Babylonian Talmud, Berachot 10a
תלמוד בבלי ברכות י'.
הנהו בריוני דהוו בשבבותיה דרבי מאיר והוו קא מצערו ליה טובא, הוה קא בעי רבי מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו. אמרה ליה ברוריא דביתהו: מאי דעתך? - משום דכתיב (תהלים ק"ד) יתמו חטאים, מי כתיב חוטאים? חטאים כתיב! ועוד, שפיל לסיפיה דקרא: ורשעים עוד אינם, כיון דיתמו חטאים - ורשעים עוד אינם? אלא, בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה - ורשעים עוד אינם. בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה.
Some thugs were living in R. Meir's neighborhood and were causing him a lot of trouble. R. Meir used to pray that they should die. Bruria, his wife, said to him, “What is your opinion? Is it because it is written, 'Sins will cease?' It doesn't say sinners, it says sins! Also, follow to the end of the verse, 'And evildoers will be no longer.' Since sinners cease, they will no longer be evildoers? Rather, pray that they should repent, and no longer be evildoers.” He prayed for them, and they repented. [Translation by Rabbi Steve Greenberg]

Suggested Discussion Questions:

What is the difference between praying for the death of sinners and for the end of sin?

Do you think there is a difference between sinners and sin?

What are some of the ramifications of making this split?

Time Period: Rabbinic (Maccabees through the Talmud)