What Is the Brachah on Coffee?

אמר רב פפא פשיטא לי מיא דסלקא כסלקא ומיא דלפתא כלפתא ומיא דכולהו שלקי ככולהו שלקי

Rab Pappa said : It is evident to me that the water of the beet is like the beet[2], the water of the turnip like the turnip, and the water of all vegetables like the vegetables themselves.

(ב) עַל הַמַּיִם שֶׁבִּשְּׁלוּ בָּהֶם יְרָקוֹת מְבָרֵךְ הַבְּרָכָה עַצְמָהּ, שֶׁמְּבָרֵךְ עַל הַיְרָקוֹת עַצְמָן, אַף עַל פִּי שֶׁאֵין בָּהֶם אֶלָּא טַעַם הַיָּרָק;

תוספות מסכת עבודה זרה דף לא עמוד ב

ועוד יש טעם אחר להתיר השכר דאין בו משום בישולי עובדי כוכבים דכי היכי דהתבואה בטלה לגבי המים לענין ברכת שהכל נהיה בדברו ה"נ היא בטלה לענין איסור בישול.

שו"ת שבות יעקב חלק ב סימן ה

...כיצד יש לברך על הקאוו' /קפה/ ועל הטע /תה/ .

תשובה הנה אשיב על ראשון ראשון בדבר הברכה כבר נתבאר בתשוב' פרח מטה אהרן חלק ראשון סי' מ' דמברכין עליה' שהכל שכן מבואר מדברי הרא"ש בתשוב' ושאר גדולי פוסקי', דל"ד למי שלקות דהתם ,אוכלין השלקות עצמן גם המי שלקות כמותן, משא"כ הקאווי וטע אין אוכלין כלל בעין ושותין רק המים ואין טובלין בו ללפת את הפת. א"כ דמי לשכר דמברכין שהכל ע"ש דבריו באורך. גם בתשובת הלכות קטנות סי' ט' פסק לברך שהכל על הקאווי ושכן עמא דבר ע"ש. וכן בטע ליכא מאן דפליג שמברכין שהכל

(י) (י) מברך וכו' - ודוקא כששלקן כדי לאכול גם את הירקות דאלו בישל הירקות או שראן לצורך מימיהן לבד לשתות אותן אין מברך עליהן אלא שהכל ולכן המשקה שעושין בפסח מתפוחים וכל כה"ג אין מברך עליהן אלא שהכל:

משנה ברורה על שולחן ערוך אורח חיים הלכות ברכת הפירות סימן רי סעיף א

והנה לענין שתיית טה"ע וקאפ"ע שהדרך לשתותו כשהוא חם וקשה לשתותו בלא הפסק כדרך שאר משקין כ"א מעט מעט [יג] יש מחלוקת רבה בין הפוסקים אם צריך לברך ברכה אחרונה [יד] לדעה ראשונה הנ"ל ובמחצית השקל ובח"א מצדדים שלא לברך וכ"כ בדה"ח וכן הוא מנהג העולם. ואנשי מעשה נוהגין שלבסוף שתייתן מניחין כדי שיעור רביעית שיצטנן מעט כדי שיוכל לשתות רביעית בלא הפסק ולברך ברכה אחרונה וטוב לעשות כן כדי לצאת אליבא דכו"ע

Rabbi Refael Aharon ben Shimon (Chief Rabbi of Egypt 1891-1921), Nehar Mitzrayim, p. 37

The law has been established in Israel and Egypt that we do not bless after coffee…Those who are pious in their own eyes and let the coffee cool off so they can drink enough at one time to bless afterwards—their intent is annulled against that of everyone else and they should not bless even if they left it to cool…This is foolish piety. In the end, they don’t enjoy coffee properly, nor do they properly observe the halakhah of the blessing. All they do is drink cold, black water.