Sridei Esh 2:11
שו"ת שרידי אש ב':י"א
"כ' חשון תרפ""ו על דבר שאלתו בילד שאביו לא מל אותו ועכשיו הגיע לגיל בר - מצוה ואביו רוצה לעשות חגיגת בר - מצוה כנהוג, אם מותר לקרות את הנער למפטיר . . . הרי הנער הזה אינו יודע כלום והוא תינוק שנשבה בבית אביו ואביו שלא מל אותו מסתמא לא מל אותו מחמת יראה שלא ימות או שלא רצה לצערו ואינו מבעט במצוות ואפשר דבזה כולי עלמא מודים דלא חשיב מומר לערלה . . . דהוא רק עובר על מצות עשה של מילת בנו ואינו בכלל מפר ברית. "
"20 Cheshvan, 5686 (1925) With regards to your question of a child whose father never circumcised him, and has now reached the age of bar mitzvah. Is it permissible to call upon the youth for maftir. . . . This youth know nothing, and he is a child captive in his father's home. His father, that did not circumcise him, seemingly did so because he was afraid the child would die, or because he did not want to hurt him. He is definitely not rejecting the commandments. It is possible, therefore, that everyone would agree that he is not considered a transgressor . . . he is only violating the positive commandment to circumcise his son, and is not considered to be violating the covenant." [Translation Rabbi Steve Greenberg]

Suggested Discussion Questions:

How does the respondent use the concept of the captured child?

Why is that significant?

Time Period: Modern (Spinoza through post-WWII)