הרעיון המרכזי של הסוגיה:

הסוגיה עוסקת בגירושין, בפירוק המסגרת הזוגית המשותפת. היא עוקבת אחרי היווצרות המושג מהתורה, דרך המשנה, ועד לימינו. ב-"הרחבות ותוספות" אנו זוכים להצצה אל תרבויות שכנות: הנצרות והאיסאלם. במסגרת הסוגיה אנחנו מתוודעים לכך שכמו שלא היה שוויון בין הגבר לאשה בנישואין, כך גם בגירושין אין שוויון, אבל יש בכל זאת התייחסות לצרכיה של האשה, וניתן לה מקום, במגבלות הזמן והתקופה, באירוע זה.

מיקום הסוגיה ברצף ההוראה

לאחר הזוגיה שעסקה בקשיים ובמשברים בנישואין, סוגיה זו פותחת את נושא הגירושין, שיידון גם בסוגיות הבאות, בעילות השונות לגירושין. סוגיה זו גם מציגה את העילות הבסיסיות, כדעת בית הלל, בית שמאי ורבי עקיבא, ומהן ייגזר בסוגיות הבאות העיסוק הנרחב יותר בעילות לגירושין.

שלד המהלך של הסוגיה

הסוגיה פותחת בהליך הגירושין המופיע בתורה, ועוברת ממנו למשנה, המונה 3 עילות שונות לגירושין. אנו למדים שיש עילות של הבעלה כלפי אשתו, ויש עילות של האשה כלפי בעלה. האומנם יש בכך שוויון? הדבר ראוי לבחינה עם התלמידים. אגב, המשנה עצמה, בקטע המובא ממסכת יבמות, עומדת על כך שאין שוויון כזה. בהמשך אנחנו עוסקים בחרם דרבנו גרשום, ובתקנות שבו הרלוונטיות לענין הגירושין, וכן במציאות הקיימת כיום במדינת ישראל.

מושגים, אישים, מונחי לימוד…

אישים

רבי עקיבא

רבי מאיר

מושגים

ספר כריתות

בית הלל

בית שמאי

גט מעושה

חרם דרבנו גרשום

חוק שיפוט בתי דין רבניים

מונחי הדיון התלמודי

הרחבות ותוספות

כדאי לעסוק בנושאי ההרחבה כפי שמובאים בסיום הסוגיה, ובהם אנו זוכים להצצה אל הנצרות ואל האיסלם, תרבויות שכנות, שהושפעו מהעולם היהודי, וקיימו איתו דיאלוג. מה הדמיון? מה השוני?