פרשת במדבר תשכ"ט - מפקדי בני ישראל ומחצית השקל
א. מניית בני ישראל
A. The Counting of the Children of Israel
"שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם"

"Take ye the sum of all the congregation of the children of Israel, by their families, by their fathers’ houses"

הקשה אברבנאל:
והלא הוא בהפך שציותה התורה (שמות ל' י"ב) "כי תשא את ראש כל בני ישראל לפקודיהם ונתנו איש כפר נפשו לה' בפקוד אותם", ופירשו רש"י (שם): "כשתרצה לקבל סכום מנינם לדעת כמה הם, אל תמנם לגולגלת אלא יתנו כל אחד מחצית השקל ותמנה את השקלים ותדע מנינם", ואיך אם כן ציוה כאן שימנם לגולגלותם?

Abarbanel raises the following difficulty:

And is this not the opposite of what the Torah commanded (Exodus 30:12), "When you take a census of the Israelite people according to their enrollment, each shall pay the Lord a ransom for himself on being enrolled?" And over there Rashi explains, "When you wish to obtain the sum total of their number, do not take their census by their heads but each of them shall give half a shekel, and you shall count these, and so ascertain their number." And if so, how did it command here to count according to their heads?

ואלה אחדות מתשובות הפרשנים:

And these are some of the answers of the commentators:

ד"ה לגלגלותם: ע"י שקלים, בקע לגולגלת.

לגלגלתם BY THEIR POLLS — i. e. by means of shekels — “a beka a head (לגלגלת).”

ד"ה תפקדו אותם: ענין פקידה וזכרון והשגחה על דבר כלשון (בראשית כ"א א') "וה' פקד את שרה" והוא פתרונו בכל מקום (= וזהו פירוש המילה "פקד" בכל מקום) – וגם "פקדון" מפני ששמירתו והשגחתו עליו; וכאשר ציוה למנות עם ישראל אמר "תפקוד אותם" לרמוז שלא יספרם, רק שיתנו כופר נפשם מחצית השקל, ובהם ישגיח ויזכור מספר העם. ואמר בדוד (שמואל ב' כ"ד) "מספר מפקד העם", כי ידע מספרם בפקודת הכופר, כי רחוק הוא אצלי שלא יזהר דוד במה שאמר הכתוב (שמות ל' י"ב) "ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם". ואם אולי טעה דוד, למה לא עשה יואב שקלים? והיה דבר המלך נתעב אצלו והוא אמר לו (דברי הימים א' כ"א): "הלא אדוני המלך כלם לאדוני לעבדים, למה יבקש זאת אדוני? למה יהיה לאשמה לישראל?" ולמה לא ימנם יואב בשקלים שלא יחטא? אבל כפי דעתי היה הקצף עליו בעבור שמנאם שלא לצורך כי לא היה יוצא למלחמה ולא היה עושה בהם (=בצבאותיו) דבר בעת ההיא, רק (=כל כוונתו) לשמח לבו, שמלך על עם רב, והוא מאמר יואב: (שמואל ב' כ"ד): "ויוסף ה' אלוקיך אל העם כהם וכהם מאה פעמים ועיני אדוני המלך רואות – ואדוני המלך למה חפץ בדבר הזה?..."

S.v. Record (tifkedu) them: The matter of recording, remembering and guarding something - like the words (Genesis 21:1), "And the Lord remembered Sarah" - is the understanding of [pakad] in every place. Even [with a] pikadon (deposit) - it is [called that] because its guarding and supervision is upon [the holder]. And when [God] commanded to count the people of Israel, He said, "tifkod them," in order to hint not to [actually] count them, but rather that they should give a ransom for their lives, a half shekel - and through them, He would oversee and remember the multitude of the people. And it states with David (II Samuel 24:9), "the number of the record of the people," as he knew their number by recording the ransom (the coins). For it appears distant to me that David would not be careful about what Scripture stated (Exodus 30:12), "so there shall not be a plague in recording them." And [even] if David may have erred, why would Joav not make [the count according to] shekels? And since the matter was disgusting to Joav - as he said to him (I Chronicles 21:3), "my lord king, are they not all subjects of my lord; why should my lord require this; why should it be a cause of guilt for Israel” - why did Joab not count them with shekels, so that he not sin? But in my opinion, the [divine] anger against [David] was because he counted them unnecessarily. For he was not going to war and he was not doing anything with them at that time. Rather his whole intention was to gladden his heart, [to ascertain] that he ruled over many people. And that is [the meaning] of Joab's statement (II Samuel 24:3), "May the Lord your God increase the number of the people a hundredfold, while your own eyes see it; but why should my lord king want this?"...

רלב"ג, שמואל ב' כ"ד:
היה החטא בשדוד משיח אלוקי יעקב ונעים זמירות ישראל שם בשר זרועו בבטחו על רב עמו, ולא היה ראוי שישים בטחונו ברב עם הדרת מלך, כי אם-בה' לבדו, שאין מעצור בידו להושיע ברב או במעט.

Ralbag, II Samuel 23:

...The sin was in [the fact] that David, the anointed one of the God of Jacob and the sweet singer of Israel, placed his trust in the flesh of his forearm - upon his [having] many people. And it was not fitting that he should place his faith 'in many people [that] is the glory of the king,' but rather only in God. For there is nothing that prevents Him from saving through the many or the few...

...וכבר פירשתי בסדר כי תשא שלא היתה המצוה ההיא מחצית השקל שיתנו בעת המנין מצוה לדורות שיעשו כן תמיד, אלא עצה נכונה שכאשר ירצה למנות את העם מדעתו ורצונו שיעשה כן, ויועילו בזה שיתנו כל העם כסף הבקע לגולגלת למלאכת המשכן לצורך האדנים... אם כן היה מצוה למנות, כי "שומר מצוה לא ידע דבר רע" (קהלת ח'). לכן עתה שהיה המנין הכרחי בעם, ציוה יתברך שיעשה אותו מבלי בקע מפחד המגפה, כי שלוחי מצוה אינם נזוקים (תהילים צ"א) ואל יירא ואל יחת "מדבר באפל יהלך מקטב ישד בצהרים". (המליצה לקוחה מתהילים צ"א ו'). ומה שפירש רש"י שנמנו בפעם הזו (=במדבר א') גם אז על ידי שקלים - כבודו במקומו מונח – אינו אמתי בפירוש הכתובים, כי המה יעידון יגידון שלא נמנו ישראל ע"י שקלים, כי אם לגולגלתם.

... And I have already explained in the Order of Kit Tissa that this commandment of the half shekel - that they should give it at the time of the counting - was not a commandment for [the future] generations, that they should always do this. Rather it was proper advice that when [they] would want to count the people from [their] own thoughts and will, they should do it like this. And they benefited by this - by the giving of silver of the coins by each head from all the people - here for the work of the Tabernacle, for the purpose of the sockets... [As opposed to] if God had commanded to count, since 'the one who keeps a commandment does not know bad' (according to Ecclesiastes 8). Hence now when the count of the people was necessary, He, may He be blessed, commanded that they do it without the coin, [that comes] from fear of the plague - as 'the agents of a commandment are not hurt'. And let him 'not be scared and not tremble' 'from the plague that stalks in the darkness, or the scourge that ravages at noon' (according to Psalms 91:6). And that which Rashi explained that they they counted this time as well (in Numbers 1) with the shekels - with all due respect - is not a true understanding of the verses. For they testify and tell that that Israel was not counted by shekels, but by their heads.

אברבנאל, שמואל ב' כ"ד:
אומר אני שלא היה גודל החטא מצד עצמו כי אם כפי החוטא ומעלתו, כי דוד שבטבעו היה שפל רוח, כמו שאמר (תהילים קל"א) "ה' לא גבה ליבי ולא רמו עיני" והיה נשען באלוקיו, כמו שאמר (תהילים ע"א) "בך ה' חסיתי ובה' בטחתי" ואמר (שם קי"ח) "טוב לחסות בה' מבטח באדם", ומאשר שימש בשלמות גדול ודבקות נמרץ שבעים שנה ולבסוף נעשה גבה עינים ורחב לבב ויבטח ברב עמו ויתהלל במתת שקר בצוואתו את יואב שימנה את העם להתגאות בו על אויביו, לכן היה ראוי לעונש גדול...

Abarbanel, II Samuel 24:

I say that the greatness of the sin was not from the angle of the sin itself, but rather according to the sinner and his level. For David was lowly of spirit by nature, as he stated (Psalms 131:1), "my heart is not proud nor my look haughty"; and relied upon his God, as he stated (Psalms 71:1), "I seek refuge, Lord, in You," [and] (Psalms 26:1), "I have trusted in the Lord," and he [also] said (Psalms 118:8), "It is better to take refuge in the Lord than to trust in mortals." And after he served with great perfection and solid devotion for seventy years; at the end, he became haughty and his heart proud and he trusted in his many people and praised himself with falsehood, by his commanding Joab to count the people, so as to boast over his enemies. Hence he was fit for great punishment.

1. במה חולק אברבנאל על רש"י ועל הרמב"ן?

1. About what does Abarbanel disagree with Rashi and Ramban?

*

2. למי משתי הדעות יש להביא סימוכין מדברי ספר החינוך בכי תשא:
מצות עשה שיתן כל אחד מישראל מבן עשרים שנה ומעלה, בין עשיר בין עני, בכל שנה ליד הכהנים... והיו מניחין הכל בלשכה אחת במקדש ומשם היו מוציאין לקנות תמידין ומוספין...?

*

2. To which of the two opinions can one bring support from the following words of Sefer HaChinukh on Ki Tissa (Mitzvah 105): It is a positive commandment that each one of Israel from twenty years and up - whether poor or rich - give each year to the hand of the priests... And they would place all of it in a compartment in the Temple. And from there they would take them out (Mishnah Shekalim 4) to buy daily offerings, additional offerings...?

**
3. מה כוונת אברבנאל בהבליטו בתקיפות את התנגדותו לדעת רש"י, מפני איזו טעות רצה להצילנו? (שים לב לשימושו בתהלים צ"א – לשם מה הביא פסוק זה?)
**

3. What was Abarbanel's intention in strongly emphasizing his opposition to Rashi's opinion; from what error was he trying to save us? (Pay attention to his use of Psalms 91 - for what reason did he cite this verse?)

4. במה חטא דוד המלך לפי הנחת הרמב"ן בפירוש מקומנו, ובמה חטא דוד לפי הנחתו של אברבנאל?

4. What was David's sin according to Ramban's theory in his commentary here, and what is his sin according to Abarbanel's theory?

5. מה הן הראיות מלשון הכתוב בבמדבר א' נגד דעתו של רש"י?

5. What are the proofs against Rashi's opinion from the wording of Scripture in Numbers 1?

6. התוכל להביא ראיות מפרטי הסיפור בשמואל ב' כ"ד לתפישתו של רלב"ג?

6. Are you able to bring proofs from the details of the story in II Samuel 24 for Ralbag's approach?

7. לאיזו דעה אפשר להביא סעד מדברי יואב דברי הימים א' כ"א ג' ?

7. For which opinion is it possible to bring support from the words of Joab in I Chronicles 21:3?

ד"ה ויהיו כל פקודי בני ישראל לבית אבותם: הוצרך הכתוב להגיד מספר הכלל לאחר שהגיד הפרטים, כי נצטווה משה ואהרן, שיידעו מספר מפקד העם וידעו מספר כל שבט, כי כן דרך מלכים למנות את העם... ויתכן שנאמר עוד, כי היה זה כדרך שהמלכות עושה בבואה למלחמה, כי עתה היו מזומנים להיכנס לארץ ולבוא במלחמה עם מלכי האמורי אשר בעבר הירדן ועם השאר כולם, כמו שאמר "נוסעים אנחנו אל המקום אשר אמר ה'" (במדבר י', כ"ט), והיו משה והנשיאים צריכים לדעת מספר חלוצי צבא המלחמה וכן מספר כל שבט ושבט ומה יפקוד עליו בערבות מואב במערכות המלחמה, כי התורה לא תסמוך על הנס שירדוף אחד אלף וזה טעם "כל יוצא צבא בישראל" כי המנין מפני צבא המלחמה.

S.v. And all of the reports of the Children of Israel, according to houses of their fathers: The verse needed to tell the number of the whole group after it told the [number of the] parts; as Moses and Aaron were commanded to know the report of the [whole] people and to know the number of each tribe, as this is the way of kings to count the people... And it is logical to say further that this was the way of what the monarchy does when it comes to fight a war; as they were now prepared to enter the land and to come to war with the kings of the Amorites who were across the Jordan and with all the other ones; as [Moses] stated, "We are travelling to the place that the Lord said" (Numbers 10:29). And Moses and the leaders needed to know the number of the ones primed for war, as well as the number of each and every tribe. And that which he reports about it [again] on the Plains of Moab is [because] the Torah does not rely on a miracle, such that 'one should chase a thousand.' And this is the reason [that it states], "all that go out in the army from Israel," as the count is for the army of war.

הסבר כיצד אין דבריו אלה סותרים את דבריו שהובאו למעלה בהאשימו את דוד המלך (וכן – האין עומדים הם בסתירה לדברי הרלב"ג?)

Explain how these words do not contradict the words that were brought above when he blamed King David. (Likewise - do they not contradict the words of Ralbag?)

ב. אליגוריית ה"מדבר" במדרש
B. The Allegory of the Desert (Midbar) in Midrash
"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי..."

"And the Lord spoke unto Moses in the Sinai Desert"

וידבר ה' אל משה במדבר סיני: כל מי שאינו עושה עצמו כמדבר הפקר, אינו יכול לקנות את החכמה ואת התורה, לכך נאמר "במדבר סיני".

"And God spoke to Moses in the Sinai Desert" (Numbers 1:1)" — Anyone who does not make themselves ownerless like the desert cannot acquire the wisdom and the Torah. Therefore it says, "the Sinai Desert."

השוה לדברי המדרש ערובין נ"ד ע"א:
...מאי דכתיב (שיר השירים ה') "לחיו כערוגות הבשם"? אם משים אדם עצמו כערוגה זו שהכל דשין בה וכבושם זה שהכל מתבשמין בו – תלמודו מתקיים בידו, ואם לאו – אין תלמודו מתקיים בידו... מאי דכתיב (במדבר כ"א). "וממדבר מתנה"? אם משים אדם עצמו כמדבר זה שהכל דשין בו, תלמודו מתקיים בידו, ואם לאו – אין תלמודו מתקיים בידו...

Compare the words of the midrash to Eruvin 54a:

What is the meaning of that which is written: “His cheeks are like a bed of spices” (Song of Songs 5:13)? If a person makes himself humble like this garden bed upon which everyone treads, and like this spice with which everyone perfumes himself, i.e., which benefits not only the one who wears it, his Torah study will endure. But if not, his Torah study will not endure... What is the meaning of that which is written:“The well that the princes dug out, that the nobles of the people delved, with the scepter, with their staves. And from the wilderness they went to Mattanah” (Numbers 21:18)? If a person makes himself humble like this wilderness, which is open to all and upon which everyone treads, his Torah study will endure and be given to him as a gift [mattana]. And if not, hisTorah study will not endure.

**
1. מה ראה הדרשן להוציא המילה "במדבר" ממשמעותה?
**

1. Why did the author of the midrash see fit to extract the word, "in the desert," from its plain meaning.

2. מהי כוונת המדרש?

2. What is the intention of the midrash?

ג. בין מניית ישראל בשמות ובבמדבר
C. Between the Count of Israel in Exodus and in Numbers

השוה:

Compare the following verses:

"בֶּקַע לַגֻּלְגֹּלֶת מַחֲצִית הַשֶּׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ לְכֹל הָעֹבֵר עַל הַפְּקֻדִים מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה לְשֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים"

"A beka a head, that is, half a shekel, after the shekel of the sanctuary, for every one that passed over to them that are numbered, from twenty years old and upward, for six hundred thousand and three thousand and five hundred and fifty men."

"וַיִּהְיוּ כָּל הַפְּקֻדִים שֵׁשׁ מֵאוֹת אֶלֶף וּשְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים וַחֲמֵשׁ מֵאוֹת וַחֲמִשִּׁים"

"Even all those that were numbered were six hundred thousand and three thousand and five hundred and fifty."

ד"ה במדבר סיני: ...באשר לא נמנו כי אם יוצאי צבא, היינו ראוים להמנות בחיל המלך למלחמה עם הכנענים, והיה מנין ראשון 605,550 ונקבע על זה הסך השראת שכינה (= שהשכינה שורה במחנה שלא יהא פחות מן הנ"ל) והיה ידוע דנדרש להיות במדבר זה הסך. ומאז ואילך אפילו נעשו עוד הרבה בני עשרים, לא נכנסו לצבא למלאות זה הסך מבני עשרים אחרים. ובהיותם עומדים במקום אחד, לא חש הקב"ה לצוות למלאות הצבא, עד שהגיע קרוב לעשרים יום בחדש השני, שאז היו מיועדים לצאת לדרך וה' בראשם כמלך בראש צבאיו. על כן בא הציווי לחזור ולמנות ולמלאות זה הסך... (וכמו) שכל מלך יודע כמה יהיו יוצאי צבא בחילו וכמה גדודים ואיזה סך בכל גדוד...

S.v. In the Sinai Desert: ... Since only those that go out in the army were counted - meaning those fitting to be counted in the force of the King for war with the Canaanites. And the earlier count was 605,550 and the [requirement for] the dwelling of the Divine Presence was fixed at that amount, and it was known that it was necessary for there to be this amount in the desert. And from then on, even if there were many that turned twenty, they did not enter the army to fill this amount with [these] others who turned twenty. And since they stood in one place [since that count], the Holy One, blessed be He, did not concern Himself to command that they fill the army [for those that had left the army in between], until the twentieth day of the second month approached. As they were then prepared to leave on the journey with God at their head, like a king at the head of his armies. Hence the command came to count again and to fill this amount... [just like] every king knows how many are going out in the army in his force and how many units, and the amount in each unit...

1. מהי הפליאה שרוצה בעל העמק דבר ליישבה?

1. What is the wonder that the author of Ha'amek Devar wants to resolve?

**
2. התוכל ליישב פליאה זו בדרך אחרת?
**

2. Are you able to resolve this wonder in another way?