It's About Time (Parashat Bo', 2018, Torah in a Minute)

God’s first mitzvah to Israel (see Rashi to Bereshit 1:1) appears in Parashat Bo’: “This month shall mark for you the beginning of the months; it shall be the first of the months of the year for you” (Shemot 12:2). Thus, the first mitzvah concerns time. What makes time deserving of this distinction?

Two thoughts:

A community that keeps track of its own time can endure. An established calendar enables a community to celebrate festivals, such as Passover in the month of Nisan, together.

According to Rabbi Naftali Tzvi Yehuda Berlin (the Netziv, in his Ha'amek Davar to Shemot 12:2), the anniversary of an event, such as the birth of the Jewish people at the Exodus, has a special force. Passover, which annually commemorates that event, strengthens one in the service of Hashem through the retelling of the Exodus. That retelling and that commemoration depend on establishing time. Judaism is about time.

Shabbat Shalom!

(א) וַיֹּ֤אמֶר ה' אֶל־מֹשֶׁ֣ה וְאֶֽל־אַהֲרֹ֔ן בְּאֶ֥רֶץ מִצְרַ֖יִם לֵאמֹֽר׃ (ב) הַחֹ֧דֶשׁ הַזֶּ֛ה לָכֶ֖ם רֹ֣אשׁ חֳדָשִׁ֑ים רִאשׁ֥וֹן הוּא֙ לָכֶ֔ם לְחָדְשֵׁ֖י הַשָּׁנָֽה׃ (ג) דַּבְּר֗וּ אֶֽל־כָּל־עֲדַ֤ת יִשְׂרָאֵל֙ לֵאמֹ֔ר בֶּעָשֹׂ֖ר לַחֹ֣דֶשׁ הַזֶּ֑ה וְיִקְח֣וּ לָהֶ֗ם אִ֛ישׁ שֶׂ֥ה לְבֵית־אָבֹ֖ת שֶׂ֥ה לַבָּֽיִת׃

(1) The LORD said to Moses and Aaron in the land of Egypt: (2) This month shall mark for you the beginning of the months; it shall be the first of the months of the year for you. (3) Speak to the whole community of Israel and say that on the tenth of this month each of them shall take a lamb to a family, a lamb to a household.

בראשית. אָמַר רַבִּי יִצְחָק לֹֹֹֹֹא הָיָה צָרִיךְ לְהַתְחִיל אֶת הַתּוֹרָה אֶלָּא מֵהַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, שֶׁהִיא מִצְוָה רִאשׁוֹנָה שֶׁנִּצְטַוּוּ בָּהּ יִשׂרָאֵל...

בראשית IN THE BEGINNING — Rabbi Isaac said: He needn't have started the Torah other than with the verse (Exodus 12:2) “This month shall be unto you the first of the months” which is the first commandment given to Israel... (Yalkut Shimoni on Torah 187).

לכם ראש חדשים. ראש משמעו כ״פ מובחר כמו מראש פרעות אויב וכן הרבה. והפי׳ לכם דוקא החדש הזה מובחר בשנה כמו שחודש תשרי הוא המובחר במה שנוגע לצרכי העולם משום שבו נברא העולם.

וכלל גדול הוא שבאותו יום שנברא אותו דבר מסוגל זה היום גם לדורות להתחזק יותר ומזה הטעם טבע האש במוש״ק רותח יותר משום שאז נברא וכ״כ הרשב״א בשו״ת סי׳ תי״ג.

ומש״ה בחודש תשרי עיקר דינו של אדם על כל השנה משום שבו ביום נידון אדה״ר כמש״כ הר״ן במס׳ ר״ה. ובאותו חודש חג הסכות שבו עיקר ברכה לתבואה. כמש״כ בס׳ ויקרא ובמדבר משום שבאותו חודש נברא העולם. כ״ז בעניני הטבע.

וכך בחודש ניסן נוצר בראשונה סגולת עם ה׳ בי״מ [=ביציאת מצרים] ע״כ אותו החודש מסוגל להתחזק בעבודת ה׳ ע״י ספור י״מ [=יציאת מצרים] שגורם אמונה ובטחון כמש״כ בס׳ דברים ט״ז ג׳ וע״ע להלן מ״ב: