ללמד בתו תורה

ללמדו תורה: מנלן דכתיב (דברים יא, יט) ולמדתם אותם את בניכם והיכא דלא אגמריה אבוה מיחייב איהו למיגמר נפשיה דכתיב ולמדתם איהי מנלן דלא מיחייבא דכתיב ולימדתם ולמדתם כל שמצווה ללמוד מצווה ללמד וכל שאינו מצווה ללמוד אינו מצווה ללמד ואיהי מנלן דלא מיחייבה למילף נפשה דכתיב ולימדתם ולמדתם כל שאחרים מצווין ללמדו מצווה ללמד את עצמו וכל שאין אחרים מצווין ללמדו אין מצווה ללמד את עצמו ומנין שאין אחרים מצווין ללמדה דאמר קרא ולמדתם אותם את בניכם ולא בנותיכם

§ The baraita teaches that a father is obligated to teach his son Torah. The Gemara asks: From where do we derive this requirement? As it is written: “And you shall teach them [velimadtem] to your sons” (Deuteronomy 11:19). And in a case where his father did not teach him he is obligated to teach himself, as it is written, i.e., the verse can be read with a different vocalization: And you shall study [ulmadtem]. From where do we derive that a woman is not obligated to teach her son Torah? As it is written: “And you shall teach [velimadtem],” which can be read as: And you shall study [ulmadtem]. This indicates that whoever is commanded to study Torah is commanded to teach, and whoever is not commanded to study is not commanded to teach. Since a woman is not obligated to learn Torah, she is likewise not obligated to teach it. The Gemara asks: And from where do we derive that she is not obligated to teach herself? The Gemara answers: As it is written: “And you shall teach [velimadtem],” which can be read as: And you shall study [ulmadtem], which indicates that whoever others are commanded to teach is commanded to teach himself, and whoever others are not commanded to teach is not commanded to teach himself. And from where is it derived that others are not commanded to teach a woman? As the verse states: “And you shall teach them to your sons” (Deuteronomy 11:19), which emphasizes: Your sons and not your daughters.

סוגיה זו אומרת שנשים אינן מחויבות ללמוד תורה בגלל שהן אינן מחויבות ללמד. אנחנו לומדים זאת מהפסוקים: "ולימדתם" "ולמדתם" ולכן הרבנים מבינים שנשים אינן מחויבות לא לזה ולא לזה.

What this section is essentially saying is that women are not obligated to learn torah becuase they are not obligasted to teach. We learn this from a pasuk that can be read as both "you must learn" and "you must teach", therefore the Rabbis derive that a woman is not obligated in either.

אשה שלמדה תורה יש לה שכר אבל לא כשכר האיש מפני שאינה מצווה ועושה ואע"פ שיש לה שכר צוו חז"ל שלא ילמד אדם את בתו תורה מפני שרוב הנשים אין דעתן מכוונת להתלמד ומוציאות דברי תורה לדברי הבאי לפי עניות דעתן אמרו חכמים כל המלמד את בתו תורה כאילו מלמדה תיפלות (פי' דבר עבירה) בד"א תורה שבע"פ אבל תורה שבכתב לא ילמד אותה לכתחלה ואם מלמדה אינו כמלמד' תיפלות (רמב"ם וסמ"ג ולא כמקצת ספרי הטור) : הגה ומ"מ חייבת האשה ללמוד דינים השייכים לאשה (אגור בשם סמ"ג) ואשה אינה חייבת ללמד את בנה תורה ומ"מ אם עוזרת לבנה או לבעלה שיעסקו בתורה חולקת שכר בהדייהו (הגהות מיי' פ"א דת"ת וסמ"ג):

A woman who studied Torah receives a reward, but not like that of a man, because she is not obligated yet performs the commandment. And even though she earns a reward, our rabbis have commanded that one should not teach his daughter Torah, because the majority of women are not intellectual prepared to be taught, and remove words of Torah to words of emptiness due to their intellectual limitations. The rabbis said: One who teaches his daughter Torah is as if he taught her frivolity. When is this stated? In regard to the oral Torah. However, in regard to the written Torah one should preferably not teach her, but if he did so it is not comparable to frivolity. Rama: Nonetheless, a woman is obligated to study laws that are relevant to her. And a woman is not obligated to teach her son Torah. Nonetheless, if she assists her son or husband to study Torah, she receives reward along with them.

שולחן ערוך אומר שלנשים יש שכר מלימוד תורה, אבל לא כדי ללמד אותן משתי סיבות: אחת שאינן חכמות מספיק כדי ללמוד תורה והשנייה שזה כמו ללמוד אוצן להיות זונות. רמא לא מסכים ואומר שנשים מחויבות ללמוד את המצוות הקשורות אליה. ולכן היא מחויבת ללמוד.

The Shulchan Arich says that women, while they are rewarded for learning torah, should not be taught for two reasons: that most women are not intelectually prepared to learn torah, and that teaching a women is like teaching promiscuity. The Rama disagrees. He says women are required to learn the laws in which they are obligated.

מה עשה נעץ חרב על פתח בית המדרש ואמר כל מי שאינו עוסק בתורה ידקר בחרב זו בדקו מדן ועד באר שבע ולא מצאו עם הארץ מגבת ועד אנטיפרס ולא מצאו תינוק ותינוקת איש ואשה שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה

What did Hezekiah do to ensure Torah study? He inserted a sword at the entrance of the study hall and said: Anyone who does not engage in Torah study shall be stabbed with this sword. As a result, they searched from Dan in the north to Beersheba in the south, and did not find an ignoramus. They searched from Gevat to Antipatris and did not find a male child, or a female child, or a man, or a woman who was not expert even in the complex halakhot of ritual purity and impurity.

אם שמים את איומי המוות בצד, מקור זה אומר שבזמן הנביאים , לפחות בזמן של חזקיה, נשים למדו תורה.

Death threats aside, this source clearly states that in the times of the prophets, at least in the times of Hezkiah, women learned torah.

אם יש לה זכות היתה תולה לה יש זכות תולה שנה אחת יש זכות תולה ב' שנים יש זכות תולה ג' שנים מכאן אומר בן עזאי חייב אדם ללמד את בתו תורה שאם תשתה תדע שהזכות תולה לה ר"א אומר כל המלמד בתו תורה (כאילו) לומדה תפלות ר' יהושע אומר רוצה אשה בקב ותפלות מט' קבין ופרישות הוא היה אומר חסיד שוטה ורשע ערום ואשה פרושה ומכות פרושין הרי אלו מבלי עולם
The mishna limits the scope of the previous statement: If she has merit, it delays punishment for her and she does not die immediately. There is a merit that delays punishment for one year, there is a larger merit that delays punishment for two years, and there is a merit that delays punishment for three years. From here Ben Azzai states: A person is obligated to teach his daughter Torah, so that if she drinks and does not die immediately, she will know that some merit she has delayed punishment for her. Rabbi Eliezer says: Anyone who teaches his daughter Torah is teaching her promiscuity [tiflut]. Rabbi Yehoshua says: A woman desires to receive the amount of a kav of food and a sexual relationship [tiflut] rather than to receive nine kav of food and abstinence. He would say: A foolish man of piety, and a conniving wicked person, and an abstinent woman [perusha], and those who injure themselves out of false abstinence; all these are people who erode the world.

כאן יש לנו מחלוקת על הרעיון של ללמד את הבת שלך. בן עזאי אומר שאתה חייב ללמד את הבת שלך אז היא יודעת לא לחטוא. הרב אליעזר ואז קובע כי לימוד בת שלך תורה מלמד את הפקרות שלה, (זה לא כזה הגיוני). רבי יהושע מסכים עם זה, ואמר כי אין חטא גדול יותר מאשר אישה מתנזרות.

Here we have a disagreement on the concept of teaching your daughter. Ben Azzai says you must teach your daughter so she knows not to sin. Rabbi Eliezer then states that teaching your duaghter torah is teaching her promiscuity (which is rather non-sensical). Rabbi Yehoshua disagrees with this, saying that there is no greater sin than a abstinent woman.

אזל הוא ובריה טשו בי מדרשא כל יומא הוה מייתי להו דביתהו ריפתא וכוזא דמיא וכרכי כי תקיף גזירתא א"ל לבריה נשים דעתן קלה עליהן דילמא מצערי לה ומגליא לן

Rabbi Shimon bar Yoḥai and his son, Rabbi Elazar, went and hid in the study hall. Every day Rabbi Shimon’s wife would bring them bread and a jug of water and they would eat. When the decree intensified, Rabbi Shimon said to his son: Women are easily impressionable and, therefore, there is room for concern lest the authorities torture her and she reveal our whereabouts. They went and they hid in a cave.

אמנם לא ברור אם נשים למדו תורה בתקופה זו, הרב שמעון בר יוחאי בהחלט לא חושב על יכולתם לעשות זאת.

While it is not abundantly clear if women learned torah during this time, Rabbi Shimon Bar Yochai cerntainly did not think highly of thier ability to do so.

הרב יעקב אריאל, "מעמד האשה ביהדות", הלכה בימינו, עמ' 166,160

עצם הנחת היסוד של הפמיניזם- שיש לאשה מעמד מוערך כאישיות בזכות עצמה הוא נכון, והוא מובלט על רקע השינוי שהתחולל בדורות האחרונים עקב המהפכה התעשייתית. האשה אינה עוד עקרת בית בלבד. היא רוכשת השכלה, יש לה מקצוע. היא מסוגלת לפרנס את עצמה ולסייע בפרנסת הבית. תמורות אלו אובייקטיביות הן. תנאי החיים האובייקטיביים יצרו אותן. אין אנו יכולים להתעלם מהן. זהו שינוי חיצוני המחייב אותנו לשמר בתוכו את העקרונות הנצחיים של ההלכה בדבר מעמדה של האשה וצניעות היחסים בין נשים לגברים. ...לא יעלה על הדעת שאשה תמנע בימינו מרכישת דעת ומקצוע, ובמקביל לא יעלה על הדעת שאשה לא תרכוש רמה תורנית גבוהה ההולמת את רמת השכלתה הכללית, שהרי לא תהא כוהנת כפונדקית. ...לפיכך עלינו להפריד בין ביטויים וכינויים שמצינו כלפי נשים במקורותינו, המתייחסים למציאות החברתית שהיתה בימיהם, לבין יחס ההלכה לאשה באופן עקרוני. הדוגמא הבולטת ביותר לכך היא לימוד תורה. אין ספק שמצות תלמוד תורה בשלמותה המחייבת התמסרות ללא גבול להגות בתורה יומם ולילה - אינה מחייבת את האשה באופן עקרוני גם היום. עם זאת האיסור ללמד תורה לנשים בגלל שעל ידי כך תיכנס בה עורמה (רמב"ם הל' תלמוד תורה א, יג), התייחס לסיטואציה בה האשה היתה מצויה בעיקר בין תנור לכיריים. אולם כשאשה רוכשת השכלה כללית ומקצועית, לא רק שאין לאסור עליה לימוד תורה בהתחשב בצורך. אדרבה, כדי שאישיותה הדתית לא תיפגם, היא חייבת להרחיב את ידיעותיה התורניות במקביל לידיעותיה הכלליות.

Rabbi Yaakov Ariel, "The Status of Women in Judaism,"
The very premise of feminism - that a woman has an estimated status as a person in her own right is true, and is highlighted against the background of the change that has occurred in recent generations due to the Industrial Revolution. The woman is no longer just a housewife. She has an education, she has a profession. She can support herself and help support the household. These changes are objective. The objective living conditions created them. We can not ignore them. This is an external change that requires us to preserve within it the eternal principles of halacha regarding the status of women and the modesty of relations between men and women. ... It is inconceivable for a woman to refrain from acquiring knowledge and profession at the present time, and at the same time it is unthinkable for a woman not to acquire a high level of Torah that suits her general level of education, since she will not be a priestess. ... Therefore, we must separate the expressions and appellations we present toward women in our sources, which relate to the social reality that existed in their day, and the attitude of Halakhah to women in principle. The most prominent example of this is Torah study. There is no doubt that the mitzva of Torah study in its entirety, which requires unlimited devotion to Torah study day and night, does not obligate women in principle even today. However, the prohibition to teach Torah to women because of this would lead to cunning (Maimonides, Talmud Torah 1: 13), referring to the situation in which the woman was found mainly between an oven and a stove, but when a woman acquires a general and professional education, On the contrary, in order for her religious personality not to be impaired, she must expand her knowledge of Torah simultaneously with her general knowledge.

כאן אנו רואים פרשנות מודרנית יותר, הרב יעקב אריאל, אשר סוקר את מעמדה של האישה ביהדות. הוא קובע כי זה בלתי אפשרי לומר כי נשים יכולים לעלות לכל רמה של החברה בימינו עדיין לא יוכלו ללמוד תורה. זה פשוט לא הגיוני, שהפער בין הידע החילוני של האישה לבין הידע של תורה צריך להיות כל כך גדול.

Here we see a more modern commentary, Rabbi Yaakov Ariel, who opines on the status of women in judaism. He states that it is immpossible to say that a women can ascend to any level of society nowadays yet not be able to learn torah. It simply does not make sense that the gap between a woman's secular knowledge and torah knowlege should be so large.

סיכום סופי:
רוב הפרשנים והרבנים מאמינים כי גם נשים אינן מחויבות ללמוד תורה או שהן פשוט אינן מסוגלות, עם טענה מיעוט מובהקת כי נשים הן מורשות או מוכרחות ללמוד תורה. עם זאת, פרשנות מודרנית יותר רואה נשים מחויבות ללמוד תורה, כך שהיא עשויה להיות חלק מהחברה היהודית וגם חילונית.

Final Summary:

Most commentators and rabbis belive that either women are not obligated to learn torah or are simply not able, with a distinct minority claiming that women are both allowed and must learn torah. However, more modern commentaries cosider women obligated to learn torah so that she may be a part of Jewish society as well as secular.