כל זמן ששרה קיימת וכו'. ...
ואם אתה רוצה לומר כי הוא נגד ארבעה דברים שאמר הקב"ה לאברהם - נתקיים כל זמן ששרה היתה חיה, להודיע כי עמה יזכה.
כי "ואעשך לגוי גדול" (לעיל יב, ב) - כבר נתבאר למעלה (גו"א שם אות ד) כי מפני שהוא לגוי גדול - הקב"ה מיחד שמו עליו כמו על אומה שלימה, לכך היה הענן של שכינה על האוהל, שזהו יחוד שמו עליו, כי ענן הכבוד היה על האוהל, אם כן השכינה על האוהל.
וכנגד "ואברכך" (שם) ברכה מצויה בעיסה.
וכנגד "ואגדלה שמך" דלתותיה היו פתוחות לרווחה לכל העולם, ובשביל כך היה שמו מתגדל בשביל הבאים בביתו, והיה יוצא טבעו בכל העולם (ראה רש"י שם פסוק א).
ברכה בנר מערב שבת לערב שבת, ולא היה פוסק ברכתו עד ערב שבת אחר - נגד "והיה ברכה" (שם, שם ב), שרוצה לומר: שהיה ברכה עד שיהיה מברך אחרים (רש"י שם), ומי שבירך את אחר - הוא עצמו ברכה שאינו פוסק...:
...והיה ברכה. הַבְּרָכוֹת נְתוּנוֹת בְּיָדְךָ; עַד עַכְשָׁו הָיוּ בְיָדִי, בֵּרַכְתִּי לְאָדָם וְנֹחַ, וּמֵעַכְשָׁו אַתָּה תְבָרֵךְ אֶת אֲשֶׁר תַּחְפֹּץ (בראשית רבה).
ספר חסידים סימן סו:
אם ירגיל אדם לדון לכף זכות ולדבר תמיד טוב ולא רע כלל, יהיה כלי וצינור אל הקדושה. ואם להפך, בר מינן.
וכן העין, בראותו חבירו ב״טוב עין״, ״הוא יברך״ וישפיע טוב לחברו, וגם יבורך. ולהפך, להפך בר מינן, דכתיב: "טוב עין הוא יבורך" (משלי כב:ט) וקרי ״יברך״.
וכתיב ״עיניך בשדה וגו׳״ (רות ב:ט) כדאיתא בזוהר.
Rav S.R. Hirsch, "The Hirsch Haggaddah", pp 48-51, "Baruch".