פרשת מטות - מסעי תשי"ח - ירושת הבת
א. מיקום הפרשה
כל טענת ראשי האבות ממשפחות בני יוסף אל משה וכל משאם ומחנם אתו אינה אלא תוצאה ישירה מן המסופר בפרשת פנחס בפרק כ"ז א-י"א. ולמה לא באו ראשי האבות בטענתם מיד אחרי הסברו של משה על ירושת הבת, ולמה לא סיפרה התורה את דבריהם אלא כאן?
ב. שאלות לשון וסגנון
השווה:
"וַיֹּאמְרוּ אֶת אֲדֹנִי צִוָּה ה' לָתֵת אֶת הָאָרֶץ בְּנַחֲלָה... וַאדֹנִי צֻוָּה בַה' לָתֵת אֶת נַחֲלַת צְלָפְחָד..."
and they said: ‘The LORD commanded my lord to give the land for inheritance by lot to the children of Israel; and my lord was commanded by the LORD to give the inheritance of Zelophehad our brother unto his daughters.
הסבר מה סיבת חוסר ההקבלה בין שני חלקי הפסוק:
בחלק הראשון "ה' " – הנושא, "אדוני" – המושא.
בחלק השני "אדוני" – הנושא, "בה' " – המושא.
**
"זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' לִבְנוֹת צְלָפְחָד"
**
This is the thing which the LORD hath commanded concerning the daughters of Zelophehad, saying: Let them be married to whom they think best; only into the family of the tribe of their father shall they be married.
כיצד יש לבאר למ"ד של "לבנות" והיכן מצאנו למ"ד זו בתורה?
ג. שאלות ודיוקים ברש"י
ד"ה ונוסף על נחלות המטה: שהרי בנה יורשה, והבן מתייחס על שבט אביו.
ונוסף על נחלת המטה AND IF THEY BECOME WIVES TO ANY SONS OF THE OTHER TRIBES … THEN WILL THEIR INHERITANCE] BE ADDED TO THE INHERITANCE OF THE TRIBE [WHEREUNTO THEY SHALL BELONG] — for her son will be her heir and the son reckons his pedigree after his father’s tribe.
מה קשה לו?
ד"ה ואם יהיה היובל: מכאן היה ר' יהודה אומר: עתיד היובל שיפסוק.
ואם יהיה היבל may mean AND IF THERE WILL BE THE JUBILEE — From this R. Judah said: The observance of the Jubilee will cease at some time or other (Sifra, Vayikra Dibbura d'Nedavah, Section 13 1 on Leviticus 2:14).
ד"ה ואם יהיה היובל: כלומר: אין זו מכירה שחוזרת ביובל, הירושה אינה חוזרת, ואפילו יהיה היובל לא תחזור הנחלה לשבטו, ונמצא שנוספה על נחלת המטה אשר תהיינה להם.
ואם יהיה היבל may mean, too: AND WHEN THERE WILL BE THE JUBILEE [THEN WILL THEIR INHERITANCE BE ADDED TO THE INHERITANCE OF THE TRIBE TO WHICH THEY SHALL BELONG] — meaning: This is no sale of land so that it returns to the original owner at the Jubilee, for a heritage never returns. Therefore even when the Jubilee will be, the inheritance will not return to its tribe, and it will follow that it will be added על נחלת המטה אשר תהיינה להם TO THE INHERITANCE OF THE TRIBE TO WHICH THEY SHALL BELONG.
**
א. מה הקושי או הקשיים שרצה רש"י ליישב בדבריו אלה?
**
ב. למה לא אמר רש"י "דבר אחר", אלא פתח פעמיים באותו ד"ה "ואם יהיה היובל"?
**
ג. מה ראה רש"י להאריך בדבריו ולהוסיף "ונמצא שנוספה על מחלת המטה אשר תהיינה להם", והלוא דברים אלה הכתוב אומרם בפירוש?
ד. "...ונוספה..."
"וְאִם יִהְיֶה הַיֹּבֵל... וְנוֹסְפָה נַחֲלָתָן עַל נַחֲלַת הַמַּטֶּה אֲשֶׁר תִּהְיֶינָה לָהֶם"
ואם יהיה היבל may mean AND IF THERE WILL BE THE JUBILEE — From this R. Judah said: The observance of the Jubilee will cease at some time or other (Sifra, Vayikra Dibbura d'Nedavah, Section 13 1 on Leviticus 2:14).
וגם השדות שמכר אביה בחייו ישובו ליד בתו היורשת, ונוספה נחלתן עוד על נחלת המטה (של בעלה).
And when the jubilee of the children of Israel shall be, then will their inheritance be added unto the inheritance of the tribe whereunto they shall belong; so will their inheritance be taken away from the inheritance of the tribe of our fathers.’
**
מה הוסיף בדבריו אלה על דברי רש"י, ומה אילצו לפרש כך?
ה. "וכל בת יורשת נחל.."
"וְכָל בַּת יֹרֶשֶׁת נַחֲלָה..."
And every daughter, that possesseth an inheritance in any tribe of the children of Israel, shall be wife unto one of the family of the tribe of her father, that the children of Israel may possess every man the inheritance of his fathers.
מה מוסיף פסוק זה על קודמיו?
ו. הגבלת האיסור
"זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' לִבְנוֹת צְלָפְחָד... אַךְ לְמִשְׁפַּחַת מַטֵּה אֲבִיהֶם תִּהְיֶינָה לְנָשִׁים"
This is the thing which the LORD hath commanded concerning the daughters of Zelophehad, saying: Let them be married to whom they think best; only into the family of the tribe of their father shall they be married.
יש באבות מה שאין בבנים. באבות הוא אומר (ח') "וכל בת יורשת נחלה לאחד ממשפחת מטה אביה תהייה". באבות – אִין (=כן), בבנים – לא (שאיסור התחתנות עם שבט אחר הוא רק לדור ההוא, ואין זה מצווה לדורות). מאי משמע? (מהיכן בפסוק למדו לומר כך?) אמר רבא: "זה הדבר" – דבר זה לא יהא נוהג אלא בדור זה!
Rabba raised an objection from a baraita taught concerning the prohibition against eating consecrated foods while in a state of ritual impurity. Moses was commanded: “Say to them: Whoever will be of all your descendants throughout your generations, who approaches to the holy things, which the children of Israel consecrate to the Lord, having his uncleanness upon him, that soul shall be cut off from before Me” (Leviticus 22:3). Which people are referred to in the phrase “say to them”? It is referring to those standing at Mount Sinai. Which people are referred to in the phrase “throughout your generations”? These are the coming generations. If the halakha is stated to the fathers, why is it stated to the sons; and if the halakha is stated to the sons, why is it stated to the fathers? This is because there are mitzvot for the fathers that are not for the sons, and there are mitzvot for the sons that are not for the fathers. The baraita continues: For the fathers, the verse states: “And every daughter who possesses an inheritance from the tribes of the children of Israel, shall be wife to one of the family of the tribe of her father” (Numbers 36:8). This mitzva, that the woman should marry a member of her own tribe, applied only to the first generation that received tribal portions of Eretz Yisrael. And, by contrast, there were many mitzvot, e.g., all the mitzvot that applied only from the time that Eretz Yisrael was settled, which the sons were commanded to fulfill but which the fathers were not commanded to fulfill. Because there are mitzvot for the fathers that are not for the sons, and there are mitzvot for the sons that are not for the fathers, the verse needed to state, i.e., to address, the fathers, and it needed to state, i.e., to address, the sons.
תענית ל' ב':
חמישה עשר באב מאי היא? - אמר רב יהודה אמר שמואל: יום שהותרו שבטים לבוא זה בזה (פירש בעל 'תורה תמימה': מבלי לחוש להסבת נחלה). מאי דרוש? – "זה הדבר..." – דבר זה יהא נוהג אלא בדור הזה.
הסבר מהם הנימוקים הפורמליים והפנימיים להגבלת איסור זה (של התחתנות הבת היורשת עם שבט אחר) רק לדור של כיבוש, כל זמן שלא התחלקה הארץ?