קידושי שטר
קידושין באמצעות שטר לא נזכרים בתורה. חז"ל הם שלמדו זאת (על ידי היקש) משטר הגירושין (הגט). שטר הקידושין לא נועד להיות ראיה או הוכחה לכך שהאישה מקודשת, אלא עצם כתיבתו ומסירתו לידיה של האישה הם מעשה הקידושין עצמו. האיש מוסר לאשה בפני שני עדים מסמך (גם אם אינו שווה פרוטה) בו כתובה אחת מלשונות הקידושין.
ומנין אף בשטר? ....
תלמוד לומר: "וכתב לה ספר כריתות ונתן בידה ושלחה מביתו" (דברים כ"ד א)
מקיש הויתה של זה ליציאתה של זה -
מה יציאתה (מזה) בשטר, אף הויתה (מזה) בשטר.
(1) (Devarim 24:1) "If a man take a woman": We are hereby taught that a woman is acquired (as a wife) by money. For (without this verse) it would follow otherwise, viz.: If a Hebrew handmaid, who is not acquired by cohabitation is acquired by money, then a woman, who is acquired by cohabitation, how much more so should she be acquired by money! — (No,) this is refuted by the instance of a yevamah (leviratess), who is acquired by cohabitation, but is not acquired by money. Do not wonder, then, if a woman, who, though she is acquired by cohabitation were not to be acquired by money. It must, therefore, be written "If a man take a woman," to teach that a woman is acquired by money.
(2) "and he cohabit with her." We are hereby taught that a woman is acquired by cohabitation. For (without this verse) it would follow otherwise, viz.: If a yevamah, who is not acquired by money, is acquired by cohabitation, then a woman, who is acquired by money, how much more so should she be acquired by cohabitation! — (No,) this is refuted by the instance of a Hebrew handmaid, who is acquired by money, but is not acquired by cohabitation. Do not wonder, then, if a woman, who, though she is acquired by money, were not to be acquired by cohabitation. It must, therefore, be written "and he cohabit with her," to teach that a woman is acquired by cohabitation.
(3) And whence is it derived that she is also acquired by a writ (shtar)? It follows, viz.: If money, which does not release (a woman from marriage), acquires, then shtar (a writ [of divorce]), which does release a woman, how much more so should it acquire! (No,) this may be true of money, which acquires hekdesh (consecrated property) and second tithe, but not with shtar, which does not acquire hekdesh and second tithe. It must, therefore, be written (Ibid.) "then he shall write for her a scroll of divorce, and he shall place it into her hand, and he shall send her from his house. This one's coming in (to marriage) is compared to her going out (viz. Ibid. 2). Just as her going out is with a shtar (i.e., a get), so, her coming in.
ספרי דברים: קובץ מדרשי הלכה לספר דברים. תוכן וסגנון הדרשות מצביע כי נכתב בשיטתו של רבי עקיבא.
שטר: מסמך משפטי. בשטר הקידושין האיש כותב אחת מלשונות הקידושין.
כשהאישה בוחרת לקבל אותו היא הופכת למקודשת/מאורסת.
תנו רבנן בשטר כיצד?
כתב לו על הנייר או על החרס אע"פ שאין בו שוה פרוטה
בתך מקודשת לי בתך מאורסת לי בתך לי לאינתו הרי זו מקודשת ...
ואמר רבא אמר רב נחמן: כתב לו על הנייר או על החרס אע"פ שאין בו שוה פרוטה בתך מקודשת לי בתך מאורסת לי בתך לי לאינתו בין ע"י אביה בין ע"י עצמה מקודשת מדעתו והוא שלא בגרה
כתב לה על הנייר או על החרס אע"פ שאין בו שוה פרוטה הרי את מקודשת לי הרי את לי לאינתו הרי את מאורסת לי מקודשת בין ע"י אביה בין ע"י עצמה מדעתה והוא שבגרה :
ביאור:
תנו רבנן [שנו חכמים]: קידושין בשטר כיצד?
כתב לו הבעל לאבי הנערה שטר על הנייר או על החרס אף על פי שאין בו בנייר או בחרס שוה פרוטה (שאין כאן קידושין בשווה כסף), בלשון: "בתך מקודשת לי", או "בתך מאורסת לי", או "בתך לי לאינתו" [לאשה]— הרי זו מקודשת.
ואמר רבא אמר רב נחמן:
כתב לו על הנייר או על החרס, אף על פי שאין בו שוה פרוטה, "בתך מקודשת לי", או"בתך מאורסת לי", או "בתך לי לאינתו" [לאשה],
בין שנתנו על ידי אביה בין שנתנו על ידי עצמה — מקודשת מדעתו של אביה, והוא בזמן שלא בגרה, שאז לאביה בלבד יש רשות לקדשה.
ואם כתב לה על הנייר או על החרס, אף על פי שאין בו שוה פרוטה, "הרי את מקודשת לי", או "הרי את לי לאינתו" [לאשה] או "הרי את מאורסת לי" — מקודשת, בין שמסרם על ידי אביה בין על ידי עצמה ובלבד שעשה זאת מדעתה (מרצונה) — והוא דווקא לאחר שבגרה ועומדת ברשות עצמה.
רבא- אמורא בבלי (דור 4) – אמצע המאה הרביעית לספירה. אחרי מות אביי נתמנה להיות ראש ישיבת פומבדיתא (שעברה למחוזא) עד יום מותו .
רב נחמן (בר יעקב) – אמורא בבלי (דור 3 - מנהרדעא), היה מומחה בדיני ממונות.
((ג) וְאִם קִדֵּשׁ בִּשְׁטָר כּוֹתֵב עַל הַנְּיָר אוֹ עַל הַחֶרֶס אוֹ עַל הֶעָלֶה אוֹ עַל כָּל דָּבָר שֶׁיִּרְצֶה. הֲרֵי אַתְּ מְקֻדֶּשֶׁת לִי אוֹ הֲרֵי אַתְּ מְאֹרֶסֶת לִי וְכָל כַּיּוֹצֵא בִּדְבָרִים אֵלּוּ וְנוֹתְנוֹ לָהּ בִּפְנֵי עֵדִים:
(ד) וְצָרִיךְ שֶׁיִּכְתֹּב אוֹתוֹ לְשֵׁם הָאִשָּׁה הַמִּתְקַדֶּשֶׁת כְּגֵט. וְאֵינוֹ כּוֹתְבוֹ אֶלָּא מִדַּעְתָּהּ. כְּתָבוֹ שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ אוֹ לִשְׁמָהּ שֶׁלֹּא מִדַּעְתָּהּ אַף עַל פִּי שֶׁנְּתָנוֹ לָהּ לְדַעְתָּהּ בִּפְנֵי עֵדִים אֵינָהּ מְקֻדֶּשֶׁת
(1) How is a woman sanctified (for engagement)? If one choses to do so with money (or its equivalent), it can not have less than the value of a "Peruta". He says to her, "Behold, you are sanctified to me", "Behold, you are engaged to me", "Behold, with this, you are to be my wife", and he gives her the object in front of witnesses. The man must be the one to say words that have the meaning of an acquisition, and it must be he that is giving her the money.
(2) If she gives the money and says, "I am sanctified to you", "I am engaged to you", "I am a wife to you" or any other acquisition term, she is not sanctified. So too if she gives the money and he speaks, she is not sanctified. If he gives and she speaks, this is a questionable sanctification.
(3) If he sanctified with a document, he writes it on paper or clay or of earth, or on anything he desires. "Behold, you are sanctified to me", "Behold, you are engaged to me" and so on (other terms), and gives her the document in front of witnesses.
ביאור:
ג. כּוֹתֵב עַל הַנְּיָר אוֹ עַל הַחֶרֶס וכו'. שעל כל אלה ניתן לכתוב את הגט (הלכות גירושין ד,ג), שממנו נלמד דין שטר קידושין.
ד. כַּגֵּט. כשם שהגט צריך להיכתב לשם האישה המתגרשת. מִדַּעְתָּהּ. על דעתה, בהסכמתה.
פותחים סוגריים
*חוקי אשנונה:
27- כי יקח איש בת איש מבלי שאול פי אביה ואמה, ולא יתן שטר- נשואין, כחוק, לאביה ולאמה, אף כי תשב בביתו שנה תמימה, אינה אשת-איש.
28- אך אם נתן שטר-נישואין כחוק לאביה ולאמה, ובא אליה, אשת איש היא; אם יתפשוה בחיק איש אחר, מות תומת ולא תחייה .
חוקי אשנונה- קובץ חוקים מן המאה ה- 20 לפני ספירה, מהקדומים ביותר שנמצאו בעולם התרבות השמית. החוקים נכתבו על לוחות חרס בכתב יתדות. הם התגלו בעיראק ומסייעים בחקר התרבויות הקדומות.
עיון ודיון
1. תארו את הליך קידושי השטר על פי הברייתא.
2. הסבירו את ההבחנה שעושה רבא בשם רב נחמן בין אשה "שלא בגרה" לאשה בוגרת.
3. מה מוסיף הרמב"ם על הדיון התלמודי?
4. ציינו את ההבדלים בין חוקי אשנונה להלכה כפי שמנוסחת ע"י הרמב"ם.
קידושי ביאה
קיום יחסי אישוּת (יחסי-מין) למטרת קידושין.
ובביאה : מנא לן?
אמר ר' אבהו אמר רבי יוחנן דאמר קרא (דברים כב, כב)
בעולת בעל מלמד שנעשה לה בעל על ידי בעילה
ביאור:
שנינו במשנה שהאשה נקנית בין השאר גם בביאה, שואלים: מנא לן [מנין לנו זאת]?
אמר ר' אבהו אמר ר' יוחנן:
שאמר קרא [הכתוב] "בעלת בעל" (דברים כב, כב),
מלמד שנעשה לה בעל על ידי בעילה.
מנא לן? (מניין לנו?): שאלת חקירה לבירור המקור המקראי עליו מסתמך הדיון התלמודי.
כתשובה, הגמרא מביאה פסוק שהדברים נלמדים ממנו.
(א) ...ובביאה
כל ביאה שהיא לשם קדושין מקודשת
שאינה לשם קדושין אינה מקודשת.
(1) A woman can be acquired in three ways anbd can acquire herself in two ways. She is acquired by money, document, or intercourse. By money, how so? If he gave her money or valuables and told her "[with this] you are sanctified unto me", "[with this] you are betrothed to me", "[with this] you are my wife", she is married to him, but if she gave him money or valuables and said "[with this] I am sanctified unto you", "[with this] I am betrothed to you", "[with this] I am your wife", she is not married to him. By document, how so? Need I say if the document is valuable? She would be married by the value of it. Rather say that even if he wrote it on clay or paper and gave it to her she is married to him. Intercourse - the rule is that intercourse for the sake of marriage renders her married but if it is not for the sake of marriage she is not married.
(11) One who does one mitzvah, it is good for them, and lengthens their days, and they'll inherit the land. And anyone who does one aveirah, it is bad for them, and shortens their days, and they will not inherit the land. About this it is said, "And one sin can destroy much good" (Ecclesiastes 9:18)—with a single sin this one can remove from themselves much good. One should always see oneself as if they were half innocent and half guilty. If they do one mitzvah, they are happy that they moved themselves to the side of innocence. If they do one aveirah, woe to them that they moved themselves to the side of guilt. About this it is said, "And one sin can destroy much good" (Ecclesiastes 9:18)—with a single sin this one can remove from themselves much good. Rabbi Shimon ben Lazar says in the name of Rabbi Meir: The individual is judged after the majority, and the world is judged after the majority. One should always see oneself as if they were half innocent and half guilty, and the word [as if it were] half innocent and half guilty. If they do one mitzvah, they are happy that they moved themselves and the world to the side of innocence. If they do one aveirah, woe to them that they moved themselves and the world to the side of guilt. About this it is said, "And one sin can destroy much good" (Ecclesiastes 9:18)—with a single sin this one can remove from themselves much good. Rabbi Shimon says: Someone who was righteous all their days, and in the end rebelled—they lose it all, as it says, "The righteousness of the righteous person will not save them in the day of their guilt" (Ezekiel 33:12). Someone who was evil all their days and did teshuvah at the end, God will receive them, as it is said, "And the wickedness of the wicked person will not conquer them on the day they return from their wickedness" (Ezekiel 33:12). Anyone who is occupied with Scripture, with recitation, and with a career, about this it is said, "The threefold cord (hut) will not be quickly severed" (Ecclesiastes 4:12).
דרב מנגיד (מלקה) מאן דמקדש בביאה
ומאן דמקדש בשוקא
ומאן דמקדש בלא שדוכי
.... ואיכא דאמרי אפילו בשדוכי נמי
משום פריצותא
ביאור:
האמורא רב היה מנגיד [ מלקה] את כל מאן [מי] שהיה מקדש אשה בביאה. שאף שזו אחת מדרכי הקנין באשה, כיון שהיא דרך פריצות - היה מלקה את מי שעושה כן.
וכן היה מלקה את כל מאן [מי] שהיה מקדש אשה בשוקא [בשוק] ולא בבית, שאף היא דרך פריצות.
וכן היה מלקה את מאן [מי] שהיה מקדש אשה בלא שדוכי [שידוכים] לפני כן, שאף זה נחשב כפריצות......
...ואיכא דאמרי [ויש שאומרים] שהיה מלקה למקדש בביאה אפילו בשדוכי נמי [בשידוכים גם כן] משום פריצותא [הפריצות] שיש בדבר, שהוא מזמין עדים לביאה.
רבי יוחנן- גדול אמוראי ארץ ישראל. ראש ישיבת טבריה (המאה השלישית)
רב (רבי אבא בר איבו) – דור ראשון לאמוראי בבל. ייסד את ישיבת סורא. בצעירותו למד אצל רבי יהודה הנשיא בא"י. (אחיינו של רבי חייא).
איכא דאמרי: יש האומרים - פתיחה להבאת גירסה אחרת של דברי האמורא
בְּבִיאָה כֵּיצַד, אָמַר לָהּ בִּפְנֵי שְׁנֵי עֵדִים: ''הֲרֵי אַתְּ מְקֻדֶּשֶׁת לִי בְּבִיאָה זוֹ'',
וְנִתְיַחֵד עִמָּהּ בִּפְנֵיהֶם, הֲרֵי זוֹ מְקֻדֶּשֶׁת
(אַף עַל גַּב דְּחֻצְפָּא הִיא)....
וְאֵין דִּינָהּ אֶלָּא כִּמְאֹרָסָה, וְלֹא כִּנְשׂוּאָה.