Genesis Rabba 41:1
1 א
מדרש רבה בראשית פרשה מא פסקה א
2ב
וינגע ה' את פרעה נגעים גדולים וגו' כתיב (שם צב) צדיק כתמר יפרח מה התמרה הזו וארז אין בהם לא עקומים ולא סיקוסים כך הצדיקים אין בהם לא עקומים ולא סיקוסים מה התמרה וארז צילן רחוק כך מתן שכרן של צדיקים רחוק מה התמרה וארז לבן מכוון למעלן כך הצדיקים לבן מכוון להקב"ה הה"ד (שם כה) עיני תמיד אל ה' כי הוא יוציא מרשת רגלי מה תמרה וארז יש להן תאוה אף צדיקים יש להן תאוה ומה היא תאותן הקב"ה שנאמר (שם מא) קוה קויתי ה' א"ר תנחומא מעשה בתמרה אחת שהיתה עומדת בחמתן ולא היתה עושה פירות עבר דקלי אחד וראה אותה אמר תמרה זו צופה מיריחו כיון שהרכיבו אותה עשתה פירות.. מה תמרה זו אין בה פסולת אלא תמריה לאכילה ולולביה להלל חריות לסכוך סיבים לחבלים סנסנים לכברה שפעת קורות להקרות בהם את הבית כך הם ישראל אין בהם פסולת אלא מהם בעלי מקרא מהם בעלי משנה מהם בעלי תלמוד מהם בעלי הגדה מה תמרה זו וארז כל מי שהוא עולה לראשן ואינו משמר את עצמו הוא נופל ומת כך כל מי שהוא בא להזדווג לישראל סוף שהוא נוטל את שלו מתחת ידיהם תדע לך שכן שהרי שרה על ידי שמשכה פרעה לילה אחת לקה הוא וביתו בנגעים הה"ד (בראשית יב) וינגע ה' את פרעה נגעים גדולים וגו'
…Just like the date and the cedar have desire likewise the righteous have desire; and what is their desire? Hashem, as it states (ibid. 40:2) "I have surely hoped for Hashem." Rabbi Tanchuma said, there was a story about a date-palm who stood in Chamatan without producing fruits, one male date-palm stood and saw her. He said this female date-palm looks out from Yericho, when they grafted her she would produce fruit… Just like the date-palm has no waste, rather her fruits are for eating, her hearts (lulav's) for praise (hallel), its branches for Shechach, its fiber for ropes, its boughs for measure (sieve), its rafts as beams for the house, likewise there is no waste in Israel, some are masters of Scriptures, others of Mishna, others of Talmud, others of Hagadah. Just like this date-palm and cedar, whoever goes up in them first without being careful falls and dies, likewise anyone who comes against Israel in the end will receive what he deserves from their hands. Know that Sarah since Pharaoh held her captive one night, he and his house was struck with plagues, as it states, "And Hashem struck Pharaoh with great plagues…"
3 ג

Suggested Discussion Questions:

This midrash derives numerous meanings from aspects of nature (the date and cedar trees). Why do you think that these trees are the source for so many lessons? What can this teach us about our rabbis’ understanding of nature and their relationship to the resources they had?

4 ד
Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)