דף זה עוסק במקור מתוך תלמוד בבלי, מסכת חגיגה, דף ג' עמ' ב', המופיע בספר הלימוד "עם ישראל וארצו" בעמ' 21-20. הוא מתקשר ללימוד על צרת הבת, במיוחד לחלק השלישי שבו, "עמון ומואב מעשרים מעשר עני בשביעית".
...ולימרו ליה בהדיא! משום מעשה שהיה:
דתניא: מעשה בר' יוסי בן דורמסקית שהלך להקביל פני ר' אליעזר בלוד.
אמר לו (ר' אליעזר): מה חידוש היה בבית המדרש היום?
אמר לו: נמנו וגמרו: עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית.
אמר לו: יוסי, פשוט ידיך וקבל עיניך!
פשט ידיו וקבל עיניו.
בכה ר' אליעזר ואמר: "סוד ה' ליראיו ובריתו להודיעם" (תהלים כ"ד, 14), אמר לו: לֵך אמור להם: אל תחושו למניינכם; כך מקובלני מרבן יוחנן בן זכאי, ששמע מרבו ורבו מרבו: הלכתא למשה מסיני: עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית.
מה טעם? הרבה כרכים כבשו עולי מצרים ולא כבשום עולי בבל, מפני שקדושה ראשונה קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבוא, והניחום כדי שיסמכו עליהן עניים בשביעית.
תנא: לאחר שנתיישבה דעתו אמר: יהי רצון שיחזרו עיני יוסי למקומן, וחזרו.
(ה) שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה כֻּלָּהּ הֶפְקֵר וְאֵין בָּהּ לֹא תְּרוּמָה וְלֹא מַעַשְׂרוֹת כְּלָל לֹא רִאשׁוֹן וְלֹא שֵׁנִי וְלֹא מַעֲשַׂר עָנִי. וּבְחוּצָה לָאָרֶץ שֶׁאֵין בָּהּ שְׁמִטַּת קַרְקַע מַפְרִישִׁין בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם וּבְעַמּוֹן וּבְמוֹאָב מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן וּמַעֲשַׂר עָנִי. מִפְּנֵי שֶׁהָאֲרָצוֹת אֵלּוּ קְרוֹבוֹת לְאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל כְּדֵי שֶׁיְּהְיוּ עֲנִיֵּי יִשְׂרָאֵל נִסְמָכִין עָלֶיהָ בַּשְּׁבִיעִית. וַהֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי שֶׁיִּהְיוּ מַפְרִישִׁים בְּאֶרֶץ עַמּוֹן וּמוֹאָב מַעֲשַׂר עָנִי בַּשְּׁבִיעִית. [...]
(5) In the Sabbatical year, everything is considered "ownerless" [and thus community property] and there are no gift-offerings or tithes at all, not ma'aser rishon, not ma'asér sheni, not ma'esar ani, and outside of the Land of Israel there is no sabbatical for the land. [However,] they tithe in Egypt, Amon, and Moav ma'asér rishon and ma'esar ani because these lands are close to the Land of Israel so that the poor of Israel may be sustained on it during the seventh year. This is the law of Moses at Sinai119See 3:15. that they tithe in the lands of Amon and Moav ma'esar ani in the seventh year, but in Shinar they separate out ma'aser sheni in the seventh year according to the system of the majority of the years.120See Mishnah Yada'yim 4:3.
(ה) כָּל שֶׁהֶחֱזִיקוּ עוֹלֵי מִצְרַיִם וְנִתְקַדֵּשׁ קְדֻשָּׁה רִאשׁוֹנָה, כֵּיוָן שֶׁגָּלוּ - בָּטְלָה קְדֻשָּׁתָן. שֶׁקְּדֻשָּׁה רִאשׁוֹנָה לְפִי שֶׁהָיְתָה מִפְּנֵי הַכִּבּוּשׁ בִּלְבַד, קָדְשָׁה לִשְׁעָתָהּ וְלֹא קָדְשָׁה לֶעָתִיד לָבוֹא. כֵּיוָן שֶׁעָלוּ בְּנֵי הַגּוֹלָה וְהֶחֱזִיקוּ בְּמִקְצָת הָאָרֶץ, קִדְּשׁוּהָ קְדֻשָּׁה שְׁנִיָּה הָעוֹמֶדֶת לְעוֹלָם, לִשְׁעָתָהּ וְלֶעָתִיד לָבוֹא. וְהִנִּיחוּ אוֹתָם הַמְּקוֹמוֹת שֶׁהֶחֱזִיקוּ בָּהֶם עוֹלֵי מִצְרַיִם וְלֹא הֶחֱזִיקוּ בָּהֶם עוֹלֵי בָּבֶל כְּשֶׁהָיוּ וְלֹא פְּטָרוּם מִן הַתְּרוּמָה וְהַמַּעַשְׂרוֹת כְּדֵי שֶׁיִּסְמְכוּ עֲלֵיהֶם עֲנִיִּים בִּשְׁבִיעִית. [...]
(5) The part of Eretz Yisrael that was occupied by those who had come up from Egypt received the first consecration, which ceased to be as soon as they were exiled. The first consecration, resulting from the mere conquest, applied only for the time being [while inhabited and ruled by Israelites] and not for the future. As soon as the returned exiles came up and occupied part of the land, they consecrated it a second time with a sanctity lasting forever, both for the time being and the future. They retained, however, certain laws which had been operative in the places occupied by those who had come up from Egypt and unoccupied by those who arrived from Babylonia. These were not exempted from heave-offerings and tithes, so that the poor might rely on them during the sabbatical year.— —