פרשת בשלח תשי"ג - יציאת מצרים
א. לתכונותיו של דור יוצאי מצרים
ד"ה התיצבו וראו: ...יש לתמוה, איך יראו מחנה גדול של שש מאות אלף איש מהרודפים אחריהם? ולמה לא ילחמו על נפשם ועל בניהם? והתשובה, כי המצרים היו אדונים לישראל וזה הדור היוצא ממצרים למד מנעוריו לסבול עול מצרים ונפשו שפלה, ואיך יוכל עתה להלחם עם אדוניו? והיו ישראל נרפים ואינם מלומדים למלחמה. הלא תראה, כי עמלק בא בעם מועט ולולא תפילת משה היה כובש את ישראל. וה' לבדו שהוא עושה גדולות ולו נתכנו עלילות סיבב שמתו כל העם היוצאים ממצרים הזכרים, כי אין בהם כח להלחם בכנענים, עד שקם דור אחר דור במדבר שלא ראו גלות והייתה להם נפש גבוהה כאשר הזכרתי בדברי משה בפרשת שמות.
Stand and see the deliverance of the Lord: Since you will not make war on Egypt. Rather you will see the deliverance of the Lord that He will do for you today. One may wonder how [such] a large camp of six hundred thousand men would be afraid of those pursing after them. And why did they not fight for their lives and for their children? The answer is that the Egyptians were the Israelites' masters. And [so] this generation that went out of Egypt learned from its youth to tolerate the yoke of Egypt and had a lowly image. And [so] how could they now battle with their masters? And Israel was [also] indolent and not trained in warfare. Do you not see that Amalek came with [only] a small group and were it not for the prayer of Moshe, they would have overpowered Israel. And the only God, 'who does great things' and 'for whom all plots are contemplated,' caused that all the males of the people that went out of Egypt would die. As there was no strength in them to fight against the Canaanites, until a new generation, after the generation of the desert, arose. And they did not see exile and they had a [confident] spirit, as I mentioned in the words about Moshe in the Parsha of Eleh Shemot (Ibn Ezra on Exodus 2:3).
וכן בפרק ב' בדברו על הולדת משה והתחנכו בבית פרעה (פסוק ג') אומר ראב"ע:
ומחשבות ה' עמקו ומי יוכל לעמוד בסודו ולו לבדו נתכנו עלילות. אולי סיבב ה' זה, שיגדל משה בבית המלכות, להיות נפשו על מדרגה העליונה בדרך הלימוד והרגילות. ולא תהיה שפלה ורגילה להיות בבית עבדים. הלא תראה שהרג המצרי בעבור שעשה חמס והושיע בנות מדין מהרועים בעבור שעשו חמס להשקות צאנם מהמים שדלו.
עבור על כל פרשת בשלח וסמן את הפסוקים שמהם יש להביא ראיות לדברי הראב"ע ולהוכיח את נכונות הערכתו של דור המדבר!
ב. תכלית ההובלה בדרך רחוקה
"וְלֹא נָחָם אֱ-לֹהִים דֶּרֶךְ אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים כִּי קָרוֹב הוּא..."
And it came to pass, when Pharaoh had let the people go, that God led them not by the way of the land of the Philistines, although that was near; for God said: 'Lest the people regret when they see war, and they return to Egypt.’
ד"ה כי קרוב הוא: ונוח לשוב באותו דרך למצרים.
כי קרוב הוא BECAUSE IT WAS NEAR, and it would therefore be easy to return by the same route to Egypt. — Of Midrashic explanations there are many (cf. Mekhilta d'Rabbi Yishmael 13:17).
ד"ה כי קרוב הוא: ולא רצה הקב"ה להנחותם דרך ארץ פלשתים, כי קרוב הוא, דרך ישר להכנס מיד בארץ כנען, וכשיבואו לטורח מלחמות ארץ כנען יתנו ראש וישובו למצרים, כמו שעשו כמה פעמים... להפך ויסב את העם דרך המדבר ארץ רחוקה.
ויהי בשלח פרעה את העם, when G’d intended to bring them to the land of Canaan, but did not want to lead them through the land of the Philistines although it was the closest route, כי קרוב הוא, and G’d feared that when faced with the need to conduct battles they would appoint an alternate leader in order to return to Egypt and submit to the Egyptians. We know that the Israelites tried to do this several times whenever they felt frustrated. (Examples are Numbers 14,3, Numbers 11,5) The disgruntled Israelites on such occasions “suddenly remembered” how good they had it in Egypt, citing the fish they ate for free, etc., as examples of their having been better off in Egypt. In light of what happened, although the Israelites did not have to face the armed might of the Philistines, G’d’s foresight in not leading them on that route seems extremely understandable. As a result of such considerations we find ויסב את העם דרך המדבר, that G’d made the Israelites take a much longer route in the direction of the Sea of Reeds. Moses described that had the Israelites traveled a straight path from their point of departure the whole journey would not have required more than 11 days. (Deuteronomy 1,2). Proof that the route to Egypt via the land of the Philistines is the shortest and most traveled route is furnished by Yitzchok’s declared intention to move to Egypt on account of the famine in the land of Canaan if G’d had not ordered him to stay in that land and he settled in the land of the Philistines while already on the way to Egypt (Genesis 26,3-6).
רמב"ם, מורה נבוכים ג' פרק כ"ד:
הוא יתעלה הקדים להרגילכם הטורח במדבר להרבות טובתכם כשתכנסו לארץ, וזה אמת, כי היציאה מן הטורח אל המנוחה יותר ערבה מן ההתמדה על המנוחה, וידוע שלולא טורחם ועמלם במדבר לא היו יכולים לכבוש הארץ ולא להלחם ביושביה. הנה אמרה התורה זה: "כי אמר אלוקים פן ינחם העם בראותם מלחמה ושבו מצרימה ויסב אלוקים דרך המדבר ים סוף, וחמושים עלו...", כי המנוחה תסיר הגבורה וצוק הפרנסה והעמל יתנו הגבורה, והוא הטובה אשר באה בענין הזה באחריתם.
מורה נבוכים ג' פרק ל"ב:
...שאין בטבע האדם שיגדל על מלאכת עבדות בחומר ובלבנים והדומה להם ואחר כן ירחץ ידיו לשעתו מלכלוכם וילחם עם ילידי הענק פתאום... שיהיה מחכמת ה’ להסב אותם במדבר עד שילמדו גבורה, כמו שנודע שההליכה במדבר ומיעוט הנאות הגוף מרחיצה וכיוצא בהם יולידו הגבורה והפכם יולידו רוך הלבב, ונולדו גם כן אנשים שלא הורגלו בשפלות ובעבדות...
**
במה שונה הרמב"ם משני המפרשים הקודמים בפרשו את תכלית ההובלה בדרך רחוקה?
ג. למיקומו של הפסוק "וחמשים"
"וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל"
But God led the people about, by the way of the wilderness by the Red Sea; and the children of Israel went up armed out of the land of Egypt.
על המשך המקראות מקשה אברבנאל, באמרו:
"וחמושים עלו בני ישראל"... כי הנה הדברים האלה אינם נכתבים במקום הראוי להם והיה ראוי לכתבם בפרשת "ויסעו בני ישראל מרעמסס סכותה" (י"ב ל"ז) ושם היה לו לספר שעלה אותו ההמון הרב חמושים...
*
ענה על שאלתו!