פרשת וזאת הברכה תשכ"ט - הברכה לבנימין
א. סדר ברכת השבטים
*
התוכל להסביר את הסדר בו מתברכים השבטים, ביחוד את הסיבה להקדמת בנימין ליוסף?
ב. "לבנימין אמר" - מרכיבי המשפט התחביריים
"לְבִנְיָמִן אָמַר יְדִיד ה' יִשְׁכֹּן לָבֶטַח עָלָיו חֹפֵף עָלָיו כָּל הַיּוֹם וּבֵין כְּתֵפָיו שָׁכֵן"
Of Benjamin he said: The beloved of the LORD shall dwell in safety by Him; He covereth him all the day, And He dwelleth between his shoulders.
1. מי הנושא (או הנושאים) בפסוק זה?
פעמיים נאמר "עליו" בפסוקנו – למי מוסב הכינוי?
ד"ה לבנימין אמר: תיבת "לבנימין" הוא דברי משה ותיבת "אמר" הוא דברי הכתוב, שאם לא כן במה יובן הדבר שעל בנימין הוא אומר, וכן "ליוסף" וכן "לזבולון" וגו'.
לבנימין אמר, Concerning Benjamin, he said, etc. The word לבנימין was said by Moses, whereas the word אמר is the Torah speaking. If it were not so how could we understand these two words? The following verse in which we have וליוסף אמר, or ולזבולון אמר must also be understood in this way.
הסבר למה לא אמר בעל אור-החיים דברים אלה גם לפסוק ח' "וללוי אמר".
ג. מה זכה בנימין?
"לְבִנְיָמִן אָמַר יְדִיד ה' יִשְׁכֹּן לָבֶטַח עָלָיו"
Of Benjamin he said: The beloved of the LORD shall dwell in safety by Him; He covereth him all the day, And He dwelleth between his shoulders.
**
1. הרבה תשובות ניתנו לשאלת הספרי:
"מפני מה זכה בנימין שתשרה שכינה בחלקו?"
וזו אחת מן התשובות:
הידידות והקרבה הזאת, נראה לי שהיא נבואה על מה שנשאר שבט בנימין דבק במלכות בית דוד ובעבודת ה', ולא התחבר לעשרת השבטים עם ירבעם. ולא הזכיר זה אצל שבט יהודה כי לא לצדקה תחשב להם כל כך, מאחר שהיה דוד ממשפחתם.
התוכל לתת תשובה אחרת לשאלה הנ"ל, מבלי להיזקק לדברי נבואה על מה שעתיד לעשות שבטו של בנימין?
**
2. מעלתו המיוחדת של בנימין נרמזת גם בלשון הברכה השונה בנקודה אחת מסגנון ברכת כל שאר האחים. מהו המיוחד בלשונה-סגנונה של ברכת בנימין הרומז למעמדו המיוחד של בנימין?
ד. בביאור "חופף עליו"
"חֹפֵף עָלָיו כָּל הַיּוֹם"
Of Benjamin he said: The beloved of the LORD shall dwell in safety by Him; He covereth him all the day, And He dwelleth between his shoulders.
**
ד"ה חופף עליו: מכסה אותו ומגן עליו.
**
חפף עליו means, He covers him and protects him,
הפועל "חפף" אין לו אח במקרא. התוכל למצוא סיבה לכך, למה בחר במלה נדירה זו כאן ולא בחר באחד מפעלי השמירה וההגנה הרגילים?
*
ד"ה חופף עליו: על הכבוד שהיה דר בירושלים בחלק בנימין, כי כן כתוב.
*
hover upon him refers to the Glory, which dwelt in Jerusalem, in Benjamin’s territory (for so it is written [cf. comment on : 6]).
לאיזה פסוק או לאילו פסוקים יתכוון באמרו "כי כן כתוב"?
ה. מהם "כתפיו"?
"וּבֵין כְּתֵפָיו שָׁכֵן"
ובין כתפיו שכן AND BETWEEN HIS SHOULDERS SHALL HE DWELL — On the highest spot of his (Benjamin’s) land was the Temple built (cf. Sifrei Devarim 352:9), except that it was twenty-three cubits lower than En Etam (Yoma 31a), and originally indeed David's intention was to build it there, as it is stated in the Treatise "on the slaughter of the holy sacrifices" (Zevachim 54b): People said him (David), Let us place it a little lower, because it states, "and between his shoulders (which are lower than the head) shall he dwell" – and you have no finer part of an ox than his shoulders.
ר' מאיר אומר: בית הבחירה היה בנוי בחלקו של בנימין.
לבנימן אמר OF BENJAMIN HE SAID — Because the blessing given to Levi referred to the Temple service and that of Benjamin to the Temple being built in his territory he mentioned one after the other. He placed Joseph immediately after him (after Benjamin), for he too had a Sanctuary in his territory: the Tabernacle at Shiloh was erected in his territory, as it says, (Psalms 78:67) “And he rejected the Tabernacle of Joseph” (v. 60 speaks of God forsaking the Tabernacle of Shiloh, the two verses being parallel). Because the “Eternal House” (the Temple) was more endeared to God than the Tabernacle of Shiloh, therefore he mentions Benjamin before Joseph (although Joseph was the elder),
1. היכן מצינו במקרא "כתף" בהוראה כזו שיוכל פירוש זה להסתמך עליו?
2. איזה פסוק בתהלים מושפע מפסוקנו זה, ואף שם הבינוהו ופרשוהו כפי שפירשו אותו חז"ל?