הורים וילדים נועה גורביץ', ליה רוטשטיין ויערה פרנקל

שאלות מנחות לחברותא ללימוד המקורות:

  • מה ניתן ללמוד מתמונת הפתיחה (שורה ראשונה) אודות היחסים בין בני משפחת הורקנוס?
  • מדוע ברח רבי אליעזר מבית אביו? נסו לדמיין מה עובר עליו? כתבו את מחשבותיו? הוסיפו את הדיאלוג בין רבי אליעזר לאביו לפני האירוע בשדה כשהוא מנסה לשכנע את אביו שישלח אותו ללימודים.
  • מה עמדת הורקנוס האב בתחילת הסיפור? האם הוא היה מודע לשאיפותיו הרוחניות של הבן?
  • האם דעת האב הורקנוס משתנה לגבי הדרך שבחר בנו אליעזר?
  • מדוע רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו? האם יש כאן רמז לביקורת של רבי אליעזר לאביו ואם כן, מהי?
  • מה ניתן ללמוד על רבי אליעזר מהיחסים שלו עם אחיו ועם חבריו לספסל הלימודים?

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הוּרְקְנוֹס שֶׁהָיוּ אֶחָיו חוֹרְשִׁים בַּמִּישׁוֹר וְהוּא חוֹרֵשׁ בָּהָר וְנָפְלָה פָּרָתוֹ וְנִשְׁבָּרָה, אָמַר לְטוֹבָתִי נִשְׁבְּרָה פָּרָתִי, בָּרַח וְהָלַךְ לוֹ אֵצֶל רַבִּי יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי, וְהָיָה אוֹכֵל קוֹזְזוֹת אֲדָמָה, עַד שֶׁעָשָׂה פִּיו רֵיחַ רַע, הָלְכוּ וְאָמְרוּ לְרַבִּי יוֹחָנָן בֶּן זַכַּאי רֵיחַ פִּיו שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר קָשֶׁה לוֹ, אָמַר לוֹ כְּשֵׁם שֶׁהִבְאִישׁ רֵיחַ פִּיךָ עַל הַתּוֹרָה, כָּךְ יִהְיֶה רֵיחַ תַּלְמוּדְךָ הוֹלֵךְ מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ. לְאַחַר יָמִים עָלָה אָבִיו לְנַדּוֹתוֹ מִנְּכָסָיו, וּמְצָאוֹ יוֹשֵׁב וְדוֹרֵשׁ וּגְדוֹלֵי מְדִינָתוֹ יוֹשְׁבִים לְפָנָיו, בֶּן צִיצִית הַכֶּסֶת וְנַקְדִּימוֹן בֶּן גּוּרְיוֹן וּבֶן כַּלְבָּא שָׂבוֹעַ, וּמְצָאוֹ יוֹשֵׁב וְדוֹרֵשׁ .... אָמַר לוֹ אָבִיו בְּנִי לֹא עָלִיתִי לְכָאן אֶלָּא לְנַדּוֹתְךָ מִנְּכָסַי, עַכְשָׁו הֲרֵי כָּל נְכָסַי נְתוּנִים לְךָ מַתָּנָה. אָמַר הֲרֵי הֵם עָלַי חֵרֶם וְאֵינִי אֶלָּא שָׁוֶה בָּם כְּאֶחָי....

שאלות מנחות לחברותא

1. ניתן ללמוד מתמונת הפתיחה שהיחסים בין האחים של משפחת הורקנוס הם לא טובים מפני שר' אליעזר חורש בהר ואחיו חורשים במישור. משמע שבין ר' אליעזר ואחיו אין יחסים טובים, אולי הם לא רוצים שהוא יהיה איתם או שאולי הוא לא רוצה או לא יכול להיות איתם.

2. רבי אליעזר ברח מבית אביו , כיוון שלא רצה לעבוד בעבודות האדמה יחד עם משפחתו , כיוון שנפשו רצתה ללמוד ולפתח את הידע .

פרתו נשברה כלומר נפגעה , זהו היה ה"קש ששבר את גב הגמל" , רבי אליעזר ראה בפגיעת הפרה כסימן לכך שהוא צריך לעשות כנפשו= לברוח מרצונות האב (משפחה) , וללמוד.

אנו משערות שרבי אליעזר עובר תקופה לא קלה של שינוי ואומץ כיוון שהוא הולך נגד רצון אביו וממלא את משאלת ליבו , ועובר את השינוי , מחולם לעושה .

דיאלוג בשדה:

רבי אליעזר: אבא, איני רוצה להמשיך ולעבוד את עבודת החקלאות והכפיים עם כל בני המשפחה .

אביו: מדוע?

רבי אליעזר: כיוון שאני רוצה ללמוד ולהרחיב את ידיעותיי

אביו: איני מסכים , הינך צריך לעזור כוחות ולעבוד יחד עם כל המשפחה.

3. הורקנוס לא תמך בשאיפות הרוחניות של בנו (ללמוד) , הוא ציפה ודרש שבנו יעזור ויהיה כחלק מן המשפחה כמצופה.

4. האב לא עבר שינוי כיוון שבימים עברו , עבודת האדמה והחקלאות סיפקה כסף , עושר וממון רב ולכן רצה האב שרבי אליעזר יעזור לכלל המשפחה ,

אך לאחר שרבי אליעזר ברח מביתו , רחש ידע והשכיל, הפך לאדם בעל עושר רב,

והאב ניסה להתחבב על ידי בנו העשיר בחזרה רק מפני שהיה עשיר.

לכן האב לא השתנה כיוון שעקרונותיו דגלו בהשגת עושר וכסף.

5. רבי אליעזר לא מקבל את מתנת אביו ( ניסיון אביו להתחבב עליו) כיוון שהוא פגוע מאביו שכאשר רבי אליעזר עזב את ביתו , אביו נידה אותו מנכסיו וכעת אביו מחזיר את כל רחושו והותר ממנו רק מפני שבנו עשיר .

ת.ז
כותרת המקור : תְּחִלָּתוֹ שֶׁל רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן הוּרְקָנוֹס

סוגה: סיפור, אגדת חז"ל

מקור: בראשית רבה, פרשה מ"א.

העת העתיקה, תקופת האמוראים – מאה 4 לספירה.

מקום: ארץ ישראל.

  • השוו את סיפורו של יגאל אלון לסיפורו של רבי אליעזר וכתבו

את ההבדלים העיקריים?

שוה ציטוט

  • מהו הגיל המומלץ לדרוש מהילדים לקיחת אחריות והשתתפות במטלות הבית?
  • האם זה נכון רק להתגלגל (להשתעשע) עם הילדים ופתאום בגל שתים-עשרה להתחיל לדרוש מהם למלא חובות?

    חזור על עקביי
  • האם עקביא בן מהללאל מתחרט על שדבק בדרכו ולא קיבל את עמדת הרוב?
  • לאור העצה שנותן עקביא לבנו, האם המחיר החברתי ששילם בנו של עקביא בעקבות התעקשות אביו היה כדאי?

  • מה ביקש הבן מאביו?
  • האם מנקודת המבט של החברה הבן מתחיל באמת מההתחלה, או שמא תהיה השפעה לאופן בו החברה התייחסה לאביו גם עליו?
  • האם הבן מציית לאביו או מורד?

סיפורו של יגאל אלון

סיפורו של יגאל אלון מתאר את יחסיו בינו לבין אביו, יחסים של דאגה אחד לשני.

כאשר יגאל הגיע לבגרותו וסיים את לימודיו, אביו חפץ בעזרת בנו במשק המשפחתי, אבל הוא חלה והיה צריך תקופת מנוחה. לכן הפקיד את המשק בידי יגאל.

ללא התייעצות יגאל "חיסל" את משק המשפחה ומכר את תכולתו בכל רחבי הארץ.

הוא עזב כדי לחלק את הסחורה ואחיו לא ראו זאת בעין יפה.

הם סיפרו זאת לאביהם והוא במקום לכעוס על בנו שחיסל את העסק המשפחתי, כעס על שאר בניו האחרים שנתנו לו ללכת ולברוח. ההבדל בין הסיפור של יגאל לסיפור של רבי אליעזר הוא שבסיפור של יגאל יש דאגה של האב לבן למרות שמכר את העסק המשפחתי ועשה נזק גדול בעיניהם, ובסיפור של רבי אליעזר אין שום דאגה בניהם יש רק דאגה לעסק המשפחתי ולממון. כלומר שערך הדאגה תופס חלק חשוב באידיאולוגיית אביו של יגאל לעומת אביו של רבי אליעזר.

שווה ציטוט

כחלק מהאחריות של להיות הורה הוא להקנות לילדך את ערך האחריות מגיל צעיר ולהשריש את ערך זה ב"סל" הערכים שלהם. לפני דעתנו צריך לשלב את הילדים בביצוע מטלות הבית מגיל צעיר כדי שיהיו מורגלים וכך אנו חושבות שהם יגדלו להיות אנשים אחראיים יותר.

עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל הֵעִיד אַרְבָּעָה דְבָרִים.

אָמְרוּ לוֹ, עֲקַבְיָא, חֲזוֹר בְּךָ בְּאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתָ אוֹמֵר

וְנַעַשְׂךָ אַב בֵּית דִּין לְיִשְׂרָאֵל.

אָמַר לָהֶן, מוּטָב לִי לְהִקָּרֵא

שׁוֹטֶה כָּל יָמַי,

וְלֹא לֵעָשׂוֹת שָׁעָה אַחַת

רָשָׁע לִפְנֵי הַמָּקוֹם,

שֶׁלֹּא יִהְיוּ אוֹמְרִים, בִּשְׁבִיל שְׂרָרָה חָזַר בּוֹ...

בִּשְׁעַת מִיתָתוֹ אָמַר לִבְנוֹ, בְּנִי,

חֲזוֹר בְּךָ בְּאַרְבָּעָה דְבָרִים שֶׁהָיִיתִי אוֹמֵר.

אָמַר לוֹ, וְלָמָּה לֹא חָזַרְתָּ בָּךְ.

אָמַר לוֹ, אֲנִי שָׁמַעְתִּי מִפִּי הַמְרֻבִּים, וְהֵם שָׁמְעוּ מִפִּי הַמְרֻבִּים.

אֲנִי עָמַדְתִּי בִשְׁמוּעָתִי,

וְהֵם עָמְדוּ בִשְׁמוּעָתָן.

אֲבָל אַתָּה שָׁמַעְתָּ מִפִּי הַיָּחִיד, וּמִפִּי הַמְרֻבִּין.

מוּטָב לְהַנִּיחַ דִּבְרֵי הַיָּחִיד, וְלֶאֱחוֹז בְּדִבְרֵי הַמְרֻבִּין.

אָמַר לוֹ, אַבָּא, פְּקוֹד עָלַי לַחֲבֵרֶיךָ.

אָמַר לוֹ, אֵינִי מַפְקִיד.

אָמַר לוֹ, שֶׁמָּא עַוְלָה מָצָאתָ בִי.

אָמַר לוֹ, לָאו. מַעֲשֶׂיךָ יְקָרְבוּךָ וּמַעֲשֶׂיךָ יְִרַחֲקוּךָ:

[ משנה מסכת עדיות פרק ה ]

אבי היה אלהים ולא ידע. הוא נתן לי

את עשרת הדברות לא ברעם ולא בזעם, לא באש ולא בענן

אלא ברכות ובאהבה, והוסיף ליטופים והוסיף מילים טובות,

והוסיף "אנא" והוסיף "בבקשה". וזימר זכור ושמור

בניגון אחד והתחנן ובכה בשקט בין דבר לדבר,

לא תשא את שם אלוהיך לשוא, לא תשא, לשוא,

אנא, אל תענה בריעך עד שקר. וחיבק אותי חזק ולחש באזני,

לא תגנוב, לא תנאף, לא תרצח. ושם את כפות ידיו הפתוחות

על ראשי בברכת יום כיפור. כבד, אהב, למען יאריכון ימיך

על פני האדמה. וקול אבי לבן כמו שער ראשו.

אחר-כך הפנה את פניו אלי בפעם האחרונה

כמו ביום שבו מת בזרועותי ואמר: אני רוצה להוסיף

שנים לעשרת הדברות:

הדבר האחד-עשר, "לא תשתנה"

והדבר השנים-עשר, "השתנה, תשתנה"

כך אמר אבי ופנה ממני והלך

ונעלם במרחקיו המוזרים.

[יהודה עמיחי - פתוח סגור פתוח]

ת.ז
כותרת המקור : עֲקַבְיָא בֶּן מַהֲלַלְאֵל הֵעִיד אַרְבָּעָה דְבָרִים

סוגה: סיפור, אגדת חז"ל

מקור: משנה, מסכת עדויות , פרק ה'.

העת העתיקה, תקופתהתנאים – מאה 2 לספירה.

מקום: ארץ ישראל.

חזור על עקביי

1. בסוף ימיו, עקיבא בן מהללאל מתחרט , על כך שהיה עיקש בדעותיו , ולא היה מוכן להתפשר לחשוב ולנהוג בדרך הרוב, כיוון החברה הייתה מפלה אותו ולא הייתה מוכנה לקבלו בשל דעותיו ודרכיו השונות . עקיבא לא רוצה שבנו יופלה גם הוא לכן הוא מתחרט על דרכיו.

2. עקיבא מבקש מבנו להתמודד בזכות עצמו עם החברה , ולא מסכים להמליץ ו"לשווק" את בנו לאחרים , כיוון שהבן צריך להתמודד בזכות עצמו ולא להתקיים בזכות "שם אביו".

הבן משלם מחיר כבד עקב בקשת אביו, כיוון שהוא חייב להוכיח את עצמו כפליים בידי החברה כדי להראות שהוא האדם שהפך להיות בזכות עצמו.

3. בנו של עקביא ביקש ממנו להורות עליו כיצד לנהוג ולפעול .

4.מנקודת המבט של החברה , הבן לא מתחיל מקודת מבט חדשה, כיוון שהוא "מגיע" עם עבר אביו , אשר נותן לגיטמציה לחברה , לשפוט את הבן על פי דרך אביו ולא על פי דרך והבן אדם שהוא .

5. נשאלו האם בנו של עבקיבא מורד או מקשיב לדברי אביו.

לדעתינו שאלה זו נתונה במחלוקת כיוון שאין רמז ברור להתנהגותו, אך אנו משערות שאינו מורד באביו כיוון שהוא מבקש ממנו שימליץ עליו לחברה שידבר עליו טובות , כלומר הוא מכבד את מילתו ולא מורד בו.