פרשת יתרו - אנכי ה׳ אלוקיך (Copy)

אנכי - תכלית של כל התורה

(א) וַיְדַבֵּ֣ר אֱלֹקִ֔ים אֵ֛ת כָּל־הַדְּבָרִ֥ים הָאֵ֖לֶּה לֵאמֹֽר׃ (ס) (ב) אָֽנֹכִ֖י֙ י-ה-ו-ה אֱלֹקֶ֑֔יךָ אֲשֶׁ֧ר הוֹצֵאתִ֛יךָ מֵאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם מִבֵּ֣֥ית עֲבָדִֽ֑ים׃

(1) God spoke all these words, saying: (2) I the LORD am your God who brought you out of the land of Egypt, the house of bondage:

‏כפתיחת התושב"כ באנכי ולא יהי' שזהו כהת"כ ‏ואידך פירושא זיל גמור עצות שונות בכל זמן ובכל מקום איך לבוא לזכירה זו. אבל המכוון בכולם ‏הוא ידיעת האלהות שלא יזוז מן הלב ולא ישלוט בו השכחה ח"ו. ‏

The Torah starts with “I am G-d your Lord” and “You shall have no other gods” because that is the whole point of Torah the rest is commentary—different advice for different time and places how to remember this and not forget.

רבי יוחנן דידיה אמר א׳נ׳כ׳י נוטריקון אנא נפשי כתיבת יהבית רבנן אמרי א׳מירה נ׳עימה כ׳תיבה י׳היבה

Rabbi Yoḥanan himself said that the word anokhi that begins the Ten Commandments is an abbreviation for: I myself wrote and gave [ana nafshi ketivat yehavit]. The Rabbis said it is an abbreviation for: A pleasant statement was written and given [amira ne’ima ketiva yehiva].

...שהתורה נקראת אלקים שהוא צמצום שהשם יתברך צמצם א״ע לתוך התורה כדי שיוכל האדם שהוא בעל גבול ותכלית לדבק א״ע שהשם יתברך שהוא בלי גבול ותכלית ולא היה באפשרי לדבק בו יתברך לכן צמצם השם יתברך עצמו לתוך התורה

שעשה אברהם אבינו את כל התורה כולה עד שלא ניתנה שנאמ' (בראשית כו, ה) עקב אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי מצותי חוקותי ותורותי

We found that Abraham our forefather fulfilled the entire Torah before it was given, as it is stated: “Because that Abraham listened to My voice, and kept My charge, My commandments, My statutes, and My laws” (Genesis 26:5), which indicates that Abraham observed all the mitzvot of his own accord and was rewarded in his old age as a result.

והנה מה שהורונו חכמינו זכרונם לברכה הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמיתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להמצא.

Behold, what our sages, of blessed memory, have taught us is that man was created solely to delight in G-d and to derive pleasure in the radiance of the Shechina (divine presence). For this is the true delight and the greatest pleasure that can possibly exist.

Our Personal Connection to Torah

כי זהו תכלית ועיקר הכל וכל המכוון בכל התורה כולה ותרי"ג מצותיה להיות דבוק על ידם באלקים חיים ולהשיג אמיתות דבור הראשון ששמענו מפי הגבורה אנכי ה' אלקיך וגו' ונאמר ואתם הדבקים בה' וגו' דכולם יש להם שייכות בדבקות זה דחלק ה' עמו. וזהו השמחה תמידית שיש לאיש הישראלי מה שנוצר יהודי וניטע תוך מטע ה' להתפאר זרע יעקב דזו שמחה שאין עצב עמה ואין שום דבר החוצץ ומעכב בעד שמחה זו מה שזכה להיות לו חלק באלקים חיים. ואפילו נשתקע במקום שנשתקע והגדיל עונות לאין שיעור עדיין לא ניתק ונכרת דביקות שרשו במקורה שהוא דבר שאי אפשר בזרע יעקב אבינו ע"ה שהיתה מטתו שלימה ולא ידח ממנו נדח.

The purpose and the main point of everything and all that is intended in the entire Torah and 613 mitzvot is to bond through them to the living G-d, and realize the first statement that we heard from the Almighty: “I am the Lord your G-d!” And it is said (Deut. 4) “and you are bonded with the Lord”—[in other words] all have a connection to this bond because [as it is stated] “a part of G-d is His people.” This is a source of constant joy....this is a happiness that has no sadness and nothing can interfere or restrain this happiness— that he has merited to be a part of the living G-d. And even if he has sunk to a low place and his sins immeasurably numerous, still, the connection of his root has not been cut off from its source, this is impossible ....as it says לא ידח ממנו נדח. But God does not take away life; instead, He devises ways so that a banished person may not remain estranged from Him. (Samuel 2--14:14).

אורות התורה - פרק ב׳:א׳ - ׳תורה לשמה׳

וְהִנֵּה כָּל הַלּוֹמֵד תּוֹרָה הוּא מוֹצִיא מֵהַכֹּחַ אֶל הַפֹּעַל אֶת מְצִיאוּת חָכְמָתָהּ מִצַּד נַפְשׁוֹ, וּבְוַדַּאי אֵינוֹ דּוֹמֶה הָאוֹר הַמִּתְחַדֵּשׁ מִצַּד חִבּוּר הַתּוֹרָה לְנֶפֶשׁ זוֹ לָאוֹר הַנּוֹלָד מֵהִתְחַבְּרוּתָהּ לְנֶפֶשׁ אַחֶרֶת, וְאִם-כֵּן הוּא מַגְדִּיל הַתּוֹרָה מַמָּשׁ בְּלִמּוּדוֹ, וְכֵיוָן שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא רוֹצֶה שֶׁיַּגְדִּיל תּוֹרָה

שירת האילנות - סדר ט״ו בשבט
תאנה
רמזי הפרי
ייחודיות - בעץ התאנה כל פרי צומח בקצב שלו ולא בבת אחת. זהו ביטוי לאופי המיוחד של כל נשמה מישראל, ל'אות' של כל יהודי בתורה שרק הוא יכול לגלותה, על האדם להכיר בייחודיותו ובכוחות נפשו שנתן לו הבורא, ומכאן הדרך המתאימה רק לו שעליו לסלול בעבודת ה'.

Seder Tu-B'Shvat

Figs

Reflections of the Fruit

Uniqueness - On a fig tree each fruit grows at its own pace rather than all of them at once. This is an expression of the special character of every soul from Israel, to the "letter" of every Jew in the Torah that only he can reveal. A person must recognize the uniqueness and the strength of the soul that the Creator has given him, that only he can pave the way for in Avodat Hashem.