תרומה - קדושת הגוף

Holiness of Our Bodies

(ח) וְעָ֥שׂוּ לִ֖י מִקְדָּ֑שׁ וְשָׁכַנְתִּ֖י בְּתוֹכָֽם׃

(8) And let them make Me a sanctuary that I may dwell among them.

כי ודאי עיקר ענין והמקדש ושריית שכינתו ית' הוא האדם שאם יתקדש עצמו כראוי בקיום המצות כולן שהם תלויין ג״כ בשורשן העליון... אז הוא עצמו המקדש ממש ובתוכו ה' ית״ש. כמ״ש (ירמה ז') היכל ה' היכל ה' המה. וכמאמרם ז״ל. ושכנתי בתוכם בתוכו לא נאמר אלא בתוכם כו'

הוֹאִיל וֶהֱיוֹת הַגּוּף בָּרִיא וְשָׁלֵם מִדַּרְכֵי הַשֵּׁם הוּא. שֶׁהֲרֵי אִי אֶפְשָׁר שֶׁיָּבִין אוֹ יֵדַע דָּבָר מִידִיעַת הַבּוֹרֵא וְהוּא חוֹלֶה. לְפִיכָךְ צָרִיךְ לְהַרְחִיק אָדָם עַצְמוֹ מִדְּבָרִים הַמְאַבְּדִין אֶת הַגּוּף. וּלְהַנְהִיג עַצְמוֹ בִּדְבָרִים הַמַּבְרִין וְהַמַּחֲלִימִים.

Seeing that the maintenance of the body in a healthy and sound condition is a God-chosen way, for it is impossible that one should understand or know aught of the divine knowledge concerning the Creator when he is sick, it is necessary for man to distance himself from things which destroy the body, and accustom himself in things which are healthful and life-imparting.

גדולה היא תביעתנו הגופנית, גוף בריא אנו צריכים, התעסקנו הרבה בנפשיות, שכחנו את קדושת הגוף, זנחנו את הבריאות והגבורה הגופנית, שכחנו שיש לנו בשר קודש, לא פחות ממה שיש לנו רוח הקודש. עזבנו את החיים המעשיים, ואת התבררות החושים ואת הקשור עם המציאות הגופנית המוחשית...

בארץ ישראל אפשר להשיג איך שהבשר של הגוף הישראלי הוא קדוש ממש כקדושת הנשמה

Our Bodies and the Torah

[כְּמוֹ הָרוֹפֵא הַמֻּמְחֶה כְּשֶׁרוֹצֶה לְרַפְּאוֹת אֵיזֶה חוֹלַאַת שֶׁבְּאָדָם אִי אֶפְשָׁר לֵידַע מַהוּת הַחוֹלַאַת וּרְפוּאָתוֹ, כִּי אִם כְּשֶׁבָּקִי בְּחָכְמוֹת הַנִּתּוּחַ, דְּהַיְנוּ שֶׁיֵּדַע כָּל פְּרָטֵי קוֹמַת הָאָדָם וּתְכוּנַת כָּל אֵיבָרָיו וְגִידָיו וְעוֹרְקָיו וְכוּ' בִּשְׁלֵמוּת, שֶׁיֵּדַע הֵיטֵב אֵיךְ כָּל הָאֵיבָרִים הַפְּנִימִים וְהַחִיצוֹנִים עֲרוּכִים וּמְסֻדָּרִים זֶה אֵצֶל זֶה וְאָז דַּיְקָא כְּשֶׁהָרוֹפֵא בָּקִי בְּכָל זֶה הֵיטֵב אָז יָכוֹל לִכָּנֵס לְהָבִין מַהוּת הַחוֹלַאַת וְלַעֲסֹק בִּרְפוּאָתוֹ...]

כְּמוֹ כֵן צַדִּיקֵי הַדּוֹר הָאֲמִתִּיִּים הָעוֹסְקִים בִּרְפוּאַת חֳלִי נַפְשׁוֹת יִשְׂרָאֵל אִי אֶפְשָׁר לָהֶם לַעֲסֹק בִּרְפוּאָתָם כִּי אִם כְּשֶׁיּוֹדְעִין מַהוּת חֳלִי הַנֶּפֶשׁ. וְזֶה עַל-יְדֵי שֶׁיּוֹדְעִין בְּחִינַת תְּכוּנַת קוֹמַת הָאָדָם הָעֶלְיוֹן שֶׁהוּא בְּחִינַת צֶלֶם אֱלֹקִים, שֶׁהוּא בְּחִינַת תְּכוּנַת קוֹמַת הַתּוֹרָה שֶׁנִּקְרֵאת אָדָם, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב, "זֹאת הַתּוֹרָה אָדָם". כִּי הַתּוֹרָה הִיא בְּחִינַת קוֹמַת אָדָם, כִּי הִיא כְּלוּלָה מֵרְמַ"ח אֵבָרִים וּשְׁסָ"ה גִּידִים, שֶׁהֵם בְּחִינַת רְמַ"ח מִצְוֹת עֲשֵׂה וּשְׁסָ"ה לֹא תַּעֲשֶׂה כַּיָּדוּעַ. וּכְמוֹ שֶׁהָרְמַ"ח אֵיבָרִים וְהַשְּׁסָ"ה גִּידִים שֶׁבָּאָדָם עֲרוּכִים וּקְשׁוּרִים וּמְסֻדָּרִים זֶה בָּזֶה וְזֶה אֵצֶל זֶה וְכוּ' וְצָרִיךְ הָרוֹפֵא לִהְיוֹת בָּקִי בְּסִדְרָם וְחִבּוּרֵיהֶם הֵיטֵב כַּנַּ"ל,

[כְּמוֹ כֵן צְרִיכִין לֵידַע בִּבְחִינַת קוֹמַת הַתּוֹרָה סֵדֶר הַקֶּשֶׁר וְהַחִבּוּר שֶׁל כָּל רְמַ"ח מִצְוֹת עֲשֵׂה וּשְׁסָ"ה לֹא תַּעֲשֶׂה וְכָל הַמִּדּוֹת וּמִצְוֹת דְּרַבָּנָן הַכְּלוּלִים בָּהֶם לֵידַע הֵיטֵב אֵיךְ הֵם עֲרוּכִים וּמְסֻדָּרִים וּמְחֻבָּרִים וּמְקֻשָּׁרִים זֶה בְּזֶה וְזֶה בָּזֶה.]

(Partial Translation from Anatomy of the Soul p. 5)

[In order to effect a remedy, a physician must have complete knowledge of the human anatomy. He must know all the parts of the body - the limbs, arteries, veins, etc. He must know how each and every organ is interconnected and interdependent with the others. He must be aware of how each organ can be affected by every other. Then, and only then, can a physician understand the nature of the illness he seeks to cure...]

So too the righteous of the generation who are involved with healing on a soul level, they are unable to do so unless they understand the essence of the sick. This is through knowing the way in which "Adam HaElyon" (the supernal self), which is a reflection of Tzelem Elokim, which is a reflection of the way the Torah is 'built', as the Torah is called man "Zot HaTorah Adam". Because the Torah is a reflection of the structure of man, since man has 248 limbs and 365 connecting tissues/veins/sinews, which is a reflection of the 248 positive commandments and 365 negative commandments, as is known. And just as the parts of man and all of their connections to each other the doctor needs to know very well as said above...

[In the same vein the Torah is a body of law with each individual mitzvah representing an "organ" of that "body". To be able to fathom the true value of the Torah, a person must know its "anatomy" - its laws and ideals - how each mitzvah is interconnected with the others, as an individual, integral part of an entire Torah.]

Physical as a Reflection of Spiritual: Healing and Prayer

חִזְקִיָּהוּ חִדֵּשׁ חוֹלִי שֶׁיִּתְרַפֵּא, אָמַר לוֹ הֶעֱמַדְתָּ אוֹתוֹ עַד יוֹם מוֹתוֹ, אֶלָּא מִתּוֹךְ שֶׁאָדָם חוֹלֶה וְעוֹמֵד, חוֹלֶה וְעוֹמֵד, הוּא עוֹשֶׂה תְּשׁוּבָה. אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא חַיֶּיךָ דָּבָר טוֹב תָּבַעְתָּ וּמִמְּךָ אֲנִי מַתְחִיל

(Rabbi Levi said:) Hezekiah mused, 'It isn't good for people to enjoy constant good health until the day they die. This way they'll never think of repentance. But if they fall sick and then recover, they'll come to repent their sins.' God said to Hezekiah, 'This is a good idea. And I'll start with you!"

(א) בַּיָּמִ֣ים הָהֵ֔ם חָלָ֥ה חִזְקִיָּ֖הוּ לָמ֑וּת וַיָּבֹ֣א אֵ֠לָיו יְשַׁעְיָ֨הוּ בֶן־אָמ֜וֹץ הַנָּבִ֗יא וַיֹּ֨אמֶר אֵלָ֜יו כֹּֽה־אָמַ֤ר יְהוָה֙ צַ֣ו לְבֵיתֶ֔ךָ כִּ֛י מֵ֥ת אַתָּ֖ה וְלֹ֥א תִֽחְיֶֽה׃ (ב) וַיַּסֵּ֥ב אֶת־פָּנָ֖יו אֶל־הַקִּ֑יר וַיִּ֨תְפַּלֵּ֔ל אֶל־יְהוָ֖ה לֵאמֹֽר׃ (ג) אָנָּ֣ה יְהוָ֗ה זְכָר־נָ֞א אֵ֣ת אֲשֶׁ֧ר הִתְהַלַּ֣כְתִּי לְפָנֶ֗יךָ בֶּֽאֱמֶת֙ וּבְלֵבָ֣ב שָׁלֵ֔ם וְהַטּ֥וֹב בְּעֵינֶ֖יךָ עָשִׂ֑יתִי וַיֵּ֥בְךְּ חִזְקִיָּ֖הוּ בְּכִ֥י גָדֽוֹל׃ (ס)

(1) In those days Hezekiah fell dangerously ill. The prophet Isaiah son of Amoz came and said to him, “Thus said the LORD: Set your affairs in order, for you are going to die; you will not get well.” (2) Thereupon Hezekiah turned his face to the wall and prayed to the LORD. He said, (3) “Please, O LORD, remember how I have walked before You sincerely and wholeheartedly, and have done what is pleasing to You.” And Hezekiah wept profusely.

רָאוּי שֶׁיַּרְגִּישׁ צָרַת יָחִיד מִכָּל שֶׁכֵּן צָרַת רַבִּים, חַס וְשָׁלוֹם בְּלֵב כִּי אֶפְשָׁר שֶׁיֵּדַע מֵהַצָּרָה חַס וְשָׁלוֹם, וְיוֹדֵעַ בְּבֵרוּר כְּאֵב הַצָּרָה חַס וְשָׁלוֹם וְעִם כָּל זֶה לִבּוֹ אֵינוֹ מַרְגִּישׁ הַצָּרָה כְּלָל וְעַל כָּל פָּנִים צָרַת רַבִּים חַס וְשָׁלוֹם, רָאוּי שֶׁהַלֵּב יַרְגִּישׁ כְּאֵב הַצָּרָה וְאִם אֵינוֹ מַרְגִּישׁ צָרִיךְ לְהַכּוֹת הָראשׁ בְּקִיר הַיְנוּ לְהַכּוֹת הָראשׁ בְּקִירוֹת לְבָבוֹ כַּמּוּבָא בְּמָקוֹם אַחֵר [לְקַמָן רי"ז] עַל פָּסוּק "וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם וַהֲשֵׁבוֹתָ אֶל לְבָבֶךָ" (דְּבָרִים ד לט) שֶׁצָּרִיךְ לְהָבִיא הַדַּעַת בְּהַלֵּב וְהָבֵן הֵיטֵב אַחַר כָּךְ שָׁמַעְתִּי בִּשְׁמוֹ שֶׁאָמַר שֶׁזֶּהוּ בְּחִינַת "וַיַּסֵּב חִזְקִיָּהוּ פָּנָיו אֶל הַקִּיר" (יְשַׁעְיָה לח ב) שֶׁהֵסֵב וְהִמְשִׁיךְ הַפָּנִים שֶׁהוּא הַמּחַ וְהַדַּעַת אֶל קִירוֹת הַלֵּב הַיְנוּ כַּנִּזְכָּר לְעֵיל כִּי עִקַּר הַפָּנִים הִיא הַחָכְמָה וְהַדַּעַת שֶׁהוּא אוֹר הַפָּנִים כַּמְבאָר בְּמָקוֹם אַחֵר

גמ׳ תנו רבנן ששה דברים עשה חזקיה המלך על שלשה הודו לו... גנז ספר רפואות והודו לו

GEMARA: The Sages taught: King Hezekiah performed six actions. With regard to three of them, the Sages of his generation conceded to him... He suppressed the Book of Cures, and they conceded to him.

וגנז ספר רפואות - כדכתיב והטוב (והישר) בעיניך עשיתי ואמרינן בברכות שגנז ספר רפואות לפי שלא היה לבם נכנע על חולים אלא מתרפאין מיד:

The Wings of the Sun p. 20

Hezekiah sought to tear down the barriers and reveal the new-old pathway of prayer in its true splendor. Prayer is not just a matter of asking God for favors. It is our way to channel divine power and blessing into ourselves, our lives and the whole world. Through prayer the soul rises to God and is healed, and in turn sends healing power into the body. By truly redeeming prayer Hezekiah was able to put away the Book of Remedies. There was simply no more need for it.

The Spiritual Make-Up of Man

וַיִּבְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים ׀ אֶת־הָֽאָדָם֙ בְּצַלְמ֔וֹ

And God created man in His image, in the image of God He created him