פרשת וזאת הברכה תשכ"ה - הברכה לאשר
א. אשר נתברך בבנים - שאלות ברש"י
"בָּרוּךְ מִבָּנִים אָשֵׁר"
And of Asher he said: Blessed be Asher above sons; Let him be the favoured of his brethren, And let him dip his foot in oil.
ד"ה ברוך מבנים אשר: ראיתי בספרי אין לך בכל השבטים שנתברך בבנים כאשר, ואיני יודע כיצד.
ברוך מבנים אשר LET ASHER BE BLESSED AMONG SONS (or, “on account of sons”) — I have found in the Sifrei Devarim 355:19 the following: You will find none of the tribes who was so blessed with children as Asher, but I do not know how this was so.
1. למה תמה רש"י על דברי הספרי?
2. בדעת זקנים מבעלי התוספות מתיישבת פליאתו של רש"י ע"י השוואה בין במדבר א' ל-במדבר כ"ז, כיצד?
ב. "ברוך מבנים" - פירוש המ"ם
"בָּרוּךְ מִבָּנִים אָשֵׁר"
And of Asher he said: Blessed be Asher above sons; Let him be the favoured of his brethren, And let him dip his foot in oil.
ד"ה ברוך מבנים אשר: אם המ"ם תבוא ליתרון, כמ"ם (שופטים ה' כ"ד) "תבורך מנשים", (תהלים י"ט) "הנחמדים מזהב ומפז רב" וחברותיה, יהיה תימה איך ימעט משה שאר השבטים לאמור, שיבורך אשר יותר מכל בני יעקב. ועוד שלא תתקיים ברכתו, כי לא היה כן. ורש"י כתב: ראיתי בספרי... (עיין לעיל-מקטע: "ברוך מבנים אשר") ואיני יודע כיצד. והנה רבותינו נתכוונו לפרש "ברוך מבנים", שיהיה מבורך בבנים רבים שיוליד, כמ"ם (דברים ל"ג) "מבורכת ה' ארצות ממגד שמים מטל", ולכך אמרו, שכל השבטים בירך אותם בגבורה או בנחלתם ואשר לבדו נתברך בבנים, וגירסת הנוסחאות שלנו בספרי: "אין לך שנתברך בבנים כאשר". אבל קיום הברכה הזאת לא נתבאר; ואולי היא ממה שכתוב בדברי הימים (דברי הימים א', ז' מ') "כל אלה בני אשר ראשי בית האבות ברורים גבורי חילים ראשי נשיאים והתיחשם בצבא במלחמה מספרם אנשים עשרים וששה אלף", ולא נאמר שם בשאר השבטים כשבח הזה. ועל דרך הפשט "ברוך מבנים אשר", בטעם "יהי רצוי אחיו", יאמר, שיהיה אשר מבורך מפי כל בני יעקב אביהם ורצוי לכל אחיו, והטעם כי ארצו שמנה, ומשם יבואו כל מעדני מלך מכל השבטים, וכולם יאמרו תמיד: יברך ה' הארץ הזאת אשר תוציא כפרות האלה; ויהיה מ"ם מבנים כמ"ם (בראשית כ"ד) "מה' יצא הדבר", (בראשית מ"ט) "מאל אביך ויעזרך". ואונקלוס תרגם: "ברוך מברכת בנים אשר" – נראה שרצה לומר, כי יבואו מכל השבטים לאשר לקנות השמן, ויהיו יהודה וישראל רוכליו בחטי מנית ופנג ודבש וצרי (עיין יחזקאל כ"ז י"ז) וכל זמרת הארץ, שיביאו הכל וימכרו לו ויקנו השמן, והנה הוא מבורך מכל הטוב הנמצא לכל השבטים, והוא טעם "יהי רצוי אחיו", שימכרו לו ויקנו ממנו לרצון להם. ושוב מצאתי בבראשית רבה (בראשית ע"א) (על הפסוק ל' י"ג) "ותאמר לאה: באשרי כי אשרוני בנות". אמר ר' לוי: "לא לן אשר באכסניא מימיו, ירש אשר גבהי פלטריות (=ארמונות, מבצרים) מה שלא ירש יהודה ארצות. (דברי הימים א', ז' ל"א י'-ל"ב) "ובני אשר ימנה וישוה וישוי ובריעה ושרה אחותם, ובני בריעה חבר ומלכיאל הוא אבי ברזית". ר' לוי ור' סימון. ר' לוי אומר: שהיו בנותיהן נאות והיו נשואות לכהנים. ר' סימון אמר: שהיו נשואות למלכים.
1. מהן שתי טענותיו נגד תפישת המ"ם כמ"ם היתרון?
2. מהו פירוש המ"ם לפי פירוש הספרי המובא ברמב"ן?
3. מהי טענת הרמב"ן נגד פירוש הספרי ואיך הוא מנסה להצדיקו?
4. מהו פירוש המ"ם לדעת הרמב"ן "לפי פשוטו"?
**
5. לפי פירוש מהרז"ו לבראשית רבה יש לפרש את דברי ר' לוי לפסוק "באשרי כי אשרוני בנות" ע"פ תרגום אונקלוס לשמות י"ט ב' "ויחנו" – ושרו, שם "ויחן" – ושרא, שהשרו אותי בחניה של בנות. מה פירוש "בנות" לפי דברי המדרש הזה?
**
6. כיצד הגיעו ר' לוי ור' סימון על סמך הפסוק מדברי הימים א' ז' שהיו נשואות לכהנים ולמלכים?
7. לשם מה מביא הרמב"ן את דברי בראשית רבה לפסוק "באשרי כי אשרוני בנות"?