Aleynu (al ken paragraph)
1 א
עלינו
2ב
על כן נקוה לך יי אלוהינו, לראות מהרה בתפארת עזך, להעביר גלולים מן הארץ להאלילים כרות יכרתון. לתקן עולם במלכות שדי, וכל בני בשר יקראו בשמך. להפנות אליך כל רשעי ארץ. יכירו וידעו כל יושבי תבל, כי לך תכרע כל ברך, תשבע כל לשון: לפניך יי אלהינו יכרעו ויפלו. ולכבוד שמך יקר יתנו. ויקבלו כלם את עול מלכותך. ותמלך עליהם מהרה לעולם ועד. כי המלכות שלך היא, ולעולמי עד תמלוך בכבוד. ככתוב בתורתך, יי ימלוך לעולם ועד: ונאמר, והיה יי למלך על כל הארץ, ביום ההוא, יהיה יי אחד, ושמו
Therefore we put our hope in You, HASHEM our God, that we may soon see Your might splendor, to remove detestable idolatry from the earth, and false gods will be utterly cut off, to perfect the universe [l'taken olam] through the Almighty's sovereignty. Then all humanity will call upon Your Name, to turn all the earth's wicked toward You. All the world's inhabitants will recognize and know that to You every knee should bend, every tongue should swear. Before You, HASHEM, our God, they will bend every knee and cast themselves down and to the glory of Your Name they will render homage, and they will all accept upon themselves the yoke of Your kingship that You may reign over them soon and eternally. For the kingdom is Yours and You will reign for all eternity in glory as it is written in Your Torah: "HASHEM shall reign for all eternity." And it is said: "HASHEM will be King over all the world - on that day HASHEM will be One and God's Name will be One." [translation from Artscroll Siddur]
3 ג

Suggested Discussion Questions:

1. According to this text, what actions lead to tikkun olam?

2. According to this text, what does the world look like once tikkun olam has happened?

3. How does this text fit into how you understand tikkun olam today?

4 ד
Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)