משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא דאדם גדול הוא. א"ל: כשיבא לידך הביאהו לידי. כי אתא, חזייה דלא פריס סודרא. א"ל: מאי טעמא לא פריסת סודרא? א"ל: דלא נסיבנא. אהדרינהו לאפיה מיניה! א"ל: חזי דלא חזית להו לאפי עד דנסבת. רב הונא לטעמיה, דאמר: בן עשרים שנה ולא נשא אשה כל ימיו בעבירה. בעבירה סלקא דעתך?! אלא אימא כל ימיו בהרהור עבירה. אמר רבא, וכן תנא דבי ר' ישמעאל: עד כ' שנה יושב הקב"ה ומצפה לאדם מתי ישא אשה, כיון שהגיע כ' ולא נשא, אומר תיפח עצמותיו. אמר רב חסדא: האי דעדיפנא מחבראי, דנסיבנא בשיתסר; ואי הוה נסיבנא בארביסר - הוה אמינא לשטן גירא בעיניך! א"ל רבא לר' נתן בר אמי: אדידך על צוארי דבריך, משיתסר ועד עשרים ותרתי. ואמרי לה: מתמני סרי עד עשרים וארבעה, כתנאי "חנוך לנער על פי דרכו". ר' יהודה ורבי נחמיה, חד אמר משיתסר ועד עשרים ותרתין, וחד אמר מתמני סרי ועד עשרים וארבעה.
רב חסדא לא בא להתגאות ולהתפאר, אלא הוא רצה להדגיש - וכן הגמרא שהביאה דבריו, באה ללמדנו - שכמה שיותר מוקדם יותר טוב, ואפילו בגיל ארבע עשרה.
והמהרש"א (שמואל אליעזר הלוי איידלס) ביאר שם: דקודם י"ד לאו בר עונשין, מכאן שהבין שכוונת רב חסדא לומר שעדיף להתחתן בגיל בר מצוה, ומה שנקט רב חסדא 'ארביסר' הכוונה לתחילת שנת י"ד.
ומתרצים רש"י רוצה לתרץ למה עבר יצחק על הא דאמרו רז"ל (קדושין כט, ב) מי שהוא בן ך' שנה ואינו נושא אשה אמר הקב"ה תפח עצמותיו. על כן ממציא רש"י החשבון שלא היה אפשר לו לישא אשה קודם מ' שנה, כי לא היתה בת זוגו מוכנת לו:
ו. התמודדות עם יצרים (נב ע"א-ע"ב)
17. הרב יוסף חיים, בן יהוידע, סוכה נב ע"ב
יש להקשות הוה ליה למימר: 'ברח והכנס לבית המדרש', ולשון 'משכהו' משמע שיוליכהו לבית המדרש, ומה יעשה שם?...
אם פגע בך מנוול זה להחטיאך בחמדה וקנאה ותאווה גשמית, אל תדחהו ותשליכהו לגמרי, אלא משוך אותו לבית המדרש להשתמש בו בדבר טוב. ששם יהיה לך קנאה מלומדי תורה וחמדה ותאווה להסביר סברה ולעשות חידושי תורה ויהיה לו מכוחו חדוותא דשמעתא. כי כאשר דבר סתום ומוקשה שלא יעלו לפתרו ולפתרו כל חכמי המדרש ואתה זכית לפרשו ולפותרו, כמה שמחה יצא לך מזה. הוא הדבר אשר אמר אדונינו דוד מלך ישראל: "שש אנוכי על אמרתך כמוצא שלל רב" (תהילים קיט, קסב).
- הרב אורי שרקי, קדושה וטבע, עמ' 31-27 [בדילוגים]
"אמר אביי: ובתלמידי חכמים יותר מכולם" (סוכה נב ע"א). ע"פ התלמוד ככל שמתקדמים יותר במעלות הקדושה מתגבר יצר הרע יותר על מנת להכשיל את ההתקדמות. על פי המהר"ל (נצח ישראל פרק ב) יצר הרע הוא המתח שנוצר כתוצאה מקיומם של שתי העולמות: העולם הטבעי והעולם הנבדל. האדם נברא בצלם אלוקים וצלם אלוקים הוא נטע זר בתוך עולם הטבע. לכן כאשר האדם מנסה לבטא את עובדת היותו בצלם אלוקים, הטבע מושך אותו אליו ומשפיל אותו. ככל שעולים יותר במעלות הקדושה – אדם, עם ישראל, תלמידי חכמים – נוצר מתח גדול יותר שעלול להביא לנפילות חמורות.
הגדרת המהר"ל יוצרת הגדרה נוספת. היצר הרע הוא המתח הקיים בין העבדות ובין החירות. הנטייה אל החטא היא בקשת העבדות שבנפש האדם. כאשר אדם נכנע ליצר הרע הוא מבקש עבדות. זו הגדרה מפתיעה, משום שברוב המקרים הנימוקים שמעלה יצר הרע נסמכים על החירות ('עשה מה שאתה חפץ') – ודווקא הנימוקים שכנגדו נסמכים על תבניות וכללים ('עשה כך ואל תעשה כך'). אולם מצד האמת, הכניעה אל היצר הרע נוצרת כאשר האדם מבקש להוכיח לעצמו שאין הוא מסוגל לעמוד בפני פיתויי העולם הזה שאין הוא בן חורין ולכן זו גם איננה אשמתו. ברגע שהאדם מסיר מעליו את האחריות הוא מוסר אותה למישהו אחר, ובעצם מאשר את הגדרתו כעבד.
בתלמוד הירושלמי (יומא ו, ד) מסופר שביום כיפור היה ר' חגי חלש וצמא ושאל את ר' מנא אם מותר לו לשתות. ר' מנא אמר לו שישתה, ולאחר כמה זמן שאל ר' מנא את ר' חגי האם אכן שתה. ר' חגי ענה שהוא לא שתה. "כד שרית לי אזלת לה" – מרגע שהתרת לי, כבר לא הרגשתי צמא. התלמוד חושף בפנינו עיקרון חשוב. ברגע שר' מנא התיר לר' חגי לשתות הוא העמיד אותו על חומרת האחריות שלו. כל זמן שר' חגי סבר שהוא מנוע מצד ההלכה לשתות, היה לו מלחמה עם היצר. אולם אם מותר לו לשתות והדבר נתון לבחירתו- אין בנמצא גורם שחזק ממנו. האחריות עליו.
בקרב מחנכים אנו רואים לעיתים קרובות התנהלות הפוכה. מרוב דאגה למצבו הרוחני של המתחנך הם נוטים ליטול ממנו את האחריות. וברגע שאדם מרגיש שהאחריות למעשיו אינה שלו, הוא מתנהג בהתאם. בני נוער בבית ספר תיכון כבר הגיעו למודעות מלאה וליכולת לבחור באופן חופשי. בהורים או כמורים יש לנו רק אחריות אחת והיא: לספק את המידע הנכון. אין לנו יכולת להחליט במקום המתחנך והחלטותיו אינן באחריותנו. השאלה אם המתחנך יהיה צדיק או רשע תלויה אך ורק בבחירתו החופשית. מנגד יש לתלמיד חובה של 'עשה לך רב'. שכן התקדמות רוחנית תלויה גם בקבלת סמכות. קבלת הסמכות איננה ציות עיוור או השתעבדות אלא ציר שאליו האדם יכול להתייחס.
מערך שיעור הערכה חלופית בגמרא
שלום חברה...בשביל שיהיה באמת לימוד טוב ושכדי שנצליח להעביר את השיעור הזה אנחנו מבקשים ממכם להשתתף כשאנחנו מבקשים ולא להפריע בבקשה.
אז ככה אנחנו בחרנו ללמוד את הסוגייה של יצר הרעה-והדרכים להתגבר עליו.לפי הגמרא יש שתי דרכים להתגבר על הרהורי הלב(הרהורי חטא):אחת להתחתן בגיל מוקדם ושנייה ללמוד תורה.אנחנו ננסה לגעת בשתי הדרכים האלו כשאנחנו מנסים למצוא תשובה לשאלה באיזה גיל צריך להתחתן.
טוב אחרי כל זה נפתח בשאלה: אוקיי חברה אז מהו בעצם הגיל שבו צריך להתחתן? בואו תחשבו על זה שנייה ותענו לי.(בהצבעה-כותבים כמה תשובות על הלוח עם השמות של הילדים שענו)
לימוד הקטע בגמרא
כתיבה על הלוח את הדעות של הרבנים של הגילאים שבהם צריך להתחתן לפי הגמרא(לפי איזה רב ומה דעתו)
אוקיי אני והראל כש למדנו את הגמרא הזאת עלתה לנו ישר שאלה: למה דווקא גיל 14 הוא הגיל הנמוך ביותר שבו אפשר להתחתן? למה לא 10,11,12 וביוחד למה לא בגיל 13 שזה גיל הבר מצווה?(שאלה רטורית עונים עליה מיד אחרי השאילה)
מקור המאירי והמהרש"א(מסבירים כמו שהרב היסביר לנו+מציירים את הגרף שהרב צייר,על הלוח)
שאלה: מי יודע באיזה גיל התחתן יצחק אבינו?(אומרים אוקיי הוא חושב ככה והוא חושב ככה האמת ש...) בגיל ארבעים, לראות פסוק.
שאלה: יכול להיות שיצחק אבינו יצחק אבינו!! בעצם חטא בכך שלא קיים את דברי חז"ל?! (שצריך להתחתן בגיל מוקדם) איך הוא התחתן בגיל כלכך מאוחר? לראות תירוץ רש"י
שאלה: מה בא קודם-להתחתן או ללמוד תורה?(גם שאלה רטורית)
לראות 2 מקורות ולהסביר כל אחד
סרטון סיום.
הסבר שלכל אחד יש את הגיל שמתאים לו להתחתן בו והדילמות שלו ולכן אין גיל שבו מומלץ להינשא אבל יש טווח של גילאים לפי הגמרא שבהם מומלץ להינשא.
שהטווח הוא מגיל 14 עד לגיל 20.