Kabbalah Part 2

*What does the map of the Sefirot look like?

*Without knowing more about it (yet), what types of words come to mind to describe it? Nouns? Verbs? Adjectives? Metaphors?

*How does the picture relate to the 'God-as-process' sketches we drew last week?

Sefer Ha'Bahir - The Book of Illumination

  • Written in Provence or Northern Spain ca. 1185
  • Thought to be the earliest work of the Medieval Kabbalah - Why? 1. Description of a divine world consisting of 10...divine powers... 2. Identification of one of the divine powers as feminine...introducing gender dualism into the image of the divine realms. 3. Description of the divine world as a tree...the divine powers are positioned one above the other like the branches of a tree...an upside-down tree, its roots above and its branches growing downward, toward the earth. 4. Also - Powers of evil describes as 'the fingers of God's left hand' (Good/Evil dualism not found in the kabbalah until 1265.)
  • From Joseph Dan "A Very Short Introduction to the Kabbalah", pp. 21-22, Oxford University Press 2006.

(קכה) ואמאי קרי ליה ספירות, משום דכתיב (תהלים י"ט ב) השמים מספרים כבוד אל:

...And why are they called sefirot? Because it is written: 'The heavens declare (m'saprim) the Glory (ka'vod) of God (Psalm 19:2) -- The Early Kabbalah, Paulist Press, 1986 p. 60

(קלח) ומאי ניהו תורת אמת, דבר שמורה על אמיתות העולמים ופעולתו במחשבה והוא מעמיד עשרה מאמרות שבהם עומד העולם והוא אחד מהם, וברא באדם כנגד אותם עשרה מאמרות עשר אצבעות ידים, וכשהיה משה מרים ידו ומכוין במיעוט כוונת הלב באותה המדה הנקראת ישראל ובתוכה תורת אמת ורומז לו עשר אצבעות ידיו שהוא מעמיד את העשרה, ואם לא יעזור את ישראל לא יתקיימו העשרה מאמרות בכל יום ויום הלכך וגבר ישראל, וכאשר יניח ידו וגבר עמלק (שם) וכי היה משה עושה שיגבר עמלק דכתיב וכאשר יניח ידו וגבר עמלק, אלא אסור לו לאדם לשהות שלש שעות כפיו פרושות השמים:

...And what is the Torah of truth? This is that power which represents the truth of the worlds, and He operates by Thought. And He gives existence to the ten Utterances by which the world exists, and He is one of them. And He created in man ten fingers on the hands to correspond to the ten Utterances, and when Moses raised his hands with the minimum of his heart's intention...and points out to Him his ten fingers to signify that he makes the ten exist...(The Early Kabbalah, p. 69)

(א) בַּעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת נִבְרָא הָעוֹלָם. וּמַה תַּלְמוּד לוֹמַר, וַהֲלֹא בְמַאֲמָר אֶחָד יָכוֹל לְהִבָּרְאוֹת, אֶלָּא לְהִפָּרַע מִן הָרְשָׁעִים שֶׁמְּאַבְּדִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בַעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת, וְלִתֵּן שָׂכָר טוֹב לַצַּדִּיקִים שֶׁמְּקַיְּמִין אֶת הָעוֹלָם שֶׁנִּבְרָא בַעֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת:

(1) With ten utterances the world was created. And what is learned - couldn't it have been created by one utterance? Rather, [it was done this way] in order to punish the wicked who destroy the world that was created with ten utterances and to give reward to the righteous who sustain the world that was created with ten utterances.

"He made ten lights spring forth from His midst, lights which shine with the form which they have borrowed from Him, and which shed everywhere the light of a brilliant day. The Ancient One, the most Hidden of the hidden, is a high beacon, and we know Him only by his lights, which illuminate our eyes so abundantly. His Holy Name is no other thing than these lights." Quoted in Charles Ponce, "Kabbalah: An Introduction and Illumination for the World Today, p. 101. Quest Books, 1973

  • What are the 'powers' or 'energies' that you believe are critical to holiness, ethics, a life well-lived, hearing and responding to God's voice?

(א) בשלשים ושתים נתיבות פליאות חכמה חקק יה יי צבאות אלקי ישראל אלקים חיים ומלך עולם אל שדי רחום וחנון רם ונשא שוכן עד מרום וקדוש שמו וברא את עולמו בשלשה ספרים בספר וספר וספור:

(ב) עשר ספירות בלי מה ועשרים ושתים אותיות יסוד שלש אמות ושבע כפולות ושתים עשרה פשוטות:

(ג) עשר ספירות בלימה מספר עשר אצבעות חמש כנגד חמש וברית יחיד מכוונת באמצע כמלת הלשון וכמילת מעור:

(ד) עשר ספירות בלימה עשר ולא תשע, עשר ולא אחת עשרה, הבן בחכמה וחכם בבינה, בחון בהם וחקור מהם והעמד דבר על בוריו והשב יוצר על מכונו:

(ה) עשר ספירות בלי מה מדתן עשר שאין להם סוף עומק ראשית ועומק אחרית עומק טוב ועומק רע עומק רום ועומק תחת עומק מזרח ועומק מערב עומק צפון ועומק דרום אדון יחיד אל מלך נאמן מושל בכולם ממעון קדשו ועד עדי עד:

(ו) עשר ספירות בלי מה צפייתן כמראה הבזק ותכליתן אין להן קץ ודברו בהן ברצוא ושוב ולמאמרו כסופה ירדופו ולפני כסאו הם משתחוים:

(ז) עשר ספירות בלי מה נעוץ סופן בתחלתן ותחלתן בסופן כשלהבת קשורה בגחלת שאדון יחיד ואין לו שני ולפני אחד מה אתה סופר:

(ח) עשר ספירות בלימה בלום פיך מלדבר ולבך מלהרהר ואם רץ לבך שוב למקום שלכך נאמר והחיות רצוא ושוב. ועל דבר זה נכרת ברית:

(ט) עשר ספירות בלימה, אחת רוח אלקים חיים ברוך ומבורך שמו של חי העולמים קול ורוח ודבור וזהו רוח הקדש:

(י) שתים רוח מרוח חקק וחצב בה עשרים ושתים אותיות יסוד שלש אמות ושבע כפולות ושתים עשרה פשוטות ורוח אחת מהן:

(יא) שלש מים מרוח חקק וחצב בהן תהו ובהו רפש וטיט חקקן כמין ערוגה הציבן כמין חומה סככם כמין מעזיבה:

(יב) ארבע אש ממים חקק וחצב בה כסא הכבוד שרפים ואופנים וחיות הקודש ומלאכי השרת ומשלשתן יסד מעונו שנאמר עושה מלאכיו רוחות משרתיו אש לוהט:

(יג) (חמש שלש אותיות מן הפשוטות חתם רום ברר שלש וקבען בשמו הגדול יה"ו. וחתם בהם שש קצוות) [הנוסחא הנכונה: בירר ג' אותיות מן הפשוטות בסוד ג' אמות אמ"ש וקבען בשמו הגדול וחתם בהם ו' קצוות, חמש חתם רום] ופנה למעלה וחתמו ביה"ו. שש חתם תחת ופנה למטה וחתמו ביו"ה. שבע חתם מזרח ופנה לפניו וחתמו בהי"ו. שמנה חתם מערב ופנה לאחריו וחתמו בהו"י. תשע חתם דרום ופנה לימינו וחתמו בוי"ה. עשר חתם צפון ופנה לשמאלו וחתמו בוה"י:

(יד) אלו עשר ספירות בלימה אחת רוח אלקים חיים ורוח מרוח ומים מרוח ואש ממים ורום מעלה ותחת מזרח ומערב וצפון ודרום [בדפוס מנטובה (שכ"ב) הגי' כמ"ש באוצר יי וברמ"ב]:

(1) In thirty-two most occult and wonderful paths of wisdom did Yah the Lord of Hosts engrave his name: God of the armies of Israel (Tzevaot Elohai Yisrael), ever-living God (Elohim Hayim), merciful and gracious (v’Melekh Olam), sublime, dwelling on high (El Shaddai), who inhabiteth eternity. He created this universe by the three derivatives: Writing (SeFeR) Numbers (SeFoR), and Speech (SiPuR).

(2) Ten are the numbers, as are the Sefirot, and twenty-two the letters, these are the Foundation of all things. Of these letters, three are 'mothers', seven are 'double', and twelve are 'simple'.

(3) The ten numbers formed from nothing are the Decad: these are seen in the fingers of the hands, five on one, five on the other, and over them is the Covenant by voice spiritual, and the rite of Circumcision; corporeal.

(4) Ten are the numbers of the ineffable Sefirot. Ten, and not nine. Ten, and not eleven. Learn this wisdom, and be wise in the understanding of it. Investigate these numbers, and draw knowledge from them. Fix the design in its purity, and pass from it to its Creator seated on his throne.

(5) These Ten Numbers, beyond Ein Sof, have boundless realms, boundless origin and end, an abyss of good and one of evil, boundless height and depth, East and West, North and South, and the one only God and king, faithful forever seated on his throne, shall rule over all, forever and ever.

(6) These ten Sefirot which are ineffable, whose appearance is like scintillating flames, have no end but are infinite. The word of God is in them as they burst forth, and as they return; they obey the divine command, rushing along as a whirlwind, returning to prostrate themselves at his throne.

(7) These ten Sefirot which are, moreover, ineffable, have their end even as their beginning, conjoined, even as is a flame to a burning coal: for our God is superlative in his unity, and does not permit any second one. And who canst thou place before the only one?

(8) And as to this Decad of the Sefirot, restrain thy lips from comment, and thy mind from thought of them. And if thy heart fail thee return to thy place? Therefore is it written, "The living creatures ran and returned," and on this wisdom was the covenant made with us.

(9) These are the ten emanations of number. First, is the Spirit of the Living God, blessed and more than blessed be the name of the Living God of Ages. The Holy Spirit is his Voice, his Spirit, and his Word.

(10) Second, from the Spirit he made Air and formed for speech twenty-two letters, three are 'mothers', seven are 'double', and twelve are 'simple', but the spirit is first among these.

(11) Third, Primitive Water. He also formed and designed from his Spirit, and from the void and formless made earth, even as a rampart, or standing wall, and varied its surface even as the crossing of beams.

(12) Fourth, from the Water, He designed Fire, and from it formed for himself a throne of honor, with Auphanim, Seraphim, Holy Animals, and ministering Angels, and with these he formed his dwelling, as is written in the text "Who maketh his angels spirits and his ministers a flaming fire."

(13) He selected three letters from the simple ones, and sealed them as forming his great Name, Yud, Hei, Waw, and he sealed the universe in six directions. Fifth, He looked above, and sealed the height, with Yud-Hei-Waw. Sixth, He looked below, and sealed the deep, with Yud-Waw-Hei. Seventh, He looked forward, and sealed the East, with Hei-Yud-Waw. Eighth, He looked backward, and sealed the West, with Hei-Waw-Yud. Ninth, He looked to the right, and sealed the South, with Waw-Yud-Hei. Tenth, He looked to the left, and sealed the North, with Waw-Hei-Yud.

(14) These are the ten ineffable existences, the spirit of the living God, Air, Water, Fire, Height and Depth, East and West, North and South.

Joseph Dan (p. 43-44)

Two views of the Sefirot:

1. A map of a human being - head, arms, legs...

2. Stages of emanation - Keter, divine will shines to create something beyond itself...plan (Hochmah/Wisdom)...binah...potential will and wisdom transformed into real emanation...binah opens to modes of regulation...right side chesed/love and mercy and the left...din/gevurah, strict law and justice...united in tiferet...mixture that sustains b/c existence cannot be pure love or pure justice...Netzach and Hod = lower forms of mercy and justice...yesod/foundation - vehicle for pouring divine power into the 'lower realms'...10th = feminine power - transfers divine flow to creation - opens revelation to creatures

These beauteous forms,

Through a long absence, have not been to me

As is a landscape to a blind man's eye:

But oft, in lonely rooms, and 'mid the din

Of towns and cities, I have owed to them,

In hours of weariness, sensations sweet,

Felt in the blood, and felt along the heart;

And passing even into my purer mind

With tranquil restoration:—feelings too

Of unremembered pleasure: such, perhaps,

As have no slight or trivial influence

On that best portion of a good man's life,

His little, nameless, unremembered, acts

Of kindness and of love.

William Wordsworth ("Lines" - 7/13/1798)

Kabbalah-type thinking - how does this approach compare to other Jewish thinking and study methods as far as motivating us toward ethical behavior? Traditional Torah study, Mussar, Humanist approach, etc...