פרשת שלח לך תשי"ג - פרשת ציצית
עיין גם גיליון שלח תש"ה, שעסק בפרשה זו ובפירוש פסוקיה.
א. מצוות
במדבר רבה שלח י"ז:
"ועשו להם ציצית": הדא הוא דכתיב (תהלים צ"ז) "אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה" – זרע הקב"ה את התורה ואת המצוות להנחילם לישראל לחיי העולם הבא, ולא הניח דבר בעולם שלא נתן בו מצווה לישראל: יצא לחרוש – (כ"ב י') "לא תחרוש בשור ובחמור יחדו"; לזרוע – (כ"ב ט') "לא תזרע כרמך כלאים"; לקצור - (כ"ד י"ט) "כי תקצור קצירך בשדה ושכחת עומר בשדה, לא תשוב לקחתו..."; לש – (במדבר ט"ו כ') "ראשית עריסותיכם חלה"; נקרא קן צפור לפניו – (דברים כ"ב ז') "שלח תשלח את האם"; נטע – (ויקרא י"ט) "וערלתם ערלתו את פריו"; קבר מת – (דברים י"ד) "לא תתגודדו"; בנה בית – (דברים כ"ב ח') "ועשית מעקה לגגך", (דברים ו') "וכתבתם על מזוזות ביתך"; נתכסה בטלית – (במדבר ט"ו) "ועשו להם ציצית"... משל לאחד מושלך לתוך המים (= טובע בים), הושיט לו הקברניט את החבל, אמר לו: תפוש חבל זה בידך ואל תניחהו, שאם תניחהו אין לך חיים! אף כך אמר הקב"ה לישראל: כל זמן שאתם מדובקים במצוות – (דברים ד') "ואתם הדבקים בה' אלוהיכם חיים כלכם היום"; וכן הוא אומר (משלי ד'): "החזק במוסר, אל תרף, נצרה, כי היא חייך".
1. הסבר את המשל! מי הוא האדם, מהו הים...?
2. מה ראה הדרשן לסיים את רשימת המצוות במצוות ציצית, ולהעמיד דווקא אותה בסוף?
*
3. למה לא סיים הדרשן דרשתו בפסוק מדברים ד' - לשם מה הוסיף עוד את הפסוק מספר משלי?
ב. "והיה לכם לציצית"
"וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת"
And it shall be unto you for a fringe, that ye may look upon it, and remember all the commandments of the LORD, and do them; and that ye go not about after your own heart and your own eyes, after which ye use to go astray;
הרכסים לבקעה:
והיה לכם פתיל התכלת גם הוא לציצית, ולא על כולו נאמר. אבל "וראיתם אותו" – על כולו נאמר.
מה הקושי בפסוקנו שאותו רצה לישב?
ג. שאלות לשון וסגנון
"וּרְאִיתֶם אֹתוֹ וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מִצְו‍ֹת ה' וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם... לְמַעַן תִּזְכְּרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֶת כָּל מִצְו‍ֹתָי"
And it shall be unto you for a fringe, that ye may look upon it, and remember all the commandments of the LORD, and do them; and that ye go not about after your own heart and your own eyes, after which ye use to go astray;
**
נתקשו המפרשים בהבנת חזרה זו: וזכרתם - למען תזכרו. התוכל לתת לכך טעם? ועוד: למה קראן תחילה "מצוות ה'", וחזר וקראן "מצוותי"? נסה לענות לשתי השאלות!