פרשת לך לך תשי"א - התגלות ה' לאברהם
א. בין דרגת נח לדרגת אברהם
"הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים"
And when Abram was ninety years old and nine, the LORD appeared to Abram, and said unto him: ‘I am God Almighty; walk before Me, and be thou wholehearted.
תנחומא ישן כ"ו:
כתיב בנח (ו' ט') "את האלוהים התהלך נח" וכתיב באברהם "התהלך לפני". מי שהוא קורא סובר שהיה נח גדול מאברהם, ואינו כן. ר' יוחנן וריש לקיש: ר' יוחנן אמר: משל למה הדבר דומה? למלך שהיו לו שני בנים, אחד גדול ואחד קטן, הקטן היה אוחז בו כדי שלא יפול, והגדול היה הולך לפניו. כך כתיב בנח: "את האלוהים התהלך נח", שלא ישתקע בדור המבול, אבל אברהם שהיה יחידו של עולם והיה צדיק – אמר לו הקב"ה: "התהלך לפני והיה תמים". אמר ריש לקיש: משל למה הדבר דומה? למלך שהיה לו אוהב והיה משוקע בטיט ואחז בידו והעלה אותו מן הטיט. כך נח היה משוקע בטיט, ראהו הקב"ה, נתן לו יד והעלהו מן הטיט. ואברהם למה היה דומה? למלך שהיה מהלך בחשכה, בא אוהבו וראה אותו והאיר לו (האוהב למלך). אמר לו המלך: "עד שאתה מאיר לי – בוא והלך לפני". כך בימי אברהם היו כל העולם רשעים והוא צדיק, אמר לו הקב"ה: עד שאתה מאיר במזרח, בוא והתהלך לפני.
ובבראשית רבה ל':
...עד שאתה מאיר לי ממספוטמיא ומחברותיה, בוא והאר לפני בארץ ישראל.
*
1. מה בין ר' יוחנן לריש לקיש בהסבר ההבדל שבין דרגת נח לדרגת אברהם?
2. מדוע צריך הקורא להיות סבור "שנח גדול מאברהם"?
3. הסבר, למה השתמש ריש לקיש בדברו על נח במשל הטיט ובדברו על אברהם במשל החשכה?
ב. "התהלך לפני"
"הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי"
אני אל שדי I AM GOD ALMIGHTY — I am He whose (ש) Godship suffices (די) for every creature (Genesis Rabbah 46:3), therefore, ‘‘walk before Me”, and I will be your God and Protector. Similarly, wherever in the Scriptures this Divine Name שדי occurs, it signifies the idea of His sufficiency — but it all depends upon the context as to what the “sufficiency” refers to.
תנחומא ישן כ"ו:
...וכתיב באבות העולם (בראשית מ"ח מ"ו): "האלוהים אשר התהלכו אבותי לפניו". אמר ר' יוחנן: למה היו אבות העולם דומין לפני הקב"ה? לרועה שהוא מהלך וצאנו מהלכת לפניו. אמר ריש לקיש: עד עכשיו הצאן היו צריכים לרועה? אלא למה האבות דומין לפני הקב"ה? לנשיא שהוא מהלך וזקניו מהלכין לפניו והזקנים מודיעין כבודו של נשיא. כך היו אבות העולם הולכין לפניו... הוי: "התהלך לפני והיה תמים".
ד"ה התהלך לפני: כתרגומו, פלח קדמי, הדבק בעבודתי.
התהלך לפני WALK BEFORE ME — as the Targum takes it: worship before Me — cleave to My service.
1. מה בין ר' יוחנן לריש לקיש בפירוש המושג "הולך לפני ה'"?
*
2. מדוע לא הלך רש"י בדרך המדרש אלא נקט בדרכו של אונקלוס?
ג. "ולא יקרא עוד את שמך אברם"
"וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם"
Neither shall thy name any more be called Abram, but thy name shall be Abraham; for the father of a multitude of nations have I made thee.
אחר שאמר "והיה שמך אברהם" לא כתב משה אלא אברהם. ואמרו חז"ל (ברכות י"ג): "כל האומר לאברהם – אברם עובר בלאו, שנאמר "ולא יקרא עוד", ועובר בעשה, שנאמר "והיה שמך אברהם".
ויאמר אלוקים אל אברהם, once G'd had changed Avram's name Moses never again spelled in the former way. Our sages have gone so far as to describe anyone referring to Avraham as Avram as having violated a positive as well as a negative commandment. (Bereshit Rabbah 46,8) They base this on the wording "your name shall not be called Avram, but your name shall be Avraham." (verse 5) Many people question this, pointing out that in Nechemya 9,7 we read אתה הוא ה' האלוקים אשר בחרת באברם , "you are the Lord G'd Who has chosen Avram." The answer is that perhaps what Nechemya meant was that G'd had chosen Avraham to be Avraham at a time when he was still known as Avram. According to the plain meaning of the text, the wording of the Torah is only a warning not to call Avraham by this former name, it is not part of the 613 commandments
1. מקשים: ולמה קראו לו אנשי כנסת הגדולה "אברם" (נחמיה ט' ז')? תרץ קושייתם!
והלא גם ביעקב נאמר (ל"ה ט'): "לא יקרא שמך עוד יעקב כי אם ישראל יהיה שמך", ולמה נקרא בתורה לאחר מזה יעקב?
ד. "אב המון גויים"
"אַב הֲמוֹן גּוֹיִם"
Neither shall thy name any more be called Abram, but thy name shall be Abraham; for the father of a multitude of nations have I made thee.
ירושלמי ביכורים פ"א ה"ד:
אלו מביאים ולא קורין (=מביאים בכורים לביהמ"ק ולא קוראים "ארמי אובד אבי וכו'" [דברים כ"ו ה'-י"א]): הגר מביא ואינו קורא, שאינו יכול לומר "אשר נשבע ה' לאבותינו לתת לנו" (דברים כ"ו ג'). תני בשם ר' יהודה: גר עצמו מביא וקורא. מה טעם: "כי אב המון גויים נתתיך" – לשעבר היית אב לארם, מכאן ואילך אתה אב לכל הגויים.
These people bring, but do not recite: the convert brings but does not recite, for he is unable to say [in the Biblical recitation] "[the land] that God swore to our fathers to give to us." And if his mother was from Israel, he brings and recites. And when he prays by himself, he says [in place of, "the God of our fathers"] "the God of the fathers of Israel." And when he is in the synagogue, he says "the God of your fathers." And if his mother was from Israel, he says "the God of our fathers."
רמב"ם, ביכורים ד' הלכה ג':
הגר מביא וקורא שנאמר באברהם "אב המון גויים נתתיך", הרי הוא אב כל הגויים כולם שנכנסים תחת כנפי השכינה.
ועיין גיליונות כי תבוא תש"ז ג', תש"ח א'.
כי לא תהיה אב לגוי אחד אלא להמון גויים, שהרי יצאו ממנו יצחק וישמעאל ובני קטורה וכל אחד מהם יהיה לגוי גדול.
אני הנה בריתי אתך, just as you have ben certain that when I said to you that I am א-ל שדי that I have the power to change the laws of nature, I am telling you additionally, that you will not only be the founder of one nation, but that you will became the founder of numerous nations. Both Yitzchok, Ishmael, and the sons of Keturah will al become important nations.
1. מה בין דברי הגמרא לבין דברי רד"ק בפירוש המושג "אב המון גויים"?
התוכל להביא סעד לפירוש הכלול בדברי הגמרא (והרמב"ם) מלשון הפסוק?
"וְחָם הוּא אֲבִי כְנָעַן"
And the sons of Noah, that went forth from the ark, were Shem, and Ham, and Japheth; and Ham is the father of Canaan.
"אֲבִי כָּל בְּנֵי עֵבֶר"
And unto Shem, the father of all the children of Eber, the elder brother of Japheth, to him also were children born.