What does Judaism have to say about sleep? 2a - Where does the soul go during sleep?

We tend to think of ourselves as primarily or even exclusively conscious, thinking beings (i.e. awake beings) who admittedly do some times "need to get some sleep." Such an awakist bias fails to grasp the degree to which we are sleeping beings for whom awakeness is a periodic achievement.

- Anton, Corey “Dreamless Sleep and the Whole of Human Life: An Ontological Exposition” Human Studies, Vol. 29, No. 2 (Apr., 2006), pp. 181-202

1 - Wandering around aimlessly (and irresponsibly)

דבר אחר אלקי בך בטחתי. מעשה בקיסטון אחד והיה שם אדם גדול והיה לו שם במדינה. והיה שם אדם אחר והיו שומרי המדינה עוברין ומצאו אכסנאי אחד ותפסוהו ואמר אל תכוני כי בן ביתו של מלך אני. כיון ששמעו כן הניחוהו ושמרוהו עד הבקר.

בבקר הביאוהו אצל המלך ואמרו לו בן ביתך מצאנו אמש. אמר לו המלך בני מכיר אתה אותי. אמר לו לאו. ואם כן היאך אתה בן ביתי. אמר לו בבקשה ממך איני בן ביתך אלא בך בטחתי. שאלמלא לא אמרתי כן היו מכים אותי. אמר להם הואיל ובטח בי הניחו לו.

וכן דוד אומר אלקי בך בטחתי. ובשביל כך אל יעלצו אויבי לי. ולא אני בלבד אלא גם כל קויך לא יבושו:

An incident: there lived in Kiston, a great man who had fame throughout the region. One night as the guards made their rounds they come upon a stranger/visitor who they arrested. He said to them “Don’t hit me, I am one of the staff in the King’s palace.” When they heard this they let him go but kept him under guard till morning.

In the morning they brought the stranger before the great man saying “We found this man of your household last night.” He asked the stranger “Do you know me?” The stranger responded “No”. “So” he said “how can you be a member of my household?” The stranger replied “But if I hand’t claimed that they would have beaten me! And so I put my trust in you!” The great man said to the guards “Let him go for he put his trust in me.”

Similarly, David said in You I trust and thanks to that let not my enemies exalt over me. And not only me but let none who look to You be disappointed

2 - to God, to snitch on us
(כז) נֵ֣ר יְ֭הוָה נִשְׁמַ֣ת אָדָ֑ם חֹ֝פֵ֗שׂ כָּל־חַדְרֵי־בָֽטֶן׃

(27) The lifebreath of man is the lamp of the LORD Revealing [searching] all his inmost parts.

[והיה בעת ההיא וגו'] כך פתח ר' תנחומא בר ר' נר אלקים נשמת אדם חופש כל חדרי בטן (משלי כ' כ"ז)

א"ר אחא כשם (שמלכי) [שלמלכי] בו"ד יש קיריוסים הם מודיעים למלך כל דבר ודבר כך יש לפני הקב"ה קיריוסים ומגידים כל דבר ודבר שאדם עושה במטמוניות בחשך בגלוי ואלו הן

הקיריוסין של הקדוש ברוך הוא זו הנפש שמגדת למלאך ומלאך לכרוב והכרוב להקב"ה

מניין שכן הוא שלמה אומר עוף השמים יוליך את הקול ובעל כנפים יגיד דבר (קהלת י' כ') ודיפתראות כתובות לפני הקדוש ברוך הוא [על] כל מה שבני אדם עושין ולעתיד לבא המקום מוכיח לכל אחד ואחד מעשיו והם עומדים תמיהים

לאחד שהיה נשוי בתו של מלך והוא משכים ושואל שלומו של מלך בכל יום והמלך אומר לו כך וכך עשית בביתך כך וכך כעסת כך הכית עבדיך כך כל דבר ודבר

והיה יוצא ואומר לבני פלטין מי אמר שכך עשיתי מניין הוא יודע אמרו לו שוטה את בתו אתה נשוי ואתה אומר מניין הוא יודע בתו היא מגדת לו

Talking about the menorah of the Temple.

“It will be at that time” (Zeph 1:12). Rabbi Tanhuma Berrabi began his discourse (Proverbs 20:27)

Said Rav Acha: As with kings of flesh and blood come agents/informants who inform the king of each and every matter, so similarly there are agents who report on everything that a person does in secret, in the dark, or openly and these are them:

The informants of the Holy One is the soul which tells to the angel, the angel tells it to the cherub and the cherub to the Holy One.

How do we know this? From Solomon who said “For a bird of the air may carry the utterance, And a winged creature may report the word.” And recorders write down for the Holy One regarding everything that a person does, and in the future the Holy One will reprove each one for his deeds and they will stand astonished.

This is similar to one who was married to the daughter of a king. Early in the morning he would get up and ask the king’s wellbeing, and each day the king would say “You did this and this in your home. You got angry about this thing, this is how you struck your servant.” And similarly for everything!

So the man would emerge and ask the people of his household “who told him that I did that? how does he know?” They said to him “You are a fool! You are married to his daughter and you ask ‘how does he know?’?” Why his daughter tells him!!

3 - to God for maintenance

[] רַבִּי בִּיסְנִי וְרַבִּי אַחָא וְרַבִּי יוֹחָנָן בְּשֵׁם רַבִּי מֵאִיר אוֹמְרִים, הַנְּשָׁמָה הַזּוֹ מְמַלְּאָה אֶת כָּל הַגּוּף, וּבְשָׁעָה שֶׁאָדָם יָשֵׁן הִיא עוֹלָה וְשׁוֹאֶבֶת לוֹ חַיִּים מִלְּמַעְלָה.

(9) Rabbi Bisni and Rabbi Acha and Rabbi Yochanan in the name of Rabbi Meir say: the soul fills the entire body, and during the time when a person sleeps it ascends and draws life for him from above.

(כג) חֲדָשִׁים֙ לַבְּקָרִ֔ים רַבָּ֖ה אֱמוּנָתֶֽךָ׃
(23) They are renewed every morning— Ample is Your grace!
(א) לְדָוִ֡ד אֵלֶ֥יךָ יְ֝הוָ֗ה נַפְשִׁ֥י אֶשָּֽׂא׃ (ב) אֱ‍ֽלֹהַ֗י בְּךָ֣ בָ֭טַחְתִּי אַל־אֵב֑וֹשָׁה אַל־יַֽעַלְצ֖וּ אֹיְבַ֣י לִֽי׃
(1) Of David. O LORD, I set my hope on You; (2) my God, in You I trust; may I not be disappointed, may my enemies not exult over me.
(ו) בְּיָדְךָ֮ אַפְקִ֪יד ר֫וּחִ֥י פָּדִ֖יתָה אוֹתִ֥י יְהוָ֗ה אֵ֣ל אֱמֶֽת׃

(6) Into Your hand I entrust my spirit; You redeem me, O LORD, faithful God.

דבר אחר אליך ה'. זהו שאמר הכתוב (תהלים לא ו) בידך אפקיד רוחי.

בנוהג שבעולם אדם מפקידין אצלו פקדונות והוא מחליף את של זה בזה ואת של זה בזה. אבל הקב"ה אינו כן אלא (ירמיה י י) וה' אלקים אמת.

שמא עמד אחד שחרית וביקש נפשו ולא מצאה. או שמא מצא נפשו ביד אחר או נפשו של אחר בידו. הוי אומר וה' אלקים אמת.

אמר רבי אלכסנדראי בשר ודם מפקידים בידו חדשים והוא מחזירן בלויים ושחוקים. אבל הקב"ה מפקידים בידו בלויים ושחוקים והוא מחזירן חדשים.

תדע לך שכן הפועל הזה עושה מלאכה כל היום ונפשו יגעה עליו ושחוקה. וכשהוא ישן הוא יגע ומשלים נפשו להקב"ה ונפקדת אצלו ולשחרית היא חוזרת בגופו בריה חדשה שנאמר (איכה ג כג) חדשים לבקרים רבה אמונתך.

ר' שמעון בשם רבי סימון אמר ממה שאתה מחדשנו לבקרים אנו יודעין שאמונתך רבה לגאלנו.

“Into Your hand I entrust my spirit etc"

Usually, in the world, when you leave an object for safekeeping with someone [during that period] he muddles them up with one another. But the Holy One is not like that, rather He is the True God (Jeremiah 10:10)

For could it happen that a person could rise in the morning and look for his soul and not find it?! Or find his soul located with someone else and someone’s else’s soul with him?

Said Rabi Alexandri with a flesh-and-blood guardian, when you leave something new, he returns it to you worn and used. But with the Holy One, when you entrust into His hands [something that is] worn and used, He returns it to you new!

For you know that a labourer does his work in the day, and his spirit becomes weary and worn. And when he goes to sleep he is tired. But his spirit is at peace and kept safely with God. And at dawn it returns to his body as a new creation, as it says They are renewed every morning— Ample is Your grace! (Lamentations 3:23)

Rabbi Shimon in the name of Rabbi Simon said: just as we know that You renew it every morning, we know that Your mercy will be great to redeem [resurrect] us

Yet, in deep sleep, we discover the radical anonymity of natural existence. Nightly I give my life over to those vegetative processes that form but a circumscribed region of my day-body. Surface functions all but abandoned, I become a creature of depth, lost in respiration, digestion, and circulation. My experiential world rests upon restorative powers of this unconscious being. I can surface for only a limited time before requiring resubmergence in the impersonal.

- Leder, Drew. The Absent Body

Dreamless sleep is, indeed, the nearest that the living come to being no more than the nutritive processes of the vegetative. But we are not merely vegetative at night. We are always partly at the level of these modes of organic and impersonal consciousness. Sleep is the explicit daily reminder of - the existential clue to - our roots in this ontological ground. [ ]

To understand the meaning of dreamless sleep is to grasp first that people emerge out of an earthly ground, and second, that individuation is a temporary and limited part of the whole who we are. Although we never literally become plants, lived-bodies always have sleep as both a condition and basic modality; evolutionarily speaking, we were unable to completely leave behind the radical anonymity of vegetative life.

- Corey Anton