smote Moab and measured them with a rope” (II Samuel 8:2); “and break down all the sons of Seth” (Numbers 24:17) - this is King Messiah of whom it says, “and his dominion shall be from sea to sea” (Zechariah 9:10); “and Edom shall be a possession” (Numbers 24:18) - this is David, as it says, “And Edom shall become slaves to David” (see II Samuel 8:6 and II Samuel 8:14); “Seir also, even his enemies, shall be a possession” (Numbers 24:18) - this is King Messiah, as it says, “And the saviors shall come upon Mount Zion to judge the mount of Esau…” (Obadiah 1:21).
ראב"ע, פסוק י"ז:
ד"ה וקם שבט: ...ורבים פירשוהו על המשיח. והקדמונים אמרו, סנחריב בלבל הגוים והנה מואב ועמלק ואשור ועוד למה השלים וענו עבר. רק היה ראוי להיות דרך כוכב בסוף משלו. וחסרי דעת יחשבו כי המפרש דרך כוכב על דוד הוא מכחש ביאת המשיח, חלילה חלילה, כי המשיח מבואר היטב בנבואת דניאל כאשר פירשתי שהזכיר עמידת מלכי יון וקום החשמונים ועמידת בית שני ושני המצור והגלות והישועה זה אחר זה ואין צורך לנביא בעולם עם דבר משה שהוא העיקר: אם יהיה נדחך בקצה השמים ושב ה' אלהיך את שבותך.
ד"ה אראנו: אני רואה עתה, עכשיו, את העתידות, ולא עתה יהיה.
The King Messiah will arise and re-establish the monarchy of David as it was in former times. He will build the Sanctuary and gather in the dispersed of Israel. All the earlier statutes will be restored as they once were. Sacrifices will be offered, the Sabbatical and Jubilee years will be observed, as commanded in the Torah. Anyone who does not believe in him or one who does not anticipate his coming not only denies the Prophets, but also the Torah and Moses our Teacher. For the Torah has given testimony about him saying, “And the Lord your G-d will turn your captivity and have compassion with you. He will return and gather you from all the peoples…If any of you should be dispersed at the ends of Heaven, from there G-d will gather you, from there He will fetch you. And the Lord, your G-d will bring you…” (Deut. 30:3-4). These matters are explicit in the Torah and include everything said by all the Prophets. It is even written in the Chapter of Balaam who prophesized about both the Messiahs. The first Messiah was David who saved Israel from her adversities. The final Messiah will be from his sons and will deliver Israel from the hands of the descendants of Esau. There it says, “I shall see him, but not now” (Numbers 24:17) - this refers to David; “I behold him, and not soon” (ibid.) - this is the King Messiah; “A star from Jacob shall step forth” (ibid.) - this is David; “and a scepter shall arise out of Israel” (ibid.) - this the King Messiah; “and shall smite through the corners of Moab” - this is David; and so it says, “And he smote Moab and measured them with a rope” (II Samuel 8:2); “and break down all the sons of Seth” (Numbers 24:17) - this is King Messiah of whom it says, “and his dominion shall be from sea to sea” (Zechariah 9:10); “and Edom shall be a possession” (Numbers 24:18) - this is David, as it says, “And Edom shall become slaves to David” (see II Samuel 8:6 and II Samuel 8:14); “Seir also, even his enemies, shall be a possession” (Numbers 24:18) - this is King Messiah, as it says, “And the saviors shall come upon Mount Zion to judge the mount of Esau…” (Obadiah 1:21).
ד"ה כל בני שת: לפי הפשט זה מלך המשיח.
The King Messiah will arise and re-establish the monarchy of David as it was in former times. He will build the Sanctuary and gather in the dispersed of Israel. All the earlier statutes will be restored as they once were. Sacrifices will be offered, the Sabbatical and Jubilee years will be observed, as commanded in the Torah. Anyone who does not believe in him or one who does not anticipate his coming not only denies the Prophets, but also the Torah and Moses our Teacher. For the Torah has given testimony about him saying, “And the Lord your G-d will turn your captivity and have compassion with you. He will return and gather you from all the peoples…If any of you should be dispersed at the ends of Heaven, from there G-d will gather you, from there He will fetch you. And the Lord, your G-d will bring you…” (Deut. 30:3-4). These matters are explicit in the Torah and include everything said by all the Prophets. It is even written in the Chapter of Balaam who prophesized about both the Messiahs. The first Messiah was David who saved Israel from her adversities. The final Messiah will be from his sons and will deliver Israel from the hands of the descendants of Esau. There it says, “I shall see him, but not now” (Numbers 24:17) - this refers to David; “I behold him, and not soon” (ibid.) - this is the King Messiah; “A star from Jacob shall step forth” (ibid.) - this is David; “and a scepter shall arise out of Israel” (ibid.) - this the King Messiah; “and shall smite through the corners of Moab” - this is David; and so it says, “And he smote Moab and measured them with a rope” (II Samuel 8:2); “and break down all the sons of Seth” (Numbers 24:17) - this is King Messiah of whom it says, “and his dominion shall be from sea to sea” (Zechariah 9:10); “and Edom shall be a possession” (Numbers 24:18) - this is David, as it says, “And Edom shall become slaves to David” (see II Samuel 8:6 and II Samuel 8:14); “Seir also, even his enemies, shall be a possession” (Numbers 24:18) - this is King Messiah, as it says, “And the saviors shall come upon Mount Zion to judge the mount of Esau…” (Obadiah 1:21).
רמב"ן, פסוק י"ז:
ד"ה דרך כוכב מיעקב: בעבור כי המשיח יקבץ נדחי ישראל מקצה הארץ, ימשילנו לכוכב הדורך ברקיע מקצה השמים, כמו שנאמר בו (דניאל ז' י"ג) וארו עם ענני שמיא כבר אנש אתה וגו'. ואמר שהוא רואה לזמן רחוק, שידרוך כוכב מקצה השמים ויקום ממנו שבט מושל, ומחץ פאתי מואב וקרקר כל בני שת בן אדם שהוא אבי כל האומות. והזכיר "פאתי מואב", להודיע לבלק כי עמו לא יפול ביד ישראל עתה, אבל באחרית הימים לא ינצל מואב מיד השבט המושל בו.
חזקוני, פסוק י"ז:
ד"ה אראנו: על דוד נתנבא.
ד"ה אשורנו ולא קרוב: כפל מילה הוא.
מהררי קדם, “from the mountains of the East.” This was a repetition as we know that Aram is in the East, (Isaiah 9,11)
חזקוני, פסוק י"ז:
ד"ה ומחץ פאתי מואב: הולך ומתנבא שלעתיד יירשו עוד ישראל אדום ומואב כמו שהתנה הקב"ה לאברהם בברית בין הבתרים: (בראשית ט"ו י"ט) "את הקיני ואת הקנזי ואת הקדמוני" – שהם עמון ומואב ואדום.
ד"ה כל בני שת: הם בני מואב, שהם בני ערוה....
מי מנה עפר יעקב, “Who has counted the dust of Yaakov?” Who can even count the small dust particles of Yaakov, the young children. They have small children en masse that are never part of any census. The only Israelites that have ever been subject to a census are the ablebodied men between the ages of 2060. In other words, the number of Israelites who have never been couned by far outnumber those that have been counted. Even if we were to assume that some of the adults had been guilty of some sins, the vast majority of them, the children, certainly have not been guilty of any sins. Therefore I am unable to make any curses effective against them.
פסוק י"ט:
ד"ה וירד מיעקב: רודה יקום מיעקב והאביד שריד מכל עיר אדום, וזהו יואב שנאמר (מלכים א' י"א ט"ז) "כי ששת חדשים ישב שם יואב... עד הכרית כל זכר באדום."
1. מי הוא הכוכב והשבט לפי דעות הנ"ל? סדרם לקבוצות.
*
2. התוכל להביא סעד מלשון הכתובים לכל אחת מן הקבוצות הנ"ל?
3. ולכל הדעות: למה אמר "דרך" בעבר ולא "ידרוך"?
ג. "וקרקר כל בני שת"
"וְקַרְקַר כָּל בְּנֵי שֵׁת"
I see him, but not now; I behold him, but not nigh; There shall step forth a star out of Jacob, And a scepter shall rise out of Israel, And shall smite through the corners of Moab, And break down all the sons of Seth.
ר' שמעון רפאל הירש, (תרגום מגרמנית):
"קרקר" משרש קיר – הריסת הקירות. "בני שת" – כל באי עולם שלאחר המבול. שכן כולם "בני נח" האחרון לצאצאי שת. ויהיה טעמו: הכוכב הדורך מיעקב – ישראל, המוליך את שבט – שרביט המושל, ישבר שערי מואב וימגר חומות כל העמים, כלומר: בפני כוחה של תורת ישראל המורה לעמים את הדרך היחידה לקראת הישע – תהיה כאין וכאפס הסתגרותו של מואב במבצריו. גאות היבדלותו תבטל ובני אדם יזנחו "חומותיהם": לא ישימו עוד מבטחם בתגבורת הכח החמרי, ולא יעריצוהו עוד כמחסה וכמגן.
1. במה שונה הרב הירש בפירושו לפסוקנו מכל המפרשים המובאים בשאלה ב'?
2. למי מתכוון הרב הירש בדברו על "מואב"?