Shnayim Mikrah Veechad Targum: Probably the Most Important Mitzvah...Ever read,1 translation= Good Times

אמר רב הונא בר יהודה אמר רבי אמי לעולם ישלים אדם פרשיותיו עם הצבור שנים מקרא ואחד תרגום.

Rav Huna b. Judah stated that R. Menachem said in the name of R. Ammi : A man should always finish his Parashah with the congregation, twice the Hebrew text and once the Targum.

ואפילו (במדבר לב) "עטרות ודיבון" שכל המשלים פרשיותיו עם הצבור מאריכין לו ימיו ושנותיו.

Even "Ataroth and Dibon" (Num. xxxii. 3) — for whoever finishes his Parashah with the congregation, his days and years are prolonged.

(ב) וַיָּבֹ֥אוּ בְנֵֽי־גָ֖ד וּבְנֵ֣י רְאוּבֵ֑ן וַיֹּאמְר֤וּ אֶל־מֹשֶׁה֙ וְאֶל־אֶלְעָזָ֣ר הַכֹּהֵ֔ן וְאֶל־נְשִׂיאֵ֥י הָעֵדָ֖ה לֵאמֹֽר׃ (ג) עֲטָר֤וֹת וְדִיבֹן֙ וְיַעְזֵ֣ר וְנִמְרָ֔ה וְחֶשְׁבּ֖וֹן וְאֶלְעָלֵ֑ה וּשְׂבָ֥ם וּנְב֖וֹ וּבְעֹֽן׃ (ד) הָאָ֗רֶץ אֲשֶׁ֨ר הִכָּ֤ה יְהוָה֙ לִפְנֵי֙ עֲדַ֣ת יִשְׂרָאֵ֔ל אֶ֥רֶץ מִקְנֶ֖ה הִ֑וא וְלַֽעֲבָדֶ֖יךָ מִקְנֶֽה׃ (ס)
(2) the Gadites and the Reubenites came to Moses, Eleazar the priest, and the chieftains of the community, and said, (3) “Ataroth, Dibon, Jazer, Nimrah, Heshbon, Elealeh, Sebam, Nebo, and Beon— (4) the land that the LORD has conquered for the community of Israel is cattle country, and your servants have cattle.

רב ביבי בר אביי סבר לאשלומינהו לפרשייתא דכולא שתא במעלי יומא דכפורי...סבר לאקדומינהו אמר ליה ההוא סבא תנינא ובלבד שלא יקדים ושלא יאחר.

Even "Ataroth and Dibon" (Num. xxxii. 3)[1] — for whoever finishes his Parashah with the congregation, his days and years are prolonged. Rab Bebai b. Abbai thought to complete the Parashot of the whole year on the eve of the Day of Atonement; but Hiyya b. Rab of Difti[2] taught him : It is written, "Ye shall afflict your souls, in the ninth day of the month at even" (Lev, xxiii. 32). Do we fast on the ninth ? Surely it is on the tenth that we fast ! But the intention is to tell thee that whoever eats and drinks on the ninth, the Scriptures ascribe it to him as though he fasted on the ninth and tenth[3]. He then thought to anticipate [the reading of the Parashot]; but a certain Elder said to him ; We have learnt that one should neither anticipate nor postpone [the reading of the Parashot]; as R. Joshua b. Levi said to his sons,

מדרש מכילתא פרשת בו

צוה רבי את בניו: 'אל תאכלו לחם בשבת עד שתגמרו כל הפרשה.'

What Q's should we be asking ourselves if we want to understand the Mitzvah of 'Shnayim Mikrah?'?

Big Questions:

1) What are the Goal's of Shnayim Mikrah?

And on a related note, what other mitzvot is Shnayim Mikrah related to?

2)Rabbi...is this like a nice idea, or like a real Halachik Chiyuv?

3) Is there a Biblical Source for Shnayim Mikrah?

Detail Questions

1) What do we mean byTargum? Does English count?

2) When do I have to finish Shnayim Mikrah by?

3) Do I have to do Shnayim Mikrah for the Haftorah?

4) Is there a specific way to do Shnayim Mikrah?

Side Point: Why does Rav Huna promise "long days"?

Rav Huna Biography: 216-297: Rosh Yeshiva of Sura Academy in Bavel

  • 2nd Generation Amora: Rich, Tolerant, Wise, Giving, Used to say "Anyone who is hungry let him come and eat", lived past 80.
  • Relevant Teachings: Shabbat 23a: "He who is accustomed to honor the Shabbat with light will have children who are scholars; He who observes the injunction of mezuzah will have a beautiful house; he who observes the rule as to the Tzitzit will have fine clothes; he who consecrates the Shabbat and the holy days as commanded will have many skins filled with wine."
  • Wikipedia and Jewish Encyclopedia
  • Fun Fact: Huna in Hawaiin means "The secret". What's the secret?
  • "To achieve all your desires, keep your focus on what you want, and not on what you don't want."

כה) אע"פ שאדם שומע כל התורה כולה בכל שבת בצבור חייב לקרות לעצמו בכל שבוע ושבוע סדר של אותה שבת שנים מקרא ואחד תרגום ופסוק שאין בו תרגום קוראהו שלש פעמים עד שישלים פרשיותיו עם הצבור.

(א) צריך ליזהר להשלים הפרשה עם הצבור.

(א) אף על פי שאדם שומע כל התורה כולה כל שבת בציבור, חייב לקרות לעצמו בכל שבוע פרשת אותו שבוע שנים מקרא ואחד תרגום, אפילו "עטרות ודיבון".

רבינו חננאל: שאם יזמינו אותו לעלות ולקרוא בתורה-הוא ידע לקרוא.

ראב״ן בתשובה ספ״ח:

מפני החשש שמא לא יקשיב בכל הפסוקים והמילים שבקריאת תורה-לכן תקנו שכל אחד יקרא בעצמו את הפרשה.

הקדמת החינוך:

חייב כל אחד לדעת את כל התורה שבכתב, שתהא שגורה בפיו, חקוקה במוחו וזיכרונו.

ולא נודע לנו טעמו של דבר: ובוודאי בשעה שתקן משה רבינו לקרות בתורה – תקן גם כן תקנה זו, שכל אחד יקרא שנים מקרא ואחד תרגום. 1) והלבוש כתב: כדי שיהא בקי בתורה, עיין שם, ואין זה מספיק כמובן. 2) ונראה דהחיוב בתורה: השמיעה והלימוד, כמו שאומרים בברכת אהבה: "לשמוע ללמוד". והנה השמיעה היא בשבת מספר תורה כשרה, כתובה כדת וכהלכה. ולכן ילמוד מקודם בחומש, ויעלה בקודש לשמוע מספר תורה. ואיתא בסוטה (לז ב): "כללות ופרטות נאמרו בסיני, ונשנו באהל מועד, ונשתלשו בערבות מואב", עיין שם. לכן צריך ללמוד שלוש פעמים, אפילו בפסוק שאין בו תרגום, כמו שיתבאר, כנגד אלו השלוש. וניתן מסיני כמבואר שם, אלא ששכחום, וחזר אונקלס ויסדו, כדאמרינן ריש מגילה... ויש אומרים: כנגד שנים הקורין, ואחד המתרגם (ראב"ן).

שבת בקבלה ובחסידות:

העברת הסדרה מכשירה את נפש האדם לקלוט בתוכה את קדושת התורה, שהתורה שהוא לומד במשך כל השבוע תחדור בפניימיתו.

הסיבה שמעבערים את הסדרה בשבת, ולפי מנהג חכמי תורת הנסתר בערב שבת-

כי העברת הסדרה מכינת האדם לקלוט בתוכו את קדושת השבת.

Rabbi Jachter:

Many individuals do not engage in 'Shemot' for a variety of reasons. There is a "Limud Zechut" (limited Halachic basis) for these people. The Bait Yosef (Orach Chaim 285 s.v. Aval Misham) cites the opinion of the Raavan that 'Shemot' is an obligation only for an individual who has not heard Kriat Hatorah in shul. According to the Raavan, "Shemot" is merely a substitute for Kriat Hatorah.

However, The Vilna Gaon (Biur Hagra O.C. 285:1) specifically notes that the Shulchan Aruch rejects the opinion of the Raavan.

Rav Elyashiv read Shnayim Mikra even though he never wasted any time from learning Torah.

Rav Moshe Feinstein used to do Shnayim Mikrah with Rashi and Ramban, even in his old age.

Living With the Times

Sichot of the Lubavitcher Rebbe From "Hayom Yom of Bet Cheshvan".

You must live with the times. We must understand the lessons the parsha has to teach us each day.

Jonathan Sacks in Covenant and Conversation:

It is that weekly encounter between the moment and eternity which frames Jewish consciousness and gives us the unique sense of living out a narrative. Torah is a book not to be read, but to be lived. One of the things that gives us the courage to chart our way through the wilderness of life is knowing that we are not alone, that G-d goes before us in a pillar of cloud and fire, signaling the way.

מדרש ילקוט, איוב כח:

כשה׳ לימד שת משה רבנו הוא לימד את התורה שלש פעמים.

שער המצוות להאריז״ל:

קריאת התורה בארבע דרכים.

Maharal: Netivot Olam, Netiv Haavodah, Chapter 13:

With the 1st Reading, I connect to the Pshat of the Torah, with the second reading I connect to the "Hidden level" of Torah. With the reading of Targum I connect to the highest level of Torah.

What is considered Targum?

The Tur: Siman 285:

ואם למד הפרשה בפירש"י חשוב כמו תרגום שאין כוונת התרגום אלא שיבין הענין אבל אם קורא בשאר לעז לא

(ה) חשוב כמו תרגום - וע"כ יוצא במה שקורא שני פעמים מקרא ואחד פירוש רש"י ואותן פסוקים שאין עליהם פירש"י יקרא אותן ג"פ. מי שאינו בר הכי שיבין את פירש"י ראוי לקרות בפירוש התורה שיש בלשון אשכנז בזמנינו כגון ספר צאינה וראינה וכיוצא בו המבארים את הפרשה ע"פ פירש"י ושאר חכמינו ז"ל הבנוים על יסוד התלמוד:

Kabbalisticly speaking: Why do we specifically read from Targum Oonkloos?

Shney Luchot Habrit: End of Masechet Shabbat:

There are 3 kochot in the world

1)Kochot Hakedushah: Holy powers: From these flow all of the true and good actions: like learning Torah.

2)Kochot Hatemeeyot: Impure powers "klipot"-the source of all bad things. There's nothing good that comes out of them-and you can't fix them.

3) Klipat Nogah” This refers to natural things, for example kosher animals, which can be used for good or for bad. If you say a bracha on the food, for example it becomes holy, if not it becomes unholy.

This is also true in the realm of languages. There are holy languages like Lashon Hakodesh, (According to the Rambam Moreh Nevuchim, 3-8, it is Language of Hashem.) There is bad language-like loshon horo.

And then there are all the neutral languages like Aramaic, which was used for both holy purposes (like the Talmud Bavli) and unholy purposes.

Oonkloos was a convert, his soul was connected to the souls of "Nogah". So when we learn Oonkloos we're raising up the "Nogah" to holiness. When you learn Torah you raise up the holy sparks.

When you learn Oonkloos you raise up the Klipot Nogeh. This is especially potent on Erev Shabbos, which is also a time of “nogah”, between holy and unholy.

The Arizal would do Shnayim Mikrah from a Sefer Torah on Friday Afternoons.

Kabbalists try to read Shnayim Mikrah after cutting off their nails, and visiting the Mikvah! This is also why many people try to do Shnayim Mikrah without interruptions.

ויש בני אדם שנוהגים לקרא מעט בכל יום ויום מהשבוע, ומסיימין בשבת. ולכן, אף על פי שכל אדם שומע התורה בכל שבת בצבור מפי הקורא - מכל מקום חייב לקרא לעצמו בכל שבוע פרשת אותה שבוע, שנים מקרא ואחד תרגום.

Are women obligated in Shnayim Mikrah?

Rabbi Howard Jachter: The Jew who is not fluent in the Torah certainly does not enjoy a good Jewish quality of life. Accordingly, even women, who are not technically obligated to study Shemot, receive abundant reward for doing so.

Peniney Halachah Torah Vetfillah Beshabbat 5:10 : Women are exempt from the obligation of Kriat Hatorah and Shnayim Mikrah, and if they want to join into the Kriat Hatorah and the learning of the Parshat Hashavua, they have a Mitzvah.

Pniney Halacha Torah Vetfillah Beshabbat: 5:5 It's considered a great thing for couples to learn Torah together, and through their learning together they will merit that the Schina dwells within them, and the torah will guide their lives. But couples who have a hard time learning together, don't need to be sad, because sometimes the extra love between them makes it hard for them to focus together on learning.