Sukkot day 2 ~ Sukkah, Loving Kindness and Awareness

למען ידעו דורותיכם וגו׳ רוצה לומר שהסוכה היא בחינת הדעת על דרך משל האדם שאוכל ושותה משיג הטעם ויודע וכשאינו אוכל אף על פי כן נהנה בראייתו את המאכל וכן אמרו רז״ל להדיא אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו הרי נהנה בראיה וכשאינו אוכל ואינו רואה אינו משיג כלום וכן יש דברים בתורה שהאדם משיגם הטיב בדעת ממש ויש שאינו משיגם רק רואה שכתוב לפניו כן ואינו משיג טעם הדבר אבל אם אינו יודע ואינו רואה הרי אינו כלום והאדם צריך להכניס אליו הדעת. ויש מצוה אכילה ושתיה בסוכה הוא ענין השגה ממש בענין ויחזו את האלהים ויאכלו וישתו שהשגה גלויה נקרא אכילה ושתיה מה שמשיגים ויודעים כאלו טועם דבר הנאכל ומשיגו וזהו למען ידעו דורותיכם שיכניסו הדעת אליהם ויש השגה למעלה מזה שאינו יכול ליכנוס לפנים להבין ולדעת והוא בסוד השגה דבר שעומד לפניו כמבואר במשל וגם זה נקרא דעת והשגה ועל דרך משל מי שעושה חסד עם בני אדם ומאכילם ומשקם זה החסד נכנס בהם ומפני שצריכים עוד חסד שאי אפשר להשפיע בתוכם כגון מלבושים שהן חוץ לגופו זה החסד נקרא מה שמקיף אותו מבחוץ וכן מה שמבינים את האדם סוד הבורא איך להבינו נקרא חסד המקיף עליו. ולכן גבי אברהם כתיב (בראשית כ״א, ל״ג) ויטע אש״ל בבאר שבע אכילה ושתיה לווייה שעל ידי אכילה ושתיה קרבם אל השם בסוד ויחזו את האלהים ויאכלו וישתו שעשה חסד אתם ועל ידי זה חיבר אותם אל השם סוד לווייה לשון חיבור ואחר כך הבינם בבינה יתירה סוד השם אשר ממנו הכל וסובב הכל זה הבינה הקיפם מלבד מה שנכנס בפנימיותו השגה של אכילה ושתיה כאמור למעלה והנה אברהם אחז במדת החסד כי הקב״ה בעל החסד כתיב ביה (תהלים קכ״א, ה׳) ה׳ צלך גו׳ רצה לומר שהקב״ה הוא צל ומקיף אל האדם להגין עליו בחסדו ושומר האדם בצלו וכל ימי חיי אברהם אחז הוא במדת החסד ועשה חסד עם כל היצור נמצא שמר משמרת ה׳ רוצה לומר מה שהקב״ה היה שומר בחסדו היה הוא עושה וזהו אשר שמע אברהם בקולי וישמור משמרתי שהוא שמר מה שאני הייתי צריך לשמור במדת החסד וכן מפורש במדרש כל ימי אברהם היה מדת החסד בטל למעלה ולא היה צריך לשמש כלום:

So that your children will know etc. ~ this means that the Sukkah is the aspect of awareness. This can be understood through comparing a person who eats and drinks, gets the taste and knows. And when s/he does not eat, one still has one's health that profits from the eating , and so too the sages of blessed memory said 'one cannot compare someone who has bread in his pack to one who has not', because his health still profits, and when one does not eat and does not drink and does not see he gets nothing. And so too there are things in the Torah that a person gets better with deeper awareness, and there are those s/he cannot get, s/he only reads the text in front of them and does not understand the reason of the thing (get the taste), but if s/he does not know and does not see, it is nothing to him/her, and a person needs to make awareness enter into herself/himself. There is a mitzvah of eating and drinking in the Sukkah, which is the idea of understanding deeply the issue of "and they saw God and ate and drank" (Shemot 24:11), that the revealed understanding is called "eating and drinking", what they really understand and get is as if they tasted an edible thing and understood it. And this is "so that your generations will know": that they will enter awareness inside themselves. And there is understanding above this, that cannot be made enter inside, to comprehend and to know, and this is the secret of understanding, a thing that stands in front of a person, as explained in the parable of one who does loving kindness to other people, and feeds them, and gives them to drink - this loving kindness enters into them, and because they need more loving kindness it is impossible to influence or convince them. For instance, clothing, which is outside of the body, is called "loving kindness that surrounds a person from the outside", and so too, what we make a person understand bout the secret of the Creator, how to understand him, it is called "loving kindness that surrounds a person." And therefore, regardin Avraham it is written "and he set an ESHEL in Be'er Sheva" (Gen. 21:33) - ESHEL stands for Eating, Drinking and Leaving, because through eating and drinking he brought people close to the Name , through the secret of "and they saw God and ate and drank" - that he bestowed loving kindness to them and through this he befriended them to the Name. And the secret of Leaving is also the expression of connection, and after that they understood with an extra comprehension the secret of the Name from whom all comes, and surrounds all. This comprehension surrounds them, with the exception of what entered in one's internalness, the comprehension of eating and drinking, as explained above, and behold Avraham seized the characteristic of loving kindness because the Holy One is the Master of Loving Kindness, as it is written about Him (Ps. 121:5) Ad-nai is your protective shadow, etc., meaning that the Holy One is a shadow and surrounds a person to protect her due to His loving kindness, and guards a person under His shadow, and Avraham seized the characteristic of loving kindness all the days of his life, doing loving kindness with all creatures, and what is found 'he kept God's charge' (Gen 26:5) this means that just as the Holy One of Blessing kept His lovingkindness, Avraham was doing it, and this is "that Avraham hearkened My voice and kept My charge" - that he kept what I needed to be kept in the characteristic of loving kindness, and so too in the midrash it is explained that all the days of Avraham the characteristic of loving kindness was cancelled on High, and [God] did not need to deal with it at all.

ונחזור לענינינו כי סוד הסוכה הוא סוד הדעת דווקא למען ידעו דורותיכם והוא על ידי התורה כאמור ויש תורה שבכתב ושבעל פה סוד יו״ד עלאה ויו״ד תתאה והאדם הדבק בהם ומחברם סוד וא״ו שהוא א׳ יו״ד למעלה יו״ד למטה וא״ו באמצע ולכן צריך האדם להתנהג בשתי התורות שהוא בחינת הדעת כי תורה שבעל פה מפרשת תורה שבכתב על בוריה ומה שאין אנו מבינים על פי׳ עלכל פנים יודעים דבר הנכתב כמבואר למעלה בחינת שני השגות אלו בכל אדם על דרך זה אבל למעלה מעשרים אמה שהן למעלה משתי התורות שהן בחינות שני יודין אין אדם יודע ומשיג כלל ואינו נקרא דעת ולכן סוכה ג׳ דפנות סוד ב. ולכן אמר במדרש כל המקיים מצות סוכה כאלו נעשה שותף להקב״ה במעשה בראשית שהעולם נברא כמין ב׳ שרוח אחד פרוץ והתורה בב׳ והסוכה גם כן ב׳ כאמור והכל לסוד אחד כי בסוכה הוא בנין עולם בסוד אמרתי עולם חסד יבנה כי תחלה היה בסוד הדין ובראש השנה וביום הכפורים אם ישאר העולם אז יתבטל בסוד תוהו כאמור כל זה למעלה ואחר כך יוצא האדם בדימום ומתבלין החסדים ומתפשטים בעולם בימים אלו והוא בנין עולמות ותיקונם: