Rambam, Mishneh Torah, Laws of Opinions 3:1
שמא יאמר אדם: "הואיל והקנאה והתאוה והכבוד וכיוצא בהם דרך רעה הן ומוציאין את האדם מן העולם, אפרוש מהן ביותר ואתרחק לצד האחרון" [הקצה השני], עד שלא יאכל בשר ולא ישתה יין ולא ישא אשה ולא ישב בדירה נאה ולא ילבש מלבוש נאה אלא השק והצמר הקשה וכיוצא בהן כגון כהני העובדי כוכבים. גם זה דרך רעה היא ואסור לילך בה, המהלך בדרך זו נקרא חוטא, שהרי הוא [הכתוב] אומר בנזיר [במקרה של הנזיר שהתנזר מיין] "וכפר עליו מאשר חטא על הנפש." אמרו חכמים: ומה אם נזיר, שלא פירש אלא מן היין צריך כפרה, המונע עצמו מכל דבר ודבר על אחת כמה וכמה, לפיכך ציוו חכמים שלא ימנע אדם עצמו אלא מדברים שמנעתו התורה בלבד, ולא יהא אוסר עצמו בנדרים ובשבועות על דברים המותרים. כך אמרו חכמים: "לא דייך מה שאסרה תורה, אלא שאתה אוסר עליך דברים אחרים!? ובכלל הזה אלו שמתענין תמיד אינן בדרך טובה, ואסרו חכמים שיהא אדם מסגף עצמו בתענית, ועל כל הדברים האלו וכיוצא בהן צוה שלמה ואמר: "אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר, למה תשומם."
Let a person not say: envy, lust, honour and similar things are evil ways and remove a person from the world (note-quote from Ethics of the Fathers), and that one should separate oneself from them and go to the opposite extreme, not to eat meat, drink wine, marry, live in a nice house or dress in fine clothes, but dress only in sackcloth and hard wool, etc., like the idolatrous priests do. This too is an evil way and one who follows it is a sinner, as it is written regarding a nazirite, "...and atone for him for that which he sinned by the dead, etc"; the Sages said that if a nazirite, who only abstained from wine requires atonement, then how much more so anyone who abstains from all things requires atonement. Therefore, the Sages commanded that one should not abstain from anything, except from things which the Torah has forbidden, and one should not vow to refrain from using permitted things. The Sages said, `Is it not what the Torah has forbidden enough that you have to forbid for yourself other things?!'. According to this, those who always restrict themselves are not on the path of good. About these and similar things Solomon said, "Don't be excessively righteous, nor make yourself overwise; lest you destroy yourself?".

Suggested Discussion Questions:

1. What do you understand Rambam to be advocating?

2. Is summarizing this as "everything in moderation" too simple?

3. In what ways do you agree and disagree with Rambam?

Time Period: Medieval (Geonim through the 16th Century)