פרשת וישב תש"י - יוסף
הערה: השווה לגיליוננו גם גיליונות וישב תש"ה ותש"ט העוסקים אף הם בפרק זה.
א. חלומות יוסף
השווה-
"וַיַּחֲלֹם יוֹסֵף חֲלוֹם וַיַּגֵּד לְאֶחָיו"
And Joseph dreamed a dream, and he told it to his brethren; and they hated him yet the more.
"וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו"
And he told it to his father, and to his brethren; and his father rebuked him, and said unto him: ‘What is this dream that thou hast dreamed? Shall I and thy mother and thy brethren indeed come to bow down to thee to the earth?’
הסבר, למה ספר יוסף את חלומו הראשון רק לאחיו ואת השני גם לאביו, ולמה לא ספר גם את הראשון לאביו?
השווה-
"וַיַּחֲלֹם עוֹד חֲלוֹם אַחֵר וַיְסַפֵּר אֹתוֹ לְאֶחָיו"
And he dreamed yet another dream, and told it to his brethren, and said: ‘Behold, I have dreamed yet a dream: and, behold, the sun and the moon and eleven stars bowed down to me.’
"וַיְסַפֵּר אֶל אָבִיו וְאֶל אֶחָיו"
And he told it to his father, and to his brethren; and his father rebuked him, and said unto him: ‘What is this dream that thou hast dreamed? Shall I and thy mother and thy brethren indeed come to bow down to thee to the earth?’
הסבר, למה אחרי ספרו את חלומו לאחיו חזר וספרו להם שנית בפני אביו?
השווה-
"... וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ"
And Joseph dreamed a dream, and he told it to his brethren; and they hated him yet the more.
"... וַיְקַנְאוּ בוֹ אֶחָיו"
And his brethren envied him; but his father kept the saying in mind. .
הסבר, למה הייתה תוצאת סיפור החלום הראשון שנאה ותוצאת החלום השני קנאה?
ב. "ויוסיפו עוד שנא אותו...ועל דבריו"
"וַיּוֹסִפוּ עוֹד שְׂנֹא אֹתוֹ עַל חֲלֹמֹתָיו וְעַל דְּבָרָיו"
And his brethren said to him: ‘Shalt thou indeed reign over us? or shalt thou indeed have dominion over us?’ And they hated him yet the more for his dreams, and for his words.
ד"ה ועל דבריו: על דבתם רעה שהיה מביא לאביהם.
ועל דבריו AND FOR HIS WORDS — for the evil report about them which he used to bring to their father.
ד"ה ועל דבריו: ויבא יוסף את דבתם רעה.
FOR HIS TALK. "Yosef brought bad reports of them" (v.2).
ד"ה המלוך תמלוך: ...וטעם על חלומותיו ועל דבריו. שהיו שונאים אותו על החלומות, וגם על הסיפור שהוא מספר אותו להם כמתהלל, כמו שאמר: שמעו נא החלום הזה אשר חלמתי:.
Would you surely rule over us as a king? Would you surely govern among us? Rabbi Avraham explains this as, "Will we set you up as king over us, or, do you presume to possess the right to govern us?" Further, Onkelos is correct in translating this as "will you be a king over us or a governor ruling among us?" because a man prostrates himself before these two. "We will never have a king or a governor over us!" The meaning of "because of his dreams and because of his words" is that they hated him because of his dreams and because of his tale, for he told it to them in a boastful manner, as he said, "Pray, listen to this dream which I have dreamt."
ד"ה על חלומותיו: על פרטי החלום שספר כמייחל שיתקיימו בו. ד"ה ועל דבריו- שאמר להם שמעו נא להעירם שיתנו לב להבין הוראת החלום.
חלומותיו, because of his dreams. The details he told them proved to the brothers that Joseph was hoping that his dreams would be realised. ועל דבריו, and on account of his having insisted that they listen to the details of what he had dreamt.
1. מה קשה לכולם?
**
2. מה הניע את רש"י ורשב"ם לפרש "על דבריו" – דברי הדיבה שאינם מוזכרים כלל בפסוקנו ולא לפרשו כרמב"ן: על סיפור החלום?
**
מה עניין דיבתם הרעה כגורם לשנאה כאן, והלא כבר היה מביא דיבתם רעה לפני התחילו לחלום חלומותיו?
נסה לתרץ קושייתו.
ג. כינויי יוסף
השווה: יוסף מכונה בפי אחיו כשמדברים עליו בתארים שונים:
"הִנֵּה בַּעַל הַחֲלֹמוֹת הַלָּזֶה בָּא"
And they said one to another: ‘Behold, this dreamer cometh.
"מַה בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת אָחִינוּ"
And Judah said unto his brethren: ‘What profit is it if we slay our brother and conceal his blood?
"הַיֶּלֶד אֵינֶנּוּ"
And he returned unto his brethren, and said: ‘The child is not; and as for me, whither shall I go?’
מה סיבת השינויים האלה?
ד. מדברי המדרש
1. בראשית רבה פ"ד י"ג:
ויאמר ישראל אל יוסף: הלא אחיך רועים בשכם לכה ואשלחך אליהם. ויאמר לו: הנני. אמר ר' חמא בא חנינא: הדברים הללו היה יעקב אבינו נזכר ומעיו מתחתכין: יודע היית שאחיך שונאים אותך והיית אומר לי: "הנני".
**
א. על איזו תמיהה סגנונית בנוי מדרש זה?
ב. מה הרעיון הכלול בדבריו אלה?
וימכרו את יוסף לישמעאלים בעשרים כסף. אפשר יוסף בן שבע עשרה שנה היה רואה את אחיו מוכרים אותו והוא שותק? אלא מלמד, שהיה מתחבט לפני רגליו של כל אחד ואחד, כדי שיתמלאו רחמים – ולא נתמלאו. זהו שנאמר (בראשית מ"ב כ"א) "אבל אשמים אנחנו על אחינו אשר ראינו צרת נפשו בהתחננו אלינו."
הסבר למה נמנעה התורה מלתאר את פרטי התנהגות יוסף מרגע הפגשו עם אחיו בפרק זה ולמה נזכרו תחנוניו רק שם (פרק מ"ה) ולא כאן.
(עיין גם גיליון נח תש"ז שאלה ב).