לומדים על אהבה- טליה אלדן, ויערה פרנקל

כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:

Any love that is dependent on something, when that thing perishes, the love perishes. But [a love] that is not dependent on something, does not ever perish. What's [an example of] a love that is dependent on something? That's the love of Amnon and Tamar. And [a love] that is not dependent on something? That's the love of David and Jonathan.

לחצו על הטקסט ממסכת אבות פרק ה' משנה ט"ז. (שאתם במצב תזוגה ולא עריכה)

  • היכנסו ל"פרשנות" ובחרו את ברטנורא.
  • העלו את פרשנותו לדף המקורות.
  • ברטנורא מביא דוגמאות לאהבה "שאינה תלויה בדבר"- כתבו אותם כאן.
    הביאו גם אתם דוגמא מתאימה.
  • מדוע לדעת ברטנורא אהבת אמנון לתמר היא אהבה התלויה בדבר? מהו הדבר?


כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:

פרשנות ברטנורא מדברת רק על אהבה התלויה בדבר בטל ואהבה התלויה בדבר קיים אך לא מזכירה אהבה "שאינה תלויה בדבר". ניתן להסיק מכך שברטנורא מאמין שאהבה "שאינה תלויה בדבר" אינה קיימת. לפי ברטנורא אהבה התלויה בדבר בטל, כלומר דבר לא קיים, לא תתקיים לעולם. לעומת זאת אהבה התלויה בדבר קיים , כלומר נצחי ומשמעותי כמו: חכמה וצדיקות, תהיה חזקה ונצחית.

בסיפור האהבה בין אמנון ותמר הדבר התלוי הוא יופייה של תמר

ברטונא מביא שתי דוגמאות לאהבה אשר לא תלויה בדבר,אהבת הצדיקים ואהבת החכמים. הדוגמא שאנו מביאות לאהבה אשר אינה תלויה בדבר היא אדם האוהב את עבודתו והיה מוכן לעשות אותה גם ללא תשלום או תמורה.

הנערה בשיר, "והפעם שיר אהבה"- מתלבטת "מה זה מסתתר בתוך לבך"?
האם האהבה של הנער היא אהבה תלויה בדבר? מהו הדבר אם כן?

בואו נעזור לה. כתבו כאן:
האם לפי הסימנים בשיר כדאי לה להיעתר לחיזוריו?

לפי דעתנו בשיר "והפעם שיר אהבה" של להקת טיפקס האהבה של הנער אינה תלויה בדבר, הוא מעיד על עצמו בשיר שהוא אינו אדם רומנטי "תדעי לך שבדרך כלל אנ'לא רומנטי, האהבה אצלי כמעט קללה." כך שאם הוא התאהב בה היא כנראה גרמה לו לשינוי אמיתי והוא באמת מוכן לאהוב אותה ללא דבר להיות תלוי בו.

לפי דעתנו היא צריכה להענות לחיזוריו, אנו חושבות כך מכיוון שלפי מילות השיר ניתן לראות שהוא באמת אוהב אותה ורוצה לבנות איתה מערכת יחסים אמיתית.

ספור אהבה מן התלמוד

רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],

ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,

אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?

אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.

שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.

  • מדוע נמשכה רחל לרבי עקיבא?

בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.

אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]

אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!

(מתוך נדרים דך נ, עמוד ב)

הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש.

כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה]

הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.

  • על מה מעיד מספר התלמידים?

שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?

אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".

אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".

חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.

  • רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל. מה זה מלמד על הקשר ביניהם?

כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.

שמעה אשתו, ויצאה לפניו.

אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".

אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)

  • מדוע רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה וימשיך לאהבה, גם כאשר היא מוזנחת?


כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו
,

דחפו אותה תלמידיו.

אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!

שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?

אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?

אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."

אמר לו: "אני הוא".

נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.

מה הביא לשינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לבתו?

א. מספר התלמידים הרב שיש לרבי עקיבא מעיד על הצלחתו כאיש תורה.

ב. רבי עקיבא הבין שרחל רוצה שהוא ילמד עוד שתיים עשרה שנים של לימודי תורה.

ג. רחל האמינה שרבי עקיבא יכול לזהותה גם אם לא תתלבש ותתקשט מכיוון שהאהבה שלהם אינה תלויה ביופיה של רחל.

ד. בן כלבא שבוע ראה שבתו התחתנה עם אדם גדול בתורה, משכיל וחכם, אדם שיוכל לפרנס אותה ולהעניק לך איכות חיים גבוהה כמו שקיבלה בביתה מאביה.

השינוי ביחסו של בן כלבא שבוע לביתו היה כשאר ראה שהיא נשואה לאדם משכיל, אדם אשר לומד ומלמד תורה, אדם מצליח.

ויזינדור, 14 ביוני 1918

יקירתי,

קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.

שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.

לעולם שלך

דוד בן גוריון, מכתבים לפולה

עיין ערך אהבה

אהבה נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.

מילון אבן שושן

כוח האהבה

האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם

מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה

רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)

בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.

מן העיתונות

דף ללימוד בחברותא

אהבת רבי עקיבא ורחל {כתובות ס"ב ע"ב}

* לאחר קריאת הסיפור חברו בבקשה דף מיומנה של רחל או

לחילופין נסחו את מכתבו של רבי עקיבא לרחל.

קטע ממכתבו של רבי עקיבא לרחל

יום שני, ד' באב, 6 אוגוסט שנת 67

רחל יקירתי!

__כמות געגועי אלייך אינה יכולה להיות מתוארת במילים, אני חושב עלייך בכל שיעור ובכל שנייה, לימודי התורה מפרכים אך מהנים, ואני לומד כל רגע עם חיוך על פניי בידיעה שזה מה שיעשה אותך למאושרת באדם.___________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

_____________________________

שלך באהבה,

עקיבא

יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60

שלום יומני!

חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא...

_אני מקווה שהוא נהנה ומשכיך בלימודיו, אני מתגעגעת אליו וכרגע חיה בעוני ומן היד אל הפה אך מקווה שכשיחזור אוכל לחיות חיי מותרות._______________________________

________________________________

________________________________

________________________________

________________________________

שאלות להרחבה והעמקה

  • מיהו לדעתכם גיבור הסיפור?
  • מה הקריבה רחל בשל אהבתה? האם המחיר ששילמה, "מוצדק" לדעתכם?
  • האישה נשארת לטפל בבית, בעבודות הפיזיות והבעל מתעסק בתחום הרוחני. האין פה מסר בעייתי לגבי היחס לתפקידי האיש והאישה בחיי הנישואים?
  • האם אפשר לקיים זוגיות בריאה ללא שותפות ותמיכה פיזיים ורוחניים?
  • האם "רחוק מהעין רחוק מהלב"? או שמא דווקא הגעגועים לאהבה משמרים אותה?
  • מהם הקשיים של כל אחד מבני הזוג?
  • האם אהבת רבי עקיבא ורחל הנה אהבה התלויה בדבר?
  • מהו סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל?

"רחוק מהעין קרוב אל הלב"

יש הרואים במערכת היחסים המיוחדת שנרקמה בין דוד ופולה

בן-גוריון ביטוי מודרני לאידיאל אהבתם של רחל ורבי עקיבא.

מה דעתכם?

"שוה ציטוט"

  • מצאו את הציטוטים ממסכת יבמות בתלמוד הבבלי ומשיר השירים

במאגר המקורות של ספריא. והעלו אותם לדף המקורות שלכם.

  • הביאו לכל ציטוט פרשנות שמצאה חן בעינכם מהמאגר בספריה.
  • העלו לדף המקורות כל מקור:
    שיר, סרטון, תמונה, יצירת אומנות שמתייחסת לציטוט.
  • הסבירו בהעמקה ובהרחבה את הקשר לציטוט.

"חמש עשרה נשים פוטרות צרותיהן וצרות צרותיהן מן החליצה ומן הייבום עד סוף העולם."

מצוות הייבום היא מצווה מהתנך. כאשר אדם נפטר ללא צאצאים, על אחיו להינשא לאלמנתו ולהמשיך את זרעו

מצוות החליצה היא מצווה נוספת מן התנך המתקיימת כתחלופה למצוות הייבום, לאחר טקס החליצה האישה מותרת להינשא לכל אדם מלבד כוהנים.

הפירוש שלנו לציטוט הוא שחמש עשר הנשים אשר עליהן מדובר, "מתחמקות" מצרותיהן בזכות החליצה והייבום.

1. לפי דעתנו הגיבור בסיפור הוא רבי עקיבא, הוא היה מוכן להקריב עשרים וארבע שנים ללמידת תורה כדי לעמוד בתנאי אהובתו ולעשות אותה מאושרת.

2.הדבר היחיד לפי דעתנו רחל הקריבה היו חיי המותרות שהיו כשגרה עם אביה, אנו חושבות ש"המחיר" ששילמה רחל היה מוצדק מכיוון שהיא התאהבה ברבי עקיבא וחוכמת הצורה שרבי עקיבא צבר במהלך עשרים וארבע השנים שווה יותר מהמחיר ששילמה

3. לפי דעתנו בסיפור מוצג יחס בעייתי בין הגבר לאישה, מכיוון שהגבר (רבי עקיבא) יוצא ללמוד ולהשכיל והאישה נשארת להיות "עקרת בית" ואנו סבורות שזהו יחס בעייתי ושגוי בזוגיות ולא ניתן לקיים מערכת יחסים תקינה ואוהבת ביחס שכזה. אך מהצד השני יש גם יחס שגוי ביחס של רחל לרבי עקיבא, רחל הציבה לרבי עקיבא "אולטימטום", תנאי בסיסי לאהבתם שבלעדיו היא לא תהיה מוכנה לאהוב אותו, אנו סבורות שגם יחס כזה הינו שגוי.

4. אנו סבורות שלא ניתן לקיים מערכת יחסים תקינה ללא תמיכה ושותפות, הן רוחניים והן פיזיים, מכיוון שזה כמו לקיים מערכת זוגיות חד צדדית.

5. אנחנו חושבות שבמקרה זה הגעגועים גוברים על המרחק וש"רחוק מן העין רחוק מן הלב" אינו מתאים למקרה זה.

6. הקשיים של שני בני הזוג הוא המרחק והגעגוע, אנו חושבות שלרבי עקיבא היה קשה במיוחד כי חוץ מהגעגוע יש את הקושי של למידת וחקר התורה והתלמוד.

7. כן, אהבתם של רבי עקיבא ורחל תלויה בלימודיו של רבי עקיבא, זה היה ה"תנאי" שרחל הציבה לרבי עקביא

8. סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל הוא המרחק ביניהם, המרחק העצים את הגעגוע והרצון להיות אחד עם השני.