Shulchan Aruch: Hoshen Mishpat 231
סעיף כג אסור לעשות סחורה בארץ ישראל בדברים שיש בהם חיי נפש, אלא זה מביא מגרנו ומוכר, וזה מביא מגרנו ומוכר, כדי שימכרו בזול. ובמקום שהשמן מרובה, מותר להשתכר בשמן. סעיף כד אין אוצרין פירות שיש בהן חיי נפש בארץ ישראל, וכן בכל מקום שרובו ישראל. בד"א, בלוקח מהשוק, אבל לאצור הגדל בשלו, מותר. ובשנת בצורת לא יאצור יותר מכדי פרנסת ביתו לשנה. סעיף כה כל המפקיע שערים, או שאצר פירות בארץ ישראל או במקום שרובו ישראל, הרי זה כמלוה ברבית. סעיף כו אין מוציאין פירות שיש בהן חיי נפש מארץ ישראל לחוצה לארץ או לסוריא, ולא מרשות מלך זה לרשות מלך אחר בא"י.
Shulchan Aruch: Hoshen Mishpat 231 23) It is forbidden to do commerce in the land of Israel in produce that sustains life. Instead, this (farmer should) bring from his granary, and sell, and this from his granary and sell, in order that they should sell cheaply. And in a place where there is an abundance of oil, it is permissible to trade in oil 24) It is forbidden to store up fruits (produce) that sustains life in the Land of Israel or in a any place in which Israel is the majority. In what situation are we referring to? When the fruits are taken form the marketplace. But storing what one has grown oneself is permissible. And in a year of famine, it is only permitted to store a year’s supply for one’s family. 25) Whoever speculates on the price of basic food or stores up fruits in the Land of Israel is like someone who lends with interest 26) It is forbidden to export produce that sustains life in the land of Israel to outside the Land or (even) to Syria, and not from the realm of one king to another king in the land of Israel

Suggested Discussion Questions:

1. Why is speculating on the price of food and storing up food problematic?

2. What do these laws suggest should inform economics when it comes to the basics that enable people to live?

3. What do these laws suggest with regard to ensuring you have enough for your family whilst also considering everyone in society does not starve?

Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)