פרשת ויצא תשט"ז - דברי יעקב
הערה: לסיפור סבלו של יעקב בבית לבן (פסוקים ל"ח – מ"א) עיין גיליון ויצא תשי"ג שאלה ג.
א. "...לא יחיה"
"עִם אֲשֶׁר תִּמְצָא אֶת אֱ-לֹהֶיךָ לֹא יִחְיֶה"
With whomsoever thou findest thy gods, he shall not live; before our brethren discern thou what is thine with me, and take it to thee.’—For Jacob knew not that Rachel had stolen them.—
ד"ה לא יחיה: ומאותה קללה מתה רחל.
לא יחיה LET HIM NOT LIVE — In consequence of this curse Rachel died on the journey (Genesis Rabbah 74:9).
ד"ה לא יחיה: רק אהרגנו. ויש אומרים, שהוא דרך תפילה. על כן מתה רחל בדרך. אם כן – יראנו מי התפלל על אשת פנחס?
לא יחיה: ראוי לתלותו כגנב – וידי תהיה בו ראשונה להמיתו.
With whomsoever thou findest thy gods, he shall not live; before our brethren discern thou what is thine with me, and take it to thee.’—For Jacob knew not that Rachel had stolen them.—
1. מה בין רש"י לראב"ע בפירוש פסוקנו?
*
2. למה התכוון ראב"ע בהביאו את "אשת פנחס", ומה רצה להוכיח באמצעות הזכרת שמה? (הסבר את ההשקפה הגלומה בדבריו אלה!)
**
ודברי הבאי הם אלו! כי אינה דומה רחל לאשת פנחס...
התוכל להסיר תלונת ראב"ע מעל דברי המדרש המובא ברש"י, על ידי הראותך כי אין זו טענה כלל, "כי אינה דומה..."?
4. האם הולך בעל הטורים בדרך רש"י, בדרך ראב"ע או בחר לו דרך שלישית?
*
5. מקשין על דברי בעל הטורים: והלא אין גנב חייב תלייה – אלא תשלומי כפל? ענה לקושיה זו והסתמך על פסוק דומה לפסוקנו בספר בראשית!!
ב. דברי יעקב
פסוקים ל"ו–מ"ב
"וַיִּחַר לְיַעֲקֹב וַיָּרֶב בְּלָבָן וַיַּעַן יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר לְלָבָן מַה פִּשְׁעִי מַה חַטָּאתִי כִּי דָלַקְתָּ אַחֲרָי כִּי מִשַּׁשְׁתָּ אֶת כָּל כֵּלַי מַה מָּצָאתָ מִכֹּל כְּלֵי בֵיתֶךָ שִׂים כֹּה נֶגֶד אַחַי וְאַחֶיךָ וְיוֹכִיחוּ בֵּין שְׁנֵינוּ זֶה עֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי עִמָּךְ רְחֵלֶיךָ וְעִזֶּיךָ לֹא שִׁכֵּלוּ וְאֵילֵי צֹאנְךָ לֹא אָכָלְתִּי טְרֵפָה לֹא הֵבֵאתִי אֵלֶיךָ אָנֹכִי אֲחַטֶּנָּה מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנָּה גְּנֻבְתִי יוֹם וּגְנֻבְתִי לָיְלָה הָיִיתִי בַיּוֹם אֲכָלַנִי חֹרֶב וְקֶרַח בַּלָּיְלָה וַתִּדַּד שְׁנָתִי מֵעֵינָי זֶה לִּי עֶשְׂרִים שָׁנָה בְּבֵיתֶךָ עֲבַדְתִּיךָ אַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה בִּשְׁתֵּי בְנֹתֶיךָ וְשֵׁשׁ שָׁנִים בְּצֹאנֶךָ וַתַּחֲלֵף אֶת מַשְׂכֻּרְתִּי עֲשֶׂרֶת מֹנִים לוּלֵי אֱ-לֹהֵי אָבִי אֱ-לֹהֵי אַבְרָהָם וּפַחַד יִצְחָק הָיָה לִי כִּי עַתָּה רֵיקָם שִׁלַּחְתָּנִי אֶת עָנְיִי וְאֶת יְגִיעַ כַּפַּי רָאָה אֱ-לֹהִים וַיּוֹכַח אָמֶשׁ"
1. חלק את נאומו של יעקב לפסקאות ותן שמות לכל פסקה!
2. מהי נקודת הגבה בנאומו?
3. שים לב לחזרות: פסוק ל"ו: מה פשעי – מה חטאתי כי דלקת אחרי – כי מיששת את כל כלי. מהי סיבת החזרות, ומה סיבת היעדר ו' החיבור?
השווה: פסוק ל"א: זה עשרים שנה אנכי עמך
פסוק מ"א: זה לי עשרים שנה בביתך.
א. למה חזר על זמן שהותו פעמיים?
ב. למה אמר בפעם השנייה "לי"?
ג. מדברי האגדה
תנחומא ויצא י"ג:
מכאן אנו למדין שזכות מלאכה עומדת במקום שאין יכול זכות אבות לעמוד... לא עמדה לו זכות אבותיו אלא לשמירת ממונו, והזהירו מהרע לו בזכות יגיע כפיו; לימד שלא יאמר אדם: אוכל ואשתה ואראה בטוב ולא אטריח עצמי, ומן השמים ירחמו. לכך נאמר: "ומעשה ידיו ברכת" (איוב א') – צריך אדם לעמול ולעשות בשתי ידיו – והקדוש ברוך הוא שולח ברכתו.
1. מניין בדברי יעקב למדו שגדולה מלאכה מזכות אבות?
2. השווה למדרשנו דברי אבות דר' נתן י"א, שהובאו בגיליון בראשית תשי"ב שאלה ז. מה ההבדל בין מגמת מדרשנו לבין מגמת דברי חז"ל שם?