כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר, בָּטֵל דָּבָר, בְּטֵלָה אַהֲבָה. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. אֵיזוֹ הִיא אַהֲבָה הַתְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת אַמְנוֹן וְתָמָר. וְשֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְדָבָר, זוֹ אַהֲבַת דָּוִד וִיהוֹנָתָן:
כָּל אַהֲבָה שֶׁהִיא תְלוּיָה בְדָבָר בָּטֵל. שֶׁאֵינוֹ מִתְקַיֵּם, כְּשֶׁיִּתְבַּטֵּל הַדָּבָר שֶׁהָיָה סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה, גַּם הָאַהֲבָה בְּטֵלָה. וְכָל אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר בָּטֵל אֶלָּא בְּדָבָר קַיָּם, כְּגוֹן אַהֲבַת הַצַּדִּיקִים וְהַחֲכָמִים, אֵינָהּ בְּטֵלָה לְעוֹלָם. כְּשֵׁם שֶׁהַדָּבָר שֶׁהוּא סִבָּה לְאוֹתָהּ אַהֲבָה אֵינָהּ בָּטֵל, כָּךְ אֵין הָאַהֲבָה בְּטֵלָה:
לא ניתן היה לכתוב דוגמא לאהבה שאינה תלויה בדבר, מפני שלפי ברטנורא, לא קיימת אהבה שאינה תלויה בדבר.
האהבה של הנער בשיר היא אהבה התלויה בדבר, הדבר בו תלויה אהבתם של הנערים בשיר הוא שהנער מעוניין רק ביחסים מיניים ובלי התחייבות ואהבה.
סיפור אהבה מן התלמוד
רבי עקיבא היה רועה של בן כלבא שבוע [אדם מפורסם ועשיר],
ראתה אותו [רחל] בתו של בן כלבא שבוע שהיה צנוע ומעולה,
אמרה לו:" אם אתקדש לך, תלך לבית המדרש [ללמוד תורה]"?
אמר לה, "כן".התקדשה לו בצנעה.
שמע אביה, הוציא אותה מביתו והדירה הנאה [נדר שלא תהנה] מכל נכסיו.
בימות החורף היו ישנים במתבן, היה מלקט תבן מתוך שערותיה.
אמר לה:" אילו היה בידי הייתי נותן לך ירושלים של זהב" [תכשיט יקר]…
אמרה לו:" לך ולמד בבית המדרש"!
הלך וישב שתים עשרה שנה בבית המדרש. כאשר בא [לביתו בחלוף שתים עשרה שנה] הביא עמו שנים עשר אלף תלמידים.
שמע (רבי עקיבא) זקן אחד שאומר לה: "עד מתי את מתהלכת אלמנות חיים"?
אמרה לו: "אם הוא שומע לי ישב שתים עשרה שנים נוספות".
אמר [לעצמו] רבי עקיבא: "ברשות אני עושה".
חזר, הלך וישב שתים עשרה שנים נוספות בבית המדרש.
כשבא [בפעם השניה] באו איתו עשרים וארבעה אלפי תלמידים.
שמעה אשתו, ויצאה לפניו.
אמרו לה השכנות : "שאלי כלים [בגדים יפים] ללבוש והתכסי".
אמרה להן: "יודע צדיק נפש בהמתו". (משלי יב, י)
כשהגיעה אצלו, נפלה על פניה והייתה מנשקת לו רגלו, דחפו אותה תלמידיו.
אמר להם:" עזבוה, שלי ושלכם - שלה הוא"!
שמע אביה שבא אדם גדול למקום אמר:" אלך אצלו, אולי הוא יפר לי נדרי"?
אמר לו (רבי עקיבא): "על דעת [לו ידעת] שהוא אדם גדול האם נדרת?
אמר לו:"רבי, אפילו פרק אחד ואפילו הלכה אחת."
אמר לו: "אני הוא".
נפל על פניו, נשקו ברגלו ונתן לו מחצית ממונו.
קראנו לאב "בן כלבא" למרות ששמו האמיתי הוא יהושע בין קפוס, מכיוון שעל פי התלמוד, הוא היה נדיב מאוד וכל עני שהיה נכנס אליו רעב ככלב היה יוצא שבע.
סיפור אהבה מן התלמוד - תשובות
- רחל נמשכה לרבי עקיבא מכיוון שהיא ראתה כמה צנוע הוא וכמה מעולה (טוב ונחמד) הוא, דבר שלרבים היה קשה לראות ברבי עקיבא.
- מספר התלמידים מעיד על חוכמתו ותבונתו של רבי עקיבא, על יכולתו לסחוף אנשים ועל הכריזמטיות שלו.
- לפי דעתי, רבי עקיבא נמנע מלפגוש את רחל מכיוון שהוא רצה להרשים אותה ולא רצה לחזור לאחר 12 השנים שבילו בנפרד בלי המצב הכי טוב להתגאות בו.
- רחל הייתה בטוחה שרבי עקיבא יזהה אותה מכיוון שאהבתם לא גוועה ונעלמה, מכיוון שאדם אינו שוכח את אהובתו " יודע צדיק נפש בהמתו" - היא אמרה שהוא יזהה אותה, לא משנה מה תלבש.
- בן כלבא שינה את יחסו לביתו מכיוון שהוא גילה שרבי עקיבא למד במשך שנים רבות, השכיל והפך לאדם גדול. מעמדו וחוכמתו של רבי עקיבא השפיע על יחסו של בן כלבא שבוע אליו.
קטע מתוך יומנה של רחל על געגועיה לרבי עקיבא (פרי דמיוננו)
יום ראשון, ח' טבת 21 דצמבר שנת 60
שלום יומני!
חלפו כבר שבע שנים מאז הפרידה מעקיבא...
מהרגע הראשון שראיתי אותו הרגשתי כי יש בינינו אהבה, אהבתי את הצניעות שלו וראיתי בו אישיות טובה ושופעת שיכולה להחיל בתוכה כל נפש חיה, אהבתי את זה שהוא היה מוכן ללכת וללמוד תורה במשך זמן רב למעני, זה מראה על נאמנותו הרבה אלי.
אני יודעת שאהבתי אליו לא התפוגגה ואני מתפללת בכל ערב שהוא עדיין אוהב אותי ורוצה לראותי.
אני מתגעגעת אליו מאוד ומצפה לראותו בכל רגע ורגע.
אהבת רבי עקיבא ורחל - תשובות - הרחבה והעמקה:
1. לדעתנו גיבור הסיפור הוא רבי עקיבא, מכיוון שבסיפור ראינו את התהליכים שעבר בכדי להיות עם רחל, את מעברו מרועה צאן למשכיל ואת שנות לימודיו אשר סחפו אחריו תלמידים רבים.
2. בשל אהבתה, רחל איבדה את כספו וירושתו של אביה. לפי דעתנו, המחיר ששילמה היה מוצדק, מכיוון שאהבתה לרבי עקיבא חשובה יותר מרכושה ומצבה הכלכלי. בנוסף, לאחר לימודיו של רבי עקיבא הוא הפך לאדם גדול ודגול, בעל תלמידים רבים, ומצבם הכלכלי עלה והיטיב.
3. המסר הנובע מכך הוא די שוביניסטי - האישה עובדת קשה ואחראית לטיפול בבית בעוד הגבר משכיל, עולה במעמדו וסוחף אחריו עוקבים רבים. האישה נשארת במקומה, לא מתקדמת האלה ורק ממתינה לרבי עקיבא שיחזור אליה, בעוד שרבי עקיבא לא תלוי בה וממתין לה, אלא מתקדם בעצמו ומשתפר בלעדיה.
4. אנו חושבות שלא, מכיוון שכאשר בני הזוג לא שותפים בדרכם ובאמונתם, הם לא יכולים לתמוך אחד בשני באופן מוחלט ולהתמסר באהבתם.
5. לדעתנו הגעגועים לאהבה לא משמרים אותה אלא מדכאים אותה: לאחר כל הזמן ששהו בנפרד, אהבתם תגבע ותיעלם, עד כדי כך שכאשר ייפגשו, הם יתלהבו וישמחו על איחודם, אך שמחתם לא תישאר זמן רב ואהבתם תיעלם אט אט.
6. הקשיים של רחל ורבי עקיבא דומים: שניהם צריכים לחיות 24 שנים בלי חברתו של האחר, אך רחל צריכה לדאוג לביתם ולעבודות הפיזיות הכרוכות בכך, בעוד רבי עקיבא צריך ללמוד ולהשכיל בכדי שיוכל להיות עם רחל.
7. אהבת רחל ורבי עקיבא היא אהבה התלויה בדבר: רחל אמרה לרבי עקיבא שתינשא לו בתנאי שילך ללמוד תורה. היא הציבה לו אולטימטום אשר קובע אם יחסם ייקרו או לא, מה שמעיד על כך שאהבתם תלויה בחוכמתו והשכלתו.
8. סוד הצלחת אהבתם של רבי עקיבא ורחל הוא העובדה שרבי עקיבא היה מוכן להקדיש 24 שנים מחייו ללימודים בכדי שיוכל להיות עם רחל, והעבודה שרחל ויתרה על כספו של אביו בכדי להיות עם רבי עקיבא. גם רחל וגם רבי עקיבא הקריבו רבות בכדי להיות אחד עם השני, ולכן אהבתם שרדה שנים רבות כל כך.
"רחוק מהעין קרוב אל הלב"
לדעתנו זה לא נכון, מכיוון שניתן לראות את אהבתם של דוד ופולה כאהבה טהורה אשר דבר לא יפיגה וימעיט בערכה, בעוד שניתן לראות שאהבתם של רחל ורבי עקיבא תלויה בהשכלתו של רבי עקיבא, אשר הייתה תנאי לחתונתם של השניים מצד רחל. אהבתם של דוד ופולה היא אהבה אשר לא תלויה בדבר - אהבה טהורה, בניגוד לאהבתם של רחל ורבי עקיבא, אשר תלויה בדבר (לימודיו של רבי עקיבא).
מַ֣יִם רַבִּ֗ים לֹ֤א יֽוּכְלוּ֙ לְכַבּ֣וֹת אֶת־הָאַֽהֲבָ֔ה וּנְהָ֭רוֹת לֹ֣א יִשְׁטְפ֑וּהָ אִם־יִתֵּ֨ן אִ֝ישׁ אֶת־כָּל־ה֤וֹן בֵּיתוֹ֙ בָּאַֽהֲבָ֔ה בּ֭וֹז יָב֥וּזוּ לֽוֹ: (ס)
מים רבים. לפי שהמשיל את האהבה באש, לכן אמר מים רבים וכו׳ לשון הנופל בכבוי האש ורוצה לומר לא יועיל שום הסתה ופתוי לבטל את האהבה. ואם מי יתן כל הון ביתו בעבור האהבה להמיר אותה בשנאה, הנה כל בני עולם יבוזו אותו וילעגו עליו, על שלא השכיל לדעת שאי אפשר לבטל אהבה עזה זאת בשום דבר. ומוסב למעלה לומר מהראוי שלא תסיר עוד אהבתך ממני, הואיל וגם אהבתי אליך חזקה מאד. והנמשל הוא לאחדים עם המשל:
בתמונה זו ניתן לראות את הים, אשר מסמל את המים מציטוט זה בשיר השירים.
ניתן לראות שלמרות המים הרבים אשר נמצאים בים, הם לא יוכלו לכבות ולשטוף את האהבה העזה: האהבה כל כך חזקה אשר תעמוד בכל דבר, כולל מים רבים שינסו לשטוף אותה.
סי' אש"ה וקרק"ע עז"ר זא"ת שת"י הברכו"ת תגר"י פחת"י: א"ר אלעזר כל אדם שאין לו אשה אינו אדם שנאמר (בראשית ה, ב) זכר ונקבה בראם ויקרא את שמם אדם ואמר רבי אלעזר כל אדם שאין לו קרקע אינו אדם שנא' (תהלים קטו, טז) השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם
אנו לא מסכימות עם ציטוט זה, מכיוון שאנו לא חושבות שאדם הוא איננו אדם אם אין לו בת זוג, כשם שאישה היא אישה גם אם היא רווקה ואין לה בין זוג.
אדם אינו תלוי בבת זוגתו והיא איננה מגדירה אותי.
בנוסף, ניתן לראות אנשים רווקים רבים אשר חייהם יותר טובים ומלאים מאנשים בעלי בני זוג.
אחד ממכתביו של בן גוריון לפולה אשתו
ויזינדור, 14 ביוני 1918
יקירתי,
קיבלתי היום את מכתבך מיום 11 ב יוני. את חושבת, יקירתי, שאילו אהבתי אותך יותר לא הייתי מתנדב ללגיון. מדוע את מכירה אותי כל כך מעט? לאהוב אותך יותר משאני אוהב אותך עכשיו, לאחר שלקחת על עצמך העול הכבד ביותר שאישה יכולה לקבל על עצמה בגלל איש שהיא אוהבת, איני יודע אם יש בעולם איש שיכול לאהוב יותר. אם אהבה גדולה, עמוקה, יש ביכולתה להביא אושר - אז פולה יקרה, תהיי את המאושרת ביותר. אני אגאל אותך מהכאבים שלך עכשיו. איני יכול לנחם אותך עכשיו בצערך ובסבלך. אני יודע איזה מחיר את משלמת בנעורייך ובאושרך למעני, למען האידיאל שלי. המחיר הוא גדול, נורא גדול, ואיני יודע אם אוכל לגמול לך כראוי, אבל זוהי האכזריות של אהבה עמוקה, ואילו הייתי נשאר עכשיו איתך, לא הייתי ראוי שאת תלדי ילד שלי, וכל חיינו היו חיי חולין ופעוטים וחסרי טעם - לא חיים כאלו אני רוצה לחיות איתך, לא בזול כזה, באפסות כזו, בקטנות כאלה.
שמרי בריאותך, חזקי גופך ורוחך, כי עתיד גדול רב אור ומאושר מחכה לך.
לעולם שלך
דוד בן גוריון, מכתבים לפולה
החלטנו לערוך השוואה בין אהבת רבי עקיבא ורחל לאהבת דוד ופולה בן גוריון, וראינו שההבדל הגדול הוא שאהבתם של רחל ורבי עקיבא תלויה בדבר - בחוכמתו של רבי עקיבא ולימודיו, בעוד אהבתם של דוד בן גוריון ופולה חזקה, לא תלויה בדבר, למרות שהם רחוקים אחד מהשני לזמן רב.
רחל הציבה את לימודיו של רבי עקיבא כאולטימטום לקשר שלהם, אך דוד בן גוריון כותב מכתב לפולה שבו הוא אומר עד כמה הוא אוהב אותה למרות הזמן שהם רחוקים ואת אהבתם הרבה ועתידם הורוד.
עיין ערך אהבה
אהבה
נ', חיבה עזה, רגש של משיכה גדולה או חשק למישהו או למשהו. אהבה אפלטונית, אהבה רוחנית טהורה, אהבה שאינה חושנית. אהבה זרה, אהבה הנוגדת את המוסר הרשמי והמקובל. אהבה חפשית, יחסי אהבים בין שני המינים שלא לפי חוקי הדת או המדינה בענייני אישות ונישואין. אהבה עצמית, אנכיות אגואיזם.
מילון אבן שושן
כוח האהבה
האהבה היא תגובה רגשית חיובית כלפי הזולת, שבלעדיה לא תיווצר ולא תתקיים כל חברה אנושית. קיום החברה בכל צורותיה ומוסדותיה, למרות המשברים הקשים העוברים עליה מדי פעם בפעם, מאשר את הדיעה כי כוח האהבה חזק מכל כוחות ההריסה...המאיימים על קיומה והוא מתגבר על כולם
מתוך האנציקלופדיה העברית ערך אהבה
רוצים לקבל לא מוכנים לתת (בפורמט עיתון)
בניסיון לעמוד על הגורמים לאחוז הגירושים הגבוה, נערך בעיר ניו יורק שבארה"ב סקר מקיף אשר בחן את השאלה מהן הסיבות לגירושין? עורכי הסקר הופתעו לגלות כי אחד הגורמים המרכזיים להתפרקות המשפחה היה הצפיות מחיי הזוגיות. הללו נעו בין הרצון לקבל - 80% לעומת הרצון לתת רק 20%.
מן העיתונות
כותרת שאנו חושבות שמתאימה לסיפור היא:
מעשה בהתנזרות, שיער ונזיר יפה תואר
דתניא אמר (רבי) שמעון הצדיק מימי לא אכלתי אשם נזיר טמא אלא אחד פעם אחת בא אדם אחד נזיר מן הדרום וראיתיו שהוא יפה עינים וטוב רואי וקווצותיו סדורות לו תלתלים אמרתי לו בני מה ראית להשחית את שערך זה הנאה אמר לי רועה הייתי לאבא בעירי הלכתי למלאות מים מן המעיין ונסתכלתי בבבואה שלי ופחז עלי יצרי ובקש לטורדני מן העולם אמרתי לו רשע למה אתה מתגאה בעולם שאינו שלך במי שהוא עתיד להיות רימה ותולעה העבודה שאגלחך לשמים מיד עמדתי ונשקתיו על ראשו. אמרתי לו בני כמוך ירבו גוזרי נזירות בישראל עליך הכתוב אומר איש כי יפליא לנדור נדר נזיר להזיר לה'
שיער ראשו של הנזיר יגדל פרא עד לאחר שלושים יום לפחות, (כאשר הנזיר לא אמר במפורש את אורכה בשעת נדרו) . גידול השער בא לבודד, להרחיק השפעה מן החוץ; תוך ויתור על כל רצון לחיות לעצמו – מסומלת על ידי תגלחת מצורע ותגלחת לויים. הניגוד, גידול השער פרא , מבטא התבודדות והתכנסות לתוך עצמו.
זה התפקיד שהנזיר קיבל על עצמו לתקופת הנזירות; הוא מבקש להתבודד ולשקוע בתוך עצמו., לעבוד עבודה רוחנית ומוסרית של חינוך עצמי, ולפיכך הוא מבקש קשר עם ה', עם מקדשו, עם תורתו – ועם עצמו.
גידול השער היה אות להתבודדות ולפרישה מן הכלל, ואילו התגלחות מבטאת שהתבודדות זו הגיע עתה לקיצה, והנזיר חוזר למעגל החברתי.
(על פי לוינס "תשע קריאות תלמודיות" עמ' 153-170)
1. הרועה מהדרום ביקש להיות נזיר מכיוון שרצה להתבודד ולהתמקד בעצמו: הוא רצה לעבוד עבודה רוחנית ומוסרית של חינוך עצמי.
המקרה אשר גרם לו לרצות להפוך לנזיר - הרועה מן הדרום הלך למלא מים מן המעיין, הסתכל בבבואתו ופחז עליו יצרו (הוא התאהב במראהו ובדמותו שלו - ביופיו). הוא טען שבבואתו הייתה כמין רשע אשר בא לקחתיו מהעולם, ואיננו רצה שזה יקרה ולכן גילח את שיערו והתמקד בעבודתו לה'.
2. נזירות נועדה להתמקדות בחיזוק הקשר עם ה', ללמידת התנ"ך, לעבודה עצמית מבחינה מוסרית ולהתמקד בעצמם. הנזירות נועדה לעזור לאדם לשפר את עצמו, ולעיתים כורכת זאת בהתנתקות מחברתו וסביבתו של האדם.
3. הנזיר אמור לעבוד עם עצמו על התמקדות בעבודה מוסרית ובעזרתה לחנך את עצמו ולהשתפר מבחינת חינוכו העצמי. הורדת השיער מאפשרת לו להפחית את כמות הנרקיסיזם שלו, לא לתת לדבר להפריע לו בדרכו החדשה ולהתמקד באופיו ועבודתו הפנימית ולא ביופיו החיצוני.
4. כל סוגי ההתנדבות גורמים לאדם לעבור תהליך הדומה לתהליך ההתנזרות, לדוגמא:
אדם אשר נרתע ממום גופני ומאנשים אשר לוקים בהם, ויבחר להתנדב במקום בו מטפלים באנשים כאלו, ישפר את דרך גישתו אליהם ואת יכולת התמודדותו איתם.
5. אנו תוהות האם הנזיר הצליח להשיג את מבוקשו בעקבות ההתבודדות. האם ההתבודדות הזו בכלל עזרה לנזיר מסוים בעבר ושינתה אותו לטובה? האם לנזיר הייתה משפחה, ואם כן, האם היא תמכה בו כאשר התנזר?