רבי גמליאל ברבי אומר ונתן לך רחמים ורחמך והרבך כל המרחם על הבריות מרחמין עליו מן השמים וכל שאינו מרחם על הבריות אין מרחמין עליו מן השמים

Rabbi Gamliel, son of Rabbi Yehuda HaNasi, says: The verse that states: “And He will show you mercy and have compassion on you and multiply you” (Deuteronomy 13:18) teaches us that anyone who has compassion for God’s creatures will receive compassion from Heaven, and anyone who does not have compassion for God’s creatures will not receive compassion from Heaven.

רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן לָקִישׁ אוֹמֵר, כָּל מִי שֶׁנַּעֲשָׂה רַחְמָן בֵּמְקוֹם אַכְזָרִי, סוֹף שֶׁנַּעֲשָׂה אַכְזָרִי בִּמְקוֹם רַחֲמָן, וּמִנַּיִן שֶׁנַּעֲשָׂה אַכְזָרִי בִּמְקוֹם רַחְמָן, שֶׁנֶּאֱמַר (שמואל א כב, יט): וְאֶת נֹב עִיר הַכֹּהֲנִים הִכָּה לְפִי חֶרֶב, וְלֹא תְהֵא נֹב כְּזַרְעוֹ שֶׁל עֲמָלֵק.

"But Saul and the people had pity on Agag" (I Sam. 15:9). R. Simeon ben Lakish said: He who shows pity when he should be harsh will in the end be harsh when he should show pity, as is said, "And Nob, the city of priests, smote he with the edge of his sword" (I Sam. 22:19). Nob should not have been treated like Amalek's progeny.

מאהבה באו ומאהבה הלכו דרבי ע"י מעשה באו וע"י מעשה הלכו ע"י מעשה באו מאי היא דההוא עגלא דהוו קא ממטו ליה לשחיטה אזל תליא לרישיה בכנפיה דרבי וקא בכי אמר ליה זיל לכך נוצרת אמרי הואיל ולא קא מרחם ליתו עליה יסורין וע"י מעשה הלכו יומא חד הוה קא כנשא אמתיה דרבי ביתא הוה שדיא בני כרכושתא וקא כנשא להו אמר לה שבקינהו כתיב (תהלים קמה, ט) ורחמיו על כל מעשיו אמרי הואיל ומרחם נרחם עליה

The sufferings of Rabbi came upon him because of an (uncompassionate) act and left him because of a (compassionate) act. They came to him because of an (uncompassionate) act: once, a calf was being taken to be slaughtered. It broke away, hid its head under the skirts of Rabbi's robe, and lowed pitifully, as though pleading, "Save me." "Go," said Rabbi, "for this you were created." At that, it was declared (in Heaven), "Since he showed no pity, let sufferings come upon his head." And left him because of a (compassionate) act: One day, Rabbi's maidservant was sweeping the house. (Seeing) some weasel pups lying there, she was about to sweep them away. "Let them be," he said to her, "for it is written, "And His compassion is over all His works" (Ps. 145:9). At that, it was said (in Heaven), "Since his is compassionate, let us be compassionate to him."

יש לעיין בדרכי בני אדם כשרוצים להוכיח איזה איש להסירו מדרכו, אולי זה הדרך לפי ענינו טובה היא אע״פ שיש בה חסרונות, אבל בחסרונותיה מגינות עליו בעד חסרונות יותר עצומות. והשי״ת ידריכנו במעגלי צדק. שלפעמים פיתוי היצר הוא להשתקע בתוכחות לכ״א, ואין זה כי - אם רוע לב. והמרחם רחום יכפר.

Rav Kook, Midot Harayah, p. 92

Take a second look when you want to improve someone and remove him from his habitual path. Perhaps that path is actually good. Although it has its failings, they may be protecting that person from even greater failings. May God guide us to be fair. Sometimes our inner drive entices us to enter a mode of improving everyone. This is actually a negative impulse. We can be compassionate. And when we are, God, Who is compassionate, will remove all flaws.