SBHC Night Seder 2018: Shabbat Candles

What is the Torah source of lighting Shabbat candles?

(יג) אִם־תָּשִׁ֤יב מִשַּׁבָּת֙ רַגְלֶ֔ךָ עֲשׂ֥וֹת חֲפָצֶ֖יךָ בְּי֣וֹם קָדְשִׁ֑י וְקָרָ֨אתָ לַשַּׁבָּ֜ת עֹ֗נֶג לִקְד֤וֹשׁ יְהוָה֙ מְכֻבָּ֔ד וְכִבַּדְתּוֹ֙ מֵעֲשׂ֣וֹת דְּרָכֶ֔יךָ מִמְּצ֥וֹא חֶפְצְךָ֖ וְדַבֵּ֥ר דָּבָֽר׃ (יד) אָ֗ז תִּתְעַנַּג֙ עַל־יְהוָ֔ה וְהִרְכַּבְתִּ֖יךָ עַל־בָּ֣מֳותֵי אָ֑רֶץ וְהַאֲכַלְתִּ֗יךָ נַחֲלַת֙ יַעֲקֹ֣ב אָבִ֔יךָ כִּ֛י פִּ֥י יְהוָ֖ה דִּבֵּֽר׃ (ס)

(13) If you refrain from trampling the Sabbath, From pursuing your affairs on My holy day; If you call the Sabbath “delight,” The LORD’s holy day “honored”; And if you honor it and go not your ways; Nor look to your affairs, nor strike bargains— (14) Then you can seek the favor of the LORD. I will set you astride the heights of the earth, And let you enjoy the heritage of your father Jacob— For the mouth of the LORD has spoken.

אמר רבא פשיטא לי נר ביתו ונר חנוכה נר ביתו עדיף משום שלום ביתו נר ביתו וקידוש היום נר ביתו עדיף משום שלום ביתו בעי רבא נר חנוכה וקידוש היום מהו קידוש היום עדיף דתדיר או דילמא נר חנוכה עדיף משום פרסומי ניסא בתר דאבעיא הדר פשטה נר חנוכה עדיף משום פרסומי ניסא:
Rava said: It is obvious to me that there is a fixed list of priorities. When a person is poor and must choose between purchasing oil to light a Shabbat lamp for his home or purchasing oil to light a Hanukkah lamp, the Shabbat lamp for his home takes precedence. That is due to peace in his home; without the light of that lamp, his family would be sitting and eating their meal in the dark. Similarly, if there is a conflict between acquiring oil to light a lamp for his home and wine for the sanctification [kiddush] of Shabbat day, the lamp for his home takes precedence due to peace in his home. However, Rava raised a dilemma: When the conflict is between oil for a Hanukkah lamp or wine for kiddush of Shabbat day, what is the ruling in that case? Does kiddush of Shabbat day take priority because it is frequent, i.e., it is performed every week, and there is a principle: When there is a conflict between a frequent practice and an infrequent practice, the frequent practice takes precedence? Or, perhaps the Hanukkah lamp takes precedence due to publicity of the miracle? After he raised the dilemma, he then resolved it on his own and he ruled that, in that case, the Hanukkah lamp takes precedence due to publicity of the miracle.

(ב) אמר רב יהודה אמר רב כל המענג את השבת נותנין לו משאלות לבו

(2) Rav Yehuda said in the name of Rav: Anyone who enjoys the Sabbath will be rewarded with all his (her) heart's desires.

(א) במה מדליקין ובמה אין מדליקין. אין מדליקין לא בלכש ולא בחוסן ולא בכלך ולא בפתילת האידן ולא בפתילת המדבר ולא בירוקה שעל פני המים. ולא בזפת ולא בשעוה ולא בשמן קיק ולא בשמן שריפה ולא באליה ולא בחלב. נחום המדי אומר מדליקין בחלב מבושל. וחכמים אומרים אחד מבושל אחד שאינו מבושל אין מדליקין בו:

(1) With what [wicks] may one light [Shabbat lamps], and with what [wicks] may one not light? One may not light with moss [that grows in] cedars, nor with uncombed flax, nor with raw silk, nor with willow bast, nor with desert fiber, nor with weeds [growing] on water. Nor [may one light] with pitch, nor with wax, nor with castor oil, nor oil set for burning [consecrated oil that has become impure], nor with [the fat from] sheeps' tails, nor with forbidden fat. Nachum HaMadi says: One may light with boiled forbidden fat; but the Sages say: One may not light with forbidden fat whether it's boiled or not boiled.

What is the Halachic Status of Lighting Shabbat Candles? Where does the Mitzva derive from?

אמר רב נחמן בר רבא אמר רב: הדלקת נר בשבת– חובה. רחיצת ידים ורגלים בחמין ערבית– רשות, ואני אומר, מצוה.

Rav Nachman Bar Rava said in the name of Rav: Shabbat candles is an obligation. Washing hands and feet in hot water in the afternoon is optional, although some say it is a mitzvah.

1) Kavod Shabbos - part of the halachic obligation to Honor the Sabbath

רש׳׳י שם

חובה- כבוד שבת הוא שאין סעודה

חשובה אלא במקום אור כעין יממא

Rashi (11 cent.) on "It is an obligation"

[Shabbat candles are obligatory since it is] Kavod (to honor) Shabbat, since a meal is not significant unless there is light as if it daytime

2) Oneg Shabbos: part of the halachic obligation to Delight in Shabbos

הדלקת נר בשבת חובה - פי' במקום סעודה דחובה היא שיסעוד במקום הנר משום עונג אבל מהדלקת נר גופיה לא הוה פריך אביי דפשיטא דחובה היא דהתנן (לקמן שבת דף לא:) על ג' עבירות נשים כו' על שאינן זהירות בהדלקת הנר:

Candle Lighting on Shabbat is obligatory: i.e., in the location of the Seudah, because there is an obligation to feast near the candles because of Oneg...

(א) הַדְלָ [קַ] ת נֵר בְּשַׁבָּת אֵינָהּ רְשׁוּת אִם רָצָה מַדְלִיק וְאִם רָצָה אֵינוֹ מַדְלִיק. וְלֹא מִצְוָה שֶׁאֵינוֹ חַיָּב לִרְדֹּף אַחֲרֶיהָ עַד שֶׁיַּעֲשֶׂנָה כְּגוֹן עֵרוּבֵי חֲצֵרוֹת אוֹ נְטִילַת יָדַיִם לַאֲכִילָה אֶלָּא זֶה חוֹבָה. וְאֶחָד אֲנָשִׁים וְאֶחָד נָשִׁים חַיָּבִין לִהְיוֹת בְּבָתֵּיהֶן נֵר דָּלוּק בְּשַׁבָּת. אֲפִלּוּ אֵין לוֹ מַה יֹּאכַל שׁוֹאֵל עַל הַפְּתָחִים וְלוֹקֵחַ שֶׁמֶן וּמַדְלִיק אֶת הַנֵּר שֶׁזֶּה בִּכְלַל עֹנֶג שַׁבָּת. וְחַיָּב לְבָרֵךְ קֹדֶם הַדְלָקָה בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ לְהַדְלִיק נֵר שֶׁל שַׁבָּת. כְּדֶרֶךְ שֶׁמְּבָרֵךְ עַל כָּל הַדְּבָרִים שֶׁהוּא חַיָּב בָּהֶם מִדִּבְרֵי סוֹפְרִים:

(1) The kindling of a lamp on Shabbat is not optional that if one wants, one kindles and if one does not want, one does not kindle. And it is not a commandment that we are not obligated to pursue until one has done it, for example an eruv for courtyards or lifting (i.e. washing) the hands before eating; rather, it is an obligation. And both men and women are equally obligated that a lamp be kindled in their houses on Shabbat. Even if one does not have anything he will [be able to] eat, he begs at the doors [of neighbors] and takes oil and kindles the lamp since this is [included] in the rule of enjoyment on Shabbat. And one is obligated to bless before the kindling: "Blessed are You LORD our God, King of the universe who makes us holy with His commandments and commands us to kindle a Shabbat lamp" in the way that one blesses over all things which one is obligated [to do] by the words of the Sages.

(ב) והרמב"ם עצמו בפרק ל' חשיב הדלקת הנר מכבוד שבת, שכתב שם:"ויהיה נר דלוק ושולחן ערוך ומטה מוצעת, שכל אלו לכבוד שבת הן" עכ"ל.וצריך לומר דתרווייהו איתנהו, דבמקום שאוכלין - הוה מכבוד שבת, ובשארי חדרים - הוה מעונג שבת, שלא יכשל בהליכתו שם. וזהו שאמרו שם: "ותזנח משלום נפשי - זה הדלקת נר בשבת", דכשיש נר יש שלום, ולא יכשלו ליפול. ולכן מפני שיש בזה כבוד ועונג - החמירו בה חכמים ועשאוה כמצוה בפני עצמה, עד שמברכין עליה ביחוד. ועוד, כיון דלדעת בה"ג שיתבאר הוי זה קבלת שבת להאשה המדלקת - לכן וודאי שייך ברכה על זה.(

(This translation is only for the highlighted part. The Aruch Hashulchan is addressing the contradiction in the Mishna Torah regarding the motivation behind lighting candles. In one location Maimonides implies that the reasoning is like Rashi (Kavod Shabbos) but in a later source he ascribes it to Oneg Shabbat (like Tosofot)).

One must say that the mitzvah includes both Kavod and Oneg. When one lights in the place where they eat the meal, this is Kavod Shabbos, however in the other rooms of the house, this is a fulfillment of Oneg. Since this mitzvah contains both aspects of Shabbos it was given a unique blessing. An additional reason behind the blessing is that this is a woman's act of accepting the Shabbos.

Summary:

Rashi: obligation derives from Kavod Shabbos. Tosfos: attributes it to Oneg Shabbat. The Rambam: seems to agree with Rashi. Aruch Hashulchan: derives from both, which is why it is the only Oneg Shabbat mitzvah upon which we make a blessing.

3) Shalom Bayis: Shabbat candles derives from the association of Shabbat with peace. How does lighting candles increase peace in the home? And why is this important specifically on Shabbos?

(מב) גדולה דרך ארץ שהיא שקולה . גדול השלום שלא התחיל הקב״ה לברוא דבר בעולמו אלא בדבר שהוא שלום ואיזה זה האור שנאמר ויאמר אלהים יהי אור. ומנין שהוא שלום שנאמר יוצר אור ובורא חושך עושה שלום (ישעיה מ״ה ז׳). מכאן אמרו חז״ל נר ביתו וקידוש היום נר ביתו עדיף משום שלום ביתו. פירוש האור נקרא שלום לפיכך מקדימין הנר שהוא אור ושלום ליין. ר׳ שמעון בן חלפתא אומר מנין שאין כלי מחזיק ברכה אלא שלום שנאמר ה׳ עוז לעמו יתן ה׳ יברך את עמו בשלום (תהלים כ״ט א׳).

Great is peace, for the Holy One, Blessed be He, did not begin to create one thing in HIs world until He had created peace- and this is what light is... as it states, "And G-d said, let there be light..."

(יג) ולברך עליו. דהדלקת נר חובה משום שלום בית שלא יכשול בעץ או באבן (מרדכי)...

We say a blessing (when lighting Shabbat Candles): For lighting (Shabbat) candles is a requirement in order that will have peace in our homes, so that one won't stumble on wood or stone...

הדלקת נר חובה משום שלום בית שלא יכשל בעץ או באבן וצריך להיות הנרות ארוכים שידלקו עד שיבואו לביתם בלילה ובלא"ה הוי ברכה לבטלה

Shabbat Candles are an obligation because of Shalom Bayit (i.e. peace in the house), so that a person should not trip over a stick or a rock. The candles need to be tall in order that they last the night, because without this, it is a blessing said in vain

The What, When, How, Who of Hadlakos Neiros Shabbos

WHAT: What do we light?

(א) יְהֵא זָהִיר לַעֲשׂוֹת נֵר יָפֶה, וְיֵשׁ מְכַוְּנִים לַעֲשׂוֹת ב' פְּתִילוֹת אֶחָד כְּנֶגֶד זָכוֹר וְאֶחָד כְּנֶגֶד שָׁמוֹר. הַגָּה: וִיכוֹלִין לְהוֹסִיף וּלְהַדְלִיק ג' אוֹ ד' נֵרוֹת, וְכֵן נָהֲגוּ. הָאִשָּׁה שֶׁשָּׁכְחָה פַּעַם אַחַת לְהַדְלִיק, מַדְלֶקֶת כָּל יָמֶיהָ ג' נֵרוֹת (מהרי''ל) כִּי יְכוֹלִין לְהוֹסִיף עַל דָּבָר הַמְכֻוָּן נֶגֶד דָּבָר אַחֵר, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יִפְחֹת (אֲשֵׁרִ''י וּמָרְדְּכַי מס' רֹאשׁ הַשָּׁנָה ר''פ יוֹם טוֹב).

Be meticulous to make sure to beautify the lighting of the Shabbat light. There are those who light two candles, in relation to the two ways we are commanded to honor Shabbat, remember Shabbat (Exodus 20:8), and to keep Shabbat (Deuteronomy 5:12)

Ramah: There are also those who light three or even four lights, which is their custom. You can always add to the light with more lights for additional family members, or for whatever reason, but you can never subtract.

(ב) מִצְוָה לְהַרְבּוֹת בְּנֵרוֹת לִכְבוֹד שַׁבָּת. יֵשׁ נוֹהֲגִין לְהַדְלִיק עֲשָׂרָה, וְיֵשׁ מַדְלִיקִין שִׁבְעָה. וְעַל כָּל פָּנִים רָאוּי שֶׁלֹּא לִפְּחוֹת מִשְּׁתֵּי נֵרוֹת, נֶגֶד זָכוֹר וְשָׁמוֹר, וְאַךְ בִּשְׁעַת הַדְּחָק, גַּם בְּחַד סַגִּי. וִיִהְיוּ אֲרֻכִּים שֶׁיִדְלְקוּ לְכָל הַפָּחוֹת עַד לְאַחַר הָאֲכִילָה. וִיהַדֵּר לִקְנוֹת נֵרוֹת יָפִים, דְּאָמַר רַב הוּנָא הָרָגִיל בְּנֵר שַׁבָּת לְהִשְׁתַּדֵּל בּוֹ לַעֲשׂוֹתוֹ יָפֶה, הֲוָיָן לוֹ בָּנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, שֶׁנֶּאֱמַר כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר. עַל יְדֵי נֵר מִצְוָה, בָּא אוֹר תּוֹרָה. וְלָכֵן רָאוּי שֶׁתִּתְפַּלֵּל הָאִשָּׁה בִּשְׁעַת הַדְלָקָה, שֶׁיִּתֵּן לָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּנִים זְכָרִים מְאִירִים בַּתּוֹרָה (רס"ג), וְטוֹב שֶׁתִּתֵּן מִקֹּדֶם אֵיזֶה פְּרוּטוֹת לִצְדָקָה. וְאִשָּׁה קְשַׁת רוּחַ בְּגִדּוּל בָּנִים אוֹ שֶׁאֵין לָהּ כְּלָל, סְגֻלָּה שֶׁתֹּאמַר לְאַחַר הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת, הַהַפְטָרָה שֶׁל יוֹם רִאשׁוֹן דְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה. וְטוֹב שֶׁתָּבִין מַה שֶּׁהִיא אוֹמֶרֶת, וְתֹאמַר בְּכַוָּנָה.

(2) It is a mitzvah to (light) many candles in honor of the Shabbos. Some are accustomed to light ten (candles)3Symbolic of the Ten Commandments [Sheloh]. and others light seven (candles).4Representing the seven days of the week [Magein Avraham]. And in no event should less than two candles [be lit] symbolizing [the verses:] Zachor [Remember] and Shamor [Preserve].5Zachor, to remember, is the Mitzvas Asei, the positive commandment of Shabbos, and Shamor, to preserve, is the Lo Sa’asei, the prohibitive commandment of Shabbos. In time of pressing need6If one is poor and cannot afford candles and challah, the order of priority is challah, and then candles. After he has one candle he should buy other foods for Shabbos. Mishnah Berurah 263: 9. even one (candle) is sufficient. The candles should be long (enough) to burn at least until after the meal. And you should endeavor to buy the best candles, for Rav Huna said:7Maseches Shabbos 23b. "He who habitually practices the lighting of Shabbos candles; who endeavors to buy the best ones, will have sons that are Torah scholars." As it says: "For the mitzvah is a candle and the Torah is a light."8Proverbs 6: 23. Through the mitzvah of the (Shabbos) candle will come the light of the Torah. It is, therefore, fitting for the woman to pray at candle lighting time that the Holy One, blessed is He, grant her sons who are bright in the study of Torah. Prior to lighting candles it is good to give some charity. A woman who has trouble raising her children, or who has no children at all, should recite the Haftarah of the first day of Rosh Hashanah9I Samuel 1, 2–1–10. after lighting the candles. It is good if she understand what she is saying, and she should say it with concentration.

HOW: How does one light Shabbat candles?

(ה) כשידליק יברך "ברוך אתה ה' אלוקנו מלך העולם אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של שבת"

When one makes the blessing, they should recite " Blessed are You Hashem our G-d, Ruler of the world, Who sanctified us with His commandments and commanded us to light the Shabbat candles.

הגה: יש מי שאומר שמברכים קודם ההדלקה ויש מי שאומר שמברך אחר ההדלקה וכדי שיהא עובר לעשייתו לא יהנה ממנה עד לאחר הברכה. ומשימין היד לפני הנר אחר ההדלקה ומברכין , ואחר כך מסלקין היד וזה מקרי עובר לעשיה וכן המנהג.

Rama: Some say to make the Bracha before lighting. Some say to make it after lighting, and in order to accomplish "oveir le'asiyatan" (before the action), do not get pleasure from the candles until after the Bracha. [You can do this by] putting your hand over the candle after you light it, and then you make the Bracha, and then you take away your hand.

שו׳׳ת הר צבי א:קמג

ולדעתי כן הוא שיטת המג"א (בסימן רסג ס"ק יא) שמביא בשם מהר"ם באם אחרה להדליק הנרות עד אחר שקעה"ח תאמר לנכרי להדליק והיא תברך, ובחידושי רע"א שםהקשה, הא אין שליחות לעכו"ם וא"כ היא אינה מדלקת והאיך תברך ע"ז. ולפי האמור י"ל דהדלקת נר של שבת אין מצותה עצם ההדלקה שיהא עכוב בדבר שיהא מדליקבידים דוקא, אלא עיקר המצוה היא ההשתדלות שיהא אור מאיר בבית וזה הוא קיום מצותה, וא"כ שפיר מברכת על הדלקת הגוי

Responsa of Har Tzvi 1:143

It is my opinion, and it is the opinion of the Magen Avraham, who brings it in the name of the Maharam, that if she was delayed in lighting the lamps until after the sun had set, that she should say to a non-Jew to light and she should bless. In the Chiddushei Rabbi Akiva Eger, they raised a difficulty, that a non-Jew cannot do a mitzvah for a Jew, so the non-Jew can't light for her, so how could she then bless? Because of what is said, we can say, that regarding the lighting of a Shabbat lamp, that the essence of the mitzvah is not the lighting, that could be nullified by someone else's hands. Rather the essence of the mitzvah is the presence of the light that lights up the home, and that is the fulfillment of the mitzvah, and if that is so, then it is preferable to bless over the lighting done by a non-Jew.

WHEN: When do we kindle the lights?

(ג) הַמַּדְלִיק צָרִיךְ לְהַדְלִיק מִבְּעוֹד יוֹם קֹדֶם שְׁקִיעַת הַחַמָּה. וְנָשִׁים מְצֻוּוֹת עַל דָּבָר זֶה יוֹתֵר מִן הָאֲנָשִׁים לְפִי שֶׁהֵן מְצוּיוֹת בַּבָּתִּים וְהֵן הָעֲסוּקוֹת בִּמְלֶאכֶת הַבַּיִת. וְאַף עַל פִּי כֵן צָרִיךְ הָאִישׁ לְהַזְהִירָן וְלִבְדֹּק אוֹתָן עַל כָּךְ וְלוֹמַר לָהֶן וּלְאַנְשֵׁי בֵּיתוֹ עֶרֶב שַׁבָּת קֹדֶם שֶׁתֶּחְשַׁךְ הַדְלִיקוּ אֶת הַנֵּר. סְפֵק חֲשֵׁכָה וְנִכְנַס הַשַּׁבָּת סָפֵק לֹא נִכְנַס אֵין מַדְלִיקִין:

(3) The one who kindles need to kindle while it is still day, before the sunset. And women are commanded regarding this matter more than men since they are found in the house, and they busy themselves with the labor of the house. And even so, a man needs to take care and check them on this and say to the members of the household on the eve of Shabbat before it gets dark, "Kindle the lamp!" If it is doubtful [whether] darkness has fallen and [whether] Shabbat has entered or [whether it has] not, one does not kindle.

(ב) יש אומרים שצריך להוסיף מחול על הקודש וזמן תוספת זה הוא מתחלת השקיעה (שאין השמש נראית על הארץ) עד זמן בין השמשות... רצה לעשות ממנו מקצת עושה ובלבד שיוסיף איזה זמן שיהיה ודאי יום מחול על הקודש. הגה: ואם רוצה להקדים ולקבל עליו השבת מפלג המנחה ואילך הרשות בידו

(כג) (כג) ג' רבעי מיל - והוא לערך רבע שעה. והנה השו"ע הזכיר בסעיף זה דעת ר"ת וסייעתו אבל הרבה מהראשונים ס"ל וגם הגר"א הסכים לשיטתם דבה"ש מתחיל תיכף אחר תחלת השקיעה היינו משעה שהחמה נתכסה מעינינו ונמשך זמנו כדי ג' רבעי מיל ואח"כ בסמוך לו יוצאין הג' כוכבים בינונים והוא לילה מה"ת לכל דבר. ולפ"ז יש ליזהר מאד שלא לעשות מלאכה אחר שהחמה נתכסה מעינינו ואפילו מלאכת מצוה כגון הדלקת הנרות לסעודת שבת ג"כ יזהר מאד לגמור הדלקתם קודם שתשקע החמה דלאח"כ הוא בכלל בה"ש ועיין לעיל בסק"ו. ולכתחלה אין להמתין עד הרגע האחרון רק יקדים הדלקתם משעה שהשמש בראשי האילנות כדלקמן ומי שמחמיר על עצמו ופורש עצמו ממלאכה חצי שעה או עכ"פ שליש שעה קודם שקיעה אשרי לו דהוא יוצא בזה ידי שיטת כל הראשונים.

WHO: Who is obligated to light Shabbos candles?

אחד האנשים ואחד הנשים, חייבים להיות בבתיהם נר דלוק בשבת

Both men and women are obligated to have a lit candle in their house on Shabbat.

(ז) אורח שאין לו חדר מיוחד וגם אין מדליקין עליו בביתו צריך להשתתף בפרוטה:

A guest who does not have his own apartment and whose family at home is not lighting for him should join [in the candle lighting of his host family] by [giving them] a penny...

והנשים מוזהרות בו יותר כדאיתא במדרש מפני שכבתה נרו של עולם פירוש גרמה מיתה לאדם הראשון והרמב"ם ז"ל נתן טעם לדבר מפני שמצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית

[Both men and women are commanded to light,] but women are more commanded than men, as it says in the Midrash: Since she extinguished the lamp of the world, meaning she caused the death of the first human. And the Rambam explains [that women are more obligated] because they are found at home and they take care of household needs.

מי שהוא אצל אשתו אין צריך להדליק בחדרו ולברך עליו, לפי שאשתו מברכת בשבילו.

If someone is lighting together with his wife, then he doesn't not need to light himself in his room, rather his wife can make the Bracha for him

Historical and spiritual significance of Hadlakas Neiros:

for women, for praying for children, and as a hallmark of the Jews.

Shabbat candles are a hallmark of a Jewish home.

In fact, for a long time, the New York Times used to print a line in the corner of the front page, every Friday: All Jewish Women and Girls: Remember to light Shabbat candles 18 minutes before sunset.

On January 1, 2000, the NY Times ran a Millennium edition. It was a special issue that featured three front pages. One had the news from January 1, 1900. The second was the actual news of the day, January 1, 2000. And then they had a third front page, projecting future events of January 1, 2100. This fictional page included things like a welcome to the fifty-first state: Cuba, as well as a discussion as to whether robots should be allowed to vote. And so on. And in addition to the fascinating articles, there was one more thing. Down on the bottom of the Year 2100 front page was the candle lighting time in New York for January 1, 2100. Nobody paid for it. It was just put in by the Times. When the production manager of the New York Times – an Irish Catholic – was asked about it, his answer was right on the mark. It speaks to the eternity of our people, and to the power of the Jewish tradition and its women. The production manager explained: “We don’t know what will happen in the year 2100. It is impossible to predict the future. But of one thing you can be certain, that in the year 2100 Jewish women will be lighting Shabbos candles."

Historically, lighting candles on Friday is the relic that many lost Jews (e.g., Conversos) have retained for thousands of years.

ראשית קראתי אתכם על עסקי ראשית הזהרתי אתכם נשמה שנתתי בכם קרויה נר על עסקי נר הזהרתי אתכם אם אתם מקיימים אותם מוטב ואם לאו הריני נוטל נשמתכם

I have called you the first, and have cautioned you concerning matters of "the first" (Challah tithe). The soul I have placed within you is called a candle, hence I have cautioned you concerning matters of candles ( lighting Shabbat candles). If you follow these, then great! If not, I will take back your souls!

(ג) הנשים מוזהרות בו יותר מפני שמצויות בבית ועוסקות בצרכי הבית ואם אין ידו משגת לקנות נר לשבת ולקידוש היום נר שבת קודם וכן אם אין ידו משגת לקנות נר שבת ונר לחנוכה נר שבת קודם משום שלום הבית דאין שלום בית בלא נר (ואם אין ידו משגת לקנות יין לקידוש ולקנות נר לחנוכה ע"ל סימן תרע"ח):

(3) Women are more responsible, since they are present in the home and engaged in the household needs. If one lacks means to purchase a Shabbat lamp and kiddush for the day, the Shabbat lamp takes precedence. Similarly, if one lacks means to purchase a Shabbat lamp and a Hanukkah lamp, the Shabbat lamp takes precedence because of peace in the home, since there is no peace without a lamp. And if one lacks means to purchase wine for kiddush and a Hanukkah lamp, see Siman 678.

אמר רב הונא הרגיל בנר הויין ליה בנים תלמידי חכמים הזהיר במזוזה זוכה לדירה נאה הזהיר בציצית זוכה לטלית נאה הזהיר בקידוש היום זוכה וממלא גרבי יין רב הונא הוה רגיל דהוה חליף ותני אפתחא דרבי אבין נגרא חזא דהוה רגיל בשרגי טובא אמר תרי גברי רברבי נפקי מהכא נפקי מינייהו רב אידי בר אבין ורב חייא בר אבין רב חסדא הוה רגיל דהוה חליף ותני אפיתחא דבי נשא דרב שיזבי חזא דהוה רגיל בשרגי טובא אמר גברא רבא נפק מהכא נפק מינייהו רב שיזבי

Rav Huna said: One who is accustomed to kindle lights on Shabbat and Hanukkah will be rewarded and have children who are Torah scholars, who will disseminate the light of Torah. One who is meticulous in performing the mitzva of mezuza merits a beautiful house on which to affix his mezuza. One who is meticulous in performing the mitzva of ritual fringes merits a beautiful garment. One who is meticulous in performing the mitzva of kiddush of the day merits and fills jugs of wine. The Gemara relates: Rav Huna was accustomed to pass by and teach at the entrance of the house of Rabbi Avin the carpenter. He saw that Rabbi Avin was accustomed to kindle many lights in honor of Shabbat. Rav Huna said: Two great men will emerge from here. Indeed, Rav Idi bar Avin and Rav Ḥiyya bar Avin, his two oldest sons, emerged from their family. On a similar note, the Gemara relates: Rav Ḥisda was accustomed to pass by and teach at the entrance of Rav Sheizvi’s father’s family home. He saw that Rav Sheizvi’s father was accustomed to kindle many lights in honor of Shabbat. Rav Ḥisda said: A great person will emerge from here.Indeed, Rav Sheizvi emerged from them.

(א) א) [סעיף א'] יהא זהיר לעשות נר יפה. דא"ר הונא הרגיל בנר שבת להשתדל בו לעשותו יפה הויין ליה בנים ת"ח שבת כ"ג ע"ב. טור. ונ"ל הטעם משום דהשבת בחי' חכמה. ועוד ע"ד מש"ה כי נר מצוה ותורה אור. וע"כ הזהיר בנר מצוה יהיה לו תורה אור. וכן פרש"י ז"ל. וע"כ ראוי לאשה להתפלל אחר שתדליק שיתן לה השי"ת בנים מאירים בתורה. ועיין לקמן או' לד:

Only highlighted part translated.

Therefore it is fitting for a woman to pray for her children to be great in Torah after she lights the candles.

בנים תלמידי חכמים - דכתיב (משלי ו) כי נר מצוה ותורה אור על ידי נר מצוה דשבת וחנוכה בא אור דתורה:

Sons who are Torah scholars - as it says [Proverbs 6] "Because the commandments are candles, and Torah is the light": Through the mitzva of lighting shabbos and Chanukah candles, the light of Torah comes

וִיהַדֵּר לִקְנוֹת נֵרוֹת יָפִים, דְּאָמַר רַב הוּנָא הָרָגִיל בְּנֵר שַׁבָּת לְהִשְׁתַּדֵּל בּוֹ לַעֲשׂוֹתוֹ יָפֶה, הֲוָיָן לוֹ בָּנִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים, שֶׁנֶּאֱמַר כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר. עַל יְדֵי נֵר מִצְוָה, בָּא אוֹר תּוֹרָה. וְלָכֵן רָאוּי שֶׁתִּתְפַּלֵּל הָאִשָּׁה בִּשְׁעַת הַדְלָקָה, שֶׁיִּתֵּן לָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בָּנִים זְכָרִים מְאִירִים בַּתּוֹרָה (רס"ג), וְטוֹב שֶׁתִּתֵּן מִקֹּדֶם אֵיזֶה פְּרוּטוֹת לִצְדָקָה. וְאִשָּׁה קְשַׁת רוּחַ בְּגִדּוּל בָּנִים אוֹ שֶׁאֵין לָהּ כְּלָל, סְגֻלָּה שֶׁתֹּאמַר לְאַחַר הַדְלָקַת הַנֵּרוֹת, הַהַפְטָרָה שֶׁל יוֹם רִאשׁוֹן דְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה. וְטוֹב שֶׁתָּבִין מַה שֶּׁהִיא אוֹמֶרֶת, וְתֹאמַר בְּכַוָּנָה.

(6) And you should endeavor to buy the best candles, for Rav Huna said:7Maseches Shabbos 23b. "He who habitually practices the lighting of Shabbos candles; who endeavors to buy the best ones, will have sons that are Torah scholars." As it says: "For the mitzvah is a candle and the Torah is a light."8Proverbs 6: 23. Through the mitzvah of the (Shabbos) candle will come the light of the Torah. It is, therefore, fitting for the woman to pray at candle lighting time that the Holy One, blessed is He, grant her sons who are bright in the study of Torah. Prior to lighting candles it is good to give some charity. A woman who has trouble raising her children, or who has no children at all, should recite the Haftarah of the first day of Rosh Hashanah9I Samuel 1, 2–1–10. after lighting the candles. It is good if she understand what she is saying, and she should say it with concentration.

Excerpted from Foreword to The Candle Lighting Treasury (Rabbi Dov Waller, 2017), by Rabbi Warren Goldstein

To live in darkness is an affliction, one of the worst afflictions.... Dispelling darkness is a sacred mission and goes to the heart of creation. The earth was a place of "chaos and void and darkness over the abyss" when Hashem made a dramatic transformation by saying, "Let there be light."

The Chofetz Chaim writes that we can learn from Hashem about how light dispels darkness. In the same way that G-d brought light into a dark world, so too are we called upon to bring light into the world. Teh Chofetz Chaim points out that the creation of light was at the very beginning of creation because without it nothing else can exist. And so too when it comes to the light of Torah. The Gemara (Sotah 21a) compares this world to a dark forest filled with confusion, obstacles, and dangers. The light of the Torah dispels the darkness, as the verse says, "For the mitzvah is a flame and the Torah is light (Mishlei 6:23). Every mitzvah we do sheds some light into our lives. The gemarah states that learning Torah is particularly powerful- when we learn Torah it is like the sun rising over the dark forest illuminating signposts to guide our path....

Shabbos has a special power to bring light into the world. And this is the message of our Shabbos candles: that htrough mitzvos and thorugh holienss in general, and through shabbos in particular, we bring light to all of Creation...

In addition, the light is brought into the home specifically through the power of women who have a unique ability to draw lightinto this world. At the most critical junctures of history it has been the women who have saved Klal Yisrael... The mitzvah of Shabbos candles propels women into the foreferont of making the world into a better place for all.

Women are especially connected to the mitzvah of lighting candles because:

1) Brought death = darkness into world. Now we bring light.

2) Caused rift. Now bring peace.

3) Women are the ones who guard and shape the Jewish home.

4) Women are uniquely suited to bring light into the world.

How can we connect all these concepts?

Some ideas:

Shabbos = light to world

connection to G-d

seeing G-d, seeing each other, reconnecting to ourselves

Women = spirituality, power of connection, bringing light into world, bringing souls into world

Torah = light