אהבה - תומר לוי וגיא זבולון

והפעם שיר אהבה

טיפקס
מילים ולחן: קובי אוז



תראי אותי אני כבר מתנהג אחרת,
כותב פתאום שירים על רגשות.
נפגשנו, החיים הפכו להיות כמו סרט,
מלא בכינורות.

תראי אני מחייך כמו אדיוט בבוקר,
חושב מתי הפעם תתקשרי.
נראה לי שאת מרגישה כמעט כמוני,
אז למה לא תודי?

לא, לא אתן לגעת,
מה זה מסתתר בתוך ליבך?
אני עוד צריכה לדעת,
אם זו אהבה...

מאז שאני מכיר אותך עוד לא נחתתי
הולך ברחוב נתקע לי בעצים,
והעולם נראה כמו סרטים בטורקיה
ואני לא מגזים.
תדעי לך שבדרך כלל אנ'לא רומנטי,
האהבה אצלי כמעט קללה.
רוצה איתך רומן גשמי, לא אפלטוני,
עם אופציה לשנה...

לא, לא אתן לגעת...

אולי כן, אולי לא
אולי שם, אולי פה
אולי כן, אולי לא
לא, לא, לא

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

תשובות:

הנערה בשיר מתלבטת מה מסתתר בתוך לב הנער.

לדעתנו אהבת הנער הינה תלויה בדבר שהוא: קיום קשר גשמי ולא אפלטוני או רומנטי מה שמרמז שהוא רק מעוניין בגופה ולא בנערה עצמה.

אנחנו איננו מציעים לנערה להיעתר לחיזוריו הנער פני שאנו חושבים שהיא עלולה להיפתח אליו רגשית ובעתיד היא תיפגע מאוד אם הנער יפרד ממנה

משנה אבות ה׳:ט״ז

כָּל אַהבה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תזוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף המקורות.
  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?

פרשנותו של ברטנורא

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

ברטנורא אומר שאין כזה דבר אהבה שאינה תלויה בדבר אלא אהבה שתלויה בדבר בטל(תכונה או דבר לא מוחשי) ואהבה שתלויה בדבר קיים(מוחשי)

לדברי ברטנורא אהבת אמנון ותמר היא אהבה גשמית שתלויה בדבר, הדבר הוא יופיה של תמר שפיתה את אמנון(אחיה של תמר) ומצא חן בעיניו.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?

תשובה

רחל נמשכה לרבי עקיבא מכיוון רבי היה איש צנוע ומעולה.

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים?

תשובה:

מספר התלמידים שרבי עקיבא חזר איתו מעיד על כך שרבי עקיבא למד בשקדנות רבה שמאדם פשוט ועני הפך לרבי חכם מאוד שמלמד תורה.

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?

תשובה:

רבי עקיבא אומר שאם רחל אומרת לו ללמוד עוד 12 שנים הוא ילמד בשמחה(מרמז שהקשר שלהם אינו קשר רומנטי אמיתי אלא קשר אפלטוני.)

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה,גם כאשר היא מוזנחת?

תשובה:

מפני שהיא חושבת שרבי עקיבא לא אהב אותה בגלל כספה אלא בגלל היותה מי היא אז גם אם רחל תתלבש בצורה מוזנחת הוא עדיין ימשיך לאהוב אותה אהבת אמת.


כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?

דף ללימוד בחברותא

תשובה:

הישנוי ביחס של בן כלבא שבוע לבתו קרה מפני שהבין שהאיש החכם(רבי עקיבא) הוא בעלה של בתו.

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל

יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67

רחל יקירתי!

כבר שבע שנים מאז שדרכינו נפרדו, והגעגועים רק גוברים ומרגע לרגע. אני בטוח שאת מתגעגעת אלי מקווה לראות אותך בקרוב.

שלך באהבה,

עקיבא

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא...

מאז הפרידה ממך ואני עדיין מתגעגעת אלייך, אני בטוחה שאתה משכיל ,לומד וצובר חוויות ותלמידים, בטוחה שאתה נהנה תגיע כמה שיותר מהר.

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?

תשובות:

1. הגיבור בסיפור הוא רבי עקיבא .

2.רחל הקריבה 24 שנים לא לראות את רבי,לדעתינו המחיר שרחל שילמה מוצדק מכיוון שרחל שלחה את רבי עקיבא ללמוד וללמודן הסתם לוקח המון זמן ללמוד אבל בסופו של דבר תהייה מואושרת שיהיה לה בעל חכם ונבון.

3.לא אין כאן מסר בעייתי לגבי תפקוד האיש לתפקוד האישה כי כל אחד יכול לבחור במה שהוא רוצה וחושב ובנוסף רחל היא זו ששלחה אותו ללמוד כך שהיא בטוח חשבה על זה שהיא הולכת לעשות את כל מטלות הבית.

4. לדעתינו אי אפשר לנהל קשר רומנטי כזה שהבעל לא רואה את האישה 24 שנים והם נשארים פרודים(פיזית)במשך זמן כה רב אבל אהבה שלא תלויה בדבר יכולה להתעלות על זה .

5.לדעתינו המשפט "רחוק מהעין רחוק מהלב" לא נכון למקרה הזה מפני שמדובר באהבה ולא בדברים גשמיים .

6. הקשיים של רבי עקיבא הוא ללמוד מהבוקר עד הלילה וגם שלא ראה אותה המון זמן.

הקשיים של רחל היה לא לראות את רבי עקיבא 24 שנים וגם לעשות את המטלות הבית לבדה.

7. האהבה של רבי עקיבא ושל רחל לא תלויה בדבר מכיוון שאם רחל בקשה ממנו ללכת ללמוד אז רבי עקיבא הלך ולמד כי הוא אוהב אותה ואם היא מבקשת הוא יעשה זאת.

8. הסוד הצלחתם של רבי עקיבא ושל רחל הוא ששניהם "תרמו" בשביל הקשר החזק והם אהבו אהבת אמת אחד כלפני השניה ולא קשר גשמי .

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

"שווה ציטוט"

תשובה :

לדעתנו המערכת יחסים שנרקמה בין דוד בן גוריון ופולה היא דומה למערכת יחסים של רחל ורבי עקיבא מכיוון שכמו שרחל שלחה את רבי עקיבא פולה תמכה ועודדה את דוד

להמשיך ולעסוק בפוליטיקה המדינית אך שונה מפני שבין רבי עקיבא לבין רחל לא היה קשר מלבד למכתבים בודדים ובין דוד לפולה כן הייתה תקשורת מרבית ביחס לרבי עקיבא ורחל אך גם היא הייתה בכמות נמוכה מאוד

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו.אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית.אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית,יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

בתמונות אלו רחל ורבי עקיבא עוד לא הכירו ועסקו כל אחד בעיסוקיו