פרשת דברים תשכ"ט - השוואת סיפור המרגלים
א. השוואת סיפור המרגלים
השוה את תיאור הליכת המרגלים ושובם, סיפורם ותגובת העם כפי שהם מסופרים בבמדבר וכפי שמציגם משה בדברים א':
במדבר י"ג – י"ד כ"ג – וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל



וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם זְמוֹרָה וְאֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד
וַיִּשָּׂאֻהוּ בַמּוֹט בִּשְׁנָיִם
וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים כ"ד – לַמָּקוֹם הַהוּא קָרָא נַחַל אֶשְׁכּוֹל עַל אֹדוֹת הָאֶשְׁכּוֹל כ"ה – וַיָּשֻׁבוּ מִתּוּר הָאָרֶץ מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם כ"ו – וַיֵּלְכוּ וַיָּבֹאוּ אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן וְאֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל...
וַיָּשִׁיבוּ אֹתָם דָּבָר וְאֶת כָּל הָעֵדָה
וַיַּרְאוּם אֶת פְּרִי הָאָרֶץ כ"ז – וַיְסַפְּרוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ
בָּאנוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ
וְגַם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ הִוא
וְזֶה פִּרְיָהּ כ"ח-כ"ט אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ
וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד
וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ שָׁם
עֲמָלֵק יוֹשֵׁב בְּאֶרֶץ הַנֶּגֶב
וְהַחִתִּי וְהַיְבוּסִי וְהָאֱמֹרִי יוֹשֵׁב בָּהָר
וְהַכְּנַעֲנִי יוֹשֵׁב עַל הַיָּם וְעַל יַד הַיַּרְדֵּן ל' – וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם... ל"א – וְהָאֲנָשִׁים אֲשֶׁר עָלוּ עִמּוֹ אָמְרוּ לֹא נוּכַל לַעֲלוֹת...
וַיֹּצִיאוּ דִּבַּת הָאָרֶץ... ל"ג – וְשָׁם רָאִינוּ אֶת הַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק... י"ד – א': וַתִּשָּׂא כָּל הָעֵדָה וַיִּתְּנוּ אֶת קוֹלָם
וַיִּבְכּוּ הָעָם בַּלַּיְלָה הַהוּא ב' – וַיִּלֹּנוּ עַל מֹשֶׁה וְעַל אַהֲרֹן כֹּל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל
וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם כָּל הָעֵדָה
לוּ מַתְנוּ בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם אוֹ בַּמִּדְבָּר הַזֶּה לוּ מָתְנוּ ג' – וְלָמָה ה' מֵבִיא אֹתָנוּ אֶל הָאָרֶץ הַזֹּאת,
לִנְפֹּל בַּחֶרֶב
נָשֵׁינוּ וְטַפֵּנוּ יִהְיוּ לָבַז
דברים א' כ"ד – וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל
וַיְרַגְּלוּ אֹתָהּ כ"ה – וַיִּקְחוּ בְיָדָם מִפְּרִי הָאָרֶץ וַיּוֹרִדוּ אֵלֵינוּ
וַיָּשִׁבוּ אֹתָנוּ דָבָר

וַיֹּאמְרוּ
טוֹבָה הָאָרֶץ
אֲשֶׁר ה' אֱ-לֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ
כ"ח – עַם גָּדוֹל וָרָם מִמֶּנּוּ
עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצוּרֹת בַּשָּׁמָיִם
וְגַם בְּנֵי עֲנָקִים רָאִינוּ שָׁם כ"ז – וַתֵּרָגְנוּ בְאָהֳלֵיכֶם וַתֹּאמְרוּ
בְּשִׂנְאַת ה' אֹתָנוּ הוֹצִיאָנוּ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
לָתֵת אֹתָנוּ בְּיַד הָאֱמֹרִי
לְהַשְׁמִידֵנוּ
אָנָה אֲנַחְנוּ עֹלִים
אַחֵינוּ הֵמַסּוּ אֶת לְבָבֵנוּ לֵאמֹר
*
1. התוכל להסביר את סיבת השינוי שבין במדבר י"ג כ"ז "ויספרו לו ויאמרו" ובין דברים כ"ה "ויאמרו"?
2. למה קיצר משה במסירת דברי המרגלים ומסר רק תחילת דבריהם?
השוה במדבר י"ג כ"ז לסוף דברים א' כ"ה:
ד"ה ויאמרו טובה הארץ: מי הם שאמרו טובתה? יהושע וכלב.
ויאמרו טובה הארץ AND THEY SAID, THE LAND IS GOOD — Who were they who spoke of it being good? Joshua and Caleb (Sifrei Devarim 23:3).
לפי דברי רש"י אלה, לא חזר כאן משה על המסופר בבמדבר י"ג כ"ז כי אם על המסופר בבמדבר י"ד ז'-ח'.
התוכל להוכיח צדקת פירושו מלשון הכתובים?
*
4. השוה במדבר י"ג כ"ח לדברים א' כ"ח. מהו הדבר החשוב ששינה כאן משה ומהי הסיבה לשינוי זה?
5. השוה במדבר י"ד א'-ב' (עד "ויאמרו") לתחילת דברים א' כ"ז (עד "הוציאנו"). במה מודגש גודל חטאם בדברים יותר מאשר בבמדבר?
**
6. הפחד מפני האויב – היה כנראה הסיבה (או אחת הסיבות העיקריות) לחטאם. לפיכך מזהירם משה אחר כך (בפרשיות אחרות של ספר דברים) מפני הפחד, ורומז לדברי הפחד שלהם כאן. באיזה פסוק?
ב. השוואת דברי משה
דברים א' כ"ט – וָאֹמַר אֲלֵכֶם
לֹא תַעַרְצוּן
וְלֹא תִירְאוּן מֵהֶם ל' – ה' אֱ-לֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם
הוּא יִלָּחֵם לָכֶם
כְּכֹל אֲשֶׁר עָשָׂה אִתְּכֶם בְּמִצְרַיִם לְעֵינֵיכֶם ל"א – וּבַמִּדְבָּר אֲשֶׁר רָאִיתָ אֲשֶׁר נְשָׂאֲךָ ה' אֱ-לֹהֶיךָ
כַּאֲשֶׁר יִשָּׂא אִישׁ אֶת בְּנוֹ בְּכָל הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הֲלַכְתֶּם עַד... ל"ב – וּבַדָּבָר הַזֶּה אֵינְכֶם מַאֲמִינִם בַּה' אֱ-לֹהֵיכֶם ל"ג – הַהֹלֵךְ לִפְנֵיכֶם בַּדֶּרֶךְ לָתוּר לָכֶם
מָקוֹם לַחֲנֹתְכֶם
בָּאֵשׁ לַיְלָה לַרְאֹתְכֶם בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ
וּבֶעָנָן יוֹמָם
דברים כ' ג' – אַל יֵרַךְ לְבַבְכֶם
אַל תִּירְאוּ וְאַל תַּחְפְּזוּ
וְאַל תַּעַרְצוּ מִפְּנֵיהֶם ד' – כִּי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם הַהֹלֵךְ עִמָּכֶם
לְהִלָּחֵם לָכֶם עִם אֹיְבֵיכֶם א' – (כִּי ה' אֱ-לֹהֶיךָ עִמָּךְ)
הַמַּעַלְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם
במדבר י"ד י"ד – שָׁמְעוּ כִּי אַתָּה ה' בְּקֶרֶב הָעָם הַזֶּה
אֲשֶׁר עַיִן בְּעַיִן נִרְאָה אַתָּה ה'
וַעֲנָנְךָ עֹמֵד עֲלֵהֶם
וּבְעַמֻּד עָנָן אַתָּה הֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם יוֹמָם
וּבְעַמּוּד אֵשׁ לָיְלָה
*
1. הסבר את סיבת השינוי בלשון בין דברי הארגעה של משה בפרקנו לבין דברי העידוד הצריכים להאמר לפני צאתם למלחמה!
*
2. פסוק ל"ג בפרקנו ובמדבר י"ד י"ד מתארים שניהם את ההולכה המופלאה במדבר אחרי הענן ואחרי האש. הסבר את המטרות השונות בפרקנו ובבמדבר י"ד שלשמם הובא התיאור הזה בשני המקומות. (שים לב לשוני שבהקשר!)
ג. השוואת דברי ה' (העונש)
דברים א' ל"ה – אִם יִרְאֶה אִישׁ בָּאֲנָשִׁים הָאֵלֶּה
הַדּוֹר הָרָע הַזֶּה
אֵת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה
אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לָתֵת לַאֲבֹתֵיכֶם ל"ו – זוּלָתִי כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה

הוּא יִרְאֶנָּה וְלוֹ אֶתֵּן אֶת הָאָרֶץ
אֲשֶׁר דָּרַךְ בָּהּ
וּלְבָנָיו
יַעַן אֲשֶׁר מִלֵּא אַחֲרֵי ה'
ל"ח – יְהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן הָעֹמֵד לְפָנֶיךָ
הוּא יָבֹא שָׁמָּה
אֹתוֹ חַזֵּק כִּי הוּא יַנְחִלֶנָּה אֶת יִשְׂרָאֵל ל"ט – וְטַפְּכֶם אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם לָבַז יִהְיֶה
וּבְנֵיכֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ הַיּוֹם טוֹב וָרָע
הֵמָּה יָבֹאוּ שָׁמָּה
וְלָהֶם אֶתְּנֶנָּה וְהֵם יִירָשׁוּהָ
במדבר י"ד י"א – עַד אָנָה יְנַאֲצֻנִי הָעָם הַזֶּה י"ב – אַכֶּנּוּ בַדֶּבֶר,וְאוֹרִשֶׁנּוּ
וְאֶעֱשֶׂה אֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל וְעָצוּם מִמֶּנּוּ כ"ב – כִּי כָל הָאֲנָשִׁים הָרֹאִים אֶת כְּבֹדִי וְאֶת
אֹתֹתַי אֲשֶׁר עָשִׂיתִי בְמִצְרַיִם וּבַמִּדְבָּר
וַיְנַסּוּ אֹתִי זֶה עֶשֶׂר פְּעָמִים וְלֹא שָׁמְעוּ בְּקוֹלִי כ"ג – אִם יִרְאוּ אֶת הָאָרֶץ
אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי לַאֲבֹתָם כ"ד – וְעַבְדִּי כָלֵב עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ
וַיְמַלֵּא אַחֲרָי
וַהֲבִיאֹתִיו אֶל הָאָרֶץ
אֲשֶׁר בָּא שָׁמָּה
וְזַרְעוֹ יוֹרִשֶׁנָּה ל' – אִם אַתֶּם תָּבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָׂאתִי
אֶת יָדִי לְשַׁכֵּן אֶתְכֶם בָּהּ
כִּי אִם כָּלֵב בֶּן יְפֻנֶּה וִיהוֹשֻׁעַ בִּן נוּן

ל"א – וְטַפְּכֶם אֲשֶׁר אֲמַרְתֶּם לָבַז יִהְיֶה
וְהֵבֵיאתִי אֹתָם
וְיָדְעוּ אֶת הָאָרֶץ
אֲשֶׁר מְאַסְתֶּם בָּהּ
הסבר את סיבת שינוי הלשון וסדר המלים, ההוספות וההשמטות מתוך השוני שבסיטואציות בבמדבר י"ד ובמקומנו.