א. התמודדותו של יעקב |
ב. לדרכי פרשנותו של רש"י |
היאך היה רוצה להוכיח מזה שלא נתקיימה הברכה, הרי יצחק לא אמר לו אלא: "הוה גביר לאחיך", ולא אמר "גביר לכולי עלמא"?
למה לו להודיע לעשו זה, ששמר המצוות?
ד"ה עם בני עם יצחק: מכיון שהוא בני, אפילו אם אינו הגון כיצחק, או הגון כיצחק אפילו אינו בני, אין זה כדאי לירש עמו, קל וחומר "עם בני עם יצחק" - ששתיהן בו.
ד"ה בעבדי במשה: אינו אומר "בעבדי משה" אלא "בעבדי במשה", "בעבדי" אע"פ שאינו משה; ב"משה" אפילו אינו "עבדי" – כדאי הייתם לירא מפניו, וכל שכן שהוא עבדי ועבד מלך- מלך והיה לכם לומר: אין המלך אוהבו חינם...
ד"ה אל אחיך: ורמזו בזה אל כלל גדול בדקדוק הלשון, מיוסד על אדני ההגיון... מנהג הלשון, שאם יבוא המתואר לפני תואריו, יבוא סימן היחס רק במתואר לבדו, כמו (בראשית כ"ט) "ברחל בתך הקטנה", אבל אם יקדמו התארים למתואר, יבוא היחס גם בתארים כמו כאן. וכן (בראשית כ"ב) "את בנך, את יחידך, את יצחק" וכדומה... והסיבה הזאת היא, מאחר שהוא מדרך הלשון העברי כאשר אמרנו להקדים תמיד המתואר, אז כיון שנתיחס השם העקרי, שוב אין צורך לייחס התארים הדבוקים. אולם אם יבואו לפני השם, אז נחשוב כל חלק וחלק למאמר בפני עצמו והפועל מוסב על כולם. כמו כאן: כאילו יאמרו: באנו אל אחיך, אולם לא כן הוא, רק באנו אל עשו, שהרי הבין שהם מאמרים שונים.
... לא כמו שפירשו קצת המפרשים משום דכתיב "אל אחיך אל עשו" תרי זמני, "מיד...מיד" תרי זמני, דאם כן גבי (פסוק ה') "לאדוני לעשו", (פסוק י"ט) "לעבדך ליעקב"- אמאי לא דרש רש"י כלום?
ג. בביאור "ויקרא לו אל אלקי ישראל" |
ד"ה דאי סלקא דעתך: נראה דהכי נמי כתיב (שמות י"ז) ויקרא שמו ה' נסי (שופטים ו') ויקרא לו ה' שלום, ומתרגמינן ופלח וצלי. ומכל מקום יש לומר דהתם על שם הנס ועל שם השלום שאירע להן היו קוראין למזבח כן אבל הכא ליכא שום מעשה שנוכל לומר שע"י כן קראו יעקב אל, ואם איתא שיעקב קראו אל הוי' ליה לפרושי להדיא.
ד"ה ויקרא לו: לא שהמזבח קרוי אלקי ישראל אלא על שם שהיה הקב"ה עמו והצילו קרא שם המזבח על שם הנס להיות שבחו של מקום נזכר בקריאת השם, כלומר מי שהוא אל הוא הקב"ה הוא לאלקים לי ששמי ישראל. וכן מצינו במשה (שמות י"ז) ויקרא שמו ה' נסי לא שהמזבח קרוי ה' אלא על שם הנס קרא שם המזבח להזכיר שבחו של הקב"ה ה' הוא נסי. ורז"ל דרשו שהקב"ה קראו ליעקב אל (מגילה י"ח) ודברי תורה כפטיש יפוצץ סלע מתחלקים לכמה טעמים ואני לישב פשוטו של מקרא באתי.
ד"ה אל אלקי ישראל: שהצילני מלבן ומעשו. כלומר האלקים הוא אלקי יעקב שהצילני מלבן ומעשו. וכמו שקורין שם אדם אליעזר עמנואל כמו כן נקרא המזבח כך וכמו שפירשתי פשוטה.
אמר הגאון כי ויקרא-לו... כי פירושו שקרא אל אל השם. והנכון הוא, שכן הוא שם המזבח. וכן מזבח משה קרא שמו ה' נסי בעבור הנס שעשה ה' במקום ההוא... וכן בעבור שעזר ה' את יעקב קרא שם המזבח שעבד שם השם אל אלקי ישראל. והטעם שהוא חזק ותקיף.
... ולפי דעתי כי כן שם המזבח שבנה משה ה' נסי וככה שם המשיח, ה' צדקנו (ירמיהו כ"ג ו'.. זה –שמו אשר-יקראו ה' צדקנו). והגאון אמר, כי השם דבק עם מילת "יקראו" ושם המשיח הוא "צדקנו" והנה הוא מטעם בעל הטעמים ששם טרחא (טפחא) במלת "יקראו".
... אבל אונקלוס אמר ופלח עלוהי קדם-אל אלהא דישראל ויהיה טעם "לו" כטעם "בו" כדרך... (במדבר כ' כ"ד) "למי מריבה" (וטעמו "במי מריבה").
מפורש בפירוש רש"י ורשב"ם וכן פירש ראב"ע (ומעתיק את הרמב"ן). ולי נראה שלדעת אונקלוס יהיה טעם "לו" כטעם "אמרי לי אחי הוא" (בראשית ל"ב כ"ב) שהוא כמו עלי. ופירושו ויקרא על המזבח אל אלקי ישראל, כלומר שהתפלל לו.