Social Media

cyberbullying: A fount of Negativity

וְלֹ֤א תוֹנוּ֙ אִ֣ישׁ אֶת־עֲמִית֔וֹ וְיָרֵ֖אתָ מֵֽאֱלֹקֶ֑יךָ כִּ֛י אֲנִ֥י ה' אֱלֹקֵיכֶֽם׃
Do not wrong one another, but fear your God; for I the LORD am your God.
(א) ולא תונו איש את עמיתו. כָּאן הִזְהִיר עַל אוֹנָאַת דְּבָרִים, שֶׁלֹּא יַקְנִיט אֶת חֲבֵרוֹ וְלֹא יַשִּׂיאֶנּוּ עֵצָה שֶׁאֵינָהּ הוֹגֶנֶת לוֹ, לְפִי דַּרְכּוֹ וַהֲנָאָתוֹ שֶׁל יוֹעֵץ, וְאִ"תֹּ מִי יוֹדֵעַ אִם נִתְכַּוַּנְתִּי לְרָעָה? לְכָךְ נֶאֱמַר וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹקֶיךָ — הַיּוֹדֵעַ מַחֲשָׁבוֹת הוּא יוֹדֵעַ. כָּל דָּבָר הַמָּסוּר לַלֵּב, שֶׁאֵין מַכִּיר אֶלָּא מִי שֶׁהַמַּחֲשָׁבָה בְלִבּוֹ, נֶאֱמַר בּוֹ וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹקֶיךָ (ספרא; בבא מציעא נ"ח):

(1) ולא תונו איש את עמיתו YE SHALL NOT THEREFORE BE EXTORTIONATE TO ONE ANOTHER — Here Scripture warns against vexing by words (wounding a person’s feelings) — that one should not annoy his fellow-man, nor give him an advice which is unfitted for him, but is in accordance with the plan and the advantage of the adviser. But lest you should say, “Who knows whether I had any intention to do him evil?” Scripture therefore states: “but thou shalt fear thy God”! — He Who knows men’s thoughts, He knows it! In all cases where it is a matter of conscience (more lit., a matter handed over to the heart), when noone knows the truth except the one who has the thought in his heart, Scripture always states: “but be afraid of thy God”! (Sifra, Behar, Chapter 4 1-2; Bava Metzia 58b; cf. also Rashi on Leviticus 19:14.)

ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלקיך. זו אונאת דברים שלא יקניט את חבירו ולא ישיאנו עצה שאינה הגונה לו, ואמרו רז"ל כל השערים ננעלו חוץ משערי אונאה, שנאמר (עמוס ז׳:ז׳) הנה ה' נצב על חומת אנך ובידו אנך, והטעם לפי שהמתאנה מצטער ביותר ומחליש דעתו ולבו נכנע על צרתו ומתפלל מתוך דאגת לבו בכוונה ונשמע. ואם הוא אומר ומי יודע אם נתכונתי לרעה, לכך נאמר ויראת מאלקיך.
ולא תונו איש את עמיתו ויראת מאלוקיך, “Do not wrong one another, but fear your G’d, etc.” The אונאה referred to in this verse is called אונאת דברים, hurting people with words. Examples are: not to offer deliberately poor advice; irritating one’s fellow and provoking him to become angry (Rashi). We have a statement in Baba Metzia 59 that “all the gates are closed (subject to being closed from time to time) except the gate of אונאה, i.e. the supervision by the watchful eye of G’d if someone is guilty of that sin. The sages based this on Amos 7,7 הנה ה' נצב על חומת אנך וידו אנך, “here the Lord was standing on a wall checked with a plumb line, and in His hand a plumb line.” [The word אנך in that verse is related to אונאה, and the prophet describes the constant alertness of G’d for deviations from the ‘straight and narrow’ symbolized by the plumb line. Ed.] The reason for this is that the victim of such provocations is ever upset and prays to G’d to deliver him from such verbal persecution. This results in G’d’s being involved in matters such as these around the clock. In the event the guilty party who employed language subject to different interpretations consoles himself by saying that his intention to cause his victim anguish could not be proven, the Torah reminds him: “and fear your G’d,” i.e. He knows.
(א) כה הראני ה', עתה הראה לו במחזה שה' נצב על חומת אנך ובידו אנך, ראה בזה שני דברים, אחד חומת אנך היינו חומה שנבנתה במדה ובפלס, והוא ציור אל כלל הבריאה שברא ה', שהיא החומה המקפת את כל המציאות, שנבנתה במדת הדין ובאנך המשפט, כי פלס ומאזני משפט נטוים על כלל המציאות שהכל נברא כפי המשפט והכל ערוך במדת הדין ובהשגחה הכללית, שהשגיח ה' על כלל המציאות בדין ובמשפט, וה' נצב על חומה זו משגיח עליה בהשגחה כללית כפי הדין, וזאת שנית ראה כי בידו אנך, שהגם שכבר נגמר הבנין, בכ"ז מחזיק את האנך בידו למדוד מחדש, והיינו שחוץ מן ההשגחה הכלליית הערוך מששת ימי המעשה ישגיח בכל עת השגחה אישיית להעניש את החוטאים בהשגחה מיוחדת כפי המשפט הפרטיי לפי העת ולפי הנדונים:

(Amos) saw two things - one is the plumb line - this refers to the wall which was created with intent and direction, and this is a metaphor to the creation that G-d made - which is the wall that creates the boundaries of the world, which was built with the laws of justice, the plum line of justice. This is because of justice and perfect measuredness are part of the fabric of creation... and the second thing is that G-d so to speak is still holding on to the plumbline - even though the building has been built, He still holds onto the line and is constantly remeasuring it anew, meaning... that G-d also looks after the world at every moment to punish those with specific care according to the (perfect) private judgment of time and context.

  • “compare and despair” – comparing our lives to those of others

(כא) רַבִּי אֶלְעָזָר הַקַּפָּר אוֹמֵר, הַקִּנְאָה וְהַתַּאֲוָה וְהַכָּבוֹד, מוֹצִיאִין אֶת הָאָדָם מִן הָעוֹלָם:

(21) Rabbi Elazar HaKapor says: Envy, lust and honor drive a man from the world.

(א) אמר הקנאה והתאוה ואהבת הכבוד מוציאין את האדם מן העולם והוא כי באלה המדות או באחת מהן יפסיד אמונת התורה בהכרח ולא יגיעו לו לא מעלות שכליות ולא מעלות המדות:

(1) He said that envy, lust and pursuit of honor drive a man form the world. And that is because these traits - or [even] one of them - perforce destroy the faith of the Torah. And [so] neither the intellectual virtues or the disopositional virtues will reach him.

In an offline world, social communities tend to follow and practise the norms of privacy. You don’t have to share your birthday, address or marital status with the people in your neighbourhood. They don’t need to know your likes and your dislikes and what your breakfast looked like. But when you’re online, if you want to join a social networking site, you have to disclose your personal information in order to be accepted. Once you become an active member of the site, they delve into who you are and what you like. They find out about your habits, your browsing history, where you like to go, what you like to eat and who you interact with the most. You get unsolicited messages from strangers and pokes from long lost acquaintances. In what real life world is poking someone okay? It’s not. But it’s just online. You don’t really feel it (https://gulfnews.com/opinion/op-eds/the-dangers-of-social-media-that-no-one-likes-to-admit-1.2087285)

(ה) מַה־טֹּ֥בוּ אֹהָלֶ֖יךָ יַעֲקֹ֑ב מִשְׁכְּנֹתֶ֖יךָ יִשְׂרָאֵֽל׃
(5) How fair are your tents, O Jacob, Your dwellings, O Israel!
(א) מה טבו אהליך. עַל שֶׁרָאָה פִתְחֵיהֶם שֶׁאֵינָן מְכֻוָּנִין זֶה מוּל זֶה:
(1) מה טבו אהליך HOW GOODLY ARE THY TENTS — He said this because he saw that the entrances of their tents were not exactly facing each other (Bava Batra 60a; cf. v. 2).

מתני׳ לא יפתח אדם לחצר השותפין פתח כנגד פתח וחלון כנגד חלון...

MISHNA: A person may not open an entrance opposite another entrance or a window opposite another window toward a courtyard belonging to partners, so as to ensure that the residents will enjoy a measure of privacy...

גמ׳ מנהני מילי א"ר יוחנן דאמר קרא (במדבר כד, ב) וישא בלעם את עיניו וירא את ישראל שוכן לשבטיו מה ראה ראה שאין פתחי אהליהם מכוונין זה לזה אמר ראוין הללו שתשרה עליהם שכינה:
GEMARA: The Gemara asks: From where are these matters, i.e., that one may not open an en-trance opposite another entrance, or a window opposite another window, derived? Rabbi Yoḥanan says that the verse states: “And Balaam lifted up his eyes, and he saw Israel dwelling tribe by tribe; and the spirit of God came upon him” (Numbers 24:2). The Gemara explains: What was it that Balaam saw that so inspired him? He saw that the entrances of their tents were not aligned with each other, ensuring that each family enjoyed a measure of privacy. And he said: If this is the case, these people are worthy of having the Divine Presence rest on them.
תוס' בד"ה ראויין הללו כו' דכתיב ותהי עליו כו' עכ"ל וכינוי דעליו קאי על ישראל שראה בלעם את ישראל שוכן לשבטיו אמר שראוי שתהא על ישראל רוח אלקים וק"ל:

Tosafos learns that Bilaam saw that the Jewish people had the presence of G-d resting on them (not on him).

Chasing likes on post to drive self-worth / self-esteem

Addiction

(ג) לֹֽ֣א יִהְיֶֽה־לְךָ֛֩ אֱלֹקִ֥֨ים אֲחֵרִ֖֜ים עַל־פָּנָֽ֗יַ
(3) You shall have no other gods besides Me.

(א) ‏[קסה] הנפשות מישראל כל אחד מדרגה בפני עצמו כי אין הש"י עושה ב' דברים שוים ממש דא"כ ‏מה צורך לב' [ועוד ברוחניים במה יתחלק א' מב' אם לא בחילוק מדרגה] וכל הנפשות קומה א' ‏שלימה

Each soul has a level of his own, because G-d does not make two things which are replicas of one another - why would he need 2 if he has one?

Each soul has a specific complete level, according to the levels of the souls of Israel.

The desire to conform

Every Person Must Realize "I with all my abilities, potentials and talents both physical and spiritual, am unique in the universe. Amongst al those alive today there is no other me. In past generations too there was no other me, and until the end of time there will be no other me. And if so, the Master of the Universe certainly has sent me here on a special mission that could be fulfilled by no one else but me - with all my uniqueness." Rabbi Shlomo Wolbe.

וכ"א יש לו שורש ‏בפ"ע כמשאז"ל (ברכות נח.) שאין בנ"א דומין זה לזה בפרצופיהן והפרצוף הוא מעיד על פנימיות ‏הלב כנודע וכמ"ש בזוהר (יתרו) מחכמת הפרצוף וכמ"ש חכמת אדם תאיר פניו והיינו שפנימיות ‏הלב וכן עומק חכמת כל אחד משתנה זה מזה ולכן אמרו (שמו"ר פ' נב) ע"פ הולד האדם לבית ‏עולמו שכל א' יש לו עולם בפ"ע והוא הנקרא אצלם במק"א (שבת קנב. ) כ"א יש לו מדור לפי כבודו ‏וכמ"ש בתיקונים (ריש תי' סט) דעולם בפ"ע ר"ל עולם קטן שלו. ור"ל שכל א' כולל כל כחות העולם ‏כמ"ש בצלמנו כדמותינו וכשמגיע לשלימותו זה נקרא בל' רז"ל קונה עולמו כמ"ש בע"ז (יז.) יש קונה ‏עולמו כו' והיינו שעולם שלו הוא אצלו בקנין. כי יש שמשיג ואינו כך כמו שמשיג ואז השגתו רק בראי' ‏לבד. ... אז"ל (שבת פח:) שיצתה ‏נשמתם והוריד הקב"ה טל של תחי' וכאמרם ז"ל (פרדר"א פ' לד) ע"פ לא יראני האדם וחי שבשעת ‏מיתתו רואה. והיינו דכשמגיע לתכלית הקנין זוכה לראי' שנית כי חוזר להתחלה ומיד מסתלק ‏לעולם מחודש והוא עוה"ב: ‏