סימן העשוי לידרס:
רבה אמר לא הוי סימן
ורבא אמר הוי סימן
With regard to the legal status of a distinguishing mark that is prone to be trampled, Rabba says: It is not a distinguishing mark. And Rava says: It is a distinguishing mark.
תנן: ״כריכות ברשות הרבים הרי אלו שלו.
ברשות היחיד נוטל ומכריז.״
היכי דמי? אי דלית בהו סימן, ברשות היחיד מאי מכריז?
אלא לאו דאית בהו סימן, וקתני ״ברשות הרבים הרי אלו שלו.״
אלמא סימן העשוי לידרס לא הוי סימן. תיובתא דרבא.
אמר לך רבא:
לעולם דלית בהו סימן
ודקא אמרת ״ברשות היחיד מאי מכריז״, מכריז מקום.
ורבה אמר מקום לא הוי סימן
דאיתמר: ״מקום״:
רבה אמר לא הוי סימן
ורבא אמר הוי סימן
מכריז מקום - ואינו מכריז שם האבידה אלא שם המקום מי שאבדה ממנו אבידה במקום פלוני יבא ויאמר מה איבד וזה בא ואומר אבדתי שם חפץ פלוני:
תא שמע:
כריכות:
ברשות הרבים הרי אלו שלו.
ברשות היחיד נוטל ומכריז
והאלומות:
בין ברשות הרבים ובין ברשות היחיד נוטל ומכריז.
רבה היכי מתרץ לה?
ורבא היכי מתרץ לה?
רבה מתרץ לטעמיה בסימן.
ורבא מתרץ לטעמיה במקום.
והאלומות - עומרים גדולים:
רבה היכי מתרץ לה - רבה דאמר טעמא דרשות הרבים משום דנדרס מאי שנא אלומות:
ורבא - דמוקים לכריכות כשאין בו סימן מאי שנא כריכות ומאי שנא אלומות:
רבה מתרץ לטעמיה - דטעמא דרשות הרבים דכריכות משום סימן ובדבר שיש בה סימן:
במקום - טעמא דכריכות ברשות הרבים משום מקום ובדבר שאין בו סימן:
רבה מתרץ לטעמיה בסימן:
כריכות:
ברשות הרבים הרי אלו שלו משום דמדרסא.
ברשות היחיד נוטל ומכריז דלא מדרסא.
והאלומות:
בין ברשות הרבים ובין ברשות היחיד נוטל ומכריז כיון דגביהן לא מדרסא.
The Gemara elaborates. Rabba explains, according to his line of reasoning, that the baraita is referring to bundles with a distinguishing mark: If one finds bundles of grain in a public area, these belong to him due to the fact that they are trampled. Even if there had been a distinguishing mark on the bundles it would have been destroyed when it was trampled. If he finds them in a secluded area, the finder takes the sheaves and proclaims his find, as due to the absence of pedestrian traffic they are not trampled and the distinguishing mark remains intact. And with regard to the sheaves, whether he finds them in a public area or whether he finds them in a secluded area, the finder takes them and proclaims his find. Since they protrude high above the ground, they are not trampled.
ורבא מתרץ לטעמיה במקום:
כריכות:
ברשות הרבים הרי אלו שלו דמינשתפא.
ברשות היחיד חייב להכריז דלא מינשתפא.
והאלומות:
בין ברשות הרבים ובין ברשות היחיד נוטל ומכריז כיון דיקירי לא מינשתפא.
תא שמע: ״ככרות של נחתום הרי אלו שלו״
הא של בעל הבית, חייב להכריז.
של בעל הבית מאי טעמא?
כיון דאית בהו סימן, דמידע ידיע רפתא דאיניש איניש הוא.
ולא שנא רשות הרבים ולא שנא רשות היחיד נוטל ומכריז.
אלמא סימן העשוי לידרס הוי סימן.
תיובתא דרבה
אמר לך רבה
התם היינו טעמא משום דאין מעבירין על האוכלין.
והא איכא נכרים!
נכרים חיישי לכשפים.
והאיכא בהמה וכלבים!
באתרא דלא שכיחי בהמה וכלבים.