Rosh Hashana & Yom Kippur texts- through the lens of Kaballah and Chasidic Mysticism

(ישעי-הו נה, ו) דרשו ה' בהמצאו... אמר רבה בר אבוה אלו עשרה ימים שבין ר"ה ליוה"כ

Isaiah 55:6 Seek the L-rd when He is found, call Him when He is near. Rabba bar Avua explained that these are the ten days of repentace that are between Rosh Hashana and Yom Kippur.

דתניא רבי אומר על כל עבירות שבתורה בין עשה תשובה בין לא עשה תשובה יום הכפורים מכפר..... ורבנן .... מה חטאת ואשם אין מכפרין אלא על השבים אף יוה"כ אין מכפר אלא על השבים

Rebbe taught " whether it be a positive or negative Mitzvah that was violated, whether the individual repented for that sin or even if he didn't... Yom Kippur will atone ..... The Rabbis held an opposing view..." Yom Kippur will atone only for those who repent.

תמיד עיני ה' אלהיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה דהאי ועד אחרית כו' אינו מובן לכאורה שהרי באחרית שנה זו מתחלת שנה שניה וא"כ הל"ל לעולם ועד:

Deut. 11:12 A land the Lord, your God, looks after; the eyes of Lord your God are always upon it, from the beginning of the year to the end of the year

שאלו לחכמה מה משפט החוטא, אמרה: ימות; שאלו לנבואה מה משפט החוטא, אמרה: רשע תמית רעה. שאלו לתורה, אמרה: יביא קרבן.שאלו להקב''ה, אמר: יעשה תשובה

Jeruselem Talmud Makos 6:2

They asked "Chachma" how is the soul of a sinner atoned for? It responded "the sinner shall die". They asked prophecy,it responded " evil will pursue the sinner". Torah was asked.... let the soul bring a sacrifice and it will be atoned for. They asked Hashem ( G-d)...Hashem responded, let him do Teshuvah and he will be atoned.

והתניא אמרו עליו על ר"א בן דורדיא שלא הניח זונה אחת בעולם שלא בא עליה פעם אחת שמע שיש זונה אחת בכרכי הים והיתה נוטלת כיס דינרין בשכרה נטל כיס דינרין והלך ועבר עליה שבעה נהרות בשעת הרגל דבר הפיחה אמרה כשם שהפיחה זו אינה חוזרת למקומה כך אלעזר בן דורדיא אין מקבלין אותו בתשובה הלך וישב בין שני הרים וגבעות אמר הרים וגבעות בקשו עלי רחמים....אמר אין הדבר תלוי אלא בי הניח ראשו בין ברכיו וגעה בבכיה עד שיצתה נשמתו יצתה בת קול ואמרה ר"א בן דורדיא מזומן לחיי העולם הבא

A story was told about Elazar ben Durdaya, he left no harlot un-visited. He heard about one harlot that lived across the see, who's price was a pocket of gold coins. So he took his coins and traveled, he passed seven streams to reach her....she said about Elazar ben Durdaya " he will never be forgiven" . Elazar than went and sat between the mountains and valleys.......he placed his head between his thighs and sobbed with heavy tears until his soul departed.... A heavenly voice was heard saying " R' Elazar ben Durdaya is welcomed to the world to come...

ובכל שנה ושנה יורד ומאיר מחכמה עילאה אור חדש ומחודש שלא היה מאיר עדיין מעולם לארץ העליונה כי אור כל שנה ושנה מסתלק לשרשו בכל ער"ה כשהחדש מתכסה בו ואחר כך על ידי תקיעת שופר והתפלות נמשך אור חדש עליון מבחי' עליונה יותר שבמדרגת חכמה עילאה להאיר לארץ עליונה ולדרים עליה ...וז"ש תמיד עיני ה' אלהיך בה ....והמשכה זו אף שהיא תמידית אעפ"כ אינה בבחי' ומדרגה אחת לבדה מימי עולם אלא שבכל שנה ושנה הוא אור חדש עליון כי האור שנתחדש והאיר בר"ה זה הוא מסתלק בער"ה הבאה לשרשו. וז"ש מרשית השנה ועד אחרית שנה לבדה

And every year there descends and radiates a new and renewed light which never yet shone, from the Supreme chochmah to the eretz ha'elyonah. For the light of every year withdraws to its source on the eve of every Rosh Hashana" When the moon is covered." Afterwards, by means of the blowing of the Shofar and of the prayers, a new, supernal light [of a yet higher rank in the sphere of the Supreme chochmah] is elicited to radiate to the eretz ha'elyonah and them that dwell upon it, (And as known to the savants of the esoteric science, that every Rosh Hashana there is the nessirah, and it receives new, more sublime mochin . .. )

And this is the meaning of the Scripture— "Forever are the eyes of the Lord your G-d upon it".....this radiation and efflux, though it is continuous, nevertheless, it is not on one plane and level only since the beginning of the world. For every year there is a new, supernal light, because the light that was generated and shone on this Rosh Hashana withdraws to its source on the eve of the following Rosh Hashana. And this is the meaning of the Scripture "From the beginning of the year to the end of the year" only.

והארה והמשכה זו היא מתחדשת באור חדש ממש בכל שנה ושנה כי הוא יתברך וחכמתו אחד בתכלית היחוד ונק' בשם אוא"ס ב"ה שאין סוף ואין קץ למעלת וגדולת האור והחיות הנמשך ממנו יתברך ומחכמתו בעילוי אחר עילוי עד אין קץ ותכלית לרום המעלות למעלה מעלה

This radiation and efflux is renewed annually by a truly new light. For He, blessed is He, and His chochmah are one, in an absolute unity and it is called the "light of the blessed En Sof" because there is no limit and no end to the quality and greatness of the light and vitality that issues forth from Him, blessed is He, and from His chochmah, by way of elevation upon elevation to no end and limit, to the peak of the highest levels.

ולכן כתיב מרשית חסר א' רומז על הסתלקות האור שמסתלק בליל ר"ה עד אחר התקיעות שיורד אור חדש עליון יותר שלא היה מאיר עדיין מימי עולם אור עליון

And that is why מרשית (from the beginning) is written without an aleph, alluding to the withdrawal of the light [which withdraws on the night of Rosh Hashana] until after the order of the blowing of the Shofar— when a new, more sublime light descends, so sublime a light as has never shone yet since the beginning of the world.

Thank you Alan and Catherine for hosting this evening!

May you and your guests be inscribed for a successful & happy new year!

Please contact me if you would like to host an evening of study at your home

Rabbi Berry Nash

[email protected]

406.529.3196